شنبه 2 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادگاه پرونده بمب‌گذاری در شيراز برگزار شد، نماينده دادستان: تقاضای اعدام متهمان را داريم، ايسنا

متهمان: اغفال شديم
قاضی: پس از اخذ آخرين دفاع،ظرف يک‌هفته رای صادر می‌شود

جلسه رسيدگی به اتهامات سه نفر از عوامل اصلی انفجار حسينيه سيدالشهدا (ع) وابسته به کانون رهپويان وصال شيراز در شعبه‌ی ‌١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی صلواتی و به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، در ابتدای جلسه رسيدگی پس از قرائت تبصره ‌٢ ماده ‌١٨٨ قانون آيين دادرسی کيفری از سوی رييس شعبه ‌١٥ دادگاه انقلاب اسلامی، قاضی علی‌اکبر حيدری‌فر-نماينده دادستان- به قرائت کيفرخواست صادره عليه متهمان از سوی دادسرای امنيت تهران پرداخت و تصريح کرد: در اين حادثه‌ی تروريستی عده‌ای از هموطنان در يک مراسم مذهبی در وضعيتی قتل‌عام شدند که اين امر در کنار بی‌مايه بودن هدف ترور و کور بودن نوع آن در اصطلاح امنيتی در بدو امر و به اشتباه باعث غيرعامدانه و حادثه‌ای تلقی شدن انفجار توسط بعضی از مسوولان شد. هرچند از همان ابتدا دستگاه هوشمند قضايی استان فارس و مسوولين قوه‌ی قضاييه حادثه را عمدی تلقی و بر اين ايده اصرار ورزيدند.

وی افزود: ديری نپاييد که دست امدادی صاحب عصر (عج) بار ديگر بر رخ طمع‌ورزان به ساحت اين ملت و انقلاب سيلی ادب فرود آورد و با انفجار بمب ساخته شده توسط عامل اصلی حادثه در هتل جهان تهران، پرده از واقعيات برافتاد و اين‌چنين شد که بار ديگر شاهد تجلی عينی آيه‌ی شريفه‌ی «مکرو و مکرالله والله خيرالماکرين» در برابر ديده‌ی جهانيان بوديم.

نماينده‌ی دادستان تهران در بيان گردش کار موجود در کيفرخواست اظهار کرد: پس از شروع به کار شبکه‌ی معاند و ضدانقلاب يورو تی‌وی که همانند ساير شبکه‌های راديويی و تلويزيونی مشابه با طراحی و پشتيبانی مالی و اطلاعاتی سازمان‌ها و سرويس‌های اطلاعاتی آمريکا و ساير کشورهای غربی عمليات تبليغی و روانی خود را به مرحله‌ی اجرا درآورد و در سطح افراطی اقدام به تضعيف باورهای دينی و انقلابی مخاطبان خود می‌کرد، به طور همزمان طرح جذب و هدايت مخاطبان مستعد جهت تشکيل هسته‌ها و گروه‌های تروريستی در دستور کار اين گروه قرار می‌گيرد و بر اين اساس فردی با نام مستعار «فرود فولادوند» با تمسک به باستان‌گرايی افراطی و نفی مسلمات و اعتقادات دينی، گروه ملحد و محارب انجمن پادشاهی ايران را تشکيل و با استفاده از ارتباط اينترنتی اقدام به جذب عناصر داوطلب و عضوگيری از بين هموطنان داخل و خارج از کشور می‌کند.

حيدری‌فر ادامه داد: در اين راستا عناصر جذب شده عمدتا با هدف و کاربرد پشتيبانی‌کننده‌ی مالی، تبليغی و ترويجی، عوامل عملياتی تحت عنوان گروه يا هسته‌های تندر و عوامل اطلاعاتی در ساختار اين انجمن يارگيری و ساماندهی می‌شوند. انجمن مزبور در ادامه موفق به جذب عناصر مورد نياز خود عمدتا از مراکز استان‌ها و شهرهايی نظير شيراز، تهران و رشت می‌شود و متهم معدوم «مجيد.ر» عامل اصلی بمب‌گذاری مورخ ‌٢٤/١/٨٧ حسينيه سيدالشهدای شيراز به عنوان مسوول هسته‌ی عملياتی تندر شيراز تعيين می‌شود. اين متهم که از جمله عناصر فعال در راستای اهداف انجمن پادشاهی ايران بوده است بر اساس آموزش‌های ارايه شده از طريق اينترنت و جزوات تهيه شده با روش ساخت بمب دست‌ساز و با استفاده از ماده‌ی مايرول آشنا می‌شود. در ادامه پس از پيوستن متهم «علی‌اصغر.پ» به انجمن و آشنايی او با «مجيد»، به ارتباط مستمر و مداوم آموزشی آنها با فردی به هويت «جمشيد» که از طريق ارتباط تلفنی و ايميل وظيفه‌ی هدايت انجمن و گروه تندر را به عهده داشته است توسط «علی‌اصغر» متهم «محسن» با «مجيد» آشنا و به عضويت انجمن از طريق اعلام آمادگی اينترنتی و برقراری ارتباط با «جمشيد» در خارج از کشور درمی‌آيد و پس از اولين ملاقات «محسن» و «مجيد» در دی‌ماه سال گذشته در پارک خلد برين شيراز، نامبردگان با طرح ديدگاه‌های اعتقادی و ضد دينی و حکومتی خود طرح فعاليت در گروه تندر پايه‌ريزی و جهت اجرای عمليات‌های تروريستی و براندازانه عليه حکومت اسلامی، خود را به مرور آماده ساخته و در همين راستا سه متهم ياد شده با سفر به شهرستان پاسارگاد در استان فارس و صرف مشروبات الکلی در مقابل مقبره کوروش سجده کرده و سپس در بازگشت به شناسايی مکان‌های مورد هدف عمليات‌های تروريستی اقدام می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حيدری‌فر گفت: متهمان طرح‌هايی نظيری بمب‌گذاری در حوزه‌ی علميه‌ی امامزاده شاه قيس شيراز، مسجد دانشگاه شيراز، حسينيه سيدالشهدای شيراز، سد سيوند، اتوبوس‌های حامل نيروهای سپاه و شخصيت‌های روحانی از جمله نماينده‌ی ولی فقيه در استان فارس و ترور مقام معظم رهبری در سفر به استان فارس را بررسی و در اين راستا اقدام به جمع‌آوری اطلاعات عملياتی لازم می‌کنند و در ادامه با تهيه‌ی يک بمب مايرولی دست‌ساز توسط متهمان ياد شده و دخالت مستقيم «مجيد» طرح انفجار در حسينيه‌ی سيدالشهدای شيراز به عنوان اولين هدف تروريستی تعيين می‌شود. متهمان در تعيين اهداف خود با هدايت «جمشيد» عامل خارج از کشور اهداف براندازانه‌ی حکومتی را برنامه‌ريزی و ملاک عمل قرار می‌دهند. متهمان اقرار کرده‌اند که هدفشان از اين عمليات تروريستی و ساير عمليات‌هايی که برنامه‌ريزی کرده بودند براندازی حکومت اسلامی از طريق ايجاد اختلاف فرقه‌ای، تضعيف حضور مردم در صحنه‌های مذهبی، متزلزل کردن جايگاه ايران در عرصه‌ی بين‌المللی و ايجاد هرج و مرج در داخل کشور بوده است.

نماينده‌ی دادستان تهران افزود: در تاريخ ‌٢٤/١/٨٧ «مجيد» و «محسن» با انتقال بمب تهيه شده به محل حسينيه‌ی سيدالشهدای شيراز طرح انفجار را به مرحله‌ی اجرا درمی‌آورند. ابتدا «محسن» در محل حسينيه حاضر و با حضور در صف نمازگزاران در حالی که به ائمه معصومين و پيامبر اهانت می‌کرده حضور می‌يابد و با توجه به اطلاع متهمان از خاموشی ‌٣٠ دقيقه‌ای چراغ‌های حسينيه پس از نماز، مراتب را به «مجيد» اطلاع می‌دهد و «مجيد» با روشن کردن تايمر بمب در سرويس‌های بهداشتی حسينيه وارد حسينيه شده و محسن با هماهنگی قبلی از حسينيه خارج می‌شود و با تلفن همراه مجيد تماس می‌گيرد و مجيد به بهانه‌ی پاسخگويی به تلفن از حسينيه خارج و پس از دقايقی انفجار صورت می‌گيرد.

وی ادامه داد: در اين انفجار ‌١٤ تن از هموطنان شهيد و حدود ‌٢٠٨ نفر زخمی می‌شوند، سپس متهمان به منزل خود مراجعه و مراتب اجرای عمليات را به «جمشيد» عامل CIA در آمريکا و «علی‌اصغر» که در آن زمان در شهرستان استهبان و در خوابگاه دانشجويی حضور داشته اطلاع می‌دهد. وقتی «علی‌اصغر» از اجرای موفقيت‌آميز عمليات تروريستی مطلع می‌شود در خوابگاه دانشجويی يک مجلس صرف مشروبات الکلی به افتخار اجرای عمليات با دوستانش برگزار می‌کند که عينا اقرار کرده است. هم‌چنين متهمان «مهدی.الف» و «علی.ز» نيز که از ديگر اعضای انجمن و همفکران عقيدتی متهمان مجری انفجار بودند توسط «محسن» ساعتی پس از وقوع انفجار از اجرای عمليات توسط گروه مطلع می‌شوند. سپس به لحاظ بيم از دستگيری و جهت ادامه و اجرای ساير عمليات‌های تروريستی که دستور اجرای آن از سوی «جمشيد» و از خارج از کشور يعنی آمريکا صادر شده است، ابتدا «مجيد» به شهرستان استهبان فرار کرده و پس از چند روز اختفا در خوابگاه «علی‌اصغر» به شيراز مراجعه و با واگذاری مسووليت گروه تندر به «علی‌اصغر» و با همکاری متهمان «علی.ز» و «مهدی.الف» پس از تهيه‌ی دومين بمب مايرولی که از قبل وسايل مورد نياز آن توسط گروه مزبور تهيه و در يک مزرعه متعلق به عموی محسن پنهان شده است به شهرستان فيروزآباد مراجعه و با خريد سلاح از متهم «حيدرعلی.ح» که در دفعات قبل نيز از او سلاح در جهت اجرای عمليات براندازانه خريداری شده است به سمت بندر گناوه حرکت می‌کنند و در يک مهمان‌پذير ساکن می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، حيدری‌فر نماينده‌ی مدعی‌العموم در ادامه‌ی قرائت کيفرخواست صادره عليه متهمان حادثه تروريستی انفجار حسينيه سيدالشهدای شيراز اظهار کرد: دومين هدف بمب‌گذاری، خطوط انتقال نفت و مخازن نفت در بندر گناوه بوده است که قبل از اجرای عمليات به دستور «جمشيد» عامل خارج از کشور، «محسن» و «مجيد» اجرای عمليات را معلق و به سمت تهران حرکت می‌کنند.

وی افزود: در اين مرحله شناسايی و انجام انفجار در مراکز حساس در تهران از نظر انجمن در دستور کار قرار می‌گيرد و مراکزی مانند حرم حضرت امام (ره)، نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران، مدارس حوزه‌ی علميه‌ی قم، حرم حضرت معصومه (س) و مجلس شورای اسلامی مورد شناسايی قرار می‌گيرد. متهمان متواری فوق با هماهنگی «جمشيد» ابتدا به رشت مراجعه و توسط متهم «روزبه.ی» که از اعضای اصلی انجمن در رشت بوده و جهت اجرای عمليات براندازانه مکان‌هايی نظير کنسول‌گری روسيه در رشت و مصلا و حوزه‌ی علميه اين شهر را شناسايی کرده بوده است، در منزل يکی از بستگان «روزبه» اقامت می‌کند و بمب مايروبی آماده شده توسط متهمان متواری تحويل «روزبه» با هدف اجرای عمليات‌های تروريستی در مکان‌های مزبور می‌شود. «روزبه» نيز يک صداخفه‌کن کلت کمری تهيه و به متهمان «مجيد» و «محسن» تحويل می‌دهد. در همين حين و همزمان «علی.ز» مقدار ‌١٠٠ هزار تومان پول از طريق مهدی به حساب متهمان متواری واريز می‌کند و مهدی جهت بررسی امکان فراری دادن متهمان از طريق جنوب کشور و خليج فارس و پناهنده شدن متهمان به ناوهای آمريکايی مستقر در خليج فارس به جزيره کيش سفر می‌کند.

نماينده مدعی‌العموم گفت: در اين مدت ارتباط تلفنی متهمان به صورت مداوم برقرار بوده و ضمن روحيه دادن به يکديگر، اطلاعات لازم را مبادله می‌ساختند. در بازگشت از رشت، «مجيد» و «محسن» وارد تهران شده و در هتل جهان تهران مقيم می‌شوند تا نسبت به اجرای عمليات‌های تروريستی در مکان‌های شناسايی شده در تهران اقدام کنند. النهايه در تاريخ ‌٢٥/٢/٨٧ بر اثر انفجار حاصل شده در اتاق هتل جهان تهران و در حين تهيه بمب، «مجيد» دچار آتش‌سوزی شده و توسط نيروهای امنيتی، دستگير و «محسن» از محل هتل متواری و به رشت بازمی‌گردد. در اين مقطع متهم مزبور تمام تلاش‌های خود را جهت خروج از کشور به کار می‌بندد و «مهدی»، «علی» و «علی‌اصغر» نيز از طريق ارتباط تلفنی با او همکاری داشته است. لازم به ذکر است که «مجيد» و «محسن» در تهران در دو مقطع به ترتيب مبلغ ‌٣ ميليون تومان و ‌٢٠٠ دلار از طريق هماهنگی با «جمشيد» دريافت می‌کنند.

حيدری‌فر ادامه داد: پس از شناسايی انجمن و کشف دخالت آن در انفجار حسينيه سيدالشهدای شيراز و کانون فرهنگی رهپويان وصال با تلاش درخور تقدير سربازان گمنام امام زمان (عج) و قضات شريف، «علی‌اصغر» در استهبان، «مهدی» و «علی» در شيراز، «محسن» در بابلسر، «روزبه» در رشت و «حيدرعلی» در فيروزآباد دستگير و با انجام تحقيقات در دادسرای رشت و شيراز و تفهيم اتهام به متهمان دستگير شده و صدور قرار تامين نسبت به ايشان، پرونده جهت رسيدگی واحد و توامان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران، معاونت امنيتی دادسرا ارسال و پس از تفهيم اتهام و انجام تحقيقات مجدد و انجام تحقيقات لازم توسط وزارت اطلاعات منتهی به صدور قرار قانونی شد.

وی گفت: «مجيد» پس از دستگيری در ساعات اوليه‌ی مورخ ‌٢٦/٢/٨٧ با استفاده از سيانور به حيات ننگين خود پايان داد تا در دنيای آخرت به مکافات عمل شرمگين خود در محضر عدل الهی برسد.

نماينده‌ی مدعی‌العموم اظهار کرد: نکته‌ای که لازم است در اين‌جا به استحضار دادگاه برسانم آن‌که اين حادثه موجب کشف و رونمايی دست حمايت و پشتيبانی از عاملان حادثه توسط کشورهايی است که ادعای کذب مبارزه با تروريسم آنها گوش افلاک را از هم دريده است. از محضر اين دادگاه، عدل علوی را خواستارم و از اين کشورهای مدعی سوال می‌کنم شما که بيرق مبارزه با تروريسم را بالای سر برده‌ايد و مدعی دفاع از کرامت انسان‌ها و حقوق بشر هستيد و به خاطر بسته شدن يک وبلاگ حاوی فيلم‌های مستهجن، دنيا را پر از هياهوی رسانه‌ای می‌کنيد چرا از عاملان اين حادثه به جديت حمايت کرديد و از کنار اين حادثه تعمدا به سکوت گذشتيد و عاملان حادثه همين الان در کشورهای شما طبق اطلاعات موثق و طبق مستندات در حال فعاليت هستند؟ البته خدا را شاکريم که ديدگان افکار عمومی ملت‌های دنيا به اندازه‌ای بينا هست که رفتار کذب اين مدعيان دروغگو را از ادعاهای آنها تشخيص دهد.

به گزارش ايسنا، حيدری‌فر نماينده‌ی دادستان تهران پس از قرائت گزارش گردش کار موجود در کيفرخواست به معرفی متهمان پرداخت و تصريح کرد: متهم رديف اول «محسن.الف» با نام مستعار «بهمن، يار دوم» متولد ‌١٣٦٦ دانشجو دارای سابقه‌ی کيفری، متهم رديف دوم «علی‌اصغر.پ» با نام مستعار «آراسپ، يار سوم» متولد ‌١٣٦٧ دانشجو دارای سابقه‌ی کيفری، متهم رديف سوم «روزبه.ی» با نام مستعار «روزبهان، صادق افراسيابی» متولد ‌١٣٥٥ ديپلم، تراشکار، دارای سابقه‌ی کيفری.

نماينده‌ی دادستان در بيان اتهامات متهمان گفت: اتهام متهم رديف اول محاربه و افساد فی‌الارض از طريق عضويت و همکاری موثر در گروهک محارب، ملحد و ضد حکومت اسلامی انجمن پادشاهی ايران با علم و اطلاع از موضع گروه و طراحی و اقدام جهت براندازی حکومت اسلامی و تهيه‌ی سلاح و مهمات و ساخت بمب در اين راستا و مشارکت در انفجار تروريستی حسينيه سيدالشهدای شيراز که منتهی به شهادت و زخمی شدن ‌٢٢ نفر شده است و هم‌چنين مشارکت در طراحی انفجار در ساير نقاط کشور و ساخت بمب مايرولی در اين راستا و طراحی ترور مسوولان نظام است. اتهام متهم رديف دوم محاربه و افساد فی‌الارض از طريق عضويت و همکاری موثر در گروهک محارب، ملحد و ضد حکومت اسلامی انجمن پادشاهی ايران، با علم و اطلاع از موضع گروه و طراحی و اقدام جهت براندازی حکومت اسلامی و تهيه‌ی سلاح و مهمات و ساخت بمب در اين راستا و مشارکت در انفجار تروريستی حسينيه سيدالشهدا که منتهی به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان شد و هم‌چنين مشارکت در طراحی انفجار در ساير نقاط کشور و ساخت بمب مايرولی در اين راستا و تهيه‌ی طرح ترور مسوولان نظام، ساب‌النبی و شرب خمر است. اتهام متهم رديف سوم محاربه و افساد فی‌الارض از طريق عضويت و همکاری موثر در گروهک محارب، ملحد و ضد حکومت اسلامی انجمن پادشاهی ايران، با علم و اطلاع از موضع گروه و طراحی و اقدام جهت براندازی حکومت اسلامی از طريق مشارکت در تهيه‌ی بمب جهت کارگزاری در مراکز شناسايی شده در رشت و تهيه‌ی اسباب کار و امکانات مالی موثر در اين راستا و طراحی ترور استاندار گيلان و اعتياد به مواد مخدر است.

حيدری‌فر در بيان دلايل و مستندات عناوين اتهامی متهمان اظهار کرد: دلايل و مستندات اتهام متهمان عبارت است از گزارش و گردش کار تهيه شده عليه متهم توسط وزارت اطلاعات منتج از تحقيقات و کنترل‌های اطلاعاتی صورت گرفته درخصوص متهمان و اقارير صريح و بدون شائبه‌ی متهمان در پذيرش اتهامات وارده و ساير قراين و امارات موجود در پرونده.

وی درخصوص کيفرهای خواسته شده اظهار کرد: بنا به مراتب مذکور با لحاظ اهميت جرايم انتسابی به متهمان و خسارت‌های مادی و معنوی ايجاد شده از فعاليت و اقدامات مجرمانه‌ی متهمان و لزوم برخورد قاطع با ايشان تقاضا می‌شود به استناد آيات شريفه ‌٣٢ و ‌٣٣ سوره مائده و هم‌چنين مستندا به مواد ‌١٨٦، ‌١٨٧ و ‌٥١٣ از قانون مجازات اسلامی، ضمن صدور حکم اعدام، حکم صادره درخصوص کليه‌ی متهمان به صورت علنی در محل حسينيه سيدالشهدای شيراز اجرا شود و هم‌چنين به استناد مواد ‌١٦٥ قانون مجازات اسلامی و ‌٢٩ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به کيفر مقررات قانونی محکوم شوند.

حيدری‌فر خاطرنشان کرد: در اين پرونده رسيدگی به اتهامات ساير همدستان متهمان در دست اقدام تحقيقاتی و تعقيبی است و درخصوص جرايم انتسابی افراد با هويت مستعار يا واقعی «فرود فولادوند» يا «فتح‌الله منوچهری» و «جمشيد» که همگی مقيم خارج از کشور در کشورهای آمريکا و انگليس که از اعضای اوليه و اصلی انجمن ملحد پادشاهی ايران هستند و حادثه‌ی تروريستی شيراز با مشارکت موثر ايشان در طرح و برنامه‌ريزی، آموزش و پشتيبانی مالی، اطلاعاتی، فکری و تبليغاتی انجام شده است، هم‌چنين کليه‌ی اعضا، موسسين و کارکنان و پشتيبانی‌کنندگان مالی و امکاناتی شبکه‌های ماهواره‌ای و راديويی يورو تی‌وی و سايت‌های اينترنتی و وبلاگ‌های مرتبط و هوادار شبکه‌ی مزبور و انجمن پادشاهی ايران و سازمان‌های دولتی و خصوصی و کشورهای حمايت‌کننده از شبکه‌ی تروريستی انجمن پادشاهی ايران و شبکه‌های مزبور از جمله کشور آمريکا و انگلستان و نهايتا هر فرد حقيقی يا حقوقی عضو يا حمايت‌کننده و هوادار انجمن تروريستی پادشاهی ايران و شبکه‌های مرتبط، پرونده مفتوح و رسيدگی به اتهامات اين اشخاص در محاکم داخلی و مجامع صالح بين‌المللی تحت عنوان افساد فی‌الارض و محاربه يا ساير عناوين کيفری منتسب در دستور کار معاونت امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران قرار خواهد گرفت.

وی در پايان قرائت کيفرخواست افزود: درخصوص ساير جرايم انتسابی متهمان حاضر در اين پرونده از جمله معاونت در قتل عمدی ‌١٤ نفر و جرح عمدی ‌٢٠٨ نفر نسبت به متهمان رديف اول و دوم، پرونده مفتوح ست. ما در پايان آن‌چه از دادگاه محترم تقاضا داريم صدور حکمی قاطعانه، قانونی و در عين حال عادلانه است، با اين توضيح که به اعتقاد ما در عدالت کيفری و لزوم دفاع از بزه‌ديدگان در جرايم امنيتی و تروريستی اقتضا می‌کند که در اين جرايم قاطعيت را عين عدالت و عدالت را همان قاطعيت تأويل و تفسير کنيم.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، پس از قرائت کيفرخواست صادره، قاضی صلواتی رييس شعبه ‌١٥ دادگاه انقلاب اسلامی، متهم رديف اول را جهت بيان دفاعيات خود فراخواند که اين متهم اظهار کرد: بهمن ماه سال گذشته از طريق «علی‌اصغر» که از دوستان دوران دبيرستانم بود با «مجيد» آشنا شدم. پيش از آن با «علی» که از دوستان دانشگاه بود در جريان عقايد ضداسلامی انجمن قرار گرفته بودم. «مجيد» هم با من صحبت کرد و برای عضويت در انجمن مرا دعوت کرد.

وی افزود: با شست‌وشوهای مغزی و بيان اعتقادات جديد عليه نظام جمهوری اسلامی، انگيزه‌ی ما را از فعاليت در انجمن به شکلی تعيين کردند که انگار ديگران در حال خيانت به کشور هستند و ما بايد ملت را نجات بدهيم. يعنی در ابتدا انگيزه‌ام اين بود که به کشور خدمت کنم اما نمی‌دانستم که در حال خيانت هستم.

اين متهم خاطرنشان کرد: در هسته‌ی سه نفری تشکيل شده به فرماندهی «مجيد»، من نقش همکار را داشتم و برای انجام فعاليت‌های تروريستی آموزش می‌ديدم. زمانی که با «مجيد» آشنا شدم به پاسارگاد رفتيم و در مقابل مقبره کورش سجده کرديم. «مجيد» محل‌های مختلف را برای انجام فعاليت‌ها شناسايی کرده بود و در مدت يک سال قبل از آشنايی ما ‌٢٠ ليتر بمب مايرولی در خانه‌شان ساخته بود. در ابتدای آشنايی و در جريان صحبت‌هايی که با هم داشتيم حسينيه مربوط به کانون رهپويان وصال را به من نشان داد و گفت که اين کانون نيروهای اعتقادی جهت انجام عمليات‌های انتحاری تربيت می‌کند و ما وظيفه داريم جلوی کار آنها را بگيريم.

محسن. الف اضافه کرد: مهم‌ترين انگيزه‌ی ما درخصوص عمليات‌های تروريستی در آستانه‌ی سفر مقام معظم رهبری به استان فارس، جلوگيری از روند استقبال مردمی از ايشان بود.

وی در تشريح حادثه‌ی انفجار حسينه‌ی سيدالشهدای شيراز اظهار کرد: قرار گذاشتيم که انفجار حدود ساعت ‌٨ و ‌١٥ تا يک ربع به ‌٩ شب اتفاق بيفتد. ساعت ‌٧ شب در پارک اطراف حسينيه قرار گذاشتيم و بعد وقتی بمب به ما رسيد، قرار شد که من به حسينيه بروم و در آن‌جا مستقر شوم. بعد از کنترل نقشه، من داخل حسينيه رفتم و بعد از خاموش شدن چراغ و شروع به عزاداری، به مجيد گفتم چراغ‌ها خاموش شده است، بمب را بياور. مجيد هم در سرويس بهداشتی، تايمر را جهت انفجار بمب برای ‌٢٠ دقيقه بعد فعال کرد و سپس وارد جلسه شد. من بعد از چند دقيقه از حسينيه خارج شدم و به آخر خيابان آقايی رفتم تا از صحنه‌ی انفجار فيلمبرداری کنم اما به خاطر وجود ساختمان‌های اطراف حسينيه موفق به فيلمبرداری نشدم.

اين متهم ادامه داد: بعد از انفجار، من به همراه «مهدی» به خانه رفتيم و از آن‌جا به شهرستان فيروزآباد مراجعه کرديم. سپس طرح انفجار خطوط انتقال نفت در بندر گناوه را داشتيم که «مجيد» در تماس با «جمشيد» گفت برنامه عوض شده و بايد برای بمب‌گذاری در رشت به آن‌جا برويم.

محسن.الف در پاسخ به سوال رييس دادگاه مبنی بر اين‌که به چه اهدافی رسيديد؟ اظهار کرد: «جمشيد» و «مجيد» خوشحال شدند و می‌خواستند موفقيت خود را جشن بگيرند اما برای من زياد فرقی نداشت که چه اهدافی تعيين می‌شود. در واقع هيچ منفعتی نصيب من نشد.

وی در پاسخ به سوال قاضی صلواتی مبنی بر اين‌که نام‌های مستعار شما از کجا نشأت می‌گرفت؟ خاطرنشان کرد: اين‌که اسم من را فرمانده گذاشته بودند برای آن بود که «جمشيد» می‌خواست با دادن اين عناوين به ما انگيزه بدهد؛ در حالی که فرمانده واقعی او و «مجيد» بودند و نام «يار دوم» را هم انجمن برای من تعيين کرده بود.

متهم در پاسخ به اين سوال که پس از شنيدن خبر انفجار حسينه‌ی سيدالشهدای شيراز چه احساسی داشتيد؟ گفت: همان شب متوجه شدم که چه تعداد شهيد شده‌اند اما در تب انفجار بودم. «علی» مدام به ما می‌گفت که آينده مشخص خواهد کرد چه خدمت بزرگی کرده‌ايم؛ اما وقتی دستگير شدم بازپرس پرونده واقعيت‌ها را مشخص کرد و من به خيانتم پی بردم.

وی در بخش ديگری از دفاعيات خود درخصوص نقشه‌هايی که جهت انجام عمليات‌های تروريستی در نقاط مختلف کشور داشته به تشريح جزييات پرداخت و گفت: بعد از انفجار بمب در هتل جهان و مرگ «مجيد»، من مقداری پول به همراه اسلحه‌ی «مجيد» را برداشتم و به سمت اروميه رفتم. نمی‌دانم اگر دستگير نمی‌شديم قرار بود تا کی به ارتکاب جنايت بپردازيم.

محسن.الف خطاب به خانواده‌ی شهدا و جانبازان اين حادثه گفت: من واقعا متاسف و شرمنده‌ام اما می‌خواهم بگويم که در کشته شدن عزيزان و آسيب ديدن مجروحان حادثه کمترين نقش را داشتم و مسوول اصلی اين حادثه «مجيد» بود. البته نمی‌خواهم اشتباهات خود را گردن شخص ديگری بيندازم. من به خاطر شست‌وشوهای مغزی و رابطه‌ی دوستی با «علی‌اصغر» به اين جريان کشيده شدم و با شرايطی که برای من پيش آوردند احساس می‌کردم که در حال خدمت هستم.

اين متهم افزود: اگر من را قصاص کنند، مادر من نيز مانند مادران شهدا و بازماندگان حادثه داغدار می‌شود. من، اغفال شدم و انجمن، از من سوءاستفاده کرد. در حال حاضر هم شرمنده‌ام و هيچ دفاعی ندارم؛ زيرا در آن شرايط نمی‌توانستم کاری انجام دهم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، «علی‌اصغر.پ» متهم رديف دوم پرونده در بيان دفاعيات خود اظهار کرد: من در خرداد سال گذشته به طور اتفاقی با «مجيد» آشنا شدم و تحت القائات او که بيشتر از تاريخ باستان می‌گفت قرار گرفتم. «مجيد» در ساخت مواد منفجره تخصص داشت و زمانی که يک بار با او برای تست يکی از بمب‌ها به کوه‌های اطراف شيراز رفتم، از انفجار حاصله به شدت ترسيدم و همان جا متوجه شدم که او اهداف پليدی دارد.

وی افزود: در طرح انفجار خودروهای حامل نيروهای سپاهی و بسيجی، من، «مجيد» را منصرف کردم زيرا افکار ضد نظام داشتم اما نه اين‌که بخواهم کسی را بکشم. «مجيد» مرا به طور غيرمستقيم تهديد می‌کرد و چند بار گفت اگر کسی بخواهد اطلاعات مرا بدهد حتی اگر برادرم باشد، او را می‌کشم.

اين متهم گفت: چند بار خواستم از اين گروه جدا شوم اما از ترس «مجيد» نتوانستم. نقشه انفجار حسينيه شيراز حدود ‌٣ هفته قبل از حادثه توسط «جمشيد» به «مجيد» دستور داده شده بود و قرار شد که «مجيد» و «محسن» همکاری کنند. «مجيد» به من گفت بايد در اين حادثه شرکت داشته باشی اما وقتی با خودداری من مواجه شد مجبورم کرد که چاشنی بمب‌ها را بسازم.

علی‌اصغر.پ خاطرنشان کرد: بعد از وقوع انفجار، من شيراز بودم که «جمشيد» به من ايميل زد و گفت نگران نباش دوستان تو کاری را انجام داده‌اند و به خودشان مربوط است.

وی درخصوص طرح ترور مقام معظم رهبری گفت: با اظهار تاسف بايد بگويم بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در ورزشگاه حافظيه، اگر اسلحه دوربين‌دار فراهم می‌شد قصد ترور داشتم.

اين متهم در بخش ديگری از دفاعيات خود گفت: من ‌١٩ سال بيشتر نداشتم و تنها افکاری را در ذهنم پرورش می‌دادم اما از ترس «مجيد» مجبور به همکاری شدم، حالا هم از اين‌که نتوانستم اقدامات تروريستی «مجيد» و «محسن» را پيش از وقوع اطلاع بدهم، متاسفم.

به گزارش ايسنا، «روزبه.ی» متهم رديف سوم اين پرونده در بيان دفاعيات خود تصريح کرد: يک سال قبل از طريق شبکه تلويزيونی يورو تی‌وی با «جمشيد» آشنا شدم و به دليل علاقه‌ای که به تاريخ داشتم با او ارتباط برقرار کردم. پس از برقراری ارتباط تلفنی با او فهميدم اين شخص عليه نظام فعاليت می‌کند و به همين خاطر قصد داشتم کنار بکشم.

وی با اعتراف به اتهامات خود گفت: من در برابر عمل انجام شده قرار گرفتم و در حال حاضر تقاضای عفو دارم زيرا قصد نداشتم به مردم خود آسيب برسانم.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، پس از بيان دفاعيات متهمان، سيد محمد انجوی‌نژاد، رييس کانون رهپويان وصال شيراز نيز از رييس دادگاه جهت بيان اظهاراتی فرصت خواست که با اخذ اجازه و قرار گرفتن در جايگاه مخصوص اظهار کرد: بعد از ‌٢٠ سال يک فضای حماسی و در بردارنده‌ی رنگ و بوی دهه ‌٦٠ را ملاحظه کرديم. عده‌ای که فکر می‌کردند با تمام شدن جنگ فضای شهادت‌طلبی برچيده شده، بايد بودند و می‌ديدند که مجروحان حادثه برای آن‌که شهيد نشده‌اند چه گريه‌ای می‌کنند.

وی با بيان اينکه افتخار شيعه شهادت است، افزود: مظلوميت زيادی در جريان اين حادثه مشاهده شد. تا مدت‌ها حتی اسم شهيد بر فرزندان خانواده‌ی شهدا نگذاشتند. علاوه بر اين با توجه به تشييع جنازه‌ی شهدای اين حادثه که در طول تاريخ شيراز بی‌سابقه و حتی شلوغ‌تر از تشييع پيکر آيت‌الله دستغيب بود، صدا و سيما تنها ‌١١ ثانيه از آن را پخش کرد و به شدت خانواده‌ها در بايکوت خبری هستند؛ البته ما گله‌ای نداريم.

انجوی‌نژاد با تقدير از عملکرد قوه‌ی قضاييه درخصوص پی‌گيری اين حادثه خاطرنشان کرد: ‌١٠ سال قبل زمانی که لباس روحانيت به تن کردم، هرجا صحبت می‌کرديم با مضمون رحمت بود و در حال حاضر بسيار ناراحتم که از نفرت می‌گويم و از اين نفرت، متنفرم اما بايد گفت که تنفر ما اجباری است. اگر به اختيار من بود، اهل گذشت بودم اما خانواده‌ی شهدا و شهر شيراز منتظر اجرای مجازات عاملان حادثه هستند.

رييس کانون رهپويان وصال شيراز گفت: فريب خوردن در دنيا وجود دارد و ما اشد مجازات را از موضع رحمت طلب می‌کنيم تا حداقل ساير خانواده‌ها بدانند که ممکن است چقدر سريع فرزندانشان اغفال شوند.

وی خاطرنشان کرد: خواهش ما از رياست دادگاه اين است که اين مظلوميت ‌٨ ماهه را با علنی کردن مجازات، تخفيف دهند و مظلوميت شهدا را اصل قرار دهند. ضمن آن‌که خواهان پی‌گيری بحث ديه خانواده‌ها و پيگيری شکايت در مجامع بين‌المللی هستيم؛ زيرا زمانی خون شهدا به صورت کامل اثربخش خواهد بود که بتوانيم از مظلوميت آنها برای کنار زدن پرده‌های پوشالی ادعاهای دروغين دفاع از حقوق بشر استفاده کنيم.

به گزارش ايسنا، پس از اظهارات انجوی‌نژاد، دادگاه يک ساعت تنفس اعلام کرد تا در ادامه‌ی رسيدگی، موارد موجود در پرونده را به صورت غيرعلنی مورد بررسی قرار دهد.

قاضی صلواتی، رييس شعبه‌ی ‌١٥ دادگاه انقلاب اسلامی درخصوص زمان صدور رای در اين پرونده به ايسنا گفت: ان‌شاءالله پس از اخذ آخرين دفاع از متهمان، ظرف مدت يک هفته رای صادر خواهد شد.

در زمانی که متهمان در حال بيان جزييات اقدامات خود بودند، خانواده‌های شهدا تحت تاثير قرار گرفته و به صورت آرام اشک می‌ريختند.

در اين جلسه دادگاه، حجت‌الاسلام والمسلمين مبشری رييس دادگاه انقلاب اسلامی، وکلای تسخيری سه متهم، تعدادی از خانواده‌های شهدا و جانبازان انفجار حسينيه و خبرنگاران و عکاسان حضور داشتند.





















Copyright: gooya.com 2016