سه شنبه 12 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: وضعيت فرهنگی و اجتماعی ‌‏بسيار نگران کننده‌‏تر از‌‏ وضعيت اقتصادی است، ايلنا

- بازگشت به تفکر خط امام بسياری از مشکلات را حل می‌‏کند

تهران- خبرگزاری کار ايران
معاون اول دولت اصلاحات در ديدار با مراجع تقليد و آيات عظام در شهر قم تاکيد کرد: شرايط نابسامان اقتصادی عيان­تر از آن است که با آمار ضد و نقيض بتوان آن را کتمان کرد ولی بيش از آن، وضعيت فرهنگی و اجتماعی جامعه نگران­کننده است.

به گزارش "ايلنا"، به نقل از دفتر محمدرضا عارف رئيس هيات مديره بنياد باران، در بخشی از ديدار با مراجع تقليد در قم ضمن ارائه گزارشی از تاسيس اين بنياد، مهمترين هدف تاسيس اين نهاد را استفاده از تجربيات و بينش مديران کشور در راستای بررسی چالش­ها و ارائه راهکارها و برنامه­های مديريتی کشور عنوان کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی‌‏خاطرنشان کرد: در ابتدای تاسيس بنياد باران، عملکرد دوران اصلاحات نقد و بررسی گرديد، سپس چالش­های عمده پيش­روی کشور در ۵۲ محور شناسايی شد و کميسيون­های تخصصی برای تدوين راهکارها تشکيل و در حال کار می­باشند. همچنين در يک سال گذشته نقد و بررسی برخی سياست­های دولت در دستور کار جلسات تخصصی ماهيانه بنياد قرار گرفت.
عارف تاکيد کرد: کارهای کارشناسی در بنياد بدون حضور رسانه­ها انجام می­شود و اين آمادگی وجود دارد که تجارب، راهکارها و برنامه‌‏های تدوين شده برای بهبود وضعيت کشور در اختيار مسوولين و مديران کشور قرار گيرد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان‌‏کرد: بنياد باران محل‌‏تجمع مديران ارشد، کارشناسان و نيروهای خط امام(ره) است که در طول سی سال عمر نظام تجربيات ذی­قيمتی کسب کرده­اند، ولی متاسفانه با توجه به بدبينی­های موجود تا به حال دولت‌‏مردان نهم تمايلی به استفاده مناسب از اين راهکارها نداشته‌‏اند و حتی فشارهايی برای کنترل و محدود کردن فعاليت بنياد باران صورت می­گيرد.
رئيس هيات‌‏مديره بنياد باران‌‏ در بيان مصداق اين گفته به اجلاس اخير کنفرانس گفتگوی اديان اشاره کرد که در ايران برگزار شد و شخصيت­های بزرگ دنيا از دبيرکل سابق سازمان ملل، رئيسان جمهور و نخست­وزيران سابق برخی کشورها به دعوت آقای خاتمی به ايران آمدند، ولی متاسفانه نه تنها استفاده شايسته­ای توسط ديپلماسی خارجی‌‏ما صورت نگرفت،‌‏که‌‏ حتی از پوشش خبری مناسب آن در رسانه ملی پرهيز کردند.
معاون اول دولت اصلاحات، در بخش ديگری از گفت‌‏وگوی خود با مراجع، با اشاره به شرايط نگران­کننده کشورگفت: شرايط نابسامان اقتصادی عيان­تر از آن است که با آمار ضد و نقيض بتوان آن را کتمان کرد.
عارف افزود: مقرر بود در برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، تورم يک رقمی شود، ولی امروز‌‏آمارهای رسمی تورم حدود ۲۵درصد را عنوان می­کنند، که صاحب­نظران اقتصادی آمار واقعی را بيش از آن می­دانند.
وی يادآوری کرد: اگر در دولت اصلاحات، قيمت يک کالا ۱۰ درصد گران می­شد، تبليغات و پوشش خبری آنچنانی پيدا می­کرد، ولی اکنون اين همه گرانی انعکاس‌‏کمی‌‏در رسانه ملی دارد. در کشاورزی توفيقات بسيار خوبی پيدا کرده بوديم. در گندم خودکفا شده بوديم و برخی اقلام را صادر می کرديم و امسال متاسفانه اخبار حاکی از واردات بيش از شش ميليون تن‌‏گندم است. سياست­های وارداتی و مديريت غلط موجب آسيب جدی به کشاورزان و صنعت کشاورزی شده است.
استاد دانشگاه صنعتی شريف ادامه داد: که اين چند سال صنعت و توليد آسيب­های جدی ديده است. برخلاف سياست­های کلی اصل ۴۴ که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، امروز اعتقاد جدی به اجرای آن وجود ندارد. خصوصی­سازی تبديل شده است به واگذاری بخش دولتی به بخش شبه دولتی که عواقب آن بسيار سنگين­تر از دولتی بودن آن است. قراردادهای بزرگ به بخش­های شبه دولتی می­رسد و در بهترين حالت بخش­های خصوصی بايد با قراردادهای دست چندم از بخشی از اين قراردادها نصيبی پيدا کنند.
وی ادامه داد : افسوس من از فراموش شدن سند چشم­انداز است،، سندی که کل نظام پشت سر آن است و ما اعتقاد داريم که محقق­شدنی است.
عضو شورای انقلاب فرهنگی همچنين در بخش ديگری از سخنان خود‌‏ به نگرانی خود از اوضاع وخيم فرهنگی اشاره کرد و گفت: اوضاع بد اقتصادی امروز برخی از نشانه­های خود را در شاخص­های تورم، بيکاری و رکود نشان داده است، ولی متاسفانه وضعيت برخورد با مسائل فرهنگی و اجتماعی، آثار خود را در ميان مدت و بلند مدت نشان خواهد داد و عوارض بسيار ناگواری برای کشور خواهد داشت.
عارف ادامه داد : البته برخی از آثار آن امروز در رخوت و رکود دانشگاه و دانشجويان و جوانان بروز کرده است که متاسفانه اين مساله هيچ دغدغه‌‏ای در مديران ارشد وزارتخانه­های فرهنگی، علمی و آموزشی کشور ايجاد نکرده است.
عضو هيات مديره بنياد باران با طرح اين سوال که پس از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی، روحيه رخوت و دين­گريزی در بين دانشجويان و جوانان نشانه چيست ،تصريح کرد: امروز مديران کشور نمی­توانند جوانان و دانشجويان و اساتيد را درک کنند و به جای تحمل نظرات آنها، با اعمال فشار و تصميمات سليقه­ای مقطعی و برخوردهای فرمايشی، شرايط بسيار بدی را در دانشگاه­ها ايجاد کرده­اند. وی ادامه داد: اين مسائل در حالی است که خرافه­گرايی، استفاده ابزاری از دين، تنزل دادن مقدسات مردم در حد مسائل جزئی و توهين به مراجع، موضع­گيری­های غلط، فرافکنی­ها و ايجاد دشمنان فرضی برای استفاده­های سياسی و ... از سوی ديگر، جوانان را دچار ترديد در جايگاه نظام و حتی دين­گريزی کرده است و همه اين مسائل به صرف سکوت ظاهری دانشجويان و دانشگاه؛ از سوی مديران قابل قبول است. اين استاد دانشگاه، آينده جامعه اسلامی­مان را که متاثر از سياست­های فرهنگی امروز است را نگران کننده­تر از مسائل ديگر عنوان کرد.
عارف، درتحليل اوضاع سياسی کشور و انتخابات رياست­جمهوری پيش­رو ، دغدغه اصلی جبهه اصلاح­طلبان را بازگشت دوباره تفکر خط امام به عرصه مديريتی کشور خواند و خاطرنشان کرد : اين چند سال بسياری از نيروهای کارآمد و مسلمان را با تهمت­های ناروا و برخوردهای حذفی از صحنه مديريتی کشور دور کرده­اند، به گونه­ای که ابتدا برخی از دوستان بر اين نظر بودند که در انتخابات رياست­جمهوری آتی ورود جدی نکنيم و به بازسازی جبهه خط امام بپردازيم و برای چهار سال بعد برنامه­ريزی کنيم.
وی تصريح کرد: شرايط به حدی نگران کننده است، که نمی­توان ساکت نشست و بايد با همه توان و آبروی خود برای حفظ کشور، نظام و دينمان وارد عرصه شويم و با توجه به اين تحليل بود که به اين نتيجه رسيديم که شايد چاره­ای نداريم که آقای خاتمی را راضی کنيم که در اين انتخابات وارد شوند.
وی خاطر نشان کرد: يک مقايسه سطحی بين عملکرد اين دولت و دولت اصلاحات نشان می‌‏دهد، که اختلاف عملکرد در تمام حوزه­ها چگونه است و اگر آقای خاتمی بيايند با توجه به جايگاه داخلی و بين­المللی ايشان و همچنين تجربه موفق هشت­سال رياست جمهوری ايشان، می‌‏توانيم علاوه بر اصلاح بسياری از روندها و مشکلات، در عرصه بين­المللی اجماع نسبی بر عليه ايران را تا حد قابل ملاحظه­ای حل کنيم. وی از رای منفی برخی از کشورها‌‏ی دوست در منطقه در مجامع بين­المللی بر عليه ايران نام برد که آن را ناشی از آن دانست که روابطمان را با همه دنيا برهم زده­ايم و همه را با کشورمان وارد نزاع کرده­ايم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: در صورت بازگشت تفکر خط امام و با توانی که در اين نيروها وجود دارد، می‌‏توانيم اين مشکلات را حل کنيم و مسير کشور را بر توسعه و رشد و تعامل سازنده و مفيد با دنيا قرار دهيم.
عارف، مشارکت مردم در انتخابات آينده رياست جمهوری را از دغدغه­های مهم دلسوزان نظام دانست و‌‏خاطرنشان کرد:حضور بالای مردم در انتخابات هم به انتخاب بهتر کمک‌‏می­کند و هم پشتوانه بهتری برای رئيس­جمهور آينده است.
وی ضمن انتقاد از نحوه برگزاری انتخابات اخير مجلس که به مشارکت کم مردم در شهرهای بزرگ منجر شد، تاکيد کرد: اگر حضور قوی مردم در عرصه انتخابات اتفاق بيفتد، پشتوانه­ای برای مديريت کشور خواهد بود و اين در صورتی است که نگرانی­هايی که در زمينه برگزاری انتخابات و صحت آن وجود دارد مرتفع شود و در اين زمينه محتاج حضور و رهنمودهای مراجع گران­قدر و بزرگان دين هستيم. ايشان ابراز اميدواری کرد که با حضور مردم و حمايت مراجع، تفکر اصيل خط امام به صحنه مديريت کشور بازگردد.
در ديدار با آيت الله موسوی اردبيلی، اين مرجع تقليد بزرگ شيعه، با تبيين شرايط جامعه و اشاره به گذر تاريخی انقلاب اسلامی، بر اهميت کار فرهنگی در جامعه تاکيد کردند.
بر اساس اين گزارش عارف در حاشيه ديدار با مراجع عظام، در دانشگاه مفيد، در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات و حضور شخصيت­هايی چون خاتمی و ميرحسين موسوی، آيا به عنوان کانديدای رياست جمهوری وارد کارزار انتخابات می­شويد،اظهار داشت: خاتمی و ميرحسين موسوی از بزرگان جريان خط امام و ياران امام بوده­اند. عملکردشان در دوران مسئوليتشان يادآور مديريتی موفق در عرصه کشور بوده است.
وی ادامه داد : اکنون اوضاع کشور و نظام اسلامی به گونه­ای است که همه دلسوزان نظام به طور جدی نگرانند و در اين مقطع حاضرند آبرو و توان خود را برای بازگشت مسير کشور به تفکر خط امام در معرض تهديد قرار دهند. به صحنه آمدن برای ما به عنوان کانديدا هيچ منفعت و تمايل شخصی نيست و من با شناختی که از اين دو بزرگوار دارم و با توجه به ديدگاه خودم به انتخابات، به جرات می­گويم که از اين جمع، حداکثر يک نفر به ميدان می­آيد.
عضو فرهنگستان علوم در پاسخ به پرسشی ديگر مبنی بر اينکه ميرحسين موسوی آيا تمايل خودشان را برای کانديداتوری در انتخابات مطرح کرده­اند يا خير؟ و اگر ايشان کانديدا شوند و اينکه آيا ايشان متعلق به جريان چپ و اصلاح­طلبان محسوب می­شوند؟ آيا شما و آقای خاتمی با ايشان در يک جناح سياسی قرار می­گيريد؟ تصريح کرد: اولا من تا به حال سخنی مبنی بر اعلام آمادگی ايشان برای ورود به عرصه کانديداتوری نشنيده­ام و اين مسائل بيشتر توسط رقبای سياسی برای دامن زدن به اختلاف در بين نيروهای خط امام مطرح می­شود. ولی من به طور يقين می­گويم در اين زمينه سر سوزن رقابتی بين ايشان و آقای خاتمی و يا بين من با هر کدام از اين دو بزرگوار وجود ندارد.
وی تاکيد کرد: عملکرد هر دو اين بزرگواران مثبت بوده است. فعلا همه ما بر آمدن آقای خاتمی پا فشاری می­کنيم و اگر ايشان نيايند بر اساس يک مکانيزم مشخص بر هرکس که اجماع صورت گيرد تمکين می­کنم.
عارف در ادامه تاکد کرد: اين تقسيم بندی به چپ و راست، تقسيم­بندی درستی نيست و من قائل به اين تقسيم­بندی نيستم. آنچه که مشخص است اين است که مير حسين‌‏موسوی متعلق به جريانی است که قائل به تفکر امام(ره) و خط امام است. من و آقای خاتمی هم متعلق به همين جريانيم و دغدغه بازگشت اين جريان و اين نيروها به عرصه مديريتی کشور را داريم.





















Copyright: gooya.com 2016