جمعه 15 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما در جستجوی جایی مناسب برای یک سخنرانی!

روز پنجشنبه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی خبر داده که رئیس جمهور منتخب آمریکا، باراک اوباما قصد دارد طی ۱۰۰ روز نخست جایگیری اش در کاخ سفید در یکی از پایتخت های اسلامی، پیرامون سیاست خارجی، سخنرانی مهمی ایراد کند.

ظاهرا هدف از این کار تحت تاثیر قراردادن قلوب مسلمانان جهان است که به باور بسیاری، در دوران ریاست جمهوری جورج بوش بیش از همیشه از سیاست های آمریکا ناراضی و خشمگینند.

نویسنده نیویورک تایمز با فرض صحت این خبر در گزارشش سعی کرده مناسب ترین محل برای اجرای این سخنرانی را پیدا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از میان مناسب ترین نامزدها برای این سخنرانی نام شهر هایی چون، دمشق، ریاض، بیروت، قاهره، تهران، بغداد، جاکارتا، امان، اسلام آباد و آنکارا به میان آمده که اغلب به دلیلی از دایره خارج شده اند.

هنوز برای رفتن به تهران یا دمشق خیلی زود است، رفتن به بغداد تایید جنگ و حضور در عراق است، آنکارا خیلی انتخاب آسانی است و با سکولار بودن حکومت و تمایل ترکیه به پیوستن به اتحادیه اروپا نا همخوان است.

بیروت خطرناک است، ضمن آنکه رئیس جمهور لبنان هم همیشه یک مسیحی بوده است. اسلام آباد هم خطرناک تلقی می شود.

نویسنده گزارش نیویورک تایمز در گفتگو با کارشناسان نهایتا نتیجه می گیرد که قاهره بهترین گزینه برای محل ایراد این سخنرانی است.

قاهره به اندازه کافی مسلمان است. مصر متحد آمریکاست، اما تنش زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که این انتخاب را برجسته تر می کند. این کشور بشدت درگیر مسئله دمکراسی است و آقای اوباما می تواند مستقیما در مورد نیاز به مدل بهتری از دمکراسی در آن کشور سخن بگوید. از سوی دیگر قاهره به گفته سفیر مصر مدتهاست مرکز آموزش های اسلامی است که با نقش مهمش در خاورمیانه نیز همخوان است.

برای مطالعه اصل مطلب نیویورک تایمز به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://www.nytimes.com/2008/12/04/us/politics/04web-cooper.html





















Copyright: gooya.com 2016