دوشنبه 18 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی ‌‏وزارت‌‏ خارجه در باره اظهارات اوباما: سياست چماق و هويج سياست شکست خورده‌‏ای است، ايلنا

- بايد راهبرد تعامل جايگزين راهبرد تقابل شود

تهران- خبرگزاری کار ايران
سخنگوی‌‏وزارت‌‏خارجه، گفت: ايران آمادگی دارد نگرانی‌‏هايی را که درخصوص انحراف مساله هسته‌‏ای وجوددارد برطرف نمايد درصورتی که غربی‌‏ها حقوق هسته‌‏ای ما را به رسميت بشناسند.

به گزارش خبرنگار"ايلنا"، حسن قشقاويی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به اظهارات اخير اوباما که مذاکره با ايران را منوط به تعليق فعاليت‌‏های صلح‌‏آميز هسته‌‏ای کرده بود، اظهارداشت: سياست چماق و هويج سياست شکست خورده‌‏ای است و کسانی که شعار تغيير می‌‏دهند بايد راهبرد تعامل را جايگزين راهبرد تقابل کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: از۲۱ ژانويه که اوباما رسماً وارد کاخ سفيد می‌‏شود اميدواريم سياست چماق و هويج را کنار بگذارد و واقعيت هسته‌‏ای ما را بپذيرد چراکه غربی‌‏ها نيز به اين نتيجه رسيده‌‏اند که تحريم وتهديد درخصوص فعاليت‌‏های صلح‌‏آميز هسته‌‏ای ايران موثر نبوده است و ادامه اين سياست يعنی ادامه سياست ارتجاعی، که بازگشت به ارتجاع درست نيست و بايد به ترقی فکر کرد.
سخنگوی وزارت‌‏خارجه درخصوص اظهارات سولانا نيز که اعلام کرده بود؛ ايران نياز به چرخه سوخت هسته‌‏ای ندارد، اظهار داشت: از همه شخصيت‌‏های بين‌‏المللی انتظارداريم که چارچوب های قواعد بين‌‏المللی را مورد توجه قراردهند. فعاليت‌‏صلح‌‏آميز هسته‌‏ای ايران در چارچوب NPT روشن است و بايد مورد احترام همه باشد چرا که براساس آن، هيچ کدام از کشورهای عضوآژانس برای دستيابی صلح‌‏آميز به انرژی هسته‌‏ای منع نشده‌‏اند بلکه از کشورهای دارنده خواسته است که کشورهای عضو را کمک کند.
قشقاوی تصريح کرد: ايران عضوNPT و فعاليت‌‏های صلح‌‏آميز هسته‌‏ای‌‏اش تحت نظارت آژانس است، اين که يک کشوری بخواهد از فناوری‌‏های مختلف برای تامين انرژی خود بهره برد مربوط به تصميمات ملی آن کشور می‌‏شود که مسوولين در چارچوب مسائل‌‏ملی تشخيص می‌‏دهند.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در بحث نيروگاه بوشهر بخشی از سوخت را از روسيه تحويل گرفتيم ولی اين بدان معنا نيست که اگر در چارچوب تحويل سوخت با يک کشوری همکاری کرديم خودمان نبايد از اين فناوری داشته باشيم. راهبردجمهوری اسلامی ايران همکاری گسترده بين‌‏المللی است و ما همکاری خود را در مورد تکميل نيروگاه بوشهر با روسيه ادامه می‌‏دهيم و اين منافاتی با جامعه بين الملل ندارد.
قشقاوی تاکيد کرد: اگر بحث غنی‌‏سازی از ايران خارج شود، تضمينی برای ارائه سوخت به ايران وجود ندارد. چندسالی است که‌‏ قرار است کميته‌‏‌‏ای برای تضمين سوخت هسته‌‏ای و ارسال آن تشکيل شود اما تاکنون جامعه بين الملل هيچ موفقيتی در اين زمينه به دست نياورده است. بنابراين وقتی جامعه بين‌‏الملل نتوانست به يک مکانيزم روشنی برای تشکيل اين کميته دست يابد چگونه می‌‏توان انتظار داشت که ايران منتظر ارسال سوخت هسته‌‏ای آنان باشد.
قشقاوی‌‏ درخصوص اظهارات البرادعی که اعلام کرده است درمساله هسته‌‌‏ايی ايران حتی يک اينچ هم پيشرفت نداشته‌ايم، گفت: چگونه ممکن است پيشرفتی حاصل نشده باشد، همه تلاش‌ها و مذاکرات و تدوين و اجرای مداليته و گزارش‌های شخص البرادعی که بر عدم انحراف ايران در فعاليت‌‏صلح‌‏آميز هسته‌‏ای تاکيد دارد نشان می‌دهد که در موضوع هسته‌‏ا‌يی ايران پيشرفت وجود داشته است. سخنگوی‌‏وزارت‌‏خارجه با اشاره به موضوع مطالعات‌‏ادعايی، تصريح کرد: امروز همه بحث‌ها برسرمطالعات ادعايی است مساله‌‏ای که درباره اين مساله‌‏ آنها اصل اسناد مورد ادعا را ارائه نمی‌دهند و حتی به ايران گفته‌اند اصل اسناد در اختيار آژانس هم قرار ندارد.
وی در ادامه افزود: اين‌گونه نيست که هرکسی بخواهد با ارائه يک کپی و يا اسلايد مدعی برخی مسائل شود، طبق قواعد و مقررات حقوق بين‌المللی بايد اصل اسناد مورد ادعا در يک مساله به طرف مورد نظر ارائه شود، حتی بر اساس اصل منطقی، امرعدمی نياز به اثبات ندارد.
قشقاوی با اشاره به مطالبی که دريک روزنامه‌‏آمريکايی در اين خصوص مطرح شده است،اظهار داشت: حتی در روزنامه‌های آمريکايی اشاره شده است که هيچ موقع اصل سندی وجود نداشته است و آمريکا نمی‌تواند آنها را به ايران ارائه کند؛ چراکه درآن صورت ايران جعلی بودن آن را اثبات می‌کند.
وی فشارهای آمريکا و برخی متحدانش بر سرمطالعات ادعايی را اقدامی روانی عليه ايران دانست و افزود: آنها اگر می‌خواهند دلايل محکم ارائه کنند.
سخنگوی‌‏وزارت‌‏خارجه، تصريح کرد: مديرکل آژانس برای چهاردهمين بار اعلام کرده است که فعاليت‌های هسته‌‏ا‌يی‌ ايران انحرافی به سمت مسائل نظامی نداشته و از تمامی مواد هسته‌‏ا‌يی حسابرسی شده است.
سخنگوی‌‏وزارت‌‏خارجه‌‏ با بيان اينکه سعيد جليلی دراجلاس بروکسل شرکت نمی‌‏کند، گفت: دبير شورايعالی‌‏امنيت‌‏ملی کشورمان در اجلاس بروکسل شرکت نمی‌‏کند و ‌اين موضوع که ايشان از طريق ويدئو کنفرانس در اجلاس شرکت کنند، در دست بررسی است.
وی همچنين ديدار جليلی و سولانا درهفته‌های آينده را تاييد نکرد.
قشقاوی درباره ديدار معاونين جليلی و سولانا هم افزود: اگر چنين چيزی باشد دبيرخانه شورايعالی امنيت ملی آن را اعلام می‌کند.
سخنگوی‌‏وزارت‌‏خارجه، گفت: اوضاع‌‏ فعلی غزه يک تراژدی انسانی‌‏ است، حوزه غزه نقطه اوج و اولويت فعاليت حقوق بشری جهانی می‌‏باشد و سکوت در اين مورد به معنای عقب‌‏نشينی در اين زمينه است.
قشقاوی درخصوص تحولات اخير درغزه، اظهار داشت: در پيام رهبرمعظم انقلاب به مناسبت کنگره‌‏عظيم حج به اين مساله به خوبی اشاره شد. در غزه يک تراژدی انسانی درحال وقوع است و اگر جهان بشريت و کسانی که داعيه حقوق بشر را دارند و طرفدار کودکان و زنان هستند با يد در حوزه غزه فعال‌‏شوند و سکوت نکنند.
وی افزود: وقتی ما می‌‏گوييم اگر ملاک و معيار درمورد سنجش درفعاليت حقوق بشر مشخص شود ايران پيشتاز آن خواهد بود به همين خاطر است چرا که هرفعال حقوق بشری که در حوزه غزه فعال نباشد، فعال حقوق بشر نخواهد بود.
قشقاوی تصريح کرد: همانطور که درگفت‌‏وگوی تلفنی رئيس‌‏جمهور ايران با امير قطر به همکاری کشورهای اسلامی‌‏ برای پايان دادن به جنايات غزه مطرح شده و يا اينکه مجلس‌‏شورای اسلامی ايران رايزنی‌‏هايی را با مجالس‌‏کشورهای اسلامی آغازکرده است که اين تحرکات نشان از فعاليت‌‏های جمهوری‌‏اسلامی‌‏ايران برای حل مساله غزه است.
قشقاوی در پاسخ به اين‌‏سوال که پيکر سربازان نيروی انتظامی که توسط گروه‌های تروريستی شهيد شده‌اند چه زمانی به ايران منتقل خواهد شد؟ گفت: در اين خصوص نيروی انتظامی راساً اطلاع رسانی می‌کند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص اينکه تعدادی از ديپلمات‌های ايرانی درکرواسی به دليل برگزاری نمايشگاه کتاب در اين کشور مورد تهديد صهيونيست‌ها قرارگرفته‌اند، با رد اين مطلب اظهار داشت: چنين چيزی نبوده است، ايران در نمايشگاهی غرفه کتاب داشته است و اتفاقاً کتاب‌های عرضه شده با استقبال خوبی از سوی مردم کرواسی قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ايران پيشتاز آزادی بيان و استقبال از ديدگاه‌های مختلف است. هرچه در غرب آزادی بيان گسترده‌تر شود مورد استقبال ما هم هست.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکيد کرد: مشکل خاصی برای ديپلمات‌های ما در کرواسی به وجود نيامده است و ما گزارش‌های خوبی از نحوه حضور ايران در اين نمايشگاه داشته‌ايم.
وی درباره کشته شدن سربازان نيروی انتظامی توسط گروه‌های تروريستی در پاکستان، گفت: افغاستان، ايران و پاکستان بايد تلاش کنند فضای اين اقدامات تروريستی را برای تروريست‌ها، اشرار و عوامل قاچاق مواد مخدر ناامن کنند. متاسفانه کشورهای اشغالگر از اقدامات اين گروه‌های تروريستی حمايت رسانه‌ای می‌‏کنند و اين روند از زمانی آغاز شد که آنها تروريست را به تروريست خوب و بد تقسيم‌بندی کردند. ما فکر می‌کنيم اين نوع برخوردها موجب شده تا فضای اين منطقه به ويژه در مرز ايران، افغانستان و پاکستان، بيش از پيش ناامن شود.
قشقاوی درخصوص عطارزاده ديپلمات کشورمان در سفارت ايران در اسلام آباد نيز، گفت: در اين خصوص همواره تعامل و گفت‌وگو بين دو کشور وجود داشته است و هفته گذشته آخوندزاده معاون وزيرخارجه با مقامات پاکستان ديدار داشت، ما اميدواريم رايزنی‌ها تا رفع مشکلات و امن شدن مرزها ادامه پيدا کند.
وی از سفر آينده‌‏ علی زرداری، رئيس‌‏جمهور پاکستان به ايران خبر داد و تصريح کرد: اميدواريم در سفری که در پيش رو داريم و نيز سفری که مقامات ذی‌ربط پاکستانی در خصوص اقدامات اخيرتروريستی به ايران خواهند داشت به نتايج خوبی دست يابيم.





















Copyright: gooya.com 2016