شنبه 16 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور دانشجويان بر سر مزار سه آذر اهورايی، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: روز گذشته و در آستانه روز ۱۶ آذر تعدادی از اعضای شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت با حضور بر سر مزار سه آذر اهورايی، ياد و خاطره آنان را گرامی داشتند.

در اين مراسم که حضور نيروهای امنيتی در اطراف مزار جو آن را امنيتی کرده بود، دو تن از اعضای شورای مرکزی اين تشکل به ايراد سخن پرداختند که شرح آن در ذيل می آيد:

مهدی عربشاهی : ۱۶ آذر نماد آرمانهايی است که هنوز تحقق نيافته اند
جنبش دانشجويی تا تحقق آرمان های خود به مبارزه ادامه می دهد

دبير تشکيلات تحکيم با يادی از سه دانشجوی دانشگاه تهران که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ بر سر دفاع از آرمان های خود جان خود را از داست دادند سخنان خود را اغاز کرد و چنين گفت: شهادت اين سه تن نشان داد که از همان زمان جريان دانشجويی به دنبال تحقق آرمان های ملت ايران بوده و در اين مسير مبارزه می کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از همان زمان شعار های ملت ايران آزادی، استقلال و عدالت بود و اين آرمان ها ادامه پيدا کرد تا در نهايت عدم وجود بستری برای تحقق آرمان ها باعث شد تا ملت تحقق آرمان های خود را از طريق انقلاب دنبال کنند که در زمان انقلاب نيز خواسته های اصلی دانشجويان آزادی، عدالت و استقلال بود.

دبير تشکيلات تحکيم با اشاره به اينکه مسئولين امر معتقدند با قطع رابطه با آمريکا به استقلال رسيده ايم گفت: اگر حرف مسئولين را در مورد استقلال کشور بپذيريم ولی باز هم هنوز عدالت و آزادی دو آرمان ديگر جنبش دانشجويی سال ۱۳۳۲ تحقق پيدا نکرده است. آزادی و عدالت هنوز هم آرمان های ماست و جنبش دانشجويی همچنان پس از ۵۵ سال برای آزادی و عدالت مبارزه می کند، هرچند جنبش دانشجويی در مسير زمان دموکراسی و حقوق بشر را نيز به خواسته ها و آرمان های خود اضافه کرده است.

وی دليل اينکه جنبش دانشجويی ايران همچنان سياسی باقی مانده است را مبارزه در راه آرمان ها اعلام کرد و افزود: عدم تحقق اين ارمان هاست که باعث می شود همچنان پس از ۵۵ سال ياد و نام کسانی که جان خودشون رو بر سر اين آرمان گذاشتن زنده باشد و همچنان پس از ۵۵ سال ما بر سر مزار آنها حاضر شويم و ياد و خاطره آنان را زنده نگه داريم.

عربشاهی با تاکيد بر تجمع روز ۱۷ آذر دفتر تحکيم ادامه داد : علی رغم تغيير حکومت و علی رغم تغيير دولت ها هنوز هم از ۱۶ آذر و اعتراضات دانشجويی اين روز می ترسند چون از اين آرمان ها می ترسند و می دانند که برگزاری ۱۶ آذر نشان می دهد که اين آرمان ها هنوز زنده هستند. حکومت از راه های بسيار می کوشد تا اين روز را از مسير اصلی خودش منحرف کند، می کوشد تا اين روز را از محتوای اصلی خودش خالی کند و آن را روز ديگری و در مسير ديگری جا بزند، ولی دانشجويان ايستاده اند و نمی گذارند تا اين اتفاق بيفتد. روزی که آرمان های جنبش دانشجويی تحقق پيدا کند شايد نزديک نيست ولی جنبش دانشجويی تا تحقق کامل ارمان هايش دست از تلاش برای تحقق آنها بر نمی دارد. آرزوهای ناکام ملت ايران بالاخره تحقق پيدا می کند به اميد آن روز


مرتضی سمياری: تنها راه رسيدن به آرمان ها ايجاد گفتمان ايجابی تعامل است

دبير اجتماعی تحکيم که بعنوان اولين سخنران صحبت می کرد نيز ياد و خاطره ی ۳ آذر اهورايی را پاس داشت و آنها را مبارزان راه ضد استعماری و ضد استبدادی اعلام کرد.

سمياری با اعلام اينکه متاسفانه استبداد داخلی و استعمار خارجی دو مانع بزرگ تحقق آرمان های ملت ايران و جنبش دانشجويی بوده اند گفت: ۱۶ آذر در دانشگاه بعنوان بستر گفتمان مدرن تحقق بخشنده ی گفتمان مدرن نيز هستند ولی گفتمان مدرن نتوانسته در بستر جامعه راه خود را آنطور که بايد طی بکند که دليل ان نيز علاوه بر استبداد داخلی و استعمار خارجی عدم وجود دولت قانونمند، عدم وجود جامعه مدنی قوی و عدم وجود طبقه ی متوسط راه رسيدن به اهداف را مسدود کرده است. همين عدم تحقق هم باعث شده تا ما در طول تاريخ جنبش دانشجويی بسيار ۱۶ آذر و ۱۸ تير داشته باشيم و دائم در حال طی کردن اين مسير باشيم. تاريخ ايران پر از سيکل معيوب اعتراض و سرکوب است.

اين اعتراضات متاسفانه سلبی هستند و اعتراضاتی هستند به آنچه در درون ايران در حال گذشتن و رخ دادن هستند. بايد نگاه جديدی در جنبش دانشجويی بوجود بياوريم، نگاهی که از اعتراض سلبی به تعاملی و ايجابی تغييررويکرد کند. بايد بتوانيم با همه ی تفکرات با حفظ استقلال و شخصيت جنبش دانشجويی در درون ايران ارتباط و تعامل برقرار کنيم تا بتوانيم گفتمان جنبش دانشجويی را در بستر صلح به طرف جلو ببريم .

در پايان اين مراسم دانشجويان با خواندن سرود يار دبستانی و خواندن فاتحه به مراسم پايان دادند.





















Copyright: gooya.com 2016