شنبه 16 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حجاريان: مشارکت به لحاظ ذهنی احساس صاحبخانه بودن نظام را نمی‌‏کند، ايلنا

- مشارکت دچار شيخوخيت و قيموميت نشده است

تهران- خبرگزاری کار ايران
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی تاکيد کرد: حزب توانسته است خود را از قيود پدرسالاری، شيخوخيت و قيموميت رهايی بخشد و بحمدالله طی اين ده ساله حزب دچار انشعاب و چند دستگی نشده است و حتی، تک‌‏مضراب‌‏هايی تحت‌‏عنوان اخلال در مناسبات سازمانی (پروکاسيون) از ارکستر ‌‏حزب شنيده نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار"ايلنا"، سعيد حجاريان که در مراسم اختتاميه يازدهمين کنگره ‌‏سراسری جبهه مشارکت ايران اسلامی سخن می‌‏گفت؛ با بيان اينکه ده سال از تأسيس جبهه مشارکت می‌‏گذرد و طی اين مدت با فراز و فرودهای زياد مواجه شده‌‏ايم، اظهار داشت: در سنوات اخير که الحق می‌‏توان به آن دوران عسرت و فترت نام نهاد، شدايد و ناملايمات زيادی را تحمل کرده‌‏ايم، اما به هر حال «فی تقلب الاحوال علم جواهر الرجال» اين سختی‌‏ها هستند که صفوف حزب را آبديده کرده و انسجام درونی آن را بالا برده‌‏اند, به‌‏خصوص آنکه طی اين مدت جبهه مشارکت توانسته است در حد توان خود، گفتمان اصلاح‌طلبی را غنای بيشتری ببخشد و دموکراسی را به گفتمان غالب در ايران تبديل نمايد تا آنجا که بسياری از جريانات اقتدارگرا نيز به ناچار خود را در پوشش و زرورق دموکراسی به مردم عرضه می‌‏کنند.
حجاريان در بيان دستاوردهای جبهه مشارکت ايران اسلامی با بيان اينکه اين تشکل،توانسته است در عين فشارها و ناملايمات دموکراسی درونی خود را حفظ نمايد، گفت: کنگره‌‏ها مرتباً برگزار و انتخابات داخلی بدون حرف و حديثی انجام شده‌‏اند. اطلاعات داخل تشکيلات از طريق نشريه داخلی به استحضار اعضا رسيده است. دفتر سياسی، شورای مرکزی ارکان مرکزی حزب و استان‌‏ها در تعامل با يکديگر فعال بوده‌‏اند.
عضو ارشد جبهه مشارکت‌‏ تاکيد‌ ‏کرد: حزب تلاش کرده است از پدر‌‏سالاری فاصله بگيرد و متکی به خردجمعی باشد. فی الواقع، به شعار «نه بت، نه شاه، نه قهرمان» در عمل وفادار بوده است. معمولاً در ايران احزاب چون پروانه‌‏ای‌‏گرد وجود يک شخصيت می‌‏چرخند و مشايخ و پدرسالاران بر آنها حکمرانی می‌‏کردند. حزب توانسته است خود را از قيود پدرسالاری، شيخوخيت و قيموميت رهايی بخشد وبحمدالله طی اين ده ساله حزب دچار انشعاب و چند دستگی نشده است و حتی، تک مضراب هايی تحت عنوان اخلال در مناسبات سازمانی (پروکاسيون) از ارکستر‌‏حزب شنيده نشده است.
وی با بيان اينکه حزب مشارکت توانسته است طی اين مدت سازمان خود را به اقصی نقاط کشور گسترش دهد، اظهار داشت: مشارکت هم اکنون بزرگ‌‏ترين حزب کشور محسوب می‌‏شود. اين گسترش به اين شکل بوده است که ابتدا يک هسته سخت در مرکزيت شکل گرفته و سپس، هاله بزرگی آن را احاطه کرده است.
حجاريان ادامه داد: مرکزيت حزب هوشمندانه مسائل فلسفی و ايدئولوژيک را در پرده‌‏ای تغافل نهاده است و به جای اينکه به مسائل جدالی الطرفين و بی‌‏انتها بپردازد خود‌‏ را وقف وظيفه اصلی حزب که همانا مشارکت مردم در سرنوشت خويش است، کرده است.
وی با بيان اينکه مشارکت، توانسته است بسياری از نيروهای دانشگاهی، هنرمند، ورزشکار، کارآفرين، ايثارگر، اقوام و اقليت‌‏ها را بدون آنکه به عضويت رسمی درآيند جذب برنامه‌‏های خود کند، تصريح کرد: ظرفيت بالای حزب برای جذب مخاطب بيشتر ناشی از اعتماد، صداقت و فداکاری بوده است که اعضای حزب طی اين ده سال درعمل از خود نشان داده است.
حجاريان تصريح کرد: مشارکت در وضعيت فعلی به اندازه کافی نيرو و برنامه داردکه بتواند زمام اختيارات قوای مجريه و مقننه را دست بگيرد و کادرهای حزبی ما فی‌‏الجمله نسبت به دولت کنونی به مراتب قويترند. و حزب ما به عنوان دولت ساز در جامعه هم سابقه دارد و هم اشتهار.
وی ادامه داد: همين‌‏که حزب مشارکت مورد اولين آماج حملات مخالفان دموکراسی قرار‌‏گرفته است، خود دليل محکمی است در درستی راه وی. روزی نيست که در منابر و جرايد در مذمت حزب نکته‌‏ای نگويند و اعضای آن را به زندان و محاکم نکشانند. اين نشان دهنده آن است که جبهه مشارکت استواری در مواضع‌‏اش را کماکان حفظ کرده است.
حجاريان ادامه داد : جبهه مشارکت در مجموع جبهه‌‏ای ضد فساد است. اگر اقتدارگرايان توانسته بودند که سر سوزنی فساد مالی يا اخلاقی يا سياسی از کادرهای حزب پيدا کنند، تا به حال خاک آنرا به توبره کشيده بودند و با آنکه همه دستگاه‌‏های کنترلی خود را بر اين حزب اعمال می‌‏کنند و آن را زير ذره‌‏بين قرار داده‌‏اند تا به حال نتوانسته‌‏اند لقمه‌‏ی دندان‌‏گيری‌‏که بتوانند بر‌‏حسب آن هياهو راه بيندازند، گير بياورند.
وی با تاکيد بر اينکه مشارکت از عناصری تشکيل شده است که پيشينه روشنی در خدمت به مردم و جانبازی در راه تثبيت نظام جمهوری اسلامی دارند، تصريح کرد: نمی‌‏توان به راحتی سابقه‌‏ افراد حزب را منکر شد و خورشيد به گل اندود.
حجاريان ادامه داد: مشارکت توانسته است در طول فعاليتش چارچوب‌‏ها و مرزهای هويتی خود را مشخص سازد و خط قرمزهای خود را در جهات مختلف ترسيم کند، لذا حزبی است با هويت متعين و نه سيال. مع‌‏الوصف در زمينه‌‏های تاکتيکی آنقدر انعطاف دارد که در ائتلاف‌‏های مهم با ساير احزاب بدون آنکه از حداقل‌‏هايش عدول‌‏کند تن به ائتلاف دهد.
وی تصريح کرد: اما در‌‏کنار اين‌‏ محاسن مشارکت راه درازی دارد،تا بتواند به عنوان موتور‌‏محرکه اصلاح‌طلبی در ايران عمل کند و اساساً راه اصلاح‌طلبی به قول معروف «راهی دراز و منزل بس بعيد» است لذا، از هم اکنون حزب بايد برنامه‌‏های آتی خود را در جهت هر چه کارآمدتر ‌‏کردن ماشين حزبی به‌‏کار ببندد.
حجاريان در بيان موارد ضروری برای تدوين برنامه‌‏های تشکل متبوعش اظهار داشت: نظام آموزشی حزب چه در سطح هواداران وچه در سطح اعضا ضعيف است و هنوز نتوانسته است برنامه جامعی برای کادرسازی تعريف کند.مشکلات پشتيبانی و لجستيک از اهم مواردی است که تا به حال حزب را آزار می‌‏داده است و به هر حال بايد راه‌‏های قانونی و شرافتمندانه‌‏ای برای رفع مشکلات جستجو کرد.
وی ادامه داد: سيستم گزارش‌‏گيری در حزب هنوز به طور دقيق تعريف نشده است و هنوز ارکان مرکزی از کارکرد حوزه‌‏های حزبی در اقصی نقاط کشور به طور دقيق مطلع نيستند.
عضو ارشد جبهه مشارکت ايران اسلامی تصريح کرد: حزب ما مدت‌‏هاست که واکنش عکس‌‏العملی دارد، يعنی منتظر می‌‏ماند تا ديگران عمل کنند و سپس پاسخ دهد، در حالی‌‏که اوايل تأسيس حزب موضوع کاملاً بر‌‏عکس بود. اين باعث شده است حزب به خرده‌‏کاری و روزمره‌‏گی بيفتد. بايد تلاش کرد که حزب به مستوای قبلی بر‌‏گردد.
وی با بيان اينکه حزب از ظرفيت فراوان بسط و گسترش سازمانی برخوردار است، گفت: اما هنوز قواعد بوروکراتيک در زمينه جذب و ارتقا، مانع از اين شده است که هزاران نفر مشتاق پيوستن به صفوف حزب به صورت رسمی وارد حزب شده و سازماندهی هنوز حزب نتوانسته است راهی برای ارتباط رسانه‌‏ای با مردم پيدا کند. با آنکه دولت هر روزنه‌‏ای را برای اين کار بسته است اما به هر حال اين مشکل را به نحوی بايد حل کرد.
حجاريان خاطر نشان کرد: جبهه مشارکت کمتر در حوزه جامعه مدنی فعال بوده است، چون از ابتدا همزاد دوم خرداد بود و بسياری از کادرهای آن يا به مجلس رفتند يا به دولت و يک غفلت تاريخی باعث شد که در حوزه مدنی و اجتماعی کمتر‌‏کار کنند. البته اين اختصاصی به جبهه مشارکت ندارد. بلکه همه احزاب ايران از اين موضوع رنج می‌‏برند. اما بايد روشن کرد که برای حزبی که اکنون دستش به هيچ جا ديگری بند نيست، اين نقيصه غير قابل گذشت است.
وی تصريح کرد: حزب به خاطر گستردگی‌‏اش حتماً احتياج به تعداد فراوانی کادر حرفه‌‏ای و‌‏تمام وقت دارد که در خدمت اهداف حزب باشند. متأسفانه هنوز حزب نتوانسته است به تعداد کافی از اين قبيل نيروها را تربيت جذب و پشتيبانی کند. با اينکه حزب نيرو زياد دارد در عين حال نيرو کم هم دارد. به اين معنا که به علت ناشناخته ماندن توان افراد آن‌ها در جای خود قرار نگرفته‌‏اند. لذا از ظرفيت‌‏های اعضا به اندازه قابليت آن‌ها بهره‌‏برداری نمی‌‏شود و از آن سو بسياری از امور به همين دليل معطل مانده‌‏اند. ساماندهی مجدد اعضا جزو وظايف فوری و عاجل حزب است.
عضو ارشد جبهه مشارکت ادامه داد: حزب هنوز خود را مستاجری در درون نظام می‌‏داند. اين احساس بايد تبديل به احساس صاحبخانه بودن بشود. به جرأت می‌‏توان گفت که هيچ نيرويی در ايران به اندازه کادرهای حزب برای آبادانی و سربلندی و حدوث و بقای نظام تلاش نکرده‌‏اند. اما هنوز به لحاظ ذهنی احساس صاحبخانه بودن را نمی‌‏کند.
حجاريان تصريح کرد:‌‏مشارکت از کارکردهای جانبی احزاب غفلت کرده است. اين کارکردها مانند اشتغال، ازدواج، همياری، ورزش، تفريح، شراکت، فعاليت اقتصادی و غيره معمولاً به تقويت بنيه حزبی و همچنين همبستگی به شدت کمک می‌‏کند. در ايران احزاب راست وظيفه اصلی خود را که همانا کارکرد سياسی باشد،مغفول نهاده‌‏اند و عمدتاً به همين کارکردهای فرعی بسنده کرده‌‏اند. به قول معروف احزاب راست در ايران از پايه به همديگر پيوند خورده‌‏اند، احزاب چپ از سر به هم پيوند دارند. و معلوم است که موضوعات عينی و پايه‌‏ای از استحکام بيشتری برخوردار است تا موضوعات ذهنی و قابل مناقشه.
وی در پايان سخنان خود ابراز اميدواری کرد: حزب مشارکت بتواند با فائق آمدن بر مشکلات ياد شده استانداردهای خود را تقويت کند.





















Copyright: gooya.com 2016