شنبه 16 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پورمحمدی: احمدی نژاد بايد دلايل برکناری ام را بگويد نه من، ابايی از کانديداتوری ندارم، انتخاب

- از وضعيت مالی جاسبی، بازرسی به عمل می آوريم

خبرگزاری انتخاب : پورمحمدی با بيان اينکه بنده پس از وزارت کشور نمی‌خواستم رياست سازمان بازرسی کل کشور را بپذيرم زيرا وظيفه‌ی اين سازمان بازرسی و نظارت بر کار دولت بود، گفت: اما پس از اصرارهای آقای شاهرودی و توصيه‌ی ديگر افراد عنوان کردم که بنده آدم جدی هستم و اگر بپذيرم کارها را با جديت پيگيری خواهم کرد.

رييس سازمان بازرسی کل کشور، با بيان اينکه بنده پس از وزارت کشور نمی‌خواستم رياست سازمان بازرسی کل کشور را بپذيرم زيرا وظيفه‌ی اين سازمان بازرسی و نظارت بر کار دولت بود، گفت: اما پس از اصرارهای آقای شاهرودی و توصيه‌ی ديگر افراد عنوان کردم که بنده آدم جدی هستم و اگر بپذيرم کارها را با جديت پيگيری خواهم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



مصطفی پورمحمدی در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجويان اميرکبير در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه چرا به جای رسيدگی به دو شغله بودن برخی از مسوولان، به مفاسد يکی از مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی رسيدگی نمی‌‏کنيد،‌ اظهار داشت: يکی از مشکلاتی که دچار آن هستيم، پايين بودن انضباط اجرايی و عملی ماست. يکی از وظايف جدی سازمان بازرسی کل کشور پيگيری اين بی‌‏انضباطی‌‏ها است چرا که بی‌‏انضباطی مادر همه تخلفات و مفاسد است.

وی در ادامه افزود: ‌‏وقتی امری طبق قانون منع شده باشد، ولی به آن بی‌‏توجهی شده باشد، ما پيگيری می‌‏کنيم، اما در مورد دانشگاه آزاد، طبق قانون، سازمان تنها وظيفه دارد از دستگاه‌‏هايی که از بودجه دولتی استفاده می‌‏کنند،‌‏ نظارت و بازرسی داشته باشد.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور با بيان اينکه فعاليت‌‏های دانشگاه آزاد اسلامی به دو بخش، مالی و بخش مربوط به مقررات عمومی تقسيم می‌‏شود، ادامه داد: در مورد بخشی که مربوط به امور مالی دانشگاه است، سازمان بازرسی اجازه دخالت ندارد، اما آنچه که مربوط به مقررات عمومی مانند جذب دانشجو، ‌‏استاد و ارائه مدرک است، سازمان بازرسی می‌‏تواند بازرسی کند.

پورمحمدی با اشاره به اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌‏ اخيراً رئيس دانشگاه آزاد اسلامی در ديداری اعلام کرده که دانشگاه آمادگی دارد سازمان بازرسی حتی در بخش مربوط به امور مالی بازرسی کند. اگر اين گفته جاسبی صحت داشته باشد، ما در برنامه سال آينده اين امر را پيش‌‏بينی خواهيم کرد.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه چرا مسوولانی که فساد اقتصادی انجام داده‌اند را معرفی نمی‌کنيد و چرا در مورد مفاسد اقتصادی شفاف‌سازی صورت نمی‌گيرد تا روح بی‌اعتمادی در کشور گسترش پيدا نکند؟ گفت: مفاسد اقتصادی مشکل کشور ماست و ما به آن بسيار حساس هستيم، اما بحث اصلی آن است که اقتصاد ما به دليل اتکاء به نفت يک اقتصاد رانتی است و متاسفانه چنين اقتصادی توليد فساد می‌کند و زمينه‌ی رانت و مفاسد اقتصادی در آن فراهم است. به همين دليل هم تاکيد شده که اقتصاد از اتکاء به نفت خارج شود تا زيرساخت‌های اقتصادی اصلاح شود.

پورمحمدی با بيان اينکه در مفاسد اقتصادی افراد ناشناخته‌ای وجود دارند که اعلام اسامی آنها ضرورتی ندارد، گفت: ضمن اينکه قوه‌ی قضاييه ملزم به اطلاع‌رسانی در اين زمينه نيست. همچنين در اين زمينه دولت‌ها بايد اهتمام جدی داشته باشند. در همين راستا نيز ما در وزارت کشور دولت الکترونيک و انتخابات رايانه‌ای را مطرح کرديم و مقرر کرديم تا تمام معاملات و قراردادها در سايتی ثبت شود تا شفاف‌سازی صورت گرفته و نظارت آسان‌تر شود.

تعبير مستبدانه در مورد مديريت اجرايی کشور درست نيست
رئيس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به اين سوال که "آيا در مديريت اجرايی کشور مسبتدانه عمل می‌‏شود يا خير و در صورت جواب مثبت، آيا شما قربانی اين نوع از مديريت شديد؟" گفت: تعبير مستبدانه را صحيح نمی‌‏دانم اما لازمه مديريت، جديت و انضباط است. اگر اين جديت و انضباط هوشيارانه باشد، ما از آن به تدبير ياد می‌‏کنيم اما اگر هوشمندانه نباشد؛ تعبير ما از اين عمل، رفتار مستبدانه است.

وی برکناری خود از وزارت کشور را جزء اختيارات رئيس جمهور دانست و ادامه داد: من از ايشان علت برکناری‌‏ام را نپرسيدم و به ايشان اعلام کردم حق قانونی شما است که من را کنار گذاريد و من ادعا و توقعی ندارم.

وی در توضيح دلايل برکناری خود اظهار داشت: اگر من استعفا داده بودم، بايد دلايل کنار رفتن خود از دولت را بيان می‌‏کردم اما زمانی که توسط رئيس جمهور از دولت کنار گذاشته شدم، ‌‏بايد خود ايشان دليل برکناريم را بيان کنند.

کشته‌‏های حوادث جاده‌‏ای از تعداد شهدای هر سال جنگ بيشتر بود
وی در ادامه به ذکر دستاوردهای وزارت کشور در زمان تصدی خود پرداخت وگفت: يکی از مسائلی که بسيار ضروری بود، ساماندهی فضاهای سياسی و اجتماعی بود. بخشی از ساماندهی فضای سياسی و اجتماعی به مردم بازمی‌‏گردد و بخشی از آن به دولت که بخش دولتی آن برعهده وزارت کشور است. به همين دليل در اين راستا سعی کرديم شوراها و تشکل‌‏های مردم نهاد را تقويت و ساماندهی کنيم.

پورمحمدی از ديگر دستاوردهای وزارت کشور را ساماندهی حمل و نقل عنوان کرد و اظهار داشت: در سال‌‏های گذشته، کشور شاهد بيش از ۳۲ هزار کشته جاده‌‏ای، ۲۶ هزار مجروح و هفت هزار ميليارد تومان خسارت تصادفات بوده است. ما در دوران هشت سال دفاع مقدس، سالانه ميانگين شهدايمان ۳۰ هزار نفر بود اما در کشور ۳۲ هزار مرگ خاموش ناشی از تصادف در جامعه داشتيم که فاجعه بار بود و با اقدامات صورت گرفته، اين تعداد به ۲۴ هزار کشته در سال رسيد.

وی در ادامه و در مورد انتخابات دوره دهم رياست جمهوری گفت:‌ انتخابات يک موضوع جدی برای کشور است و مانند هوا برای فضای سياسی است. اگر بنا باشد جامعه تنفس سالمی داشته باشد، انتخابات مانند هوا برای آن است.

پورمحمدی با اشاره به برگزاری سه دوره انتخابات در دوره تصدی وزارت کشورش افزود: به دليل اهميت انتخابات، لايحه جامع و فراگير انتخاباتی با کار دقيق کارشناسی تهيه و در اختيار دولت قرار گرفت ولی زمانی طولانی در کميسيون‌‏های دولت معطل شد. به همين دليل طی يک نامه به رهبری مشکلات انتخابات را بيان کرده و در آن نامه اعلام کردم اگر موافق هستند بندهای اساسی آن در مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيده و ديگر بخش‌‏ها برای تصويب به مجلس ارسال شود. يکی از بندها اين بود که قانون انتخابات حداقل ۱۵ سال تغيير نکند.

وی ادامه داد:‌ مقام معظم رهبری با اين موضوع موافقت کرده و اين لايحه به مجمع ارسال شد که در کميسيون‌‏های مجمع و صحن آن مورد بررسی قرار گرفت و مجدداً در اختيار رهبری قرار گرفت.

رئيس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال دانشجويی مبنی بر اينکه "اين چه رسم نامعقولی است که هر که از دولت جدا می‌‏شود، به يک منتقد و رقيب دولت تبديل می‌‏شود و چرا اين افراد زمانی که در دولت بودند، انتقاد نمی‌‏کردند؟" گفت: ‌‏زمانی که ما در خانواده‌‏ای هستيم بايد حريم خانواده را حفظ کنيم. آيا فرد عاقلی پيدا می‌‏شود که مشکلات خانوادگی را به کوچه و خيابان بکشاند.

پورمحمدی افزود:‌ حتی در مراسم توديع خود نيز هيچ نوع انتقادی نکردم و اين رويه را تا زمانی که به سازمان بازرسی بيايم، در پيش گرفتم. زمانی که آيت الله شاهرودی به من پيشنهاد رياست سازمان را داد، قبول نکردم ولی با اصرارهای ايشان نهايتاً به اين سازمان آمدم. حال که در اين سمت قرار دارم بايد ابتدا سياست‌‏های خود در وزارت کشور را بازرسی و نقد کنم. قرار نيست که بگويم همه چيز خوب است و هيچ عيب و ايرادی در کشور وجود ندارد. بنده ده‌‏ها گزارش جدی و عميق را آماده کردم و در اختيار رئيس جمهور و هيات دولت قرار دادم که برخی از آنها به دست اهالی رسانه رسيده و آن را اطلاع‌‏رسانی کردند.

ابايی از کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری ندارم
پورمحمدی تاکيد کرد: ‌‏انتقاد برای فهم درد است. زمانی که در دولت بوديم، حرف‌‏های خود را بيان می‌‏کرديم اما زورمان نمی‌‏رسيد، حالا که بيرون آمده‌‏ايم باز آنها را می‌‏گوييم شايد ترتيب اثری داده شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال شرکت در انتخابات رياست جمهوری گفت: جامعه ما با سرعت بالايی در حال حرکت است و از منابع و ظرفيت‌‏های بالايی برخوردار است. بنده رسالت خود را بيشتر اين می‌‏دانم که اين فضا را تقويت کنم. هنوز در مورد اينکه الزاماً خود بايد کانديدا شوم، به تصميم قاطعی نرسيده‌‏ام ولی اگر ايجاب کند، ابايی نخواهم داشت.

پورمحمدی با بيان اينکه بايد يکسری تحولات انجام داد و به مطالبات تبديل کرد، افزود: اگر بدانم رئيس‌‏جمهور آينده مطالبات مردم را تغيير خواهد داد، به او کمک ‌‏خواهم کرد، اما اين به معنا نيست که حتماً‌‏ بايد در کابينه او جايی داشته باشم.

خروجم از دولت به صلاح نبود
رئيس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به اين سوال که "آيا سازمان نسبت به وزارت اطلاعات نظارت و اشراف دارد؟" اظهار داشت: طبق قانون سازمان بازرسی کل کشور می‌‏تواند در وزارت اطلاعات نظارت داشته باشد، اما در حيطه مسائل سری، فقط با حکم رئيس قوه قضائيه می‌‏توانيم بازرسی کنيم، به همين دليل چون عمده پرونده‌‏های وزارت اطلاعات سری هستند، ‌‏کمتر اين کار صورت گرفته است.

پورمحمدی در پاسخ به اين سوال که آيا خروج شما به نفع دولت بود؟ اظهار داشت: فکر می‌‏کنم اين اقدام، خصوصاً در سال آخر رياست جمهوری و فضای انتخاباتی به نفع دولت نبود؛ اما صلاح مملکت خويش خسروان دانند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا جدا شدن شما از دولت يک حرکت سياسی برای گسترش اصولگرايی بود، گفت: اگر خودم از دولت کناره‌‏گيری می‌‏کردم شايد اين حرف صحيح بود. اصولگرايی در گرو اشخاص و شخصيت‌‏ها نيست و به معنای هم‌‏گرايی، حق‌‏مداری، عقلانيت،‌‏ مشورت، سعه صدر، ايثار و اخلاص است. بنده بخشی از اين شاخص‌‏ها و فرد ديگر برخی ديگر را دارد که بايد دست به دست هم داد تا اصولگرايی گسترش يابد.

وزير اسبق کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال وقوع تقلب در انتخابات مجلس هشتم گفت: به صورت کلی بايد بگويم خير؛ چرا که با مقدمات انتخابات رايانه‌‏ای امکان اين امر کم بود.

وی درباره دليل ابطال انتخابات دشستان از توابع استان بوشهر گفت:‌‏ وزارت کشور انتخابات را ابطال نمی‌‏کند چرا که اين امر برعهده شورای نگهبان است، اما دليل ابطال به خاطر اين بود که در روستاهای مختلف و به روش‌‏های متفاوت، عواملی به خدمت گرفته شده و تعدادی رای کم و زياد شده بود.





















Copyright: gooya.com 2016