یکشنبه 17 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع مخالفان طرح وحدت ملی در دانشگاه تهران، کارگزاران

تعدادی از دانشجویان بسیجی و حامیان دولت دیروز به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران تجمع كردند. یكی از موضوعات مورد اعتراض این دانشجویان همایش اخیر مجلس با حضور طیف‌های مختلف سیاسی بود كه به نام نشست «وحدت ملی» معروف شده است. نماینده دانشجویان تجمع‌كننده به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران در پایان این تجمع این سوال را از رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح كرد كه چرا با عنوان همایش 30 سال قانونگذاری و نظارت باید افرادی در آن شركت كنند كه خودی نبوده از لیبرال‌ها و مطرودین امام راحل هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مصطفی قاسمی عصر شنبه در پایان تجمع و راهپیمایی شماری از دانشجویان دانشگاه تهران كه به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه و دانشگاه علوم‌پزشكی تهران برگزار شد از آنچه «نمایش وحدت ملی» خواند، انتقاد كرد و گفت: «وحدت ملی واقعی را در سفر آقای احمدی‌نژاد به آذربایجان‌شرقی مشاهده كردیم.» وی همچنین با اشاره به فعالیت جنبش دانشجویی اظهار داشت: برخی اظهار می‌دارند كه جنبش دانشجویی دچار ركود شده است اگر منظور آنان از ركود پیاده‌نظام احزاب است، همینگونه می‌باشد. راهپیمایی این افراد كه به مناسبت 16 آذر روز دانشجو برگزار شده بود، با تجمع در مسجد این دانشگاه و قرائت بیانیه پایان یافت. گفتنی است، این تجمع در حالی به راحتی برگزار شده كه تعدادی از نشست‌های دانشجویی تشكل‌های منتقد دولت كه قرار بود دیروز برگزار شود، با مخالفت وزارت علوم لغو شد.

تجمع دیروز پس از پایان سخنرانی سعید زیباكلام، عضو هیات علمی دانشگاه تهران كه به دعوت بسیج دانشجویی با موضوع «آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی دانشجو، تیغ دولبه» انجام شده بود، آغاز شد. دانشجویان حامی دولت با سر دادن شعارهایی مانند «مرگ بر آمریكا»، «مرگ بر اسرائیل»، «دولت انقلابی حمایتت می‌كنیم»، «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «دانشجو بیدار است، از آمریكا بیزار است»، «عدالت عدالت، این است شعار ملت» و «دانشجو بیدار است، از اوباما بیزار است» به سمت سردر دانشگاه تهران حركت كردند.

این دانشجویان كه تعداد آنها (آن‌طور كه خبرگزاری فارس روایت كرده)، به 1000 نفر می‌رسید، همچنین شعارهای «دانشگاه اسلامی خواسته ملت ماست»، «انقلاب فرهنگی، اجرا باید گردد»، «استاد ضداسلام، اخراج باید گردد»، «دشمنان عدالت، خجالت خجالت» و «دانشگاه اسلامی جای منافقین نیست»، سر می‌دادند. دانشجویان پس از پایان تریبون آزاد، با سر دادن شعارهایی نظیر «دانشجو به پاخیز، وقت جهاد علمی است» و «علم و كتاب استاد، بومی باید گردد؛ استاد آمریكایی اخراج باید گردد» به سمت مسجد این دانشگاه حركت كرده و پس از چند دقیقه سینه‌زنی به مناسبت شهادت امام محمدباقر (ع) و قرائت دسته‌جمعی دعای فرج امام زمان(عج) تجمع خود را پایان دادند.

پیش از آغاز این تجمع سعید زیباكلام طی سخنانی در جمع دانشجویان با تاكید بر اینكه تشكل‌های دانشجویی به علت نداشتن تعلقات اقتصادی و سیاسی و گوش به فرمان احزاب نبودن، صادقانه‌تر از تمامی اقشار جامعه عمل می‌كنند، گفت: دانشجویان در مبارزات عدالت‌خواهانه، شجاعانه‌تر، روحانی‌تر و سازش‌ناپذیرتر هستند. وی در ادامه سخنان خود گفت: ما نمی‌توانیم از تشكل‌های دانشجویی انتظار داشته باشیم كه در مقابل جنایات اسرائیل و حامیانش و به‌ویژه آمریكا اعتراض كرده و فریاد بزند اما وقتی بی‌عدالتی و غارتگری و تصاحب زمین‌های بیت‌المال صورت می‌گیرد، این تشكل‌ها آرمان‌‌خواهی و عدالت‌طلبی را كنار بگذارند. وی تاكید كرد: ‌آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی دانشجو شمشیری دولبه است و نمی‌توان به دانشجو گفت چه زمانی برخیزد و چه زمانی بنشیند.

این گزارش حاكی است، پیش از سخنان سعید زیباكلام تریبون آزادی در سالن برگزاری این سخنرانی برگزار شد و دانشجویان از طیف‌های متفاوت به بیان نظرات خود پرداختند و نكته جالب این بود كه حتی در این جمع هم، برخی به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداختند. چنان كه یكی از دانشجویان ضمن تاكید بر اینكه «جنبش دانشجویی همواره مستقل بوده و منتقد قدرت است»، گفت: چرا وقتی از آقای احمدی‌نژاد انتقاد می‌شود عده‌ای احساس می‌كنند كه به اسلام توهین می‌شود؟

وی تاكید كرد: « آقای احمدی‌نژاد نمی‌تواند به شعارهای خوبی كه سر می‌دهد عمل كند.» البته دانشجویان حامی احمدی‌نژاد هم به این انتقادها واكنش نشان دادند و یكی از این افراد خطاب به دانشجوی منتقد گفت: « به احتمال قوی فرد مورد علاقه این دانشجو آقای خاتمی است؛ هم او كه هر روز از عمر ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذشت، رفتارش تغییر می‌كرد و با همان‌ها كه به عنوان جنبش دانشجویی پشت سرش قرار گرفته بودند، بدترین رفتارها را انجام داد و با كلماتی سخیف و خارج از شأن رئیس‌جمهور با آنان برخورد كرد.» یكی دیگر از دانشجویان حامی احمدی‌نژاد هم گفت: مگر شما نبودید كه می‌گفتید به رأی مردم احترام بگذارید؟ پس حالا به 17 میلیون نفری كه به رئیس‌جمهور فعلی رأی داده‌اند احترام بگذارید و پنج سال دیگر هم صبر كنید تا آن وقت اگر توانستید فرد مورد علاقه خود را بر سر كار بیاورید. وی تاكید كرد: «ما برای گفتمان انقلابی احمدی‌نژاد جانمان را هم تقدیم می‌كنیم.»





















Copyright: gooya.com 2016