دوشنبه 18 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش قيمت مسکن کاذب است، فردا

کاهش قيمت مسکن که مسئولين با افتخار از آن ياد می‌کنند کاهشی کاذب است چون نه مصالح و مواد اوليه ارزان شده است و نه افزايش عرضه داشته‌ايم. از طرفی افزايش غيرمنطقی مسکن آنقدر زياد بوده است که اين ميزان کاهش که مشاهده می‌کنيم دردی از مردم دوا نمی‌کند.
محمدعلی پورشيرازی عضو هيات مديره انجمن شرکتهای ساختمانی و کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار «فردا»، مانور دادن مسئولين روی کاهش ناچيز قيمت مسکن با توجه به گرانی‌ای که هنوز شاهد آن هستيم را تنها منحرف کردن ذهن مردم دانست و اظهار کرد زمانی کاهش قيمت معنادار است که دليل آن بهبود گردش اقتصادی بازار آن کالای خاص باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پورشيرازی افزود: بايد از مسئولين سوال کرد آيا بهره‌وری در بخش مسکن بالا رفته است يا عرضه زياد شده است؟

وی خاطرنشان کرد: در شرايطی که آژانس‌های املاک از رکود در بازار و تعداد بسيار پايين معاملات خبر می‌دهند مشخص است همان تعداد معاملاتی هم که صورت می‌گيرد آن هم با قيمت کمی پايين‌تر نسبت به چند ماه گذشته به دليل فشاری است که ممکن است شخص صاحب ملک در آن قرار گرفته باشد.

اين کارشناس اقتصادی تبديل شدن مسکن از يک کالای مصرفی به يک کالای سرمايه‌ای را در ايران آسيب مهم اين بازار دانست و گفت: اين معضل به دليل سياست‌های غلط مسئولين است و نتيجه ای است که سيستم به اشتباه به مردم تحميل کرده است.

محمدعلی پورشيرازی کارشناس مسکن دخالت‌های دولت در بازار مسکن را دليل اصلی نابسامانی‌ها دانست و افزود: طرح‌های مثل طرح مسکن دريا، ارائه تسهيلات به کارمندان دولت و طرح‌های از اين قبيل نه تنها بازار را آرام نمی‌کند بلکه دليل اصلی‌ گرانی‌ها و بحران بازار مسکن همين دخالت‌های غيرکارشناسانه دولت در بازار بوده است.

اين کارشناس مسکن همچنين در انتقاد به اعمال طرح‌هايی مثل کد رهگيری گفت: اين طرح نه تنها باعث شفاف‌ شدن بازار نمی‌شود بلکه دلالی را به شغلی ناسالم تبديل خواهد کرد و دخالت دولت در معاملات مسکن از طريق کد رهگيری مثل ساير دخالت‌هايش در بازار مسکن نتيجه منفی خواهد داشت.

وی افزود: از طرفی اعمال کد رهگيری به نوعی ورود دولت به حريم تصميم‌گيری افراد محسوب می‌شود که اين طرح چه از لحاظ قانونی و چه از لحاظ عرفی کارايی نخواهد داشت.





















Copyright: gooya.com 2016