سه شنبه 19 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاد جمهوريخواهان ايران: کشتار بی رحمانه مرزبانان ايرانی را محکوم می کنيم!

* برای جلوگيری از تکرار اين فجايع خواهان همکاری کشورهای منطقه هستيم.

روز ۱۴ آذرماه اجساد ۱۴ تن از ۱۶ نفر مرزبانی که در ۲۴ خرداد ماه گذشته در منطقه سراوان به گروگان گرفته شده بودند، کشف شد. با کشف اجساد مرزبانان اسير ورق ديگری بر جناياتی که گروه «جندالله» تحت رهبری فردی به نام عبدالرحمن ريگی در منطقه مرزی سيستان و بلوچستان مرتکب شده است، افزوده شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«جندالله» و عبدالرحمان ريگی، هم چون ديگر دارو دسته های مسلح در منطقه مرزی بين ايران و پاکستان و افغانستان پديده جديدی نيستند، بخش اعظم قاچاق مواد مخدر توليد شده در افغانستان از طريق اين مرز و توسط باندهای مسلح پخش و توزيع می شود. آن چه که جديد است، استتار کشتار مرزبانان اسير تحت ادعای دفاع از حقوق مردم منطقه است که در سايه سياست های ويرانگر دولت جمهوری اسلامی در تضييع حقوق اوليه و انسانی مردم سيستان و بلوچستان، به خصوص تشديد سياست های تبعيض آلود عليه اهل تسنن توسط دولت احمدی نژاد صورت می گيرد. ادعاهائی که در اثر سياست خارجی تنش زای کنونی کشور به وسيله ای برای جلب حمايت قدرت های خارجی تبديل شده اند. چنين جناياتی در اين ابعاد نمی تواند با سياست های دولت هايی که تضعيف و بی ثباتی کشور ما را هدف گرفته اند، بی ارتباط باشد.

دولت جمهوری اسلامی که هر گونه خواست حق طلبانه ای را با خشونت و بازداشت و اعدام پاسخ می گويد و در حذف و قتل و کشتار و سرکوب مخالفان و تضييق حقوق دگرانديشان، اقليت های مذهبی، قومی و نيز زنان کشور، حد و مرزی نمی شناسد، مسئول جو خشونتی هست که راه را برای امثال ريگی ها در منطقه گشوده است.

اما هيچ منطقی توسل به خشونت و کشتار مردم بيگناه را حتی به نام دفاع از حقوق مردم توجيه نمی کند. گروگان گيری مرزبانان يک کشور و کشتار دسته جمعی آنان مصداق عينی جنايت عليه بشريت است. مرتکبين اين جنايت تحت هر عنوان و هر پوششی که دست به اين عمل شنيع زده باشند، بايد بازداشت و تحت نظارت بين المللی محاکمه و مجازات شوند. هر گونه حمايتی از اين قبيل دارودسته ها از طرف دولت پاکستان و يا هر دولت ديگری که باشد، به مصداق مباشرت در چنين جنايتی است، و بايد از طريق دادگاه های بين المللی پيگيری شود.

اتحاد جمهوريخواهان ايران با ابراز تاسف عميق از کشتار مرزبانان کشورمان و ضمن تسليت بر بازماندگان و خانواده آنان، خواستار احترام به مذهب و اعتقادات مردم مناطق مختلف ايران، پايان دادن به تبعيض بر اساس مذهب، جنسيت و قوميت شهروندان سراسر کشور است. اتحاد جمهوری خواهان ايران خواهان همکاری کشورهای منطقه برای جلوگيری از تکرار اين قبيل فجايع است.

هيات سياسی اجرائی اتحاد جمهوريخواهان ايران
۱۸ آذرماه ۱۳۸۷
۸ دسامبر ۲۰۰۸





















Copyright: gooya.com 2016