پنجشنبه 21 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: سخنان اوباما مانند گاوچران‌هاست، ايسنا

*بايد در مسائل اقتصادی تمرکز کرد
*ايده دولت ائتلافی اگر عامل تفرقه شود، مضر است

رييس مجلس شورای اسلامی با بيان اين که دشمنان می‌خواهند فضای کشور را سياه‌نمايی کنند، گفت: دوستداران انقلاب بيدار باشند و در اين دام نيافتند و نسبت به يکديگر توهم نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به بويين‌زهرا، دکتر علی لاريجانی عصر پنج‌شنبه در جمع خانواده‌ی شهدای بويين‌زهرا و در دومين يادواره‌ی ۵۰۰ شهيد اين شهرستان با اشاره به جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان گفت: وقتی در جنگ ۳۳ روزه که شرايط سخت بود و فشارها بر جبهه‌های حزب الله در لبنان بسيار سخت بود، ما در تهران حوادث را رصد می‌کرديم و جلسات مستمری برگزار می‌شد. به طوری که هفته‌ی اول بر ما نيز سخت گذشت و اسراييليان در لبنان بمب بارانی‌های شديدی داشتند و نگرانی‌ها زياد بود که ما با دوستان‌مان خدمت مقام معظم رهبری رسيديم و در آن‌جا وضعيت را توضيح داديم.

وی يادآور شد: ايشان هم مطالب را گوش کرده و چند نکته‌ی کوتاه عنوان کردند که شرايط را تغيير داد. به طوری که ايشان فرمودند که امروز زمانه‌ی مقاومت در راه خداست و تصميمی است که حزب الله می‌گيرد. بايد در راه خدا ايستادگی کرد و اگر (حزب‌الله) اين را فهميدند جنود الهی نزد آنان خواهد رفت. بنابراين اين سخنان رهبری شرايط را تغيير داد و آنانی که فکر می‌کردند به سادگی می‌توانند حزب الله را شکست دهند به وضعيت اسف‌باری افتادند و نمی‌دانستند برای آتش‌بس دست به دامن چه کسی شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی گفت: نيروهای حزب الله استقامت کرده و برای خدا جهاد کردند و نصرت الهی در اين بود؛ چرا که اگر اين گونه نبود شرايط در منطقه تغيير می‌کرد.

به گفته‌ی رييس مجلس ما چند دوره را سپری کرديم که يکی از اين دوره‌ها دوره‌ای بود که قطب‌های قدرت بين‌المللی بر قدرت خود متکی بودند و معادلات بر روی سلاح بود؛ اما بعد از مدتی مشاهده شد که اين امر کفايت نکرده و قدرت اقتصادی در کنار قدرت نظامی قرار گرفت و دنيا دو بلوکه شد. بعدها عامل فن‌آوری نيز بر اين قطب‌ها افزوده شد. اما پس از فروپاشی شوروی در سال‌های گذشته شرايط به گونه‌ای ديگر رقم خورد و آمريکاييان مدعی جهان شده و با صراحت می‌گفتند ما فرهنگ برتر داريم و تکنولوژی‌های برتر و قدرت اقتصادی و نظامی برتر از آن ماست به طوری که زورگويی مدرن از آن زمان آغاز شد که در تاريخ بشريت نيز بی‌سابقه بود.

رييس قوه مقننه تصريح کرد: اگر آمار جنايات آمريکاييان را بی‌پرده بگويم، بدتر از مغول‌ها عمل کرده‌اند که به حمد خدا اين دوران‌ها نيز سپری شد. اما شرايط امروز شرايط مهمی است و بايد با دقت آن را روشن کرد. نکته اين‌جاست که نيابد احساس شود که با رفتن بوش و گروهش شرايط تغيير می‌کند.

او با اشاره به کنفرانس دين و صلح در آمريکا و اظهار تاسف از حضور برخی کشورهای اسلامی در آن برای آشنايی با اسراييل، افزود: اين شد که امروز صحنه‌ی فلسطين و غزه که يک و نيم ميليون نفر فلسطينی در محاصره قرار گرفته و آب و برق و غذا و غيره ندارند، شکل می‌گيرد و آن نتيجه‌ی کنفرانسی است که برگزار شد.

لاريجانی يادآور شد: کشورهای اسلامی که در کنفرانس آمريکا جمع شدند خود را مفت فروختند و فکر نکنند که ملت فلسطين ملتی است که با آنان بتوان به سادگی معامله کرد. ملت فلسطين شجاع بوده و به گفته‌ی شهيد بهشتی نيز ملتی به شجاعی فلسطين سراغ نداريم.

لاريجانی خطاب به آمريکاييان گفت: شايد امروز يک و نيم ميليون فلسطينی را محاصره کنيد اما اين برای شما خجالت‌آور است. آن‌ها در حال مقاومت هستند. اين شماييد که دم از حقوق بشر می‌زنيد و بايد پاسخگو باشيد چرا اين يک و نيم ميليون نفر را محاصره کرديد.

او در ادامه با اشاره به کشورهای اسلامی اظهار کرد: شما خجالت نمی‌کشيد که ملت فلسطين در محاصره باشد اما با دلارهای شما آمريکاييان که امروز در بحران هستند نجات پيدا کنند. اين ننگ برای شما در تاريخ خواهد ماند.

لاريجانی با بيان اين که پس از شکست اسراييل از حزب الله، در درون‌شان مشکل جدی پيدا کردند و برای فرار از اين موضوع اين مشکل را ايجاد کردند، تصريح کرد که بيداری مسلمانان شرايط را تغيير می‌دهد.

نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت گفت: رييس‌جمهور جديد آمريکا گفته بود ما به ايران سخت می‌گيريم چون به دنبال سلاح هسته‌يی بوده و از تروريست‌های حزب‌الله و حماس دفاع می‌کند. در حالی که بايد به آن بگوييم شما متوجه نيستيد؛ ما افتخار می‌کنيم که از حزب الله دفاع می‌کنيم. چرا که ايمان از سرزمين خود دفاع می‌کند و شما هستيد که بی‌راهه می‌رويد و اسم آن را تروريست گذاشته‌ايد.

رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اين که سيد حسن نصرالله در حال حاضر محبوب‌ترين رهبر در کشورهای اسلامی است، گفت: آبروی خودتان را می‌بريد. تصور نکنيد‌آن‌ور آب نشسته‌ايد و اسم بر روی مردم می‌گذاريد. چرا که در هر کشور اسلامی که برويد تصور سيد حسن نصرالله به عنوان رهبر مجاهد آن‌جاست و ملت ايران افتخار می‌کند که با انقلاب خود اين فرزندان را پرورش داده است. بنابراين شما که با شعار تغيير بر روی کار آمديد آيا تغيير اين است؟

وی يادآور شد: اين حرف که بوی کهنگی می‌دهد و همان راه غلطی است که اسلاف شما می‌رفتند.

لاريجانی به سخنان ديگر رييس‌جمهور جديد آمريکا اشاره کرد و گفت: وی گفته بود ما بايد برای ايران هويج‌هايی در نظر بگيريم و يک چماق سنگين، چرا؟ که خودش پاسخ داده و گفته است که می‌دانيم که ايران يکی از توليدکنندگان اصلی نفت است؛ اما بايد فشار را به آنان زياد کنيم تا مشکل تورم بيش‌تر و بيکاری برای آنان پيش آيد تا با مشکل اقتصادی روبه‌رو شوند و در کنار آن نيز بايد روی چماق هم تمرکز کنيم.

لاريجانی در پاسخ به اين صحبت‌ها افزود: بيان آنان به گاوچران‌های قديم آمريکا بر می‌گردد؛ آيا اين بايد بيانی باشد که در مقابل يک ملت کهن و با سابقه‌ی تاريخی زده شود. اگر حرفی داريد چرا زير چماق! خب سخن خود را بگوييد؛ اگر در مورد مسئله‌ی هسته‌يی حرف داريد صريحا بيان کنيد چرا با چماق؟ کدام ملت شريف در مقايسه با حرف‌های شما کوتاه خواهد آمد.

رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصريح کرد: ملت ايران پای حرف‌ها و آرمان‌های خود ايستاده و به شما پاسخ «نه» خواهد داد.

او به انتشار کتابی که اخيرا به نام "اسراييل و جنگ تمدن‌ها" به چاپ رسيده است و نويسنده‌ی آن يک روزنامه‌نگار انگليسی به نام جاناتان کوک است اشاره کرد و گفت: اين کتاب بسيار مهم بوده و نقشه اسراييل و آمريکا را برای منطقه و برای ملت ايران نشان می‌دهد که ملت ايران بداند از چه فرازهايی عبور کردند.

وی تصريح کرد: اين نقشه، نقشه‌ای است که اسراييل و آمريکا برای کل خاورميانه داشتند که در اين کتاب عنوان شده است آمريکا در جنگ عراق به دنبال سناريو جنگ داخلی و تقسيم عراق بود.

لاريجانی در ادامه به مطالب ديگر کتاب "اسراييل و جنگ تمدن‌ها" که در مورد جنگ ۳۳ روزه لبنان، جنگ ايران و عراق و غيره است اشاره کرد و افزود: اين روزنامه‌نگار در کتاب خود نوشته است که مسئله‌ی فشار به ايران و توطئه اسراييل همچنان ادامه دارد و اسراييل می‌خواهد جنگ تمدن‌ها را ادامه دهند. ما شواهد زيادی داريم که آمريکا و اسراييل به دنبال يک ماجراجويی در منطقه هستند منتها اين بار با شکل نرم در سخنان رييس‌جمهور جديد آمريکا که گفته است بايد فشار اقتصادی زيادی به ايران بيايد عنوان شده است تا ايران با مشکل اقتصادی روبه‌رو شده و از آن به عنوان تورم و بيکاری نام برده است تا از اين طريق برای اقتصاد ايران مشکل پيش آيد.

لاريجانی ادامه داد: وزير امور خارجه‌ی آمريکا نيز اخيرا گفته بود ما تنها نيستيم و خيلی‌ها در ايران هستند که از شرايط اين کشور ناراضی‌اند و می‌خواهند تا شرايط ايران تغيير پيدا کنند. در حالی که آن‌ها می‌خواهند شرايط ايران از نظر مسائل اقتصادی را برای افکار عمومی به گونه‌ای سياه نشان دهند تا به زورگويی‌های خود ادامه ‌دهند. بايد دوستداران انقلاب همه تلاش کنند و همه رقبای کشور وقت خود را صرف درگيری‌های خرد نکنند و روی مسائل اقتصادی کشور متمرکز باشند و مسوولان استانی مسائل اقتصادی را در استان خود حل کنند.

رييس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: مجلس و دو قوا در مورد مسائل اقتصادی هم نظر باشند. آنان می‌خواهند دولت در داخل کشور موفق نشود و مسئله‌ی تورم موضوع مهمی است که آنان به اين مسئله چشم دوخته‌اند. بنابراين مردم ما همان‌طور که در انقلاب صبوری کردند بايد بدانند توطئه‌ی دشمن چيست و آنان به صراحت می‌گويند ما روی مسائل اقتصادی توجه داريم. بنابراين اگر می‌خواهيم سربلند باشيم و ايران در مقابل دشمنان مقاومت کند بايد در مسائل اقتصادی تمرکز کرد.

او با بيان اين که مجلس به مساله اقتصادی توجه دارد، افزود: نمايندگان مجلس بارها اعلام کردند که هر طرح و لايحه‌ای که تورم را کاهش دهد و مشکل اقتصادی را کم کند برای ما مهم بوده و ما آن طرح و لوايح را حمايت می‌کنيم.

رييس قوه مقننه اظهار کرد: آنان می‌خواهند فضای کشور را سياه‌نمايی کنند؛ دوستداران انقلاب بيدار باشند و در اين دام نيافتند و نسبت به يکديگر توهم نداشته باشند. با بيگانگان سخت باشيد نه با دوستان خود در داخل کشور.

وی اظهار کرد: خود من گاهی در مورد دولت، مجلس و نيروهای انقلاب سياه نمايی‌هايی می شنوم که درست نيست.

لاريجانی با اشاره به اين که اگر دولت سفرهای استانی می‌کند بايد از آن قدردانی کنيم، گفت: اين در حالی است که برخی از اين هم ايراد می‌گيرند. اگر دولت نرود، ايراد می‌گيرند و وقتی می‌رود باز هم اين حرف‌ها پيش می‌آيد که اين روش درستی نيست؛ سياه‌نمايی همين است.

نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت در ادامه گفت: در مجلس شورای اسلامی به مناسبت شهادت مدرس جلسه مهمی تشکيل داده شد و همه‌ی نيروها و نمايندگان در ادوار مختلف حضور داشتند که در حد خود جلسه خوبی بود. چرا همه چيز را با عينک معيوب می‌بينيم؛ جلسه‌ی به اين خوبی که صحبت از مسائل وحدت شد چيز خوبی است. چرا نسبت به اين امر با عينک بدبينی نگاه می‌کنيم. سياه‌نمايی گاهی نسبت به دولت و مجلس و گاه قوه قضاييه است. در حالی که کار خوب را بايد تعريف کرد. اما برخی برای آن تئوری‌پردازی می‌کنند.

لاريجانی تصريح کرد: اين جلسه برای تجليل از مدرس بود و نياز به توهم و داستان‌سرايی نداشت و در مقابل بيگانگان نشان داد همه بر سر آرمان‌های‌شان وحدت دارند. برای هر چيزی نبايد اختلاف ايجاد کرد و بايد گذشت داشت. در اين روزها در مورد وحدت ملی صحبت‌های متفاوت می‌شد. اگر ما در کشور وحدت داشته باشيم حسن است تا جايی که من می‌شناسم راه امام خمينی (ره) و مقام معظم رهبری نيز همين بوده و هميشه ملت و مسوولان را به وحدت دعوت کردند به طوری که ايشان يک سال را به نام وحدت ملی نام‌گذاری کردند. عناصر وحدت اسلام آرمان‌های انقلاب، ايران و رهبری است و نمی‌دانم اين چه ربطی به دولت ائتلاف دارد.

وی يادآور شد: دولت ائتلاف هم می‌تواند خوب باشد و هم نباشد. اگر دولت ائتلاف تبديل به دعوايی شود که مظهر مناقشه شود، خوب نيست. نيروهای انقلاب بايد پای آرمان‌های انقلاب بايستند. دولت ائتلافی و غيرائتلافی فرع و تاکتيک است؛ اما اگر عامل تفرقه شود مضر است. نيروهای انقلاب بايد در مقابل آنان بايستند. وقتی رييس‌جمهور آمريکا می‌گويد بايد در مقابل ايران بايستيم، همه بايد بفهمند که بايد از خيلی چيزهای خرد بگذريم.

لاريجانی تصريح کرد: امروز مقام معظم رهبری پرچمدار سرافرازی کشور در زمينه‌های اقتصادی، سياسی فرهنگی راه را نشان داده و علمدار هستند و همه کسانی که وحدت ملی را قبول دارند بايد پشت سر ايشان بايستند.

رييس‌ مجلس تصريح کرد: دولت تلاش می‌کند و مجلس نيز در خدمت مردم است. ممکن است که تفاوت رای وجود داشته باشد؛ اما همه بر وحدت تاکيد دارند.

او يادآور شد: ما پيگير اجرای اصل ۴۴ هستيم چرا که موجب رونق اقتصادی می‌شود و اگر مقام معظم رهبری نيز در اين مساله در اجرای آن تاکيد کردند به خاطر اين است که باعث پيشرفت کشور و عدالت در کشور می‌شود و فضايی با رونق اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد.

لاريجانی گفت: وظيفه‌ی همه‌ی نخبگان و مسوولان است که اين فکر را دنبال کنند. ايجاد آرامش فکری مخصوصا در حال حاضر به فضای انتخابات نزديک می‌شويم لازم است و اين گونه مسائل در برخی مواقع تنش‌هايی به وجود می‌آورد. وقتی که مقام معظم رهبری گفتند بی‌بند و باری گفتاری نداشته باشيد نکته اساسی است که بايد انتخابات يک وسيله باشد تا مبادا در اين حوادث بداخلاقی‌هايی که به ضرر کشور است به وجود آيد. بنابراين وظيفه‌ی همه تمرکز بر مسائل اقتصادی، شکوفايی اقتصادی و ايجاد فضای مطلوب سياسی و فرهنگی است.

نماينده مردم قم در مجلس در ادامه در جمع خانواده‌ی شهدای شهرستان بويين زهرا اظهار کرد: برخی‌ بر اين تصورند که عصر امروز عصر سرگرمی‌هاست و با همه‌ی پيشرفت‌های فنی عصر اضطراب‌هاست؛ اما در تفکر اسلامی چنين سرگردانی وجود ندارد. زيرا اسلام تکاليف را مشخص کرده است.

وی گفت که در تفکر اسلامی مرگ پايان راه نيست و اظهار کرد: حيات واقعی مربوط به شهيدان است و کسانی که فکر می‌کنند مردن آخر کار است در عصر حاضر دچار اضطراب می‌شوند.

لاريجانی در ادامه تصريح کرد: اگر با صبر و استقامت مسير خود را ادامه دهيم خداوند نيز به کمک ما خواهد آمد. ما در انقلاب خود از اين ياری خداوند چه در جبهه‌ها و چه در سخت‌ترين شرايط مشاهده کرديم و مجاهدين ما نيز گام‌های صحيحی برداشتند و خداوند نيز با جنود خود آنان را ياری کرده است.

در دومين يادواره‌ی ۵۰۰ شهيد شهرستان بويين‌زهرا، حجت‌الاسلام و المسلمين ابوترابی‌، حجت الاسلام والمسلمين عليخانی و جانی عباس‌پور نمايندگان اين استان نيز حضور داشتند.





















Copyright: gooya.com 2016