چهارشنبه 27 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جلسه‌ محاکمه‌ منتظر الزيدی، خبرنگاری که کفش هايش را به سوی جرج بوش پرتاب کرد، برگزار شد، ايسنا

يک سخنگوی وزارت دادگستری عراق اعلام کرد که خبرنگار عراقی که به پرتاب کفش‌هايش به سمت رييس‌جمهور آمريکا در جريان کنفرانس خبری با نخست وزير عراق اعتراف کرده است، در دادگاه حاضر شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدلاستار بيرقدر، سخنگوی شورای عالی قضايی عراق عنوان کرد که منتظر الزيدی، خبرنگار تلويزين البغداديه که به سوی جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا، کفش پرتاب کرد، به تهاجم عليه رييس‌جمهور متهم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاضی اين پرونده نيز اعلام کرده است که الزيدی همکاری خوبی در دادگاه داشته است. وی اما جزييات بيش‌تری از جلسه‌ی محاکمه ارايه نکرد.

بر اساس قوانين عراق، بی‌احترامی به رييس يک کشور خارجی، هفت سال زندان دارد.

بيرقدر گفت: الزيدی در حضور يک وکيل مدافع و دادستان در برابر قاضی پرونده حاضر شد و به کار خود اعتراف کرد.

دادگاه در پايان جلسه محاکمه تصميم گرفت که الزيدی در بازداشت بماند و پس از اين که قاضی کار تحقيق خود را در اين باره به انتها برساند، احتمالا بر اساس بندی در قوانين کيفری عراق که بر اساس آن هر کس که درصدد قتل رييس‌جمهور عراق يا يک رييس‌جمهور خارجی باشد، بايد مجازات شود، وی را به محاکمه خواهد فرستاد.

به گفته بيرقدر، چنين جرمی هفت تا ۱۰سال زندان دارد.

برادر الزيدی به خبرگزاری رويترز اعلام داشته که وی پس از مورد ضرب و شتم قرار گرفتن از سوی نيروهای امنيتی به بيمارستان ابن سينای بغداد در منطقه‌ی الخضراء انتقال داده شد.

گفته می‌شود بازوان و قفسه سينه‌ی وی شکسته و چشمان و پاهايش جراحت برداشته‌اند. خبری از وضعيت امروز اين خبرنگار منتشر نشده است.

از سوی ديگر کاخ سفيد نيز اعلام کرد که رهبران عراقی بايد در مورد اينکه الزيدی مجازات شود يا خير تصميم بگيرند.

دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد در اين‌باره گفت: فکر می‌کنم که پرزيدنت بوش معتقد است که عراق يک کشور مستقل و دموکراتيک است و آنها خودشان بر اساس روند خودشان در اين‌باره تصميم خواهند گرفت. پرزيدنت بوش هيچ کينه‌ای به دل نگرفته است. ما واقعا از اين مساله گذشته‌ايم.

وی در مورد بخشوده شدن اين خبرنگار از سوی جورج بوش، رييس‌جمهور کنونی آمريکا، گفت: اين امر به نوری المالکی برمی‌گردد و من واقعا نمی‌دانم که در قانون اساسی آنها در مورد عفو و بخشوده شدن چه نوشته شده است.

پرينو عنوان کرد: مالکی و ديگر خبرنگاران عراقی از طرف عراقی‌ها معذرت‌خواهی کرده‌اند و گفته‌اند که ما از يک مهمان اين‌گونه پذيرايی نمی‌کنيم.

وزارت امور خارجه‌ی آمريکا نيز اعلام کرده که در صورت معلوم شدن اين قضيه که الزيدی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، حتما آن را محکوم خواهد کرد.

رابرت وود، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا، در اين‌باره گفت: ما آشکارا هرگونه استفاده از زور غيرضروری را عليه آن خبرنگار محکوم می‌کنيم. نمی‌دانم که اين اتفاق افتاده است يا خير.





















Copyright: gooya.com 2016