پنجشنبه 28 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روی ديگر سکه موج ارزانی ها، کاهش قيمت ها به خاطر رکود اقتصادی، فردا

کاهش قيمت هايی که وزير بازرگانی وعده داده، ناشی از تنظيم بازار نيست بلکه به خاطر رکود اقتصادی است و نمی تواند در زندگی اقتصادی مردم تاثير مثبت داشته باشد.
کاهش قيمت هايی که وزير بازرگانی وعده داده، ناشی از تنظيم بازار نيست بلکه به خاطر رکود اقتصادی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد شاهی عربلو، رئيس کميسيون اقتصادی مجلس هفتم، با بيان اين مطلب به «فردا» گفت: اگر کاهش قيمت ها به خاطر سياست های تنظيم بازار باشد، در افزايش قدرت خريد مردم موثر است. اما اگر ناشی از مشکلات اقتصادی و رکود باشد، نمی تواند در زندگی اقتصادی مردم تاثير مثبت داشته باشد.

وزير بازرگانی اخيرا در يک کنفرانس مطبوعاتی با بيان اينکه قيمت ها رو به کاهش است، وعده داده بود که موج ارزانی در راه است.

شاهی عربلو با بيان اينکه من هم با فرمايش وزير بازرگانی موافقم، افزود: اما قيمت ها با دستور کنترل نمی شود. بارها گفته ام که دولت توانايی کنترل بازار و قيمت ها را دارد، به شرط آنکه در تنظيم بازار به صورت دقيق و علمی عمل کند. قيمت ها با زور و دستور کاهش نمی يابد بلکه تنظيم بازار و سيستم عرضه و تقاضا است که قيمت ها را کنترل می کند.

مشاور کميسيون اقتصاد کلان و بازرگانی مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه داد: آقای وزير بازرگانی طرف ديگر کاهش قيمت ها را اعلام نکرده اند. آيا با کاهش قيمت ها درآمد سرانه مردم کاهش می يابد، ثابت می ماند يا فزايش پيدا می کند؟

وی ادامه داد: به جز کارمندان دولت که ممکن است شاهد افزايش حقوق و افزايش درآمد باشند، اکثر مردم جامعه در بخش های آزاد اشتغال دارند وافزايش درآمد سرانه برای آنها قطعی نيست.

اين نماينده دوره های پنجم، ششم و هفتم مجلس تصريح کرد: فکر می کنم کاهش قيمت هايی که وزير بازرگانی اعلام کرده است، نه به خاطر سياست های دولت در تنظيم بازار بلکه ناشی از مشکلات و رکود اقتصادی موجو است. وقتی اقتصادی با رکود مواجه می شود، تقاضا در جامعه کم شده و اين کاهش تقاضا باعث کاهش قيمت ها می گردد. حال اگر درآمد سرانه مردم کاهش يابد يا حتی ثابت بماند، اين کاهش قيمت ها هيچ تاثير مثبتی در زندگی اقتصادی خانواده ها ندارد.

وی نتيجه گرفت که کاهش قيمت ها ناشی از رکود اقتصادی است و اگر درآمد سرانه جامعه افزايش نيابد، هيچ تاثير مثبتی برای مردم نخواهد داشت.





















Copyright: gooya.com 2016