سه شنبه 3 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد شديد اتحاديه اروپا از پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، دويچه وله


شيرين عبادی در حال گفت‌وگو با خبرنگاران دقايقی پس از پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر

رياست اتحاديه اروپا از دولت ايران به خاطر پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران به شدت انتقاد کرد. دولت آلمان نيز پلمب دفتر کانون را "نگران‌کننده" خواند و آن را نشانه‌ی محدود شدن ميدان فعاليت برای مدافعان حقوق بشر ارزيابی کرد.

رياست نوبتی اتحاديه‌ی اروپا که بر عهده‌ی فرانسه است روز دوشنبه (۲۲ دسامبر / ۲ دی‌ماه) از مقام‌های ايران خواست هر چه زودتر به رفع پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشراقدام کنند. در بيانيه‌ی رياست اتحاديه اروپا آمده است، اين اتحاديه بستن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را به شدت محکوم می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتحاديه اروپا گفته است، تهران بايد به تعهدات بين‌المللی خود در خصوص رعايت حقوق بشرعمل کند و اجازه‌ دهد کانون مدافعان حقوق بشر به فعاليت آزادانه‌ی خود ادامه دهد.

واکنش دولت آلمان

دولت آلمان نيز به پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در تهران واکنش نشان داد و آن را "نگران‌کننده" خواند. ينس پلوتنر، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان روز دوشنبه در برلين گفت، ما با نگرانی حادثه بستن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را دنبال می‌کنيم.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان افزود: ما اين اقدام را نشانه‌ی محدود شدن ميدان فعاليت برای مدافعان حقوق بشر تلقی می‌کنيم.

پلوتنر تاکيد کرد، با توجه به انتخابات رياست جمهوری بهار آينده درايران، بستن يک مرکز فعاليت حقوق بشری بسيار نگران‌کننده است. به گفته‌ی سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان، يک جامعه‌ی مدنی پويا و انتقادی، زمينه‌ساز انتخابات و مبارزات انتخاباتی زنده است، اما در ايران بر خلاف آن عمل می‌شود.

فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه‌ی آلمان ماه سپتامبر شخصاً با خانم شيرين عبادی ديدار داشت.

اطلاعيه روابط عمومی کانون

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر بعد از ظهر روز يکشنبه اول دی ماه ۱۳۸۷ توسط نيروهای انتظامی و امنيتی بدون ارائه حکم قضايی پلمب شد. قرار بود روز يکشنبه به مناسبت شصتمين سالگرد تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر، مراسم جشنی در دفتر کانون مدافعان حقوق بشر برگزار شود. برگزاری اين مراسم طبق معمول قبلا به مسئول مربوطه در نيروی انتظامی منطقه يوسف آباد تهران اطلاع داده شده بود.

دفتر کانون در خيابان يوسف‌آباد با قسمتی از جايزه صلح نوبل که در سال ۲۰۰۳ به شيرين عبادی تعلق گرفته بود، خريداری شده و در اختيار کانون قرار گرفته بود. در اين دفتر علاوه بر کانون مدافعان حقوق بشر، نهاد مردمی ديگری به نام «کانون مشارکت برای پاکسازی مين» که آن نيز توسط شيرين عبادی و گروهی از هم‌فکران وی تأسيس شده بود، اداره می‌شد.

در اطلاعيه‌ای که ساعتی پس از پلمب دفتر از سوی روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر انتشار يافت، آمده است: «از آنجايی که در دو سال اخير به هيچ يک از گزارشگران ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد جهت ورود به ايران ويزا داده نشده بود، بسياری از سازمان‌های بين‌المللی به گزارش‌های اين کانون استناد می‌کردند. از جمله بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در گزارشی که به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۰۸ ارائه کرد و منجر به صدور قطعنامه عليه دولت جمهوری اسلامی ايران شد نيز، به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر استناد کرده بود.»

کانون مدافعان حقوق بشر در اطلاعيه خود می‌افزايد: «به نظر می رسد مجموعه فعاليت‌های حقوق بشری اين نهاد مردمی باعث برخورد غيرقانونی روز يکشنبه اول دی ماه ۱۳۸۷ شده است.»





















Copyright: gooya.com 2016