پنجشنبه 19 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير خارجه عربستان: درخواست مقام ايرانی برای تحريم نفتی حاميان اسرائيل رد می شود، بی بی سی

وزير خارجه عربستان روز چهارشنبه گفته است که کشورهای توليدکننده نفت خاورميانه درخواست ايران از کشورهای اسلامی برای توقف عرضه نفت به حاميان اسرائيل را رد خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رويتر سعودالفيصل در يک کنفرانس خبری گفت: "توليدکنندگان نفت که به درآمد خود نياز دارند... چنين نخواهند کرد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او افزود: "استفاده از نفت، به خصوص در اين مقطع زمانی، ايده ای است که ارزش خود را از دست داده است. نکته مهم اين است که نفت يک سلاح نيست. شما نمی توانيد با استفاده از نفت روند يک مناقشه را معکوس کنيد."

يک فرمانده ايرانی روز يکشنبه از کشورهای اسلامی خواسته بود در واکنش به تهاجم اسرائيل به نوار غزه، صادرات نفت به کشورهای "حامی" اسرائيل را قطع کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ايرنا، سردار ميرفيصل باقرزاده مسئول کميته جستجوی مفقودين ستادکل نيروهای مسلح، گفته بود که نفت کالايی است که می توان از آن برای فشار بر آمريکا و حاميان اروپايی اسرائيل در ارتباط با اين "جنگ نابرابر" در نوار غزه استفاده کرد.

ايران چهارمين توليدکننده بزرگ نفت دنيا و از اعضای اصلی سازمان نفتی اوپک است.

به گزارش رويتر وزير خارجه عربستان سعودی - که کشورش بزرگترين توليد کننده نفت اوپک است - گفت که کشورهای توليدکننده نفت اگر به درخواست ايران توجه کنند به ضرر خود عمل کرده اند.

شاهزاده سعود گفت: "چطور می توانيد اين کار را بکنيد؟ توليد نفت را متوقف می کنيد تا بر ديگران فشار آوريد و شما هم به اندازه ديگران رنج خواهيد برد."

پيشتر در روز دوشنبه يک منبع اوپک به رويتر گفته بود که اعضای اين سازمان چنين درخواستی را ناديده خواهند گرفت.

هرچند ساير مقام های جمهوری اسلامی درخواست سردار باقرزاده را تکرار نکرده اند اما از آن فاصله نيز نگرفته اند.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ايران روز دوشنبه گفت: "ما از هر گامی برای تحقق دو چيز استفاده می کنيم: توقف فوری تجاوز و پايان انسداد نوار غزه."

چند روز پيشتر اعضای مجلس عوام بحرين نيز از کشورهای عربی خواسته بودند از نفت برای فشار بر غرب در ارتباط با تهاجم اسرائيل استفاده کنند که با بی توجهی اين کشورها روبرو شد.

بهای نفت از بشکه ای بيش از ۱۴۷ در ماه ژوئيه گذشته به زير ۴۳ دلار در روز چهارشنبه رسيده است که ضربه بزرگی برای درآمد کشورهای توليدکننده نفت به حساب می آيد.





















Copyright: gooya.com 2016