چهارشنبه 18 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسرائيل با سه ساعت آتش بس در غزه موافقت کرد، بی بی سی

با گسترش حمايت بين المللی از برقراری آتش بس در غزه، اسرائيل هر روز به مدت سه ساعت عمليات نظامی خود را متوقف می کند.

ارتش اسرائيل اعلام داشته است که به منظور فراهم آوردن امکان ارسال و توزيع کالاهای اساسی مورد نياز يک و نيم ميليون فلسطينی ساکنان نوار غزه، از روز چهارشنبه، ۷ ژانويه (۱۸ دی)، هر روز عمليات نظامی در نوار غزه به مدت سه ساعت متوقف می شود اما مشخص نکرده که آيا اين آتش بس شامل تمامی نقاط غزه و کليه عمليات نظامی خواهد شد و در صورت تيراندازی احتمالی فلسطينيان در اين مدت، چه واکنشی به آن نشان خواهد داد.

نخستين مورد از آتش بس روزانه ساعت ۱۱ به وقت گرينويچ به اجرا گذاشته شد اما به گفته خبرنگاران، پس از چند دقيقه، دست کم دو حمله هوايی عليه غزه صورت گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبر تصميم اسرائيل برای رعايت آتش بس کوتاه مدت در غزه ساعاتی قبل از تشکيل جلسه کابينه امنيتی اين کشور برای بررسی اوضاع غزه و پاسخ به خواست بين المللی برای برقراری آتش بس در عمليات نظامی کنونی انتشار يافت.

پيشتر، به نقل از منابع دولتی اسرائيل گزارش شده بود که اهود اولمرت، نخست وزير، دعوتی را از حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر، برای سفر به آن کشور و مذاکره در باره توقف عمليات نظامی در نوار غزه دريافت کرده و آن را مورد بررسی قرار داده است.

انتظار می رود دفتر آقای اولمرت تا ساعاتی ديگر با صدور بيانيه ای، پاسخ نخست وزير اسرائيل به دعوت رئيس جمهوری مصر را اعلام دارد.

دولت مصر اميدوار است نخست وزير اسرائيل، يا يکی از مقامات ارشد اين کشور، هر چه زودتر برای مذاکره در مورد پذيرش آتش بس در عمليات غزه عازم ملاقات با مقامات مصری شود.

روز سه شنبه، نيکولا سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، وارد مصر شد و در پی ملاقات با آقای مبارک، دو طرف اعلام کردند که طرح مشترکی را برای برقراری آتش بس در غزه تدوين کرده اند.

گفته می شود در اين طرح، توقف فوری درگيری و برقراری آتش بس موقت به منظور ارسال کمک های بشردوستانه به غزه و فراهم کردن زمينه گفتگوی نمايندگان اسرائيل و گروه های فلسطينی پيش بينی شده است.

در پی ملاقات با رئيس جمهوری فرانسه، آقای مبارک اعلام داشت که مصر از اسرائيل و فلسطينيان دعوت می کند با شرکت در جلسه ای فوری، در مورد ترتيبات و تضمين های لازم به منظور جلوگيری از تکرار وضعيت موجود مذاکره کنند."

گفته می شود تضمين های مورد اشاره رئيس جمهوری مصر شامل اطمينان به اسرائيل در مورد حفظ امنيت مرز غزه توسط فلسطينيان در برابر اقدام اسرائيل در بازگشايی گذرگاه مرزی و رفع محاصره اقتصادی اين بخش از سرزمين های فلسطينی است.

آقای سارکوزی نيز از اسرائيل برای مذاکره در مورد موضوع امنيت مرزی دعوت کرد و اظهار داشت که انتظار دارد يک هيات اسرائيلی برای گفتگو پيرامون اين مساله با مقامات مصری ملاقات کند.

گفته می شود ايالات متحده نيز از طرح آتش بس مورد نظر فرانسه و مصر، که متضمن تلاش برای توقف موشک پرانی به سوی اسرائيل نيز باشد، حمايت کرده است.

ادامه درگيری

همزمان با تلاش بين المللی برای برقراری آتش بس، عمليات نظامی در غزه با شدت ادامه داشته است.

روز چهارشنبه، سخنگوی نظامی اسرائيل گفت که از ساعات اوليه بامداد، نيروی هوايی اين کشور عمليات خود در داخل غزه را ادامه داد و با اجرای سی ماموريت جنگی، به "پايگاه های پرتاب موشک و گروه های مسلح" فلسطينی در نقاط مختلف نوار غزه حمله کرد.

شناورهای نيروی دريايی و توپخانه نيروی زمينی ارتش اسرائيل هدف هايی در غزه را زير آتش گرفته اند.

در جنوب غزه نيز چندين دستگاه تانک و بولدوزر متعلق به ارتش اسرائيل پس از عملياتی که حدود بيست و چهار ساعت به طول انجاميده بود، از شهرک خان يونس خارج شدند اما جزئيات بيشتری در مورد ماهيت اين عمليات در دست نيست اما منابع فلسطينی از درگيری سنگين در اين شهرک و وارد کردن تلفاتی به نيروهای اسرائيلی خبر داده اند.

به گفته منابع فلسطينی، نواحی اطراف شهرک زيتون نيز شاهد نبرد سنگين بين سربازان اسرائيلی و افراد مسلح فلسطينی بوده و درمانگاه های محلی از کشته شدن يک نفر و زخمی شدن سه نفر ديگر در اين درگيری خبر داده اند.

ارتش اسرائيل غزه را منطقه جنگی اعلام داشته و به دليل سانسور خبری و اعمال محدوديت بر ورود خبرنگاران، گزارش های دو طرف توسط منابع مستقل تاييد نشده است.

روز گذشته، انفجار بمب يا گلوله توپخانه در نزديکی مدرسه متعلق به سازمان ملل در غزه، که شماری از فلسطينيان در آنها پناه گرفته بودند، دست کم سی کشته برجای گذاشت و به درخواست های بين المللی برای توقف عمليات نظامی شدت بخشيد.

اسرائيل تا کنون اصرار داشته است که تا زمان کسب اطمينان لازم از توقف موشک پرانی از داخل غزه، عمليات نظامی خود را متوقف نخواهد کرد.

نيروهای اسرائيلی در تابستان سال ۲۰۰۵ و با برچيدن شهرک های يهودی نشين در غزه، از اين بخش از سرزمين های فلسطينی خارج شدند و امنيت آن را به تشکيلات خودگردان فلسطينی واگذار کردند اما در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷، جنبش اسلامگرای حماس، در پی چندين هفته درگيری خونين با نيروهای وابسته به تشکيلات خودگردان، اين نيروها را از غزه بيرون راند اداره امور اين منطقه را دست گرفت.

به گفته اسرائيل، از آن زمان، گروه های تندرو فلسطينی مستقر در غزه به موشک پرانی به داخل خاک اسرائيل ادامه داده اند و در مقابل، اسرائيل نيز غزه را محاصره اقتصادی کرده است.

در ماه زوئن سال ۲۰۰۸، دو طرف با ميانجيگری مصر به يک توافق شش ماهه آتش بس دست يافتند اما با خاتمه اين توافق در ماه گذشته، جنبش حماس اعلام داشت که به دليل ادامه محاصره اقتصادی غزه، اين توافقنامه را تمديد نمی کند و عمليات مسلحانه عليه اسرائيل را از سر خواهد گرفت.

روز ۲۷ دسامبر، اسرائيل حملات گسترده به مراکز و تشکيلات وابسته به حماس را آغاز کرد و در روز شنبه اين هفته نيز نيروی زمينی خود را به داخل غزه اعزام داشت.

براساس آماری که از سوی فلسطينيان انتشار يافته، از آغاز حملات هوايی اسرائيل در روز ۲۷ دسامبر تا کنون، دست کم ۶۶۶ فلسطينی، از جمله ۲۱۵ کودک، کشته و حدود سه هزار نفر زخمی شده اند.

حمايت ايران و حزب الله از حماس

در همانحال، فعاليت های ديپلماتيک ايران در حمايت از فلسطينيان ادامه داشته است.

قرار است علی لاريجانی، رئيس مجلس برای گفتگو با مقامات سوريه در مورد بحران غزه به اين کشور سفر کند.

به گفته سفارت جمهوری اسلامی در دمشق، آقای لاريجانی در طول ديدار از دمشق با حافظ اسد، رئيس جمهوری، و رئيس مجمع ملی (پارلمان) سوريه ديدار و گفتگو خواهد کرد.

تلاش برای تشکيل جلسه فوق العاده بين المجالس آسيايی به منظور بررسی بحران غزه از جمله موضوعاتی است که در مذاکرات رئيس مجلس ايران با رئيسان مجالس سوريه و اندونزی مطرح خواهد شد.

همزمان، خبرگزاری فارس گزارش کرده است که فرستاده ويژه محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری، روز سه شنبه وارد خارطوم، پايتت سودان شد و در ملاقات با رئيس جمهوری اين کشور، پيام آقای احمدی نژاد در مورد بحران غزه را به وی تسليم کرد.

سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی نيز برای رايزنی با مقامات ترکيه در مورد تحولات غزه به اين کشور سفر می کند.

در روزهای اخير، نمايندگان اعزامی رئيس جمهوری ايران به منظور تشريح موضع جمهوری اسلامی در مورد غزه و جلب حمايت برای جنبش حماس به کشورهای مختلف سفر کرده اند.

در لبنان نيز، سيد حسن نصرالله، دبيرکل گروه اسلامگرای حزب الله، در يک پيام تلويزيونی به مناسبت روز عاشورا گفته است که اسرائيل به خاطر آنچه که در غزه انجام می دهد مجازات خواهد شد.

دبيرکل حزب الله، از محلی نامعلوم سخن می گفت، بار ديگر رهبران کشورهای عرب را به سازشکاری در برابر اقدامات اسرائيل متهم کرد و خواستار انتقاضه جديد فلسطينيان عليه اسرائيل شد.

ارتش اسرائيل پيشتر به حزب الله اخطار کرده است که در صدد گشودن جبهه جديدی در منطقه از طريق دست زدن به عمليات نظامی در مرز اسرائيل و لبنان بر نيايد.

در تابستان سال ۲۰۰۷، ارتش اسرائيل در واکنش به عمليات جريک های حزب الله، نيروی زمينی خود را پس از يک رشته حملات هوايی سنگين وارد لبنان کرد اما پس از چند هفته جنگ با نفرات حزب الله، که با موشک پرانی شديد اين گروه به شهرهای شمالی اسرائيل همراه بود، قطعنامه آتش بس شورای امنيت را پذيرفت.

عملکرد ارتش اسرائيل در اين جنگ باعث انتقاد شديد از دولت اهود اولمرت شد در حاليکه حزب الله خروج ارتش اسرائيل از لبنان را يک پيروزی عمده برای خود اعلام داشت.





















Copyright: gooya.com 2016