پنجشنبه 19 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نيروی انتظامی: در آشوب خمينی شهر، نيروی انتظامی هيچ گونه تيراندازی نداشته است، رجانيوز


* دستگيری ۶۹ نفر و تجمع ۲۰۰ نفر برای آزادی آن ها
* اعمال کنترل بيشتر نيروی انتظامی خمينی شهر بر مراسم قمه زنی در اين شهر به درگيری هايی طی چند روز گذشته منجر شد

به گزارش رجانيوز، درپی ممانعت نيروی انتظامی از زدن زنجيرهای تيغ دار در محله آدريان خمينی شهر در روز هفتم محرم و دستگيری ۶۹ نفر، حدود ۲۰۰ نفر روز دوشنبه در مقابل فرمانداری اين شهر تجمع کردند و خواهان آزادی آنان شدند که اين تعداد با عبور کاروان نمادين عزاداری به هزار و ۵۰۰ نفر رسيد.

در اين تجمع، عده ای فرصت طلب از بين جمعيت شروع به سنگ پراکنی وشکستن شيشه های فرمانداری کردند که پس از وارد شدن به فرمانداری با نيروی انتظامی درگير شدند. اين درگيری با دخالت يگان ويژه پايان يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين ميان، ۳ نفر به علت اصابت گلوله مجروح و به بيمارستان الزهراء(س) اصفهان منتقل شدند. يک نفر از مجروحان به علت شدت خونريزی فوت کرد.

با اين حال، نيروی انتظامی اعلام کرد گلوله خارج شده از بدن مجروح از اسلحه شکاری بوده و نيروی انتظامی در اين سانحه هيچ گونه تيراندازی نداشته است.

همچنين روز عاشورا نيز معترضان خمينی شهری با تجمع در اطراف شهرداری درچه، نظم عمومی را برهم زدند و موجب آشوب در شهر شدند.

اين افراد که شمار آنها به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می رسيد، به برخورد نيروی انتظامی با زنجيرتيغ دار و قمه زنان اعتراض داشتند و با تجمع در اطراف شهرداری درچه و رفتن به پشت بام منازل اطراف، به طرف ساختمان شهرداری سنگ وکوکتل مولوتف پرتاب کردند.

دراين ناآرامی ها که از ساعت ۲ بامداد روز عاشورا آغاز شد، تعداد زيادی ازشيشه های ساختمان شهرداری شکست و قسمت هايی از ساختمان و ۴ دستگاه خودروی شهرداری درچه در آتش سوخت.

تجمع کنندگان معترض همچنين تعدادی خودروی سواری و موتورسيکلت شخصی در خيابانهای اطراف شهرداری را به آتش کشيدند.

با استقرار يگان ويژه اصفهان در محل، تعداد زيادی از معترضان متفرق شدند ولی سنگ پرانی به طرف مأموران نيروی انتظامی و شهرداری درچه همچنان ادامه يافت.

درچه يکی از شهرهای بزرگ شهرستان خمينی شهر در ۱۵ کيلومتری شهر اصفهان واقع است.

پس از اين آشوب ها، با وجود آنکه هر سال چندين هزار نفر برای قمه زنی و يا تماشای آن، به خمينی شهر می آمدند، جمعيت نسبت به عاشورای سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش يافت.

از سوی ديگر، برخی از قمه زنان که آشوب طلبی برای آنها اولويت يافته است، تهديد کرده اند روز پنج شنبه نيز قمه می زنند.

فرماندهی انتظامی شهرستان خمينی شهر اعلام کرده که روز پنج شنبه با قمه زنان به شدت برخورد می کند.

هر سال جمعی از مردم استان اصفهان و کشور برای تماشای قمه زنی وزنجيرزنی تيغی به خمينی شهر می آيند. اين اقدام مورد سوء استفاده رسانه های بيگانه قرار گرفته و اين رسانه ها تصويری ناشايست از تشيع و عزاداری روز عاشورا مخابره می کنند. به طوری که با وجود تنوع فراوان در عزاداری های شيعيان در روز عاشورا، بيش از ۶۰ درصد عکس های ارسال شده توسط خبرگزاری های بزرگ دنيا مربوط به قمه زنی و استفاده از زنجيرهای تيغ دار در کربلا، نجف، پاکستان، افغانستان، هند، لبنان و بحرين بود.





















Copyright: gooya.com 2016