جمعه 20 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان ملل طی قطعنامه ای خواستار آتش بس در غزه شد، بی بی سی و دويچه وله

اعضای شورای امنيت سازمان ملل به قطعنامه ای رای داده اند که خواستار آتش بس فوری در نوار غزه می شود و در اين ميان تنها آمريکا از دادن رای امتناع کرده است.

برنار کوشنر وزير خارجه فرانسه گفت که اعضا نگران وضعيت ناگوار قربانيان و خانواده های آنها در هر دو سوی مناقشه هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سيزده روز نبردها ميان اسرائيل و پيکارجويان حماس در نوار غزه حدود ۷۶۵ کشته در ميان فلسطينی ها و ۱۴ کشته در ميان اسرائيلی ها به جا گذاشته است.

پيشتر يک آژانس سازمان ملل با ذکر خطری که حملات اسرائيل متوجه کارمندانش می کند، عمليات کمک رسانی در غزه را متوقف کرد.

اين آژانس امدادرسانی سازمان ملل (Unrwa) گفت که اين عمليات "تا زمانی که مقام های اسرائيلی بتوانند ايمنی و امنيت ما را تضمين کنند معلق خواهد ماند."

پيشتر در اثر برخورد آتش توپخانه اسرائيل به کاميون بالابر سازمان ملل در گذرگاه "اِرِز" يک نفر کشته و دو نفر مجروح شده بودند.

مارک رگف سخنگوی دولت اسرائيل در واکنش به تعليق عمليات کمک رسانی گفت که اسرائيل کاملا از فعاليت سازمان ملل و ساير سازمان های امدادرسانی در غزه حمايت می کند.

انتقاد اعراب

مباحثات در شورای امنيت روز پنجشنبه ضمن ادامه خشونت ها در منطقه تشديد شد.

کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا، ديويد ميليبند وزير خارجه بريتانيا و برنار کوشنر وزير خارجه فرانسه اين روز را صرف گفتگوهای فشرده با وزرای خارجه کشورهای عرب در نيويورک کردند.

آقای ميليبند گفت: "دولت بريتانيا از روز اول خواستار توقف فوری خشونت ها بود. اما امشب - بالاخره - سازمان ملل به وضوح با يک صدا سخن می گويد. به وضوح از آتش بس سخن می گويد، از اقدام عليه قاچاق سلاح، و گشايش گذرگاه ها."

لورا تروليان خبرنگار بی بی سی در سازمان ملل می گويد اعضای شورای امنيت پيشتر در مورد عبارت بندی درخواست ها برای آتش بس فوری و اقدام برای متوقف کردن قاچاق سلاح از طريق تونل هايی از مصر به نوار غزه، دچار اختلافاتی شده بودند.

اين موانع بعدا برطرف شد.

اسرائيل می خواهد راکت پرانی ها از غزه به جنوب اين کشور و همچنين قاچاق سلاح توسط حماس از طريق تونل ها از مصر متوقف شود، درحالی که حماس می گويد هر گونه توافق آتش بسی بايد شامل پايان انسداد نوار غزه توسط اسرائيل باشد.

همزمان تلاش ها برای ميانجيگری آتش بس کامل ادامه يافته است و يک مقام ارشد اسرائيلی برای شنيدن جزئيات طرحی که مصر و فرانسه پيشنهاد کرده اند به قاهره رفته است.

ديپلمات های مصری گفتند انتظار دارند يک هيات نمايندگی حماس نيز به منظور انجام گفتگوهای "فنی" به همان موازات، در قاهره حضور يابد اما زمان آن مشخص نشد.

اوايل روز پنجشنبه حداقل سه راکت از لبنان به شمال اسرائيل پرتاب شد که اسرائيل در واکنش با آتش توپخانه به آن پاسخ داد که به نگرانی در مورد گسترش مناقشه دامن زد.

***

شورای امنيت قطعنامه درباره غزه را تصويب کرد، دويچه وله

* قطعنامه از جامعه‌ی بين‌الملل خواستار کمک‌های بشردوستانه به مردم نوار غزه شده است


پس از چهار روز مشورت درباره بحران غزه، سرانجام نمايندگان کشورهای غربی و عربی بر سر پيش‌نويس قطعنامه‌ی شورای امنيت به توافق رسيدند. قطعنامه ۱۸۶۰، شامگاه پنجشنبه (۸ ژانويه) در نيويورک با رأی ممتنع آمريکا به تصويب رسيد.

در رأی‌گيری که در آخرين ساعات روز پنجشنبه (۸ ژانويه) در مقر سازمان ملل صورت گرفت، ۱۴ عضو شورای امنيت سازمان ملل، از جمله ليبی به اين قطعنامه رأی مثبت دادند. ايالات متحده‌ی آمريکا رأی ممتنع داد.

کاندوليزا رايس، وزير خارجه‌‌ی آمريکا در شورای امنيت اظهار داشت که دولت متبوعش به‌طور کامل از مفاد اين قطعنامه حمايت می‌کند. وی افزود که رأی ممتنع او با اين هدف بوده است که او قصد دارد در انتظار نتايج تلاش‌های ميانجيگرانه‌ی مصر بماند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در اين قطعنامه آمده که آتش‌بس بايد به خروج نيروهای اسرائيلی از نوار غزه بيانجامد. اين قطعنامه مهلت معينی را برای ارتش اسرائيل معين نکرده است.

چهار روز مشورت‌ها و رايزنی‌های فشرده در مقر سازمان ملل در نيويورک پيش‌زمينه‌ی تصويب اين قطعنامه بود. در اين مذاکرات فشرده کاندوليزا رايس، وزير خارجه‌ی آمريکا، برنارد کوشنر، وزير خارجه‌ی فرانسه، ديويد ميليبند، وزير خارجه‌ی بريتانيا و همچنين نمايندگان بلندپايه‌ی کشورهای عربی شرکت داشتند.

ديويد ميليبند، وزير خارجه بريتانيا و شاهزاده سعود الفيصل، وزير خارجه‌ی عربستان سعودی عصر روز پنجشنبه (۸ ژانويه) در نيويورک در برابر خبرنگاران اعلام داشتند که نمايندگان کشورهای عربی و کشورهای غربی در مذاکرات خود بر سر يک پيش‌نويس قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل به توافق رسيده‌اند.

اين قطعنامه اسرائيل و سازمان اسلامگرای حماس را موظف می‌کند، بدون وقفه آتش‌بس را اجرا کنند. قطعنامه خواستار آتش‌بس پايداری در مناطق فلسطينی‌ است. سعود الفيصل اين توافق را «يک رويداد تاريخی» خواند و ديويد ميليبند افزود که اين قطعنامه «نشانه و پيامی تعيين‌کننده» به منطقه‌ی خاورميانه ارسال می‌دارد.

فراخوان به کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه

قطعنامه‌ی ۱۸۶۰ خواستار «ارسال و تقسيم بدون مانع کالاهای مورد نياز انسان‌ها در سطح نوار غزه، از جمله مواد غذايی، سوخت و دارو» است. شورای امنيت از تمام ابتکارهايی استقبال می‌کند که يک دالان حمل و نقل کالاهای بشردوستانه را فراهم می‌سازند و گذر از دالان‌های کنونی را ميسر می‌‌کنند.

قطعنامه کشورهای عضو سازمان ملل را فراخوانده است، تمامی تلاش خود را برای رفع نيازهای انسانی و اقتصادی مردم نوار غزه بکار ببندند.

بر اساس اين قطعنامه، جامعه‌ی بين‌الملل بايد راه‌های قاچاق غيرقانونی اسلحه و مهمات به نوار غزه را مسدود کند. شورای امنيت در اين رابطه از ابتکار و تلاش دولت مصر استقبال کرده است.

قطعنامه از فلسطينی‌ها می‌خواهد، گام‌های جدی برای آشتی ميان جناح‌های مختلف فلسطينی بردارند. در اين قطعنامه، اسرائيل و فلسطينی‌ها فراخوانده شد‌ه‌اند جانی تازه به روند صلح خاورميانه ببخشند و در جهت هدف تشکيل دو کشور صلح‌جو بکوشند.

قطعنامه پايان عمليات نظامی را به طرفين مناقشه واگذار کرده است

به گزارش خبرگزاری رويترز، کشورهای عربی در وهله‌ی نخست تأکيد داشتند که متن قطعنامه شورای امنيت بايد تعهدآور باشد. اين خواست کشورهای عربی با مخالفت اسرائيل روبرو شد. آمريکا نخست از موضع اسرائيل حمايت کرد، ولی به گفته‌ی ديپلمات‌ها مقاومت خود را شکست و با يک عبارت‌پردازی محتاطانه‌تر موافقت کرد.

هرچند که متن پيش‌نويس خواستار آتش‌‌بس بدون وقفه بود، ولی تصميم درباره‌ی خاتمه دادن به فعاليت نظامی به طرفين مناقشه واگذار شده است. اين عبارتی بود که هم‌ آمريکا به‌عنوان متحد اسرائيل و کشورهای عربی به‌عنوان رابط سازمان حماس توانسته بودند بر سر آن به توافق برسند.

هنوز مشخص نيست که اسرائيل و حماس اين قطعنامه را بپذيرند.

نمايندگان عرب پيش از آن متن پيشنهادی خود را بدليل مخالفت کشورهای غربی پس گرفته بودند. آمريکا و بريتانيا استدلال می‌کردند، در متن پيش‌نويس کشورهای عربی، حملات موشکی حماس به خاک اسرائيل ناديده گرفته شده است.

تلاش مصر برای آتش‌بس در سه روز آينده

نمايندگان بلندپايه‌ی امنيتی مصر و اسرائيل در قاهره با يکديگر ملاقات کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع سفارت اسرائيل در قاهره، گزارش داد که آموس گيلعاد، مشاور ارشد اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل روز پنجشنبه (۸ ژانويه) با عمر سليمان، رئيس سازمان امنيت مصر ملاقات کرد. دولت مصر قصد دارد طی سه روز آينده به آتش‌بس ميان طرفين مناقشه دست يابد.

عمر سليمان قصد داشت، در اين ملاقات طرح مصر برای آتش‌بس ميان اسرائيل و حماس را تشريح کند. از جمله اقدامات پيش‌بينی شده، مسدود کردن شبکه‌ی تونل زيرزمينی در سرحدات مصر و نوار غزه است. سازمان حماس از اين مسير تسليحات خود را وارد نوار غزه می‌کند.

مخالفت حماس با آتش‌بس درازمدت و حضور نيروهای بين‌المللی

سازمان حماس از هم‌اکنون طرح مصر برای يک آتش‌بس درازمدت در نوار غزه را رد کرده است. يک سخنگوی سازمان‌های فلسطينی در دمشق که حماس نيز جزو آنها است، به خبرگزاری فرانسه گفت که طرح آتش‌بس مصر يک «مبنای معتبر» نيست. وی افزود که حضور ناظران بين‌المللی در نوار غزه نيز غير قابل پذيرش است.

جنگ ۱۳ روزه‌ی غزه تاکنون ۷۸۰ کشته در ميان فلسطينيان بر جای گذارده است. بر اساس اطلاع ناظران بی‌طرف، شمار زيادی از قربانيان زنان و کودکان بوده‌اند.

سازمان حماس شمار کشته‌شدگان خود را ۷۶۵ نفر اعلام کرده است. مقام‌های اسرائيلی نيز شمار قربانيان خود را ده سرباز و چهار غيرنظامی اعلام داشتند. ارتش اسرائيل از ۲۰ موشک ديگر خبر داد که روز پنجشنبه به خاک اسرائيل فرود آمدند.

تظاهرات ده‌ها هزار نفر در نروژ برای صلح

در تظاهراتی که در اسلو پايتخت نروژ برای صلح برگزار شد، ۴۰ هزار نفر شرکت کردند. تظاهرکنندگان در اين از اسرائيل و حماس خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شدند.

مراسم مشابهی نيز در ديگر شهرهای نروژ برگزار شد. حدود ۸۰ سازمان، از جمله صليب سرخ جهانی و سازمان عفو بين‌المللی مردم را به اين راهپيمايی‌های صلح فراخوانده بودند.

در حاشيه‌ی تظاهراتی که از سوی طرفداران اسرائيل در اسلو برگزار شده بود، درگيری‌هايی رخ داد. گروهی از تظاهرکنندگان طرفدار فلسطينيان به گروه حدود ۵۰۰ نفره‌ی طرفداران اسرائيل با سنگ و بطری و اجسام آتشين حمله بردند. نيروهای پليس با گاز اشک‌آور به مقابله با مهاجمان وارد عمل شدند. دست‌کم ۲۷ نفر در اين حادثه دستگير شده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016