سه شنبه 24 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قائم مقام حزب اعتماد ملی: کــروبــی بـه نـفـع هــیـچ کــس کــنــار نــمــی‌رود، ايسنا

قائم‌مقام دبيرکل حزب اعتماد ملی گفت: احتمال کناره‌گيری کروبی به نفع هرکدام از کانديداهای اصلاح‌طلب منتفی است و ايشان به صراحت گفته‌اند که از ورود هرکس استقبال می‌کنند،اما به نفع احدی کنار نمی‌روند.

حجت‌الاسلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اين‌که "کروبی تصميم قاطعی برای ماندن در صحنه حتی با وجود آمدن خاتمی يا ميرحسين موسوی دارد" اظهار کرد: با شناختی که من از آقای موسوی دارم بسيار بعيد می‌دانم که وارد صحنه انتخابات شوند. البته اين احتمال قويا وجود دارد که ايشان در اين انتخابات به خاطر احساس خطر نسبت به شرايط فعال شوند، از کانديدايی حمايت کنند يا اين‌که از مردم بخواهند وارد صحنه شوند، اما کانديدا شدن ايشان را بعيد می‌دانم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در شرايط حاضر در ميان اصلاح‌طلبان تنها شخصی که اعلام کانديداتوری کرده و رسما وارد صحنه شده آقای کروبی است و هيچ‌کدام از افراد ديگر چيزی مبنی بر کانديدا شدن يا نشدن اظهار نکرده‌اند. البته گمانه‌زنی‌های فراوانی وجود دارد. جمع زيادی به دنبال اين هستند که آقای خاتمی وارد صحنه شوند و اعلام کانديداتوری کنند در اين راستا هم تلاش‌های زيادی صورت می‌گيرد و درخواست‌هايی از ايشان به عمل می‌آيد که ايشان کانديداتوری را بپذيرند، اما تاکنون خبر موثقی درباره‌ کانديداتوری يا عدم کانديداتوری قطعی ايشان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: درباره‌ ورود ميرحسين موسوی هم مساله به همين شکل است. جمعی به دنبال دعوت و حضور ايشان در صحنه‌ انتخابات هستند. مطالبی هم از ايشان نقل شده؛ برخی حکايت از عدم کانديداتوری و برخی ديگر حکايت از تمايل ايشان به کانديداتوری دارد، ولی به طور قطع نمی‌توان روی آن‌ها اطمينان داشت؛ چراکه ايشان خود صريحا چيزی نگفته‌اند و فعلا تنها کسی که روشن و شفاف وارد صحنه شده و مصمم است بماند آقای کروبی است.

قائم مقام دبير کل حزب‌اعتمادملی هم‌چنين با اشاره به اظهارنظر اخير سيدمحمدخاتمی درباره کانديداتوری خودش يا ميرحسين موسوی در انتخابات نيز گفت: با اين‌که آقای خاتمی چنين مطلبی را نقل کرده‌اند ولی با شناختی که از آقای خاتمی و آقای موسوی دارم و با توجه به ميزان دلسوزی آن‌ها نسبت به ملت و کشور و به خصوص دغدغه ‌آن‌ها نسبت به اصلاح‌طلبان هنوز هم برای من اين احتمال بسيار ضعيف است که يکی از اين دو بزرگوار وارد صحنه شوند.

وی با بيان اين‌که " ورود يکی از اين دو نفر به صحنه انتخابات را به معنای اقدام در جهت شکست اصلاح‌طلبان می‌دانم" تصريح کرد: اين دو بزرگوار را بزرگتر از آن می‌دانم که تير خلاص به اصلاح‌طلبان بزنند و مقدمات شکست آن‌ها را فراهم کنند. از اين جهت من اين مساله را هنوز هم بعيد می‌دانم و اميد دارم که اين دوبزرگوار چنين اشتباهی مرتکب نشوند.

اين فعال سياسی تصريح کرد: بخشی از دغدغه اصلاح‌طلبان به خود اين جناح برمی‌گردد؛ آن‌ها نگرانند چهره‌های شاخص و معروف اصلاح‌طلب بيش از يک نفر وارد صحنه شوند و رقابت درون جريان اصلاح‌طلب به وجود بيايد. اين نگرانی و دغدغه‌ای است که بسياری از دوستان دارند که طبعا بايد اين دغدغه را رفع و راه حلی برای آن پيدا کرد. متاسفانه با راه حلی که از سوی حزب اعتماد ملی و آقای کروبی پيشنهاد شده بود همکاری نشد و اين طرح ابتر ماند و به ثمر نرسيد.

وی با بيان اين‌که " کروبی در کانديداتوری خود مصمم است و راه برگشتی برای وی نيست"، اضافه کرد: فصل اين گذشته که بگوييم کروبی بيايد يا ديگری. تنها اکنون بحث‌ها بايد روی اين متمرکز شود که چه کنيم ساير اصلاح‌طلبان هم از کروبی حمايت کنند و چه سازوکاری به وجود بيايد که شخصيت‌های معروف اصلاح‌طلب وارد عرصه‌ کانديداتوری نشوند يا اگر می‌خواهند فعالانه در انتخابات شرکت کنند نيروها را به حمايت از کروبی بسيج کنند تا ايشان موفقيتی به دست بياورند؛ چراکه موفقيت کروبی، موفقيت اصلاح‌طلبان هم خواهد بود.

قائم‌مقام دبيرکل حزب اعتماد ملی تاکيد کرد: دغدغه‌ ديگر اصلاح‌طلبان مربوط به خارج از اين جريان است. اين‌که اصولگرايان چه کانديدايی دارند و رقيب کانديدای اصلاح‌طلبان کيست. آيا آن‌ها روی احمدی‌نژاد به وحدت می‌رسند يا کانديداهای مختلفی دارند يا اين‌که فرد ديگری مورد اجماع قرار می‌گيرد؟ اصلاح‌طلبان بايد حساب ويژه‌ای روی اين مساله باز کنند.

وی اظهار کرد: دغدغه‌ ديگر اصلاح‌طلبان مساله اجرايی انتخابات است که در اين مرحله اجرا و نظارت بر انتخابات به دست اصولگرايان و طرفداران رييس‌جمهور است. دغدغه‌ ما اين است که آيا اين مجری و دستگاه اجرايی انتخابات می‌تواند عادلانه برخورد کند؟ اين دغدغه‌ زيادی را بين اصلاح‌طلبان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: در مورد هيات نظارت بر انتخابات هم چنين مشکلی هست؛ گرچه آن‌ها خود کانديدا نيستند ولی چون تمايل سياسی به اصولگرايان دارند جای نگرانی وجود دارد. دغدغه‌ مهم اصلاح‌طلبان هم بعد از وحدت، اجرا و نظارت بر حسن اجرای انتخابات است. پس بايد راهی برای برطرف کردن اين دغدغه پيدا کرد.





















Copyright: gooya.com 2016