چهارشنبه 25 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: بودجه يکشنبه در دولت نهايی می‌شود، ايسنا

رييس‌جمهور اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت دولت جمهوری اسلامی ايران برای حل مساله غزه را تشريح کرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در حاشيه‌ جلسه‌ روز چهارشنبه دولت در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب در پاسخ به پرسشی درباره تاثير حضور فرستادگانش در کشورهای ديگر برای رايزنی درباره مساله غزه و نتيجه‌ اين سفرها گفت: غزه يک مساله‌ بسيار مهم است. ممکن است برخی از درگيری‌ها گذرا باشد، اما ماجرای فلسطين و غزه و حوادثی که اتفاق می‌افتد، حداقل ۶۰ سال و به تعبيری ۴۰۰ سال سابقه دارد.

وی افزود: شايد پيچيده‌ترين، مهم‌ترين و موثرترين مساله دوران ما مساله فلسطين است؛ آنجا همه‌ طراحی‌های قدرت‌های استکباری به هم گره خورده و در صحنه‌ حاضر است، و ما اين انتظار را که با يک حرکت و يک اقدام مساله‌ فلسطين به فوريت حل شود، نداريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: در يک روند دنبال اصلاح اين مساله هستيم؛ البته توقف حملات به غزه و رفع محاصره‌ آن، فوريت دارد که بايد انجام شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: هم خود من با برخی سران کشورها گفت‌وگو کردم و هم همکاران به نمايندگی به کشورهايی رفتند؛ چنان‌که وزير امور خارجه گفت‌وگوهای مفصلی داشته است. رييس مجلس نيز پی‌گيری‌ها و گفت‌وگوهايی داشته است.

وی افزود: ما يک سری اهداف کوتاه‌مدت را در اين مذاکرات دنبال می‌کنيم، هم‌چنين يک سری اهداف بلندمدت.

رييس‌جمهور ادامه داد: اهداف کوتاه مدت اين است که هرچه زودتر اين حملات وحشيانه و کشتار مردم متوقف، محاصره‌ مردم مظلوم غزه برطرف و حقوق اساسی آن‌ها به رسميت شناخته شود. اهداف درازمدت نيز اين است که مساله تجاوز،‌اشغالگری ،‌زورگويی ، زيرپاگذاشتن مقررات بين‌المللی، کوتاهی سازمان‌ها و نهادهای مسوول در سطح بين‌الملل و دخالت‌های قدرت‌های زورگو در اين سازمان‌ها را به گونه‌ای حل بکنيم؛ يعنی وضعيت مديريت جهان، مديريت بحران در جهان و مديريت سازمان‌های جهانی را بايد اصلاح کنيم تا مانع از ورود به چنين فجايعی شود و اگر کسی دست از پا خطا کرد، بتوان بر اساس عدالت نظم را برقرار کرد و حق ملت‌ها و مردم را به آنها برگرداند.

رييس‌جمهور تصريح کرد: خوشبختانه امروز فضا ، فضای خوبی است. پاسخ‌هايی که ما دريافت می‌کنيم پاسخ‌های مثبتی است و ارتباط خوبی در دنيا شکل گرفته است. شما مشاهده می‌کنيد هم دولت‌ها در حال موضع‌گيری خوبی هستند، هم به طور خاص ملت‌ها که به طور مستمر در صحنه هستند و اين زشت‌کاری‌ها و بداخلاقی‌ها را طرد و نفی می‌کنند.

وی اظهار اميدواری کرد که هم در اهداف کوتاه‌مدت و هم در اهداف درازمدت به نتايج خوبی برسند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دکتر احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران درباره جلسه خود با شهردار تهران درباره ترافيک تهران نيز گفت: ترافيک تهران بحث مهمی است که دولت از ابتدا به حل آن اهتمام داشته. اقدامی که از دست دولت برمی‌آمد، چه در بخش تخصيص منابع و چه ارائه‌ امکانات و تجهيزات، اين کارها را انجام داده است. بيش از ۳۰ درصد امکاناتی را که برای شهرهای کل کشور در نظر گرفته‌ايم به تهران داده‌ايم، برای مترو نيز در اين سه سال دولت بودجه‌ بسيار خوبی را اختصاص داده که قابل مقايسه با قبل از آن نيست. همين‌طور در تخصيص اتوبوس‌ها بودجه‌های خوبی اختصاص داده‌ايم، اما بحث ترافيک تهران يک بحث تا حدودی پيچيده است.

رييس‌جمهور افزود: در اين راستا جلسه‌ای داشتيم و آقايان چمران رييس شورای شهر تهران و قاليباف شهردار تهران و معاون ايشان ، وزير کشور و مديران ترافيکی‌ ايشان حضور داشتند و از نهاد رياست‌جمهوری نيز برخی همکاران ما از جمله وزير صنايع و رييس ستاد حمل و نقل کشور حضور داشتند؛ لذا بحث بسيار خوب و مفصلی صورت گرفت و کار در سه سطح تقسيم‌بندی شد.

احمدی‌نژاد افزود:‌ يک سطح طرح جامع حمل و نقل تهران بود که از گذشته‌ها طرح‌هايی تهيه و تغييراتی در آن داده شده، ولی هنوز طرحی که به تصويب يک مرجع نهايی برسد، نداريم؛ از اين رو قرار شد مطالعات را بياورند و به سرعت تصويب کنيم تا همه‌ کارهايی که در تهران انجام می‌شود بر اساس آن طرح جامع باشد.

وی ادامه داد: قرار شد دو کار کوتاه مدت نيز انجام شود که طی آن پيشنهادها و طرح‌ها را می‌آورند و يک بخش کوتاه مدت نيز مديريت تقاضای حمل و نقل است؛ يعنی اقدامات مديريتی که می‌توانيم انجام دهيم برای کاهش تراکم ترافيک، مانند همين زوج و فرد کردن يا محدوديت‌ها يا تغيير ساعت‌ها که اين‌ها اقدامات مديريتی است.

احمدی‌نژاد هم‌چنين با بيان اين که بايد تعداد و تقاضای سفرها را در ساعت اوج ترافيک کاهش دهيم، افزود: در بخش بعدی فوريت‌دار که افزايش ظرفيت ناوگان موجود است نيز قرار شد پيشنهادهای عملياتی را بياورند.

وی ادامه داد: در تهران در حال حاضر تعداد زيادی تاکسی ، ون و اتوبوس، و مترو وجود دارد. هم‌چنين ظرفيت چهارراه‌ها و تقاطع‌ها ، بزرگراه‌ها و چراغ‌های راهنمايی را با اعمال مديريت می‌توانيم بالا ببريم.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: مطالعات ما می‌گويد در حال حاضر تنها از ۶۰ درصد ظرفيت موجود استفاده هستيم. اگر يک مقدار هماهنگی‌ها و همدلی‌ها بيشتر و مديريت دقيق‌تری اعمال شود می‌توانيم آن ۴۰ درصد ظرفيت خالی را هم پر و به کاهش ترافيک کمک کنيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دکتر احمدی‌نژاد درباره متروی تهران نيز گفت: فقط دولت بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان به متروی تهران اختصاص داده است. دکتر قاليباف عنوان می‌کرد شهرداری هم امسال ۶۰۰ ميليارد تومان گذاشته که نصف آن مجوزها و نصف ديگر آن پول نقد بوده که رقم‌های خوبی است.

وی افزود: دولت تمام مجوزهايی را که می‌خواستند در اختيار آنها گذاشته و به همه‌ فاينانس‌ها و مجوزهايی که نياز داشتند اجازه داده، هم‌چنين در اين دو سه سال بانکها‌ را مطلق آزاد گذاشتيم تا به شهرداری تهران هر مقدار تسهيلات می‌خواهد با ارائه توجيه لازم، بدهند.

رييس‌جمهور درباره دادن پول از حساب ذخيره ارزی به مترو نيز گفت:‌ حداقل ۵۰۰ ميليارد تومان تسهيلات از طريق بانک‌ها داده شده و در مورد حساب ذخيره‌ی ارزی که ديده‌ام برخی مدام تکرار و مطرح می‌کنند، بايد گفت صندوق ذخيره ارزی که دست دولت نيست، ذخيره‌ ارزی قانون دارد. بخش غيردولتی وقتی می‌خواهد سرمايه‌گذاری کند طرحش را به يک بانک عامل می‌برد، بانک‌های عامل آن را بررسی می‌کنند و در حد بودجه‌ خود بعد از تصويب، طرح را در کميسيون اقتصادی دولت می‌آورند، سپس هيات امنای صندوق ذخيره ارزی آن طرح را تصويب می‌کند و بعد از طريق بانک عامل وام‌شان را دريافت می‌کنند؛ در واقع ذخيره ارزی يک نوع وام طبق قانون است که بايد از مسير بانک عامل بيايد.

احمدی‌نژاد اظهارکرد: من سوال کردم و هنوز چنين درخواستی به کميسيون اقتصادی دولت از طريق هيچ بانک عاملی نرسيده است، بهتر است بروند مسيرش را طی کنند. اين گونه نيست که کميسيون بنشيند و بگويد ۱۰۰ ميليون به آن بدهيد ۲۰۰ تومان به ديگری بدهيد، چنين چيزی اصلا وجود ندارد. اين کار قانون دارد، بايد مسير قانونی آن طی شود، ما هم هيچ محدوديتی نداريم .

وی در ادامه با بيان اين‌که طرح‌های ترافيکی تهران در اولويت است، اظهار کرد:‌ کارهايی نيز شهرداری انجام می‌دهد و می تواند کارهای بيشتری هم انجام دهد. مهم اين است کارهايی که بايد انجام شود، اين‌ها را در دعوا و بکش‌بکش نيندازيم، بالاخره همه بايد کمک کنند، مردم و همه دستگاهها بايد همراهی کنند تا با راهکار و تدبير مشکلات را برطرف کنيم.

رييس‌جمهور تصريح کرد: مردم دو تا سه ساعت در ماشين‌های خود می‌نشينند و ترافيک و سختی‌های توقف را تحمل می‌کنند، بدتر از آن، مشاجرتی است که برخی راه می‌اندازند و فضا را سياسی می‌کنند، به نظر می‌رسد اين کار زشت‌تر از آن کوتاهی‌هايی است که در حال انجام است؛ بنابراين بحث سه بخش شد؛ بخش اول طرح جامع است که ما آمادگی داريم و قرار شد در اينجا خود وقت بگذارند. شنبه آينده نيز از صبح زود تا ظهر بنده وقت اختصاص داده‌ام که طرح‌هايشان را بياورند و در همان جلسه ان‌شاءالله تصويب کنيم و راهکارهای ارتقای استفاده از وضع موجود را پيدا کنيم.

رييس قوه مجريه ادامه داد: يک شبکه‌ی اتوبوس‌رانی و تاکسيرانی هم داريم که بايد حداکثر استفاده از آن را بکنيم.

وی افزود: پيشنهادها را می‌آورند، همان جمعی که اسم بردم دور هم می‌نشينند و توضيحات لازم را می‌دهند و ان‌شاءالله تصميم می‌گيريم مردم هم که هميشه همراهی کردند، شما خبرنگاران و رسانه‌ها نيز همراهی می‌کنيد تا گره‌ها را يکی يکی باز کنيم و مردم راحت باشند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران در حاشيه‌ جلسه‌ دولت درباره زمان ارائه لايحه‌ِی بودجه ۸۸ به مجلس با بيان اين که در حال آماده کردن لايحه بودجه هستيم، گفت: ان‌شاءالله يکشنبه آينده اين لايحه در دولت نهايی می‌شود و يک هفته هم معاونت برنامه‌ريزی برای چاپ نياز دارد، يک هفته هم که مجلس تعطيل است. سپس به محض اين‌که مجلس کار خود را شروع کرد، در همان روز اول لايحه را تقديم می‌کنيم.

احمدی‌نژاد درباره لايحه‌ هدفمندکردن يارانه‌ها در مجلس هم گفت: در مجلس در اين باره صحبت کرده‌ايم و هماهنگی‌های لازم وجود دارد و اين دو مزاحم يکديگر نيست، با يکديگر گفت‌وگو و تفاهم کرده‌ايم و لايحه بودجه را نيز به مجلس ارائه می‌دهيم، اين گونه که به من گفته‌اند بعد از ارائه‌ لايحه‌ بودجه کار آن حداقل در دو هفته‌ تمام می‌شود و اگر نياز به تغييراتی در آن باشد، مجلس اين کار را انجام خواهد داد؛ بنابراين از اين جهت هيچ مشکل و نگرانی‌ای وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آن‌چه بلاتکليفی ۲۵۰ ميليارد دلار منابع ذخاير ارزی خوانده شد، گفت:‌ ۲۵۰ ميليارد دلار يا ۸۰۰ ميليارد ريال، هرچه دلشان می‌خواهد می‌گويند، از دقيق‌ترين حسابداری‌ها، حسابداری ارزی کشور است که در اختيار بانک مرکزی است و هيچ احدی در کشور بدون مصوبه و قانون اجازه ندارد يک دلار از آن را جابه‌جا و در جايی هزينه کند.

احمدی‌نژاد تصريح کرد:‌ برخی که متاسفانه خودشان مسوول بوده و می‌دانند چنين چيزی امکان ندارد، به گونه‌ای حرف می‌زنند که گويی ذخيره‌ی ارزی يک کيسه‌ی پول آن هم در دست دولت است که هر موقع دلش می‌خواهد دست در آن می‌کند و بر می دارد؛ در حالی که اين گونه نيست.

احمدی‌نژاد ادامه داد: تمام هزينه‌هايی که می‌شود با مصوبه‌ مجلس و قانون و در سطح مصوبه است که همه‌ علنی منتشر می‌شود و هيچ احدی حق ندارد نه يک دلار، نه يک سنت از آن را جابه‌جا کند، چه برسد به اين‌که هزينه کند. محل هزينه‌ها همه به تصويب می‌رسد و همه آن قانون است و يا دولت لايحه می‌دهد و يا طرحی در مجلس به تصويب می‌رسد و يا قانون دائمی است که تکليفی را معين کرده است.

وی با بيان اين ‌که عددهايی که عنوان می‌کنند، غيرواقعی است، اظهار کرد: ‌آن‌چه در ذخيره‌ ارزی و کلا ذخاير ارزی داريم چيزی است که فقط در اختيار بانک مرکزی است و بانک مرکزی نيز اجازه ندارد ارقام دقيق را منتشر کند، به‌ويژه در شرايطی که دشمنان تحريم بانکی کردند و دنبال ايجاد محدوديت‌ هستند؛ حتی دنبال اين هستند بدانند اين منابع در کدام بانک‌ها نگهداری می‌شود تا مزاحمت ايجاد کنند.

رييس‌جمهور تصريح کرد:‌ حتی منابع ريالی دولت نيز همين طور است. دستگاه‌های ناظر و متعددی مانند ديوان محاسبات ، ذی‌حسابی و خود سلسله‌مراتب همه وجود دارد. بانک مرکزی هم که اصلا خود يک شبکه‌ مستقل است و تا قانون نباشد يک دلار هم به خزانه منتقل نمی‌کنند، اين‌ها به نظر من بيشتر حرف‌های تبليغاتی و سياسی است که متاسفانه برخی‌ به تبعات آن توجه ندارند.

وی ادامه داد: يک جايی شوخی کردم و گفتم که راه اين را ‌که بتوانيم از ذخيره ارزی غيرقانونی استفاده کنيم بلد نيستيم، آنهايی که می‌گويند می‌توان استفاده کرد، لابد وقتی خودشان مسوول بودند از اين کارها کرده‌اند. خوب است اعلام کنند تا مردم هم بدانند.

احمدی‌نژاد گفت:‌ بد است مسائل اساسی کشور را در يک سری بازی‌های بسيار سطح پايين بياوريم. بالاخره درآمدهای دولت هر سال در بودجه‌ تصويب می‌شود، اما بحث ۲۵۰ ميليارد دلار که می‌شود، اين سوال پيش می‌آيد که دولت اصلا از کجا اين را آورده است . سال ۸۴ که معلوم بود ذخيره‌ ارزی ۳۲ ميليارد دلار است. سال ۸۵ معلوم بود ۳۶ تا ۳۷ ميليارد دلار و سال ۸۶ ، ۳۶ ميليارد دلار بوده و سال آينده هم باز در حال تصويب قانون هستيم. آن چيزی که در اختيار دولت قرار می‌گيرد مشخص است.

رييس‌جمهور ادامه داد: وام‌هايی به مردم برای سرمايه‌گذاری داده می‌شود که به ده‌ها ميليارد دلار هم می‌رسد، اينها همه قانون دارد و همان مسير را که گفتم بايد طی شود.

وی درباره بحث منابع نفتی نيز گفت: بخش مهمی از نفت در اختيار خود وزارت نفت برای سرمايه‌گذاری‌ها و نگهداری‌ها است. بخشی هم برای بدهی‌هايی يا قرض‌هايی است که طی سالهای گذشته گرفته شده و بايد سال به سال پرداخت شود، رقم دقيق همه‌ اين‌ها تا ريال آخر آن در قانون بودجه و خزانه و حسابداری وجود دارد.

رييس‌جمهور ادامه داد: اميدوارم بی‌جهت در اين رابطه‌ها نه وقت مردم نه وقت خودشان و نه وقت امسال بنده را نگيرند، که بخواهيم بياييم توضيح دهيم.

رييس قوه مجريه در ادامه درباره لايحه‌ دولت مبنی بر مجازات شرکت‌های معامله‌کننده با شرکت‌های وابسته به رژيم صهيونيستی گفت: در داخل که از گذشته، ممنوعيت و محدوديت داشتيم، آن چيزی که در دولت تصويب شد نگاه جهانی است و کلياتش تصويب شد که بتوانيم هر شرکتی را که در محدوده‌ سرزمين اشغالی فلسطين سرمايه‌گذاری و به رژيم اشغالگر قدس کمک می‌کند، مجازات کنيم.

وی افزود: مثلا اگر قراردادهايی دارد لغو کنيم و اگر خريدهايی از آن داريم آن خريدها را قطع کنيم، هم‌چنين اگر کالايی به ايران صادر می‌کنند يا در سرمايه‌گذاری‌ها ايران مشارکت دارند، بتوانيم آن را محدود کنيم.

احمدی‌نژاد گفت:‌ من الان مسوول اين که اسم جايی را بگوييم نيستم، اما وقتی قانون تصويب شد معاملات کسانی که در هر جای دنيا به نفع رژيم صهيونيستی کمک و سرمايه‌گذاری می‌کنند، با ايران دچار محدوديت می‌شود و دولت در حد قوانين و توان خود مجازات‌هايی را ضد آنها اعمال می‌کند.

رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش ديگری درباره آنچه بالاگرفتن اختلافات دولت و مجلس در نحوه‌ پرداخت نقدی يارانه‌ها در لايحه‌هايی که دولت داده، خوانده شد، گفت: اين عباراتی که شما در سوال به کار می‌بريد اصلا واقعيت ندارد. بالا گرفتن اختلاف بين دولت و مجلس اصلا وجود ندارد، کجا بين دولت و مجلس اختلاف وجود دارد؟ حتی در مورد نحوه اجرا .

وی افزود: کشور ما آزاد است، مثلا وزيری می‌آيد اظهارنظری می‌کند که اين معنايش دولت نيست و يا يک نماينده محترم اظهارنظر می‌کند، اين هم معنايش مجلس نيست، بلکه اين آزادی در کشور ماست و اجازه دهيم اين آزادی وجود داشته باشد. ما در حال جلوبردن کارهای خود در هماهنگی با مجلس هستيم و جلسات هماهنگی بسيار فراوانی داشتيم و الان هم داريم.

رييس‌جمهور گفت:‌ الان هم در حال رايزنی هستيم، مهم اين است که طرح هدفمندکردن يارانه‌ها يک طرح ملی و بسيار مهم است که بايد حتما در کشور ما اجرا شود. خوشبختانه در چارچوب و کليات و جهت‌گيری‌ها اين لايحه، تفاهم و توافق کم‌نظيری برقرار است و بيشترين کار کارشناسی و بيشترين جلسات هماهنگی درمورد آن انجام شده، در حال حاضر هم تقديم مجلس محترم است .

وی افزود: خوشبختانه مجلس نيز با تمام دقت و جديت در حال جلو بردن کار است و ما خوشحال هستيم، دولت نيز در کنار مجلس کمک آن است، هر اندازه اطلاعات کارشناسی و بحث‌ها و نظرهای کارشناسی بخواهد، دولت اين کار را خواهد کرد. وزرا نيز به مجلس می‌روند و در جلسات طولانی در مورد اين لايحه بحث می‌کنند، اجازه دهيم اين طرح ملی که همه‌ اساس آن را قبول دارند روال کار خود را ادامه دهد.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: مخالفت‌های برخی هم سياسی و زودگذر است، نه حتی سياسی بلکه سياسی در سطح بسيار پايين است؛ وگرنه اين در قانون برنامه‌ سوم و برنامه‌ی چهارم آمده است؛ حتی در تمام برنامه‌های اقتصادی دولت‌های قبل اساس اين طرح وجود داشته، حال اين دولت آمده آن را عملياتی کند و مجلس واقعا می‌خواهد اين کار را عملياتی کند و می‌خواهد يک تصميم بزرگ بگيرد.

وی گفت: ما همه بايد شرايط را فراهم کنيم که مجلس بتواند بهترين تصميم را برای اقتصاد کشور و ملت بگيرد.

رييس‌جمهور در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران با اشاره به فجايع غزه گفت: دوران قلدری و زورگويی به پايان رسيده است. کشورهای زورگو بدانند دورانی که بتوانند خواسته‌هايشان را به ديگر کشورها تحميل کنند به پايان رسيده است.

وی افزود: من فکر می‌کنم سياستمداران بايد خود را به‌روز و ادبيات و رفتارشان را اصلاح کنند و متناسب با شرايط امروز جهان رفتار کنند؛ زيرا استفاده از ادبيات متعلق به گذشته، نفعی برای کسی ندارد.

احمدی‌نژاد هم‌چنين گفت: ملت ايران هم ملتی زنده، قوی و مستحکم و مقتدر است؛ البته اقتدار آن فرهنگی و صالح است، قانون‌مدار و عدالت‌مدار است و نقش خود را در مناسبات جهانی هوشمندانه و به درستی و البته بر پايه برادری و عدالت ايفا خواهد کرد.

رييس‌جمهور بار ديگر با تاکيد بر اين‌که شرايط جهانی تغيير کرده و تغييرات بزرگی نيز در راه است، گفت: به نظر من مهم‌ترين تغيير به رسميت شناختن حقوق ملت‌ها و رعايت قانون و عدالت برای همه است و اگر افرادی می‌خواهند تغييری ايجاد کنند اين تغييرات بايد پايه‌ای باشد، هم‌چنين نوع نگاه آن‌ها به مسائل بين‌المللی عوض شود، بدانند دوران زورگويی و قلدری و تحميل خواسته‌ها بر ديگر کشورها و ملت‌ها به پايان رسيده است.

وی در پاسخ به اين پرسش که « چرا به نظر وی رژيم صهيونيستی تا کنون در حمله به غزه نتوانسته به اهدافش برسد در حالی که گفته می‌شود اين رژيم چهارمين ارتش قوی دنيا را در اختيار دارد» گفت: آن‌ها که می‌گويند چهارمين ارتش، يا دروغ می‌گويند يا آن سه ارتش اول ارتش نيستند، ولی اين‌که چرا شکست می‌خورند، دليل آن خيلی روشن است. همواره سلاح و آهن در برابر ايمان و اعتقاد شکست خورده است.

احمدی‌نژاد گفت: مردم غزه با ايمان می‌جنگند و از سرزمين خود دفاع می‌کنند و طبق سنت الهی، خون بر شمشير پيروز است.

رييس‌جمهور با اشاره به جنايت‌های رژيم صهيونيستی در غزه اظهارکرد: کشتار زنان و کودکان قدرت نيست بلکه اوج ذلت و بی‌فرهنگی و ضعف است.

وی گفت: صهيونيست‌ها در اين قضيه اشتباه کرده و باختند و اربابان آنها نيز باختند، طراحان اين سناريوی ضدبشری نيز باختند و اکنون همه می‌دانند که اين رژيم بايد برود و جايی در اين منطقه ندارد و يک تحميل و ظلم به کل بشريت است.

رييس‌جمهور هم‌چنين در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين ‌که تاثير انقلاب اسلامی بر منطقه و مقاومت ملت فلسطين چيست؟ گفت: درست است که خاستگاه انقلاب اسلامی، ايران است، ولی اين انقلاب فقط متعلق و محدود به ايران نيست. اين يک حرکت الهی و انسانی است و جنس آن از جنس حرکت پيامبران الهی است و پيام پيامبران الهی، پيامی جهانی و متعلق به فطرت و حقوق اساسی انسان‌هاست، انقلاب اسلامی نيز همين است، انقلاب اسلامی هيچ‌گاه در مرزهای نژاد، مليت و جغرافيايی محدود نمی‌شود و خاستگاه آن قلب و فطرت انسان‌هاست.

وی با بيان اين ‌که امروز در بين ملت‌ها با ملت ايران هيچ فاصله‌ای نيست، گفت: با فرهنگ و ادبيات ملت ايران همه احساس آشنايی و نزديکی می‌کنند. ملت‌های مختلف می‌گويند حرف ملت ايران حرف دل ماست و ما احساس می‌کنيم حرف ملت ايران حرفی آشنا و برای ماست.

احمدی‌نژاد ادامه داد: طبيعی است که اين انقلاب اسلامی، تمام مناسبات جهانی را تحت تاثير قرار داده و می‌دهد و يکی از اين عرصه‌ها صحنه‌ فلسطين است.

رييس‌جمهور گفت: صهيونيست‌ها و اربابانشان اين سرزمين را اشغال کرده بودند و با فشار سياسی و تحميل می‌خواستند اين مساله يعنی اشغال را يک مساله‌ عادی جلوه دهند، اما وقتی انقلاب اسلامی آمد يک روح، نگاه و حرکت جديد در فلسطين آمد و آن معادله‌ يکجانبه به هم خورد؛ چنان که ملت فلسطين بيدار شد و مقاومت ايمانی و آرمانی شکل گرفت و معادلات در منطقه عوض شد.

وی ادامه داد: اما اومانيسم و فرهنگ مادی غربی خود را امروز در فلسطين نشان می‌دهد، ما خلاصه‌ تمام شعارهای حقوق بشری را در فلسطين می‌بينيم؛ کشتار و جنايت عليه زنان و کودکان.

رييس‌جمهور اظهار کرد: حقيقت اين است که امروز مقاومت غزه دارد از کرامت، نوع و حيثيت انسان و اصل عدالت و قانون و حقوق بشر و حق تعيين سرنوشت و آزادی حقيقی دفاع می‌کند. آن‌ها به نمايندگی از تمام ملت‌ها دارند از اين اصول دفاع می‌کنند و طبيعی است که تمام ملت‌ها بر جرثومه‌ صهيونيستی پيروز خواهند شد.

احمدی‌نژاد هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که آيا ممکن است ايران تحت فشار از حمايت‌های خود از مردم غزه دست بردارد گفت: تحت فشار کی؟ چه کسی؟ کسی می‌تواند به ايران فشار بياورد؟

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنانش گفت: حماس نيازمند حمايت سياسی است، برای اين‌که جلوی جنايت‌های رژيم صهيونيستی گرفته شود.

وی هم‌چنين با اشاره به کمک‌های ملت ايران به مردم غزه اظهار کرد: کشتی ايرانی که حامل کمک‌های ملت ايران است به مرزهای غزه رسيده که البته صهيونيست‌ها مشکلاتی ايجاد کرده‌اند، ما از دولت مصر خواسته‌ايم گذرگاه رفح را باز کند تا اين کمک‌ها صورت بگيرد؛ البته تعداد زيادی از کشورها اين درخواست را کرده‌اند.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در بخش ديگر سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره ميزان درنظرگرفته شده قيمت نفت در بودجه ۸۸ با توجه به کاهش مداوم قيمت آن گفت: اين مسائل يعنی کاهش قيمت نفت ديده شده است و همه‌ تلاش‌ها در حال صورت گرفتن است تا کمترين رقم را بگذاريم؛ معنايش هم اين است که ما همان هدف کلی يعنی کاهش وابستگی بودجه به نفت را دنبال و از شرايط ايجاد شده در بازار نفت حداکثر استفاده را می‌کنيم؛ چنان که منابع جديدی را برای هزينه‌های دولت تعريف کرده‌ايم و اميدواريم سال آينده سهم نفت از سال‌های قبل نيز به مراتب کمتر باشد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اين که «چرا سفر هيات دولت به کرمانشاه لغو شد؟» گفت: سفر کرمانشاه به خاطر سرما و برف آن‌جا لغو شد و من اصرار کردم لغو شود تا مردم دچار زحمت در اين سرما و برف نشوند. ما اصلا بنايمان نيست که برويم برای زحمت دادن به مردم.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که « گفته می‌شود اين سفر به خاطر نامه‌ی نمايندگان کرمانشاه به تعويق افتاده است» اظهار کرد: برنامه‌های دولت روشن است و طبق زمان‌بندی انجام می‌شود، بارها اتفاق افتاده که زمان سفرهای استانی به دلايلی از جمله شرايط آب و هوايی يا آماده نشدن بعضی مصوبات تغيير کرده است.

احمدی‌نژاد هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که « گفته می‌شود ستاد انتخاباتی شما به رياست آقای ثمره هاشمی مشاور ارشدتان کارش را آغاز کرده» گفت: من نشنيدم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين پرسش که « فعاليت‌های انتخاباتی‌تان را از کی آغاز می‌کنيد؟» نيز گفت: مگر زمان انتخابات شده است؟ ما اکنون مشغول بودجه و پروژه‌ها و سفرهای استانی هستيم.

رييس‌جمهور در پايان در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری که به وی گفت « عده‌ای فعاليت‌های انتخاباتی‌شان را آغاز کرده‌اند و حتی بحث حضور برخی اعضای دولت در انتخابات مطرح است» اظهار کرد: مگر وقت انتخابات شده است؟ اکنون بحث مسائل غزه است، به مسائل آن توجه کنيد.





















Copyright: gooya.com 2016