چهارشنبه 2 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده روزنامه‌‏های اصلاح‌‏طلب به احمدی نژاد: اجرای عدالت در توزيع امکانات عمومی و رعايت تحمل منتقد، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
دست اندرکاران پنج روزنامه اصلاح طلب( آفتاب يزد، اعتماد ملی، حيات نو، صدای عدالت و مردم سالاری) با ارسال نامه سرگشاده‌‏ای به رئيس‌‏جمهور از وضعيت نابسامان نحوه توزيع يارانه‌‏های دولت به مطبوعات و ميزان آگهی‌‏های دولتی در روزنامه‌‏های منتقد دولت انتقاد کردند و خواستار اجرای عدالت در توزيع امکانات عمومی و رعايت رسم و رسوم تحمل منتقدان شدند.
به گزارش ايلنا، متن نامه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب آقای دکتر احمدی نژاد
رياست محترم جمهوری
با سلام و آرزوی توفيق برای جنابعالی
نمی‌‏دانيم کسانی که رفتار آنها باعث نگارش اين نامه شده است پس از ديدار اين متن، چه واکنشی خواهندداشت؟ آيا مطابق معمول با بی‌‏تفاوتی از کنار آن عبور می‌‏کنند يا در دل به ساده انگاری کسانی خواهند خنديد که تصور می‌‏کنند رئيس‌‏جمهور از آنچه در اين نامه آمده است بی‌‏خبر می‌‏باشد؟ اما حتی اگر به نظر متوليان حمايت از مطبوعات، بی‌‏خبری رئيس‌‏جمهور از اين موضوع، توهم ساده انگارانه ما باشد در عين حال وظيفه خود می‌‏دانيم با استناد به شعارهای مهرورزی، عدالت طلبی و تحمل پذيری که بارها توسط جنابعالی مطرح شده است، شکايت خود را تقديم نماييم.
آقای رئيس‌‏جمهور!
بعيد است کسی در صحت اين ادعا ترديد داشته باشد که از دو سال قبل تاکنون ، بسياری از اجزای موثر در قيمت تمام شده روزنامه‌‏ها و هزينه‌‏های مالی مرتبط با فعاليت روزنامه‌‏نگاری افزايش چشم گيری يافته است اما به موازات اين افزايش‌‏ها به صورت مستمر شاهد کاهش يارانه‌‏هايی هستيم که پس از حذف سهميه ارزی برای واردات غذا در اختيار روزنامه‌‏ها قرار می‌‏گرفت. مسوولان وزارت ارشاد ادعا می‌‏کنند که علی رغم افزايش تعداد جرايد اعتبار مصوب تحت رديف يارانه مطبوعات ثابت مانده است، بر اين ادعا دو اشکال وارد است؛ نخست آنکه در ماه‌‏های اخير جز حذف چند جريده منتقد دولت و اضافه شدن دو روزنامه نزديک به دولت اتفاق خاصی نيفتاده است. اشکال دوم آن است که به فرض صحت ادعا، کسانی که بدون توجه به افزايش تعداد جرايد يارانه‌‏ها را ثابت نگه داشته‌‏اند بايد پاسخگوی اين ضعف محاسباتی خود باشند . از سوی ديگر همين رقم در حال آب رفتن مستمر نيز با بی‌‏برنامگی در اختيار رسانه‌‏ها قرار می‌‏گيرد.
به طوری که با آغاز يازدهمين ماه از سال هنوز سوم سال هزينه می‌‏شد در اختيار جرايد قرار نگرفته است، سيستم بسته دولتی نيز به ما اجازه نمی‌‏دهد که از نحوه امتياز بندی و تقسيم يارانه‌‏ها در بين جرايد شيفته دولت حامی دولت، منتقد دولت و مخالف دولت اطلاعاتی کسب کنيم اما خوشبختانه ظلمی که در روند توزيع آگهی‌‏های دولت وجود دارد تنها با صرف چند دقيقه وقت قابل اثبات است و چنانچه اراده‌‏ای برای عدالت ورزی در اين عرصه وجود داشته باشد کشف بی عدالتی‌‏ها چندان مشکل نيست.
همکاران جنابعالی که در طول سه سال گذشته به ميليون‌‏ها نامه هموطنان رسيدگی کرده‌‏اند می‌‏توانند به سادگی روزنامه‌‏ها را ورق بزنند تا صدق مدعای نگارندگان اين تظلم‌‏نامه آشکار شود. به سادگی روزنامه‌‏ها را ورق بزنند تا صدق مدعای نگارندگان اين تظلم‌‏نامه آشکار شود. اگر جنابعالی به تهيه‌‏کنندگان گزارش مردمی- از جمله کسانی که آمار چهل هزار دروغ عليه دولت را در اختيار جنابعالی گذاشتند- اعتماد داريد می‌‏توانيد از آن‌‏ها بخواهيد جدولی ساده از ميزان آگهی‌‏های دولتی که هر روز در روزنامه‌‏های مختلف چاپ می‌‏شود تهيه و در اختيار جنابعالی بگذارند. توقع هم نداريم پس از تهيه اين جدول پرمعنا، آن را در محافلی هم‌‏چون تجمع اخير روحانيون در قم به صورت علنی اعلام فرماييد. اما توقع ما آن است که پس از اثبات ادعای ما، دستور دهيد عدالت يا حداقل بخشی از آن اجرا شود.
آقای رئيس‌‏جمهور!
شما اخيرا اعلام کرده‌‏ايد که دولت نهم در برابر دروغ‌‏‌‏پردازی‌‏ها عليه خود، تحمل‌‏ نشان می‌‏دهد. البته ما قائل به دروغ‌‏پردازی مطبوعات عليه دولت نيستيم. مگر آن‌‏که کسی مدعی باشد انعکاس آمارهای ارائه شده توسط وزير کار دولت نهم، دروغ‌‏پردازی است يا انتشار بدون اظهارنظر ادعاهای مشاور عالی رئيس‌‏جمهور - وزير برکنار شده اقتصاد- با هدف دروغ‌‏پردازی عليه رئيس‌‏جمهور و دولت او صورت می‌‏گيرد!ما همچنين انعکاس اظهارنظر نمايندگان مردم در مجلس- که همه آن‌‏ها بعد از انتخابات جنابعالی از مردم رای اعتماد گرفته‌‏اند- و انتقادات دلسوزانه آن‌‏ها نسبت به گرانی، تورم، سياست خارجی، حذف مديران کارآمد و... را دروغ‌‏پردازی نمی‌‏دانيم. اما به فرض که ادعای جنابعالی و همکارانتان درست باشد، آن‌‏گاه جای طرح اين سوال وجود دارد که آيا رسم تحمل جرايد منتقد، همان است که اکنون در دولت جنابعالی انجام می‌‏شود؟ آيا منع کردن دستگاه‌‏های دولتی از سفارش آگهی به روزنامه‌‏های منتقد دولت و تزيين صفحات روزنامه‌‏های حامی و شيفته دولت به انواع آگهی‌‏ها- بدون آن‌‏که در جذب مخاطب عمومی موفق باشند- نشانه تحمل و عدالت است!؟
آقای رئيس‌‏جمهور!
به هر حال اين رسم تحمل نيست و تقاضای ما به عنوان دست‌‏اندرکاران چند روزنامه اصلاح طلب از جنابعالی صرفا دستور بررسی عادلانه روند توزيع امکانات عمومی در جرايد است تا تحمل‌‏پذيری دولت به صورت عملی به نمايش گذارده شود.
توفيق و سلامت شما را از ايزد منان مسالت داريم.





















Copyright: gooya.com 2016