جمعه 4 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: خاتمی می‌‏آيد، ايلنا

- خاتمی ظرفيت استفاده از همه پتانسيل‌‏ها را دارد
- بازنشسته کردن اساتيد خودزنی علمی است


تهران- خبرگزاری کار ايران
معاون اول رئيس‌‏جمهور در دولت اصلاحات با اشاره به جلسه خود با خاتمی گفت: برداشت خبری تحليلی من اين است که انشاء‌‏الله خاتمی خواهد آمد و ايشان نسبت به گذشته بيشتر متقاعد شده‌‏اند و به صلاح جبهه اصلاحات است از کسی بخواهيم بيايد که بتواند تغييرات را مديريت کند و هيچ راهی جز حرکت اجتماعی نداريم و انشاء‌‏الله با يک صدايی و با حضور گسترده مردم اتفاقی چون سال ۷۶ را رقم بزنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، محمدرضا عارف در جمع اساتيد دانشگاه ضمن گراميداشت فرا رسيدن سی‌‏امين سال پيروزی انقلاب اسلامی با اشاره به فضای حاکم بر دانشگاه‌‏ها اظهار داشت: متاسفانه امروز شاهد رکود و بی‌‏انگيزگی بر دانشگاه‌‏ها هستيم که در طول سه دهه اخير کم‌‏سابقه بوده است و اگر در گذشته دانشجويان به صورت فعال با مسائل برخورد می‌‏کردند، امروز اين روحيه را نمی‌‏بينيم و اگر حرکاتی وجود دارد، حرکاتی فرمايشی است و قطعا به صلاح نظام نيست.
وی با تاکيد بر اين‌‏که اين مساله مسووليت و رسالت اساتيد دانشگاه را نسبت به گذشته بيشتر می‌‏کند، خاطرنشان کرد: بايد تلاش کنيم اين فضا تغيير پيدا کند و انتخابات می‌‏تواند بهانه‌‏ای باشد تا دانشجويان احساس تکليف بيشتری کنند و در رابطه با اتفاقات گوناگون موضع‌‏گيری داشته باشند.
عارف با طرح اين پرسش که چرا تفکر اصلاح‌‏طلبی بايد در انتخابات دهم رياست‌‏جمهوری با هدف پيروزی شرکت کند؟ خاطرنشان کرد: ما در ميانه دولتی هستيم که بر طبق قانون می‌‏تواند ۴ سال ديگر فعاليت کند و همه امکانات در اختيار وی است و امکاناتی که در دولت‌‏های ديگر رو در روی آن‌‏ها بود، امروز به کمک اين دولت آمده است؛ بنابراين با توجه به اين شرايط بحث ضرورت مشارکت در انتخابات برای جبهه اصلاح‌‏طلبی موضوعی است که مورد توافق همه است.
وی ضمن انتقاد از عدم توفيق و عدم کارآيی دولت نهم تصريح کرد: متاسفانه با برخی عملکردها شاهد اجماع نسبی در دنيا بر عليه ايران هستيم، حتی کشورهای کوچک خليج‌‏فارس که هيچ‌‏گاه جرات مخالفت با ما را نداشتند امروز راحت عليه ما موضع‌‏گيری می‌‏کنند و در مجامع بين‌‏المللی بر عليه ما رای مثبت می‌‏دهند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مباحث اقتصادی گفت: علی‌‏رغم درآمد بالای نفت در سه سال اول دولت نهم يعنی مبلغ ۱۹۷ ميليارد دلار درآمد نفتی ولی وقتی کارنامه دولت را دنبال می‌‏کنيم در يک کلمه کنار گذاشتن قانون برنامه چهارم را می‌‏بينيم، گفت: براساس قانون برنامه چهارم بنا بود که رشد اقتصادی ۸ درصد داشته باشيم ولی امروز در خوش‌‏بينانه‌‏ترين وضعيت ۳/۶ درصد رشد داشته‌‏ايم. همچنين در هشت سال اصلاحات شاهد کاهش روند تورم بوديم و قرار بود براساس برنامه چهارم تورم يک درصدی داشته باشيم که متاسفانه امروز براساس آمارها تورمی ۵/۲۵ درصد را شاهد هستيم.
وی ادامه داد: رشد نقدينگی و بدهی دولت به بانک‌‏ها يکی از دغدغه‌‏های دولت اصلاحات بود که امروز بدهی دولت به بانک‌‏ها ۵/۲ برابر سال ۸۳ شده است در سال ۸۳ ما جشن خودکفايی گندم را داشتيم ولی امروز واردات محصولات کشاورزی ما دو برابر شده است و ميزان واردات گندم حداقل ۵/۷ ميليون تن بوده است.
معاون اول رئيس‌‏جمهور در دولت اصلاحات با اشاره به ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم توسعه با بيان اين‌‏که اين ماده حاصل تلاش و مجاهدت دانشگاهيان ما ظرف بيست سال بود ،گفت: دانشگاه‌‏ها بايد مرکز توليد علم باشند ولی متاسفانه امروز شاهد کنار گذاشتن ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم هستيم و نگاه تمرکزی که امروز بر دانشگاه‌‏های ما غالب شده است قطعا به صلاح دانشگاه‌‏ها نيست.
وی ادامه داد: اگر می‌‏خواهيم در زمينه علم خودزنی کنيم بهترين کار بازنشسته کردن اساتيد است بازنشستگی در علم معنا ندارد.
عارف ضمن انتقاد از زير سوال رفتن سلامت آزمون‌‏های دانشگاه‌‏ها گفت: اتفاقی که در ارتباط با سلامت آزمون‌‏های سراسری افتاد هيچ‌‏گاه در دولت اصلاحات اتفاق نيفتاده بود،آنچه امروز اتفاق افتاد متاسفانه نتيجه‌‏اش فرار مغزها از کشور از سطح ليسانس به سطح ديپلم است. با اين وضع ضرورت تغيير در روند کشور يک امر بديهی و ضروری است و اگر اعتقاد داريم بايد پاسدار دست‌‏آوردهای انقلاب و نظام باشيم، کسی بايد اين تغيير را انجام دهد که اين ظرفيت را در خود می‌‏بيند.
وی ادامه داد: چنين فردی اولا بايد اعتقاد به تفکر خط امام(ره) داشته باشد تا بتواند تغييراتی را ايجاد کند و با استفاده از نيروهای متدين و کاردان کارها را پيش ببرد.
وی با تاکيد بر اين‌‏که اصلاح طلبان نمی‌‏توانند از زير بار مسووليت شانه خالی کنند، خاطرنشان کرد: اگر ما می‌‏خواهيم حضور پيدا کنيم به دليل تعهدمان به نظام و مردم است، نمی‌‏توانيم با بی‌‏تفاوتی در برابر تاريخ پاسخگو باشيم، تلاش اصلی ما بايد حضور و مشارکت جدی مردم باشد و شرايط فعلی ايجاب می‌‏کند که رئيس‌‏جمهور بايد پشتوانه قوی مردمی داشته باشد ولی متاسفانه در شرايط فعلی هنوز انگيزه‌‏ها بالا نيست.
وی با تاکيد بر لزوم اصل اجماع در ميان اصلاح‌‏طلبان گفت: بايد از جبهه اصلاحات فقط يک صدا بيرون بيايد، گروه‌‏ها بايد ياد بگيرند که با هم کار کنند که متاسفانه برخی اوقات، رقيب سعی می‌‏کند ما را در مسيری بيندازد که منجر به اختلاف شود و بايد برنامه ما پيروزی تفکر اصلاحات باشد.
وی با تاکيد بر اين‌‏که وقتی اسم خاتمی می‌‏آيد برخی مشکلات ما در عرصه بين‌‏الملل حل می‌‏شود، اظهار داشت: به هر حال علی‌‏رغم همه مشکلات، پرونده هسته‌‏ای ما در زمان اصلاحات به شورای امنيت نرفت و آقای خاتمی ظرفيت استفاده از همه پتانسيل‌‏ها را داشت و ما در استفاده از نيروها اگر تنها خود را محدود به جبهه اصلاحات کنيم، شکست می‌‏خوريم.
عارف با اشاره به جلسه خود با خاتمی گفت: برداشت خبری تحليلی من اين است که انشاء‌‏الله خاتمی خواهد آمد و ايشان نسبت به گذشته بيشتر متقاعد شده‌‏اند و به صلاح جبهه اصلاحات است از کسی بخواهيم بيايد که بتواند تغييرات را مديريت کند و هيچ راهی جز حرکت اجتماعی نداريم و انشاء‌‏الله با يک صدايی و با حضور گسترده مردم اتفاقی چون سال ۷۶ را رقم بزنيم.
وی با تاکيد بر نقش کليدی دانشگاه‌‏ها در سال ۷۶ گفت: متاسفانه امروز شاهد اين تلاش دانشگاهيان نيستيم و ما در دو سال گذشته کمتر ديديم که نامه‌‏ای از سوی دانشگاهيان در انتقاد از عملکرد دولت نوشته شود و انتظار داريم اساتيد با سخنرانی‌‏ها و نظر راهبردی برنامه دولت آينده را مشخص کند.





















Copyright: gooya.com 2016