شنبه 5 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از متهمان پرونده موسوم به براندازی نرم، مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران : در پی اعلام وزارت اطلاعات مبنی بر پخش تلويزيونی اعترافات متهمان پرونده براندازی نرم که دو پزشک متخصص مبارزه با ايدز نيز جزو معترفين خوانده شده بودند. آخرين اطلاعات حاصله در اين خصوص به شرح ذيل اعلام ميگردد:
متهمان کماکان در بازداشت اين پرونده شامل چهار فرد با مشخصات ذيل می باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱- آرش اعلايی
دکتر آرش علايی مدير سابق موسسه بين المللی آموزش و پژوهش در مرکز ملی آموزشی پژوهشی و درمانی سل و بيماريهای ريوی در ايران است. برادران علايی از سال ۱۹۹۸ ميلادی در برنامه های درمان و پيشگيری ايدز بويژه با تمرکز بر کاهش آسيب ها در معتادان تزريقی مشغول به فعاليت شدند.

۲- کاميار اعلايی
دکتر کاميار علايی دانشجوی دکترا در دانشکده بهداشت عمومی سانی آلبانی در نيويورک است که انتظار می رفت در پاييز سال جاری تحصيلاتش را در اين دانشگاه از سر بگيرد. کاميار علايی، در سال ۲۰۰۷ ميلادی مدرک فوق ليسانس خود را در رشته جمعيت و سلامت بين المللی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در بوستون امريکا دريافت کرده بود.

برادران علايی علاوه بر فعاليت در ايران، برای کارکنان بخش بهداشت و درمان در کشورهای افغانستان و تاجيکستان نيز دوره های آموزشی برگزار کرده و در ايجاد همکاری ميان ۱۲ کشور خاورميانه و آسيای مرکزی فعال بودند. تلاشهای برادران علايی منجر به گسترش تخصص پزشکان در منطقه و رشد علم پزشکی شد، بطوری که سازمان جهانی بهداشت، ايران را بعنوان الگوی بهترين اقدام به رسميت شناخت.

۳- سيلويا هارتونيان
سيلويا هارتونيان؛ يک زن ۳۳ ساله ايرانی - ارمنی است. وی برای سازمان بين المللی آريکس در حوزه روشهای زايمان در ايران کار می کرده است.

۴- محمد احسانی
محمد احسانی، فيلمساز ۳۴ ساله‌ی آذری است ، وی تحصيلاتش را در رشته‌ی زبان و ادبيات انگليسی در دانشگاه تبريز به پايان رسانده و هم‌زمان با دروس دانشگاهی‌اش، از سال‌های ۱۳۷۱ وارد دنيای فيلم و سينما شده است. آقای احسانی تاکنون بالغ بر ده فيلم مستند ساخته است که جوايز متعددی نيز در عرصه بين الملل به خود اختصاص داده است ، دو اثر ''ايدز، ايران ۱۳۸۳'' و 'زخم بر چنگ'' که پيرامون اعتياد و مواد مخدر در ايران است منجمله مستندات پرونده وی عنوان شده است.
در خصوص آقای احسانی که تنها فردی از پرونده مورد اشاره است که تاکنون هويت وی محرز نگرديده بود ، روزنامه کيهان در تاريخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ با تيتر "پنج مستند ساز ايران را ترک کردند" می نويسد : "...با وجود مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سفر مستندسازان ايرانی به امريکا، پنج مستند ساز ايرانی دعوت شده از سوی موسسه « مری ديان» از حدود يک هفته قبل به مقصد امريکا از ايران خارج شده اند. طبق اعلام منابع خبری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور غير رسمی به ۱۴ مستندساز ايرانی دعوت شده، شديدا توصيه کرد تا از رفتن به اين سفر اجتناب کنند. علت اصلی اين توصيه نيز اين بود که نمايشگاه آثار نقاشان ايرانی که توسط همين موسسه برگزار شد، چندی قبل با حضور کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه امريکا افتتاح شد و طبق شنيده های منابع ايرانی احتمال حضور ديگر مقامات ارشد امريکايی از جمله جرج بوش رييس جمهور امريکا در برنامه های فرهنگی موسسه مری ديان بسيار قوی بوده است. مهم ترين علت توصيه وزارت ارشاد به اين مستندسازان احتمال سوء استفاده سياسی مقامات امريکايی از اين مساله بوده است." اين روزنامه در ادامه مينويسد : "...اين مستندسازان قرار است از تاريخ ۷۲ می تا ۸۱ ژوئن در امريکا حضور داشته باشند. نمايش فيلم های اين مستندسازان در شهرهای مختلف آمريکا همچون: نيويورک، واشنگتن، لس آنجلس و... ، سفر به شهرهای مختلف آمريکا، حضور در هاليوود و آشنايی با مستندسازان آمريکايی از برنامه های تدارک ديده شده برای اين مستندسازان در سفر مذکور بوده است. نکته جالب توجه در اين ميان اين است که مستندسازان ايرانی با هماهنگی « بهمن مقصودلو» به اين سفر دعوت شده اند. مقصودلو از منتقدان سينمای ايران است که از سال ها قبل ساکن امريکا شده و تاکنون فيلم سازان مختلف ايرانی به دعوت وی در امريکا حضور يافته اند. ..." البته خبر روزنامه کيهان که سوابق متعددی در پرونده سازی بر عليه فعالان مدنی و سياسی داراست را خبرگزاری فارس به نقل از انجمن مستندسازان و روابط عمومی معاونت سينمايی تکذيب کرد.

افراد مذکور پس از بازداشت در مردادماه ۱۳۸۷ به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل و در شرايط بد روحی و جسمی قرار گرفتند ، دستگاه امنيتی تلاش بسياری را با وعده های مکرر جهت اخذ مصاحبه تلويزيونی از اين افراد داشته است، حسب اطلاعاتی که به دست مجموعه رسيده است ، برادران علايی منکر هرگونه اعتراف و حضور در مقابل دوربين گرديده اند ، آنان عنوان ميدارند چنانچه ويدئويی از آنان به نمايش گذاشته شود ، صحنه هايی از حضور آنان در اتاق بازجويی با لباس مخصوص ۲۰۹ خواهد بود که به صورت مخفيانه ضبط گرديده است ، که اين نمايش خود بهترين گواه از شرايط جسمی و روانی آنان خواهد بود.
خانم سيلويا هارتونيان و آقای محمد احسانی دو متهم ديگر پرونده که هر دو نيز دچار مشکلات روحی و روانی در زمان بازداشت خود گرديده اند افرادی هستند که در مقابل دوربين تلويزيونی اقدام به مصاحبه و به اصطلاح اعتراف نموده اند. آقای احسانی که سابقه حضور بعنوان مهمان در تلويزيون صدای آمريکا را نيز دارا هستند بيشترين فشار و آسيب را جهت اجرای اين برنامه متحمل گرديده اند ، به طوريکه شاهدان از آسيبهای روانی شديد وی سخن ميگويند ، آنان عنوان داشته اند که نامبرده عليرغم اجازه بازجويان، به خاطر هراس، حاضر به برداشتن چشم بند خود حتی در فضای عمومی بند ۲۰۹ يا سالن ملاقات نيز نمی شود و يا اينکه نامبرده در طی پنج ماه اخير حاضر به تعويض يا شستشوی لباسهای خود با عنوان اينکه قرار است آزاد شود نشده است که خود گواه از شرايط بسيار وخيم روحی و روانی اين زندانی دارد. خانم هارتونيان نيز به دليل بيماری هراس از محيطهای بسته شرايط ناگواری را سپری مينمايد.





















Copyright: gooya.com 2016