چهارشنبه 9 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه کروبی به سرلشگر فيروزآبادی: انتقاد از ايجاد شائبه حضور نظاميان در انتخابات، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
حجت‌‏الاسلام و المسلمين مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی در نامه‌‏ای به سرلشگر فيروزآبادی، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح نسبت به سخنان اخير وی واکنش نشان داد.

به گزارش "ايلنا"، کروبی در اين نامه با ذکر وصايای بنيانگذار کبير انقلاب و توصيه‌‏های اکيد مقام معظم رهبری درباره عدم دخالت نظاميان در انتخابات، از وی خواست تا از بيان سخنانی که شائبه حضور نظاميان در انتخابات را تقويت می‌‏کند، جلوگيری کند.
متن کامل نامه دبيرکل حزب اعتمادملی به رئيس ستاد کل نيروهای مسلح به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سردار سرلشگر بسيجی جناب آقای دکتر سيد حسن فيروزآبادی
رياست ستاد کل نيروهای مسلح
با سلام
مطالب جنابعالی را در روزنامه‌‏ها خواندم. قاعدتاً شما هم با من هم عقيده هستيد که اگر کسی تنها به منافع شخصی و حزبی خود بيانديشد نبايستی از انعکاس ديدگاه‌‏های شما ناراحت باشد زيرا قطعاً اين سخنان بر ميزان آرای رقبای دولت فعلی خواهد افزود. اما چه کنم که تعهد به حيثيت نظام به اين حقير اجازه نمی‌‏دهد که تنها به منافع شخصی و حزبی بيانديشيم و شاهد خدشه به جايگاهی باشم که بايستی بسيار محترم باقی بماند.
آقای فيروزآبادی
در ماه‌‏های گذشته که سخنان برخی فرماندهان نظامی و موضع‌‏گيری صريح بعضی از آنان نسبت به جريان‌‏های سياسی کشور را می‌‏شنيدم و می‌‏خواندم با خود فکر می‌‏کردم که اگر اين روند متوقف نشود شکايت از اين قانون شکنان را نزد جنابعالی بياورم که امين رهبری معظم و فرماندهی کل قوا هستيد اما امروز که شما "رياست ستاد نظاميان دخالت کننده در انتخابات" را به عهده گرفته‌‏ايد، شکايت به کجا برم؟
تصور من و دوستانم بر اين بود که شما و ساير کسانی که همواره بر تبعيت بی‌‏چون و چرا از رهبری تاکيد می‌‏کنيد بيش از ديگران توصيه‌‏های ايشان برای عدم تخريب در انتخابات را مورد توجه قرار خواهيد داد. به‌‏خصوص با توجه به شرايط حساس فعلی که حضور بانشاط همه نحله‌‏های فکری و سياسی در انتخابات و تشويق عمومی برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بايستی دغدغه همگانی باشد. تصور می‌‏کردم مدعيان پيروی از رهبری و داعيه‌‏داران دلسوزی برای نظام، بيش از ديگران مراقبت خواهند کرد که رفتارهای حذفی به حداقل برسد، اما ظاهراً تصور اينجانب از برخی وفاداری‌‏ها و پايبندی‌‏ها دقيق نبود.
جناب آقای فيروزآبادی؛ شما به گونه‌‏ای سخن گفته‌‏ايد که قرار است انتصابی صورت گيرد و مردم فهيم ايران، نقشی در تعيين رئيس‌‏جمهور ندارند و يا آنکه اکثريت مردم قادر به تشخيص واقعيت‌‏ها نيستند و ارائه رهنمودهای حضرتعالی برای تشخيص "رئيس‌‏جمهور مناسب" ضروری است، اما حال که خود را متخصص تشخيص تناسب‌‏ها می‌‏دانيد اجازه دهيد از باب هم‌‏فکری، نمونه‌‏های ديگری از عدم تناسب‌‏ها را نيز به شما يادآوری کنم.
حضرتعالی از عدم تناسب افراد "مسن" برای حضور در جايگاه رياست جمهوری سخن گفته‌‏ايد. شايد حق با شما باشد، اما به نظر شما "پيرجسمی" زيان بيشتری برای اين جايگاه رفيع دارد يا "پيرحافظه‌‏گی"؟ آيا نديده‌‏ايد و نشنيده‌‏ايد که عده‌‏ای به سرعت، وعده‌‏های قطعی خود در انتخابات گذشته را فراموش کردند و حتی آنها را تکذيب کردند؟ آيا به نظر شما، تنها استانداردهای لازم‌‏الاجرا در احراز بعضی مسئوليت‌‏ها، محدوده سنی می‌‏باشد که رعايت آن، تنها راه پيروزی کانديدای مورد نظر جنابعالی است؟ آيا ظواهر و بعضی سخنان حضرتعالی، مطابق استانداردهای ضروری برای احراز يکی از عالی‌‏ترين جايگاه‌‏های نظامی کشور -از جمله بی‌‏طرفی در مسائل سياسی و چابکی و تحرک- می‌‏باشد؟
جناب آقای فيروزآبادی
حضرتعالی در سخنرانی اخير خود نکاتی را از دوران مبارزات و همراهی با کمونيست‌‏ها و دارندگان مرام‌‏هايی غير از مسلمانی بيان کرده‌‏ايد، پس مشخص می‌‏شود که بحمدالله حافظه شما فعال است و خداوند بزرگ شما را در يادآوری گذشته‌‏های دور يادآوری می‌‏کند. پس چگونه است که سخنان شفاف و حکيمانه بنيانگذار فرزانه انقلاب که جايگاه همه ما و شما مديون تدابير اوست - در خصوص عدم دخالت نظاميان در بحث‌‏های سياسی را فراموش نموده‌‏ايد؟ شما اگر بخواهيد، قطعاً به ده‌‏ها نمونه از توصيه‌‏های اکيد حضرت امام(ره) دسترسی داريد. اما برای آن که مخاطبان سخنان شما راه را گم نکنند چند نمونه از آنها را يادآوری می‌‏کنم:
۱- «اصل وارد شدن در حزب برای ارتش و سپاه پاسداران جايز نيست. به فساد می‌‏کشد اينها را. گروه فاسد که انشاءالله وارد نمی‌‏شويد. گروه‌‏های بسيار خوب هم وارد نشويد» [پايان فرمايش امام]
شايد بگوييد ما در هيچ حزبی وارد نشده‌‏ايم. اما آيا هيچ کار حزبی بالاتر از آن نيست که رئيس‌‏جمهور آينده را تعيين و برای ورود بعضی افراد به انتخابات، شرط و شروط تعيين کنيد؟ مگر کشور، قانون ندارد که شما از شرايط سنی انتخاب‌‏شوندگان سخن می‌‏گوييد و چهار ماه قبل از انتخابات، به صورت قاطع از اشتباه بودن تلقی کسانی سخن می‌‏گوييد که گمان می‌‏کنند دوره يک رئيس‌‏جمهور به پايان رسيده است؟
۲- برای سپاهی‌‏ها جايز نيست که وارد بشوند به دسته‌‏بندی و آن طرفدار آن يکی، آن يکی طرفدار آن يکی، به شما چه ربطی دارد که در مجلس چه می‌‏گذرد؟ در امر انتخابات مجلس باز هم به من اطلاع دادند که بين سپاهی‌‏ها باز صحبت است. خوب انتخابات در محل خودش وارد می‌‏شود. به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پيدا کنند؟ برای سپاه جايز نيست. برای ارتش جايز نيست. سپاهی را از آن تعهدی که دارد و از آن مطلبی که به عهده اوست باز می‌‏دارد و همين طور ارتش را ... ما بايد فکر کنيم که اين مطلبی که می‌‏خواهيم بگوييم آيا به صلاح کشورمان هست؟» [پايان فرمايش امام]
جناب آقای فيروزآبادی!
در خاتمه به شما يادآوری می‌‏کنم که يکی از تبليغات هميشگی دشمنان در خارج و نگرانی‌‏های بعضی از مردم در داخل، احتمال دخالت عناصر با نفوذ در روند انتخابات است. آيا گمان نمی‌‏کنيد که سخنان اخير شما و موارد مشابه آن، هم خوراک کافی برای دشمنان درست می‌‏کند و هم بعضی از آحاد مردم را از تأثيرگذاری رأی خود نااميد می‌‏کند؟
اميدوارم همه ما بيش از آن که براساس حب و بغض‌‏ها سخن بگوييم به کلام امام بيانديشيم که «آيا اين مطلبی که می‌‏خواهيم بگوييم به صلاح کشورمان است؟»
برای شما توفيق آرزو می‌‏کنم.

مهدی کروبی





















Copyright: gooya.com 2016