چهارشنبه 9 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: ترجيح می‌دهم‏، نيايم، نبايد در انتخابات آينده ريسک‌‏ کرد، ايلنا

- بايد حرکتی برای حفظ جايگاه رهبری در کشور صورت بگيرد

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌جمهور سابق کشورمان گفت: اگر بنده نيايم و اين وضع ادامه پيدا کند؛ بار سنگين آن را بنده بايد بکشم، ولی از آن طرف ديگر هم بايد ديد آيا اينکه بنده بيايم و هزينه مملکت افزايش يابد درست است؟ بنابراين هر دو طرف قضيه مشکل است والا تصميم گيری بسيار راحت بود.

به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومی دفتر سيد محمد خاتمی، وی در ديدار با مدير مسوول و اعضای هيات تحريريه روزنامه دنيای اقتصاد گفت:خيلی خوشحالم که ما شاهد يک روزنامه متين،سنگين و تاثير گذار در جامعه هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: هميشه آرزوی ما اين بود رسانه‌های مستقل به عنوان نهادهای مدنی نقش عمده‌ای در تاثير‌گذاری در نهاد مدنی که رابطه‌ای ميان قدرت متمرکز و جامعه است، داشته باشند و نقش موثری را در آگاهی دادن به مردم و بالا بردن رشد فکری و تبديل خواستها و نيازهای واقعی و آوردن آنها به سطح خودآگاه و پشتوانه آگاهی ايفا کنند.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان همچنين، رساندن آنچه در جامعه می‌گذرد به کسانی‌‏که در قدرت هستند و داشتن نگاه نقادانه و نه تجليل و تملق را از ديگر خصوصيات رسانه‌هايی دانست که او همواره آرزوی ديدن آنها را داشته است.
وی افزود:يکی از کمبودهايی که برای گذار از دوران گذشته به دورانی که نوعی مردم سالاری بر آن حاکم باشد احساس می‌شود، احساسی بودن قضيه و کم تحمل بودن حکومت‌ها در برابر رسانه‌هايی است که هم بيان کننده حرف مردم هستند و به مردم آگاهی می‌‏دهند و هم نقد می‌کنند‏، بوده است.
خاتمی تصريح کرد:حکومت‌ها گاهی به صورت توقيف رسانه و گاهی با ايجاد فضای ناامن برای آن نمی‌گذارند، نقش مستقل و آزاد را ايفا کنند و خود به خود رسانه دچار خودسانسوری می‌شود.
وی همچنين گفت:هميشه آرزو داشته‌ام شاهد رسانه‌‏های زنده، مستقل و درعين حال دارای احساس مسئوليت يعنی با انديشيدن به منافع،تماميت کشور و ارزش‌هايی که در جامعه حاکم است باشم. رسانه‌هايی که به نقش آگاهی بخشی خودشان يعنی رساندن آنچه در جامعه می‌گذرد به مسئولان‌‏عمل کنند و هم نقد قدرت حکومت که مهترين رمز و راز وعاملی است که از انحراف و سقوط و لغزيدن جامعه به ورطه خودکامگی جلوگيری می‌کند، بپردازند.
رئيس بنياد باران تاکيد کرد که به درستی رکن چهارم مشروطه را مطبوعات گفته‌اند.
وی روزنامه دنيای اقتصاد را روزنامه‌ای فعال و موثر دانست و گفت:اين روزنامه از جمله می‌‏خواهد به حوزه اقتصاد که اثر ملموسی در جامعه دارد بپردازد.روزنامه شما با حسن نيت و تلاش و استقلالی که دارد و با احساس مسئوليت نسبت به سرنوشت کشور و ارزش‌‏ها تلاش کرده که نقش خود را داشته باشد و انشالله در ادامه نيز خواهد داشت.
خاتمی در بخش ديگری از سخنانش، اقتصاد را امر انتزاعی و بدون رابطه با امور ديگر ندانست و افزود: نمی‌‏توانيم در مورد اقتصاد، بدون توجه به فرهنگ و سياست صحبت کنيم.اقتصاد به نحوی همه وجوه و حوزه‌های زندگی اجتماعی را تحت تاثير قرار می‌دهد.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها يادآور شد:ما در وضعيتی هستيم که اگر به گذشته خود و آنچه در حال حاضر در کشور، منطقه و دنيا و آنچه به لحاظ فکری پيرامون ما جريان دارد نگاه و آگاهی نداشته باشيم، نمی‌توانيم تصميم درستی‌‏در‌‏باره خودمان بگيريم.
خاتمی با اشاره به اينکه کشورمان استبداد زده است و بيش از يکصد سال است که خواستار آزادی،مردم سالاری و پيشرفت بوده‌‏ايم؛ ادامه داد:«در دنيايی هستيم که با اين خصلت و خواست به سر می‌‏بريم و وقتی می‌خواستيم خواست‌‏ها را تبيين و يا برای آنها برنامه‌ريزی کنيم با ديدگاه‌ها و انديشه‌های مختلفی روبرو بوده‌ايم.
رئيس بنياد باران، تصريح کرد:غلبه تمدن غرب بر واقعيت دنيا، هم به لحاظ فکری،اخلاقی و ارزشی و هم به لحاظ واقعی در عرصه اقتصاد، تکنولوژِی و مديريت در جامعه وجود داشته است، در مقابل آن هم عکس العمل‌های متعدد و متفاوتی وجود داشته است.در تفکر اقتصادی سياسی غرب پرسش‌های زيادی وجود داشت البته شاهد حرکت‌های مختلف نيز بوده‌ايم.
خاتمی با تاکيد بر اينکه‌‏ در جوامعی مثل ما حالت شيدايی و نفرت نسبت به غرب وجود داشته است، اظهار داشت:متاسفانه در عرصه اجتماعی و اقتصادی دچارچپ زدگی بوده‌ايم؛ در حالی‌که انديشه و مرام چپ هم از غرب آمده است.
وی يادآور شد:در موقعی که انقلاب عظيم ما رخ داد به دليل اينکه مردمی بود و به رهبری ممتاز امام خمينی شکل گرفت، دنيا را تکان داد به لحاظ بحران‌هايی که در غرب وجود داشت و هم وضعيتی که ما داشته‌ايم در امر ساختن جامعه دچار مشکل بوديم و هنوز هم هستيم.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان با تاکيد بر اينکه،ما بايد با معيارهای فرهنگی و اسلامی و دينی شرايط اقتصادی خودمان را تعريف کنيم و به جمع‌بندی برسيم»، افزود:«نبايد در دموکراسی و مردم سالاری ترديد کنيم.مردم سالاری خواست غالبی است که بر وجدان بشر در شرق و غرب حاکم بوده و بشر به اين نتيجه رسيده است کم هزينه‌ترين و پر فايده‌ترين شيوه اداره کشور مردم سالاری است.
وی افزود: افتخار می‌کنيم الگويی که انقلاب اسلامی و امام(ره) عرضه کرد‏، جمهوری اسلامی بود.
رئيس دولت اصلاحات تصريح کرد:ما در عرصه اقتصاد هم پيشرفت می‌‏خواهيم و هم عدالت و اگر می‌خواهيم مسير مطمئن و آينده بهتر داشته باشيم بايد راهبرد و راهکارها را دقيق و علمی و با واقع نگری تبيين کنيم.
وی ادامه داد:ما بايد راهکاری برای واقعيات زندگی ايجاد کنيم و فضا را برای بحث ونقد باز بگذاريم تا بلاخره به گفتمانی برسيم که هم عملی و هم منطبق با شرايط تاريخی و فرهنگی ما باشد و بايد به اين گفتمان برسيم و اگربه آن نرسيم نمی‌دانيم کيستيم.البته از نظر من ماهيت و ابعاد اين گفتمان مشخص است و در جامعه هم زمينه‌های گسترده‌ای دارد و همه تلاش روشنفکران مومن خيرخواه بايد برای بسط و تثبيت اين گفتمان باشد.کار مهمی که معتقدم اصلاح طلبی اصيل متفکل آن بوده و انشالله خواهد بود.
خاتمی در ادامه به انتخاب خود در سال ۷۶ اشاره کرد و گفت: در آن مقطع آنچه دغدغه آن را داشتم، اين بود که اگر بخواهيم جامعه به جلو حرکت کند بايد از آزادی‌های اساسی دفاع کرد و علم را را جدی گرفت و نيز طبعا عدالت هم در جامعه مهم است.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:ما نمی‌توانيم فقر و فساد و تبعيض را تحمل کنيم.اگر نتوانيم روش درستی برای اقتصاد داشته باشيم که بتوانيم ساز و کارهای اقتصادی درست را در جامعه تشخيص دهيم هيچ وقت به عدالت نخواهيم رسيد و عدالت توزيع فقر خواهد بود.
وی با تاکيد بر اينکه،اگر عدالت را عدالت توزيعی و صدقه‌ای دانستيم اين ضد عدالت است»، اظهار داشت:«بايد کاری کرد که فقر نباشد،برخورداری مردم و توزيع عادلانه باشد که اينها مستلزم ثروتمند بودن و شدن جامعه است.
خاتمی عدالت را وسيع‌تر از آنی دانست که اکنون به آن پرداخته می‌شود و در مورد آن صحبت می‌شود دانست و گفت:اگر انسان حق حاکميت بر سرنوشت دارد که در اصل ۵۶ قانون اساسی ما آمده و در دنيا نيز آزادی حق انتخاب،حق برآمدن حکومت از متن مردم و حق مسئوليت حکومت در مقابل مردم و حق انتقاد از حکومت پذيرفته شده است؛دفاع از اين حق مهم از بارزترين مصاديق عدل و عدالت خواهی است.
وی ادامه داد: اقتصاد هم بسيار مهم است ونيز تاکيد می‌کنم که در جامعه مدنی، کدام بخش قوی ترو محکم‌تر از بخش خصوصی به عنوان نهاد مدنی است؟بنابراين بايد بخش خصوصی را تقويت کنيم.»
رئيس بنياد باران تصريح کرد:«بايد امکان داد بخش خصوصی بتواند ايجاد توليد،ظرفيت و اشتغال بکند.طبعا ماليات هم بايد بدهد و از آن برای اداره کشور و مديريت و ارتقاء زندگی جامعه مصرف شود.
خاتمی به ايجاد حساب ذخيره ارزی در دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت:علاوه بر اين وجوه ارائه شده برای تقويت بخش خصوصی در جهت سرمايه‌گذاری بود، معافيت مالياتی را برای سرمايه‌گذاری در نقاط محروم گذاشتيم و ده‌ها کار ديگر که اينها يعنی کمک به فقر زدايی و ايجاد عدالت در جامعه؛در عين تلاش برای نيرومند شدن اقتصاد و توليد کشور
رئيس‌جمهور سابق کشورمان از سند ۲۰ ساله چشم انداز به عنوان نقشه راه و نقطه مشترک يادکرد و اظهار داشت: بايد پرسيد آيا ما واقعا در آن مسير حرکت کرده ايم؟معتقدم اگر با اين در آمد بالای نفتی تدبير در مسئولان وجود داشت می‌توانستيم فاصله ۲۰ ساله را به ۱۰ سال کاهش دهيم.يعنی بعد از ۱۰ سال برترين قدرت در منطقه باشيم.
خاتمی در ادامه ترجيح خود را کار کردن در دو عرصه فکری و فرهنگی داخلی وبين المللی عنوان کرد و افزود:کار کردن در عرصه فکری و فرهنگی داخلی برای تقويت به بينش دينی واجتماعی و تربيت انسانی که بتواند در جامعه مردم سالار سازگار با دين زندگی کند کار فرهنگی گسترده‌ای می‌طلبد و از سوی ديگر علاقه دارم در عرصه بين المللی هم که با امکانات اندک در مقابل دو جريان خطرناک اسلام فوبيا و اسلام تروريسم و خشونت‌گرايی که به نام اسلام مطرح می‌شود؛فعاليت کنم.
وی با طرح اين سوال که‌‏ چگونه انسان مسلمان می‌تواند با غرب گفت‌وگوکند؟»، اظهار داشت:«معتقدم گفتگوی تمدنها می‌تواند در اين زمينه‌ها کار کند.
خاتمی با اشاره به وضعيت حاکم بر کشور گفت: وضعيت کنونی درست نيست و به نفع کشور، به نفع اقتصاد، سياست و اسلام ورهبری نيست.معتقدم بايد حرکتی برای حفظ جايگاه رهبری در کشورو نيز بهبوداوضاع صورت بگيرد.ما نسبت به اسلام، نظام و رهبری مسووليم.
رئيس دولت اصلاحات، ادامه داد:معتقدم جامعه ما عوض شدن وضع ناگواراقتصادی؛ارتقاء حيثيت و جايگاه ايران در عرصه جهانی و رفع فشارها و تهديدها را می‌خواهد که البته تحقق اين خواست‌ها چند سال به طول می‌انجامد وتحقق اين امر تحمل مردم و عدم کارشکنی تشکيلات کنونی را می‌طلبد.
خاتمی به اين گفته خود که‌‏ "يا من می‌آيم يا مهندس موسوی"، اشاره کرد و گفت: دليل بيان اين موضوع اين بود که احساس کردم ايشان احساس خطر کرده‌اند.مهندس موسوی انسان نجيب،شريف،باتدبير،باظرفيت و اهل کار جمعی است.
وی ادامه داد:«اگر نخواهم بيايم مهندس موسوی، بيشترين ظرفيت برای کسب آرای مردم را دارد.در انتخابات آينده نبايد ريسک کرد وفقط شرکت کنيم بلکه بايد شانس پيروزی هم وجود داشته باشد چون احتمال عقلايی برای موفقيت درانتخابات محور اصلی ماست.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان بار ديگر بر اين نکته تاکيد کرد که "ترجيح من اين است که نيايم" و افزود: فکر می‌کنم آمدن ما برای کشور هزينه خواهد داشت ولی انشالله تکليف طی روزهای آينده مشخص خواهد شد.
وی در پايان در پاسخ به اين پرسش که در صورت عدم حضور در انتخابات قضاوت تاريخ و آيندگان را چگونه توجيه خواهد کرد؟گفت:اگر بنده نيايم و اين وضع ادامه پيدا کند، بار سنگين آن را بنده بايد بکشم، ولی از آن طرف ديگر هم بايد ديد آيا اينکه بنده بيايم و هزينه مملکت افزايش يابد درست است؟ بنابراين هر دو طرف قضيه مشکل است والا تصميم گيری بسيار راحت بود.
سيد محمد خاتمی خاطر نشان کرد: اگر بنده نيايم و روند فعلی ادامه پيدا نکند، برد بزرگی است ولو اينکه ما در مرحله ايجاب به همه ايده آل‌های خود نرسيم ولی مملکت وضع بهتری پيداکند.





















Copyright: gooya.com 2016