شنبه 12 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"قهر معنادار اردوغان"؛ از زاويه ديگر، بابک داد

بابک داد
اسرائيل به دلايل زيادی برای اروپا اهميت دارد و رفتار نخست وزير ترکيه قطعا" انتقادهای زيادی در اروپاييان برخواهد انگيخت. ترکيه هم برای عضويت در اتحاديه اروپا سال هاست پشت در مانده. لذا مطمئنا" به زودی با فشار اتحاديه اروپايی، ترکيه رفتار اخير خود را تصحيح خواهد کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميخواهم قهر آقای اردوغان از اجلاس داووس سوئيس را از زاويه ديگری ببينيم. طبيعتا" به عنوان تحليل کننده و بدون اينکه جانبداری خاصی از طرفين داشته باشم،صرفا" سعی دارم از زاويه ديگری به موضوع جنجالی داووس بپردازم. موافقيد؟

۱- ترکيه با اسرائيل روابط ديپلماتيک بالايی دارد و بر اساس اخبار، ساعتی بعد از واقعه داووس، اردوغان با پرز «گفتگوی دوستانه تلفنی» داشته اند و اردوغان اعلام کرده اعتراضش نه به پرز بلکه به مجری برنامه بوده که وقت کافی به وی نداده است.

۲- يادمان باشد سال قبل به دعوت همين آقای اردوغان، شيمون پرز در پارلمان ترکيه سخنرانی کرد و مورد انتقاد بسياری در ميان اعراب قرار گرفت.پس دادن مدال «مبارزضدصهيونيستی» به اردوغان، اقدامی عجولانه است که ممکن است با يک رفتار عجيب ديگر، مثل عذرخواهی ناگهانی او از اسرائيل آب سردی روی ناظران هيجان زده بريزد.

۳- اسرائيل به دلايل زيادی برای اروپا اهميت دارد و رفتار نخست وزير ترکيه قطعا" انتقادهای زيادی در اروپاييان برخواهد انگيخت. ترکيه هم برای عضويت در اتحاديه اروپا سالهاست پشت در مانده. لذا مطمئنا" به زودی با فشار اتحاديه اروپايی، ترکيه رفتار اخير خود را تصحيح خواهد کرد.

۴- مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی ايران با هيجان زياد دارند آقای اردوغان را به چهره اصلی ضدصهيونيستی دنيا تبديل می کنند. ديروز جنبش حماس هم از اردوغان تقدير کرده است.اين ارتقای رتبه اردوغان او را به جايگاهی ميرساند که ممکن است بجای ايران و سوريه و مصر، در مذاکرات صلح خاورميانه بعنوان «مدافع اصلی مردم فلسطين»، طرف گفتگو و تعامل قدرتهای جهانی قرار بگيرد.نمی دانم در چنان پوزيشنی آقای اردوغان و ترکيه واقعا" مدافع حقوق فلسطينی ها خواهند بود يا خير؟ و آيا اين هيجان زدگی نهايتا" به سود مقامات ايرانی خواهد بود؟

۵- چيزی که در اين سروصداها پنهان ماند ديدار بی سابقه نخست وزير ترکيه با رئيس جمهوری ارمنستان بود که برای اولين بار بعد از سالها از کشتار ارامنه و تيرگی شديد روابط دو کشور در همين اجلاس داووس صورت گرفت.شک نکنيد اردوغان با ارمغان عذرخواهی از مردم ارمنستان به اين ديدار رفته و بدرستی بنای تجديد روابط با همسايه خود را دارد.اما در ميان بسياری از مردم ترکيه، عذرخواهی بابت کشتار ارامنه نوعی خيانت به آرمانهای رهبران ملت ترک محسوب می شود و اردوغان را بابت چنين کاری نخواهند بخشيد. حال بايد ديد آيا اين سروصداها و قهر از داووس و اظهارات جنجالی آقای اردوغان، واقعا" بابت چند دقيقه وقتی است که خودش ميگويد مجری برنامه به او نداده است؟ يا آنکه اين جنجالها برای پوشش دادن آن ديدار و جلوگيری از انتقادهای احتمالی ترکها به نخست وزيرشان بوده است؟ خدا ميداند.

روزنوشته های بابک داد / فرصت نوشتن
www.babakdad.blogfa.com





















Copyright: gooya.com 2016