چهارشنبه 27 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منافع ملی ما چه می شود؟ بابک داد

بابک داد
بين "محو اسرائيل" و "منافع ملی ما در مرزهايمان با افغانستان" ارجحيت با کداميک است؟ در اين مقطع، دولت آقای احمدی نژاد مسئول محو اسرائيل است يا مسئول تامين امنيت مرزهای پرخطر و مسئله دارمان با افغانستان؟ چرا بايد برای تاکيد بر يک شعار غير عملی، يک ضرورت عينی را قربانی کنند؟ چه کسی در غياب جمهوری اسلامی،از منافع ملی ايران در نشست جهانی پاريس محافظت و صيانت کرده است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نشست بررسی مسائل افغانستان در «غياب ايران» ، روز يکشنبه از جمله با حضور، ايالات متحده ، روسيه ، چين، و ساير همسايگان افغانستان، در پاريس، برگزار شد. برنارد کوشنر وزير خارجه فرانسه بعد از اين نشست جهانی، در جمع خبرنگاران گفت:«جلسه بدون شرکت ايران هم به کار خود ادامه داد». کوشنر گفت: «کار آسانی نبود که جلسه امروز را با شرکت همه همسايگان افغانستان برگزار کنيم. بجز يک نفر که ديروز گفته بود در اين جلسه با ما نخواهد بود؛ وزير ايرانی.» وزير خارجه فرانسه افزود: «از بخت بد وی، بايد بگويم ما در غيبت وزير خارجه ايران جلسه را پيش برديم.» روز سه شنبه محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی در اهواز در واکنش به سخنان نيکلا سرکوزی، همتای فرانسوی خود گفت: «در ايران هيچکس تقاضای مذاکره و دست دادن با شما نکرده و نخواهد کرد که شما شرط می گذاريد.»احمدی نژاد افزود: «هرکس می خواهد با ايران مذاکره کند بايد بداند که جمهوری اسلامی هرگز اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت و ايران با کسانی مذاکره می کند که خواهان محو به گفته او «رژيم صهيونيستی، تجاوز و جنايت و اساس انديشه صهيونيستی از جهان» باشند.» نيکلا سرکوزی، اخيرا گفته بود:«به هيچ وجه حاضر نيست با محمود احمدی نژاد که خواهان محو اسراييل از صفحه روزگار شده است، دست بدهد و بر سر يک ميز بنشنيد.» بنا بر گزارش ها، شرکت کنندگان نشست يکروزه بررسی مسائل افغانستان در بيانيه ای که در پايان نشست انتشار دادند، اعلام کردند که در مورد پيکار با تروريسم، قاچاق مواد مخدر و امنيت مرزها با يکديگر توافق کرده اند.

همه می دانند چه حجم انبوهی از مواد مخدر و شرارت از مرزهای افغانستان وارد ايران می شود و جامعه ما را به تباهی کشانده است. همه می دانند چقدر مرزهای ما با افغانستان ناامن و آسيب پذيرند. و همه می دانند غيبت ايران در نشستی که درباره يکی از همسايگان اصليش برگزار شده، چقدر زيانبار می تواند باشد. چه کسی منافع ما را صيانت کرده در حاليکه ما بدليل سخنان ضداسرائيلی رئيس جمهوری و قهر وزير خارجه مان، در اين نشست مهم غايب بوده ايم؟

متاسفانه اين بار اولی نيست که اظهارات تشنج آفرين آقای احمدی نژاد درباره محو يک کشور ديگر، برای منافع ملی ما ايجاد مشکل ميکند. اين سخنان احساسی (محو يک کشور) که مطلقا" عملی نيست و فقط باعث انزوای ايران شده، اين مرتبه هم موجب شد تا ما در تصميمات اساسی درباره يکی از همسايگان مسئله دار خود غايب باشيم. بين «محو اسرائيل» و «منافع ملی ما در مرزهايمان با افغانستان» ارجحيت با کداميک است؟ در اين مقطع، دولت آقای احمدی نژاد مسئول محو اسرائيل است يا مسئول تامين امنيت مرزهای پرخطر و مسئله دارمان با افغانستان؟ چرا بايد برای تاکيد بر يک شعار غيرعملی، يک ضرورت عينی را قربانی کنند؟ چه کسی در غياب جمهوری اسلامی،از منافع ملی ايران در اين نشست جهانی محافظت و صيانت کرده است؟ آيا اين اظهارات که به انزوای ايران منتهی شده، عملی «ضد امنيت و منافع ملی» است يا مقاله و نوشته يک تحليل گر که بارها با همين اتهام محاکمه و مجازات شده اند؟ دلسوزان منافع ملی نبايد آقای احمدی نژاد را بابت نتيجه عملی گفته هايش، بخصوص در اين مورد خاص (امنيت مرزهای افغانستان) که امنيت جامعه و جوانان ما را نشانه ميرود، مورد سئوال قرار دهند؟ آيا نبايد برای عدم مشارکت در تصميم گيری درباره افغانستان،از دولت سئوال کنند؟ اين وظيفه کيست؟ مجمع تشخيص مصلحت نظام، شورای نگهبان و نمايندگان مجلس چه می کنند؟

www.babakdad.blogfa.com
babakdad@hotmail.com





















Copyright: gooya.com 2016