دوشنبه 21 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران پيشنهاد گفتگو را به شدت رد کرد، گزارش اشپيگل آنلاين از کنفرانس مونيخ، برگردان از الاهه بقراط

علی لاريجانی
ظاهرا سياستمداران جمهوری اسلامی فکر می‌کنند هر چه آمريکا انعطاف به خرج دهد، ايران بايد بيشتر سرسختی نشان دهد. لاريجانی حتی از يک "فرصت طلايی" برای آمريکا سخن گفت!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اشپيگل آنلاين از سخنان لاريجانی فرستاده جمهوری اسلامی به کنفرانس سالانه امنيت در مونيخ و واکنش حاضران گزارشی منتشر کرده است (۷فوريه) که فشرده آن را می‌خوانيد:

دولت جديد آمريکا، روس‌های مهربان و يک وزير خارجه آلمانی با رؤيای خلع سلاح. کنفرانس امنيت در مونيخ خوب آغاز شد تا اينکه فرستاده ايران پشت تريبون قرار گرفت. علی لاريجانی نمی‌خواهد با آمريکا درباره برنامه اتمی گفتگو کند و در مورد هولوکاست نيز همان حرفهای خام را تکرار کرد.

تا کنون کمتر اين همه اطمينان در محل برگزاری کنفرانس امنيت در مونيخ موج می‌زد. دست کم در آغاز اين کنفرانس چنين بود. بر همين اساس فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان از حزب سوسيال دمکرات، با توجه به رياست جمهوری باراک اوباما از «روزنه تاريخ» سخن گفت که اينکه «برای لحظاتی گشوده شده است». اشتاين ماير خلع سلاح و حتا «رؤيای يک جهان بدون سلاح اتمی» را مطرح ساخت.

در کنار اشتاين ماير، وزير خارجه پيشين آمريکا هنری کيسينجر نشسته است. او مسئله مربوط به اتم را کمی آمريکايی‌تر مطرح کرد: «عصر ما آتش را از خدايان ربوده است. آيا اينک ما می‌توانيم آن را در راه استفاده صلح‌آميز محدود کنيم، پيش از آنکه اين آتش دامان ما را بگيرد؟» کيسينجر در عين حال افزود بايد گام به گام پيش رفت.

رد پيشنهاد اوباما

نخستين ماه‌های سال ۲۰۰۹ بسيار صلح‌آميز آغاز می‌شود تا اينکه مردی که ريش‌هايش به دقت مرتب شده رشته کلام را به دست می‌گيرد.

علی لاريجانی رييس مجلس شورای اسلامی و عضو پيشين هيئت مذاکرات اتمی ايران چنين می‌گويد: «فکر می‌کنيد که رنج اگر شما با لحن ديگری صحبت کنيد، جبران می‌شود؟» و آنگاه تمامی پيشنهادهای گفتگو از سوی رييس جمهوری جديد آمريکا را در مورد مسئله اتمی به شدت رد می‌کند. به گفته لاريجانی آمريکا مسئول جنگ و مرگ در خاورميانه است.

موضوع اين است که سازمان ملل متحد از ايران تضمين‌هايی جهت استفاده صلح‌آميز از انرژی اتمی می‌خواهد. ليکن اين احتمال می‌رود که رژيم ملايان با غنی‌سازی اورانيوم، برای ساختن يک بمب اتمی تلاش می‌کند. اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان در همين کنفرانس به تأکيد از ايران خواست تا گفتگوی مستقيم با آمريکا را بپذيرد. وی گفت: «از اين فرصت استفاده کنيد!»

ولی ظاهرا لاريجانی مسئله را با نگاه ديگری می‌بيند. به اين معنی که هر چه آمريکا انعطاف به خرج دهد، ايران بايد بيشتر سرسختی نشان دهد. لاريجانی حتی از يک «فرصت طلايی» برای آمريکا سخن گفت! از همين رو اشتاين ماير برای رفع سوء تفاهم تأکيد کرد پس از «سی سال خاموشی مطلق» در روابط دو کشور، ايران نبايد نسبت به موضوع رابطه دچار سوء تفاهم شود. به گفته اشتاين ماير گفتگو برای اوباما به معنای اقرار و اعتراف آمريکا نيست بلکه «ما بايد اين موضوع را که ايران بتواند به توليد سلاح هسته‌ای بپردازد، برای هميشه منتفی سازيم».

لاريجانی اما در مقابل، به سخنان تحريک‌آميز عليه اسراييل پناه برد و از «رفتار دوگانه» آمريکا شکايت کرد. به گفته وی هند و پاکستان هم آزمايش هسته‌ای انجام دادند بدون آنکه تحريم شوند، ولی بلافاصله مدعی شد سلاح هسته‌ای جزو «دکترين دفاعی» جمهوری اسلامی نيست و ايران قصد حمله به کشورهای ديگر ندارد.

رفتار دوگانه و ملايان صلح‌جو؟ لاريجانی بعد از اين سخنان مجبور شد به آنچه در حضور حدود سيصد سياستمدار و کارشناس از سراسر جهان در اين نشست مطرح می‌شد، گوش فرا دهد. برای مثال پير للوش نماينده محافظه‌کار پارلمان فرانسه پرسيد آقای لاريجانی چگونه اين رفتار دوگانه را استنباط کرده است؟ او با اشاره به موضع جمهوری اسلامی نسبت به اسراييل گفت هرگز نشنيده است برای مثال نخست وزير هند «خواهان نابودی يک کشور مستقل از نقشه جهان شده باشد». للوش افزود: «در عين حال سخن‌سرايی شما نيز تا جايی که به صلح جهانی مربوط می‌شود، چندان جای اميدواری باقی نمی‌گذارد».

اکارت فن کلادن سخنگوی سياست خارجی فراکسيون دو حزب ائتلافی دمکرات مسيحی و سوسيال مسيحی در پارلمان آلمان اين منظور را روشن‌تر بيان کرد. وی خطاب به لاريجانی گفت: «شما می‌دانيد، بيش از هشت هزار راکت از نوار غزه به اسراييل شليک شد. شما می‌دانيد، در صورتی که حماس اسراييل را به رسميت بشناسد، ما نيز آماده مذاکره با حماس هستيم». وی افزود در حالی که رييس جمهوری ايران با انکار وقوع هولوکاست برای حماس و حزب‌الله موشک می‌فرستد. اين نماينده پارلمان آلمان گفت: «اينهاست که از کشور شما برای منطقه يک خطر ساخته است».

لاريجانی با چهره‌ای سرد به اين سخنان چنين واکنش نشان می‌دهد: «ما به حمايت از حماس که به شدت تحت فشار قرار می‌گيرد، افتخار می‌کنيم». او پيش از اين دو عکس رنگی از کودکانی را که قربانی حملات اسرايييل به نوار غزه شدند، بالا گرفت.

لاريجانی در مورد هولوکاست چه می‌گويد؟ او «از اينکه اينقدر نسبت به اين موضوع حساسيت وجود دارد، خيلی تعجب می‌کند» و ادامه می‌دهد در کشورهای غربی به محمد پيامبر دشنام می‌دهند بدون اينکه مجازات شوند. در ايران هم برای اظهار نظر درباره هولوکاست مجازات وجود ندارد. لاريجانی می‌افزايد: «خب، نظرات مختلف درباره هولوکاست وجود دارد» و ادعا می‌کند: «من مورخ نيستم. سياستمدارم، و مايل نيستم الان درباره اين موضوع حرف بزنم».

«نظرات مختلف»! لاريجانی با اين حرف انکار هولوکاست را که در آلمان جرم به شمار می‌رود، دور زد. ولی موضع او با همين رفتار غيرمستقيم نيز کاملا روشن است.





















Copyright: gooya.com 2016