چهارشنبه 23 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: فتوای امام درباره سلمان رشدی پابرجاست، مهر

- ايران به اوباما جهت تغيير فرصت می دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بيان اينکه در مورد موضوع گفتگو با آمريکا اختلافی بين مسئولان نظام نيست، تاکيد کرد: ايران مايل است در راستای شعار "تغيير" فرصتی در اختيار اوباما قرار دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با تبريک سی امين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی و حضور گسترده مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن به بيان آخرين مواضع دستگاه ديپلماسی کشور پرداخت.

خبرنگار مهر از قشقاوی پرسيد در ماههای اخير روابط جمهوری اسلامی ايران و پادشاهی عربستان سعودی مخدوش و تيره شده است. آيا در وزارت خارجه دغدغه و فرايندی و برای ترميم اين روابط وجود دارد، سخنگوی دستگاه سياست خارجی پاسخ داد: ما روابط خوبی با عربستان داريم و همين سه چهار روز قبل سفير عربستان ديدار خوبی را با وزير امور خارجه ما داشت. البته اين به آن معنا نيست که همه مواضع و رويکردها مشابهت دارد. طبيعی است هر کشوری رويکرد خاص خود را دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اما انتظار طبيعی ملتها از دولتها اين است که به عنوان دو دولت مسلمان بيش از پيش مناسبات خود را تقويت کنند.

قشقاوی تصريح کرد: ما در اين جهت در حال حرکت هستيم.

وی در مورد گفتگوی ايران و آمريکا گفت: رئيس جمهور در مراسم بيست و دوم بهمن مواضع جمهوری اسلامی را بيان کرد و برای گفتگويی توام با احترام متقابل اعلام آمادگی شد؛ البته بايد آداب گفتگو مثل عدم تکرار اتهامات بی اساس سابق رعايت شود.

قشقاوی تصريح کرد: ما در اين مورد پيش داوری نمی کنيم و مايل هستيم فرصت تغيير اساسی به اوباما داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين خواستار محو گفتمان چماق و هويج و تهديد از ادبيات غرب نسبت به ايران شد.

قشقاوی همچنين در مورد شرايط و پيش شرط های گفتگوی ايران و آمريکا، گفت: گفتگو نبايد با تهديد توام باشد و بايد غرور و عزت ملی طرفين در آن رعايت شود.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سئوالی در مورد مذاکره آتی ايران و آمريکا مجددا تاکيد کرد: موضع ما همان است که رئيس جمهور بيان داشتند ما اهل گفتگو هستيم و برای گفتگو هم آمادگی داريم و قبلا هم داشته ايم البته همانطور که گفته شد بايد شرايط گفتگو رعايت شود.

خبرنگاری از قشقاوی پرسيد: آيا سخنان ديروز آقای احمدی نژاد در مورد رابطه با آمريکا با مجوز رهبری بوده است، که وی پاسخ داد: موضوع مهمی مثل مسائل ايران و آمريکا که ريشه ۳۰ ساله دارد موضوعی است که فرآيند آن بر اساس قانون اساسی مشخص شده است و مکانيزم تصميم گيری آن نيز معلوم است ، هر موضعی که از سوی رئيس جمهور مطرح می شود قطعا در چارچوب همين فرآيند است.

وی افزود: البته برخی ها به غلط اين فرآيند قانونی را به انتخابات آينده ايران پيوند می زنند که اين ناشی از عدم درک واقعيت های سياسی ايران است. موضوع انتخابات يک فرآيند ملی است و نتيجه آن نيز قابل احترام است اما فرآيندی که مربوط به موضوع آمريکاست يک فرآيند خاص می باشد.

قشقاوی در پاسخ به اين سئوال که آيا اظهارات لاريجانی در کنفرانس مونيخ آغازی برای اظهار نظرها درباره رابطه با آمريکا بود، گفت: البته خبرنگاران می توانند هر برداشتی را داشته باشند اما ما تفاوتی بين اظهارات لاريجانی و بقيه مسئولان نمی بينيم و اين حوزه ای نيست که کسی موضع خاصی داشته باشد.

وی تصريح کرد: واقعيت اين است که مسائل ايران و آمريکا از موضعی واحد از سوی مسئولان سرچشمه می گيرد و هيچ اختلافی در اين موضوع وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنين شائبه کاهش شعار مرگ بر آمريکا و پلاکاردهايی از اين دست در راهپيمايی ۲۲ بهمن را تکذيب کرد و گفت: آنچه ما ديديم تفاوت هايی با گذشته نداشت و شعارهای انقلاب نيز همان بوده، نبايد کسی تصور کند که تغييری در شعارها ايجاد شده است.

قشقاوی سه ويژگی مهم راهپيمايی ۲۲ بهمن را وسعت و فراگيری حضور مردم، شادی و نشاط مردم و ابتکار خلاقيت برای ابراز احساسات توصيف کرد.

وی همچنين سياست تحريم ها را بی اثر توصيف کرد و گفت: آمار روابط اقتصادی امروز چيز پنهانی نيست و همان چيزی که اينها به آن تحريم يا چماق می گويند بی تاثير بوده است حتی روابط اقتصادی ما در دوران تحريم بيشتر گسترش يافته است.

سخنگوی وزارت خارجه حضور پرشور مردم در راهپيمايی ۲۲ بهمن را نقطه عطفی در تاريخ انقلاب اسلامی دانست و آن را نشانه دوست داشتن انقلاب از سوی مردم برشمرد .

وی در مورد سياست ايران در قبال تحولات فلسطين گفت: ايران همواره پيشتاز وحدت فلسطينی ها بوده است و فلسطين آرمان بلند جهان اسلام است، نگاه ايران به آن بنيادی است و ما اميدواريم همگی بتوانند در مورد موضوع فلسطين با وحدت همگامی داشته باشند.

قشقاوی در مورد پيگيری سرنوشت ۴ ديپلمات ايرانی در لبنان، گفت: اخيرا آقای شيبانی سفير ايران در لبنان ملاقات هايی در زمينه د اشته اند و اظهارات ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان در اين خصوص دلگرم کننده بوده است. اميدواريم افق هايی که در حال روشن شدن است زمينه بازگشت اين عزيزان را به آغوش خانواده هايشان فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه از سمير جعجع خواست تا برای روشن شدن سرنوشت ۴ ديپلمات کمک کند.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد موضع ايران در خصوص انتخابات اسرائيل سئوال کرد و گفت: موضع ما در مورد عدم مشروعيت رژيم صهيونيستی روشن و تغيير ناپذير است. اسرائيلی ها می خواستند يک دموکراسی خونين در انتخاباتشان از طريق اشغال غزه ايجاد کنند و واقعيت اين است که رقابت های آنان بيشتر بر سر نوع و شيوه سرکوب فلسطينی ها است ، ولی معادلات جديدی در عرصه خاورميانه بروز کرده که اين قابل انکار نيست مثلا هدف جنگ ۳۳ روزه نابودی حزب الله بود اما آيا اين هدف محقق شد در بحث حماس نيز اين اتفاق افتاد ما به دولت جديد آمريکا توصيه می کنيم که اين معادلات جديد را مورد توجه قرار دهد و واقعيت ها را گوش کند چرا که تحليل های سنتی و قديمی در مورد بافت قدرت خاورميانه از ميان رفته است.

وی همچنين در مورد تاثير نتيجه انتخابات رژيم صهيونيستی و گفتگوهای ايران و آمريکا، گفت: البته در اينکه آمريکا روابط ويژه ای با اسرائيل دارد بحثی نيست اما بحث رابطه ايران و آمريکا بحثی است که در کليات خاورميانه مطرح است ، البته باعث تاسف است که نوع تبليغات احزاب اسرائيلی در جهت نشان دادن وجهه ای خشن تر و اشغالگرايانه تر نسبت به فلسطين ها است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد جزئيات سفر گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان به ايران، گفت: آقای شرودر برای سفر به ايران ابراز تمايل کرده بود و ما هم استقبال کرديم و جزئيات سفر در صورت تحقق آن به اطلاع خواهد رسيد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد درخواست مجدد خاوير سولانا از لاريجانی در سفر اخير به آلمان مبنی بر توقف غنی سازی، گفت: اين درخواست از قبل هم مطرح بوده و ما هم موضع خود را مطرح کرديم و اين درخواست را غير قانونی و بر خلاف قواعد بين المللی می دانيم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر روند حقوقی باشد با تداوم شفاف سازی ها موضوع حل می شود، اما سياسی کردن موضوع غلط است.

وی همچنين در مورد احتمال کمک ايران به ناتو در مورد مسائل افغانستان گفت: ما از هر راهکاری که منجر به صلح و ثبات در افغانستان شود ، حمايت می کنيم اما تا کنون درخواستی رسمی به ما نرسيده است.

قشقاوی در پاسخ به سئوالی در مورد تعاملات ايران با کشورهای حاشيه خزر درباره انرژی گفت: ما حضوری فعال در عرصه انرژی داريم، بر اساس سوآپ در اين مورد عمل می کنيم و اعتقاد داريم که ايران بهترين راه انتقال انرژی در منطقه می باشد.

قشقاوی سفر وزير خارجه کشورمان به عراق را نيز در چارچوب رايزنی های مداوم ايران با مقامات عراقی توصيف کرد و گفت: اين سفر در راستای تحکيم دوستی و رابطه ما با کشورهای همسايه به خصوص عراق است ، روابط رو به گسترش ما با عراق موضوعی نيست که نياز به توضيح داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد فتوای امام خمينی (ره) در مورد سلمان رشدی نيز گفت: مکانيزم فتوای شرعی مثل مکانيزم تصميم گيری های سياسی نيست که يک عده ای بنشينند و در مورد آن تصميم بگيرند مکانيزم فتوا خاص خودش است و تا زمانی که لغو نشود پابرجاست.





















Copyright: gooya.com 2016