پنجشنبه 24 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازی تبليغاتی که ادامه نيافت، بيش از ۳ ميليون خبر برای آمدن يا نيامدن! جهان نيوز

تنها چند ساعت پس از گذشت اين موضوع، با جستجوی خبرهای مرتبط در اين زمينه درموتورگوگل با عبارت های مثل "خاتمی آمد" ، "آمدن يا نيامدن خاتمی" و ... نزديک به ۳.۵ ميليون خبر مرتبط در اين موتور جستجو يافت می شد!

بازی "می آيم و نمی آيم" شايد ديگر به يکی از معمول ترين ترفندهای انتخاباتی در ايران تبديل شده است. در انتخابات رياست جمهوری هشتم ، سيد محمد خاتمی رئيس جمهور وقت با اعلام مواضع دوگانه برای اعلام کانديداتوری خود در دور دوم رياست جمهوری ايجاد تشکيک نمود و حتی در روز ثبت نام با چهره ای گريان فرم های ثبت نام را تکميل نمود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش "جهان" در انتخابات رياست جمهوری دوره نهم نيز بحث ورود هاشمی رفسنجانی به انتخابات به معمايی برای سياسيون تبديل شد و خبر و تحليل های کانديداتوری وی موضوع داغی برای رسانه ها بود.

اين تاکتيک در انتخابات رياست جمهوری دهم شکل ديگری به خود گرفته به صورتی که اين بار بازی به صورت دوگانه موسوی-خاتمی پيش می رفت و حالت های مختلف ۱-حضور هر دو ۲- حضورهيچ يک و ۳ - حضور هريک با پشتيبانی ديگری مطرح شده بود و از اين طريق سعی بر اين بود که تنور آن را از طريق رسانه ها در فضای سياسی کشور و نزد افکار عمومی گرم نگه دارند.

اما مساله ای که ازقبل قابل پيش بينی بود، اين که راه اندازی فعالانه ستاد های خاتمی (با وجود شاخه های بسيار ازجمله دانشجويی، جوانان، زنان و ...)، برپايی کمپين های انتخاباتی، سخنرانی های مختلف وی با جهت گيری های خاص به طوری که وی حتی در سخنرانی اعلام کانديداتوری خويش نيز به صراحت گفته بود که "من هيچ گاه ترديدی نداشته ام" و ... همگی نشانه های آشکاری از تصميم جدی رئيس جمهور سابق برای شرکت در انتخابات بوده ومطرح کردن ترديد هايی برای حضور نيز، صرفا يک تاکتيک انتخاباتی برای داغ بودن موضوع در رسانه ها، جلوگيری از تخريب های زود هنگام و نيز سردرگمی رقيب بوده است و همان گونه که پيش تر اشاره شد اين ترفند در انتخابات دوره هشتم از سوی وی به بازی گرفته شده بود.

اما نکته جالب توجه در اين ميان اين که اطرافيان وی سعی داشتند تا از اين ترديد های صوری بهترين استفاده ابزاری را برای تبليغات خود انجام دهند به طوری که حتی برای ملاقاتی که خاتمی با مقام معظم رهبری داشت از چند روز قبل در رسانه های خود تبليغات انجام داده و حتی پس از اين ملاقات سعی نمودند با انتشاراخباری بهره برداری خاص خود را داشته باشند.يا مثلا آمادگی اعضای ستادهای وی برای پخش گل وشيرينی پس از اعلام نامزدی وی از اين دست بود که البته با توجه به حساسيت های مذهبی مردم در ماه صفر اين کار صورت نگرفت.

اما اوج اين مساله زمانی بود که خاتمی ساعت ۲۰ روز ۲۰ بهمن! نامزدی خود را در انتخابات اعلام نمود. انتشار هماهنگ اين خبر در رسانه های اينترنتی اصلاح طلبان به همراه تعداد بسيار زيادی وبلاگ به گونه ای بود که تنها چند ساعت پس از گذشت اين موضوع، با جستجوی خبرهای مرتبط در اين زمينه درموتورگوگل با عبارت های مثل "خاتمی آمد" ، "آمدن يا نيامدن خاتمی" و ... نزديک به ۳.۵ ميليون خبر مرتبط در اين موتور جستجو يافت می شد! که اثبات کننده اين موضوع است که اين امر با برنامه ريزی های قبلی صورت گرفته است.

نکته ديگر اين که هرچند اعلام کانديداتوری رسمی خاتمی در اين هفته صورت گرفت، اما بنابر شنيده ها اين موضوع قرار بود که تا قبل از اردی بهشت ماه سال آينده صورت نگيرد و آمدن-نيامدن ها همچنان ادامه داشته باشد، ليکن دلايل مختلفی از جمله وجود نشانه هايی از جدی تر شدن تصميم ميرحسين موسوی برای حضور در انتخابات و ايجاد شکاف در ميان هواداران اين دو رجل سياسی کشورمان که ممکن بود در نهايت به اختلافات بزرگتری در جبهه اصلاحات بيانجامد( که در گزارشی قبل از اين به طور مفصل به آن پرداخته شده است) و نيز فشار تندروهای اين جريان باعث شد تااين مساله با شتاب بيشترو تعجيل، دردهه فجر صورت گرفت.





















Copyright: gooya.com 2016