شنبه 26 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روز والنتين، غزه و مردم لندن، عفت ماهباز

عفت ماهباز
می کوشم دراين نامه گزارش دهم چگونه مردم لندن در روزهای سرد و برفی در خيابان ها. حضور يافتند و بر عليه جنگ و مرگ در حمايت مردم غزه شعار دادند. حضور اينگونه مردم را در خيابان ها، همچون گلسرخی می ديدم که با مهر مردم جهان آگاه آبياری می شد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


efatmahbas@hotmail.com


برای مردم غزه

امروز در روز والنتين۱ نامه ای برای شما - مردم مهربان و غم زده غزه - می نويسم که محتوايش عشق و دوستی مردم لندن به شماست، در روزهای سخت روزهای مرگ و نيستی. می کوشم دراين نامه گزارش دهم چگونه مردم لندن در روزهای سرد و برفی در خيابان ها. حضور يافتند و بر عليه جنگ و مرگ در حمايت مردم غزه شعار دادند. حضور اينگونه مردم را در خيابان ها، همچون گلسرخی می ديدم که با مهر مردم جهان آگاه آبياری می شد.

در روز والنتين برای شما می نويسم شمايی که اکثريتی از آوارگان و پناهندگان فلسطينی هستيد. برای شما می نويسم شمايی که عزادار صدها جوانی هستيد که هيچگاه ديگر والنتينی نخواهند ديد. برای دختران و پسران جوانی می نويسم که نشکفته گل هنوز ننشسته در بهار گل های عششقشان برای هميشه پر پر شده است. برای شما که در جنگی نابرابر ۲۳ روزه بيش از يک هزار و ۳۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی داده ايد. برای شما می نويسم که در روزهای اول سال نو مسيحی در اوج شادی مردم دنيا صدها کودک و چوان تان به نام تروريست به خاک و خون غلتيدند. شما خون گريستند و به عزا نشستيد. برای شما می نويسم که امروز کودکانتان روی سنگ و کلوخ و بر خاک ويران به مدرسه می روند و معلمين مدرسه ها را بر ويرانی بنا کرده اند با مزد عشق به آنان درس می دهند.

در چهار هفته درگيری در غزه و اسرائيل، در اين سوی دنيا در لندن چهار يکشنبه مردم در خيابان ها بودند. ده ژانويه بزرگ ترين تظاهرات حمايتی مردم لندن صورت گرفت. محل تجمع ساعت ۱۲ ظهر هايد پارک لندن بود هنوز زمان کوتاهی از ۱۲ نگذشته بود که بيش از صد هزار نفر در آن جا جمع شدند. مردم از هايد پارک لندن به طرف سفارت اسرائيل حرکت نمودند. آن جه اين حرکت مردمی را جالب تر می کرد حضور فراوان نيروهای جوان و رنگ و نژاد و چهره های مردم بود. رنگارنگی نژاد ها، از سياه و سرخ و زرد و سفيد همه کنار هم راه می رفتند و مهربانانه به هم لبخند می زدند و با هم شعار می دادند. در مسير، هر لحظه بر تعداد مردم افزوده می شد در آن روز، تعداد راهپيمايان را تا دويست هزار تخمين می زدند. بعصی از جوانان لباس شان ترکيبی از پرچم فلسطلين و عده ای ديگر روی چهره شان را پرچم فلسطين نقاشی کرده بودند. برخی ديگر کفش را همچون علمی بردوش می کشيدند . سوز و سرما در آن روز در لندن بيداد می کرد و برف به آرامی به چهره ها می نشست. و اين حضور مردم را دلپذيرتر می کرد.

در چهارمين هفته اعتراض مردم لندن - ۲۴ ژانويه - در برابر يکی از ساختمان های اصلی بی بی سی در لندن هزاران نفر حمع شده اند تا به خبرگزاری بی بی سی اعتراض کنند که چرا اين شبکه غول آسای رسانه ای پرقدرت دنيا ، خبرهای درگيری ها اسرائيل به غزه و حمايت مردم انگليس از مردم غزه را به درستی در راديو و تلويزيون انعکاس نمی دهد و سرانجام اين که بی بی سی چرا از پخش آگهی سازمان های خيريه برای غزه خودداری کرده است. در اين تجمع تونی بن سياستمدار بريتانيايی طرفدار صلح پارلمان، چون هفته های قبل حضور داشت او در سخنرانی اش رفتار بی بی سی را در بخش اخبار بی طرفانه ندانست و اين اقدام، يعنی پخش نکردن آگهی سازمان های خيريه برای غزه را "خيانت" بی بی سی به تعهداتش دانست. ترکيب مردمی که در اين روز به حمايت مردم غزه آمدند متفاوت بود اکثر سفيد پوست های انگليسی بودند از قلم دست و دوربين هايشان پيدا بود که اکثزا روزنامه نگارند. در ۲۴ ژانويه خبرنگاران و روزنامه نگاران و مردم معترض در مقابل در دفتر مرکزی بی بی سی فرياد می زدند۵

مردم می ميرند
مردم می گريند
بی بی سی به مردم
دروغ می گويد
زنده باد فلسطين
فلسطين را آزاد کنيد
به اشغال خود از فلسطين پايان دهيد
. بی بی سی ُشرمت باد
اسرائيل شرمت باد

BBC SHAME ON YOU
Israel SHAME ON YOU
People dying
People crying
BBC People
Say lying

عده ای کفش هايی که در دست داشتند را به سوی در ساختمان بسته بی بی سی که توسط پليس محافظت می شد پرتاب کردند عده ای ديگر،عروسک های باندپيچی شده - در نماد کودکان زخمی - خود را تحويل زنی می دادند که او همچون کودکی آن ها را به روی پله های کليسای مجاور ساختمان بی بی سی به زمين می نهاد. طبيعتا صحنه بسيار غمگين انگيز به نظر می رسيد.

در مسير راهپيمانی مردم در آن روز که از شلوغ ترين و مرکزی ترين خيابان های لندن بود شعارها به تناوب در حمايت از مردم فلسطين داده می شد.

رسانه بی بی سی که با استناد به منشور عملکرد خود و مسئله بی طرفی در برابر تقاضا برای پخش يک آگهی خيريه جهت کمک به مردم غزه مقاومت کرده مورد انتقاد شديد برخی مطبوعات، مردم و سياستمداران و منجمله دولت قرار گرفت.

دولت بريتانيا از شبکه های تلويزيونی اين کشور منجمله بی بی سی خواست که در تصميم خود در مورد عدم پخش آگهی درخواست سازمان های خيريه برای کمک به مردم غزه تجديد نظر کند.

بی بی سی دليل اين اقدام خود را وجود ابهامات در مورد رساندن اين کمک ها اعلام کرده و گفته با توجه به ادامه گزارش های خبری در باره نوار غزه نمی خواهد که اعتماد مردم به اين رسانه را در مورد بی طرفی به خطر بياندازد.

در پی مطرح شدن انتقاد عمومی چند سياستمدار بريتانيايی از تصميم بی بی سی، مايکل ليونز، يکی از مديران بی بی سی نيز از "دخالت سياسی در استقلال" اين موسسه ابراز نگرانی کرد.

مارک تامپسون مديرکل بی بی سی گفت با پخش اين آگهی، بی بی سی با خطر کاهش اعتماد عمومی به پوشش بی طرفانه اين سازمان از جنگ غزه مواجه می شود.

اما دکتر جان سنتامو، سر اسقف يورک مقام ارشد کليسای انگلستان گفت: "مسئله بی طرفی نيست، مسئله انسانيت است. آقای سنتامو (دومين فرد از نظر درجه در کليسای انگلستان پس از سر اسقف کانتربوری) همچنين گفته است کميته کمک های اضطراری بريتانيا (DERC) که اين آگهی فراخوان کمک را تهيه کرده به دنبال جذب منابع مالی است و نه "سلاح برای حماس".۷

کانال چهار تلويزيون بريتانيا و شبکه "آی تی وی" که پيشتر تصميم گرفته بودند اين آگهی را پخش نکنند، در تصميم خود تجديدنظر کرده آگهی مربوط به کمک به مردم غزه را پخش می کنند.

در پايان نامه دوست دارم سری به سرزمينم ايران بزنم و از عشق زنان ايرانی به شما مردم فلسطين بگويم. زنانی که دهان شان را می بويند مبادا گفته باشند دوستت دارم، عليرغم همه سختی هايشان برای حمايت شما به خيابان آمدند و کتک خوردند و به خانه های شان بازگشتند.

"به دعوت جمعيت مادران صلح برای دفاع از مردم غزه جمعی از حقوقدانان ، اعضای کانون نويسندگان، برخی از اعضای جنبش زنان ايران و روزنامه نگاران در حمايت از مردم غزه مقابل سفارت فلسطين در تهران به خيابان آمدند با پلاکاردهايی که بر آن ها شعارهايی در محکوميت حمله اسرائيل به غزه نوشته شده بود با يک بلندگوی دستی شعار صلح و پايان دادن به نسل کشی در غزه را فرياد می زدند . اما تعدادی از لباس شخصی ها که مشخص بود روابط حسنه ای با پليس دارند کمی بالاتر از معترضان جمع شده بودند و مرتب خود را به آن ها نزديک می کردند. آن ها با شعارهای "مرگ بر آمريکا" و "خامنه ای رهبر" مانع شنيده شدن گفته های سخنرانان می شدند. ۸

نامه مهر مردم جهان را در اين جا به پايان می برم و برای شما که در روز والنتين رزهای سرخ تان را ارمغان بازارهای اروپا نموديد آرزومند صلح و باغ های هميشه سبز و پر گل هستم. ۹

زيرنويس
۱ - روز والنتين Valentine day : در کشورهای اروپايی هر ساله روز ١٤ فوريه به عنوان "روز والنتين" ، روز عشق بين عاشقان گل شمع و بوسه رد و بدل می‌شود. در تاريخ آمده است که والنتين نام يک کشيش مسيحی در قرن سوم ميلادی بود و وقتی امپراتور رم "کلاديوس دوم" اعلام کرد که ازدواج مردان جوان ممنوع است چرا که مردان عذب سربازان بهتری هستند، کشيش والنتين از اين فرمان سرپيچی کرد و چندين سال مخفيانه عاشقان جوان را به عقد هم آورد و زمانی که کلاديوس از اين امر آگاه شد او را زندانی و اعدام نمود و اما عاشقان جوان نام او را به خاطر سپردند. روايت ديگری که در مورد اين روز می گويند اين است که والنتين در زندان عاشق دختر زندانبان می شود به طوری که اين دختر، هر روز تا زمان اعدام او به ديدارش به زندان می‌رفت. والنتين برای مردم فرانسه و انگليس روز بسيار مهمی به شمار می‌آيد و ميليون‌ها کارت بين عاشقان رد و بدل می‌گردد. مردم آمريکا اين روز را از اواخر سال ١٧٠٠ميلادی جشن می‌گيرند.
۲- در۲۴ ژانويه يکی از سخنرانان ١٤ فوريه را به عنوان "روز والنتين"، به عنوان روز عشق و همبستگی برای مردم فلسطين اعلام می کند و از مردم دنيا می خواهد در اين روز به هر وسيله ای با پيام عشق و دوستی با مردم غزه اعلام همبستگی کنند.
۳- تا جائي که سازمان ملل هم از ميزان نابودی ها در غزه بهت زده است بنا به گفته ريچارد فالک، گزارشگر مخصوص حقوق بشر سازمان ملل در سرزمين های فلسطينی «براساس شواهد اوليه اسرائيل به شدت کنوانسيون ژنو را در اين ۲۲ روز نقض کرده است.»
۴- کميته کمک های اضطراری بريتانيا که متشکل از چندين سازمان و گروه خيريه است، خواستار پخش آگهی درخواست کمک به مردم نوار غزه از طريق شبکه های راديو تلويزيونی اين کشور شده بود. با اين که پخش درخواست کمک سازمان های خيريه از شبکه های تجاری و بی بی سی تاکنون بدون مانع انجام گرفته، اما اين بار بی بی سی از پخش درخواست سازمان های خيريه خودداری کرده است. بی بی سی دليل اين اقدام خود را وجود ابهامات در مورد رساندن اين کمک ها اعلام کرده و گفته با توجه به ادامه گزارش های خبری در باره نوار غزه نمی خواهد که اعتماد مردم به اين رسانه را در مورد بی طرفی به خطر بياندازد.
۵ - مقام های فلسطينی گفته اند حدود يک هزار و ۳۰۰ فلسطينی کشته و هزاران نفر زخمی شده اند. ۱۳ اسرائيلی نيز در خلال اين جنگ کشته شدند.
۶ -محل اعتراض مردم و روزنامه نگاران در۲۴ ژانويه در برابر يکی از ساختمان های اصلی بی بی سی تجمعی در لندن در اعتراض به خودداری اين شبکه از پخش آگهی سازمان های خيريه برای غزه برپا شده است.
BBC Broadcasting
House for rally
Portland Place, London W1A 1AA
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2009/01/090124_an_gaza_bbc.shtml
۷- اعتراض مقام ارشد کليسای انگلستان به بی‌بی‌سی
آقای سنتامو که متولد اوگاندا و فردی صريح الهجه است در سال ۲۰۰۶ به مدت هفت روز در کليسای سنت جان در يورک برای حل بحران خاورميانه روزه گرفت و مراسم عبادی به جای آورد. اعتراض سر اسقف يورک کمتر از يک روز پس از آن صورت گرفت که در برابر يکی از ساختمان های اصلی بی بی سی در لندن تجمعی در اعتراض به خودداری اين شبکه از پخش آگهی سازمان های خيريه برای غزه برپا شد و در طی آن تونی بن، سياستمدار کهنه کار بريتانيايی که در اين تجمع اعتراضی شرکت داشته اقدام بی بی سی را محکوم کرد.
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2009/01/090125_ba-bbc-gaza-preassure.shtml۸ - در ايران ساعت ۱۱ صبح بيست و دوم دی ماه گروهی از فعالان زن مقابل سفارت فلسطين در تهران با پلاکاردهايی که بر آن ها شعارهايی در محکوميت حمله اسرائيل به غزه نوشته شده بود تجمع کردند.
C:\Documents and Settings\Effat.EFFAT-A7EBE10A6\Desktop\GHAZE\زمانی که اعتراض به کشتار فلسطينی ها هم انحصاری حکومت می شود - کانون زنان ايرانی.htm
۹ -طبق خبر تلويزيون فارسی بی بی سی ،اسرائيل اجازه داه است که مردم فلسطين بخاطر والنتين گل هايشان را به بازارهای اروپا صادر کنند.





















Copyright: gooya.com 2016