سه شنبه 29 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعات تکميلی از مرد خودسوز مقابل مجلس: نه معتاد بود نه جانباز، شهاب نيوز

با آن که علی لاريجانی و برخی ديگر از نمايندگان شاخص مجلس هشتم مدعی شده‌ بودند مردی که شنبه اين هفته در مقابل مجلس شورای اسلامی خودسوزی کرده «معتاد» بوده است؛ بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنايی تهران خبر اعتياد اين شهروند را قاطعانه تکذيب کرد.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نيوز؛ در اولين روز هفته جاری (شنبه ۲۶ بهمن ماه) مرد ميانسالی در مقابل مجلس شورای اسلامی خودسوزی کرد تا با اين روش اشتباه و دردناک شايد مشکلات اقتصادی حاد خود را برای نمايندگان تشريح کند. به مجرد اين اقدام که بازتاب وسيعی در رسانه‌های داخلی و خارجی پيدا کرد؛ دو طيف از رسانه‌ها که همه چيز را از ديدگاه تنگ و سياه خود می‌نگرند در مقابل يکديگر صف‌آرايی کردند. دسته اول رسانه‌هايی بودند که کوشيدند از اين اقدام پروژه‌ای برای حمله به جمهوری اسلامی بسازند و دسته دوم نيز آنانی بودند که تلاش کردند با ترور شخصيت اين فرد و جعل اتهامات دروغين؛ او را يک «معتاد» و «بيمار روانی» نشان دهند که بدون هيچ دليلی اقدام به خودسوزی کرده است. اما واقعيت داستان هيچ يک از اين دو روايت نبود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماجرا چه بود؟
فردی که شنبه اين هفته در مقابل درب اصلی مجلس شورای اسلامی خودسوزی کرد، «محمدرضا کلاورزانی مقدم» نام داشت. اين مرد ميانسال ۴۵ ساله صاحب سه فرزند است که به دليل مشکلات حاد اقتصادی، دو فرزند او به سازمان بهزيستی سپرده شده است. بنا بر برخی روايات، او به همراه يکی از فرزندانش در خيابان مصطفی خمينی تهران زندگی می‌کند. وی در چند ماه گذشته حداقل دو بار به مجلس شورای اسلامی مراجعه کرده و همچنين نامه‌هايی را به ۳۰ نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور، آيت‌الله هاشمی شاهرودی رئيس قوه قضائيه و دادستانی تهران نوشته است. خواسته اصلی کلاورزانی مقدم در تمام اين پيگيری‌ها و مکاتبات، «اشتغال» بوده است.

طی چند ماه اخير سه تن از نمايندگان تهران در مجلس هشتم يعنی اسماعيل کوثری در تاريخ ۲۵ آذرماه، حميدرضا کاتوزيان در تاريخ ۷ دی ماه و حسين فدايی در تاريخ ۵ بهمن ماه با اين شهروند مقيم تهران ديدار کرده‌اند. نمايندگان مزبور در اين ديدارها، کلاورزانی را به سازمان بهزيستی معرفی کرده‌اند هر چند که در جهت خواسته اصلی او يعنی اشتغال اقدام چندانی را انجام نداده‌اند.

جانباز يا معتاد روانی بزهکار يا هيچکدام؟!
دقايقی پس از اقدام به خودسوزی اين مرد تهرانی، سايت اينترنتی وابسته به فراکسيون اقليت مجلس که اولين خبر را در اين زمينه منتشر کرد او را يک «جانباز» ناميد. اين خبر البته ظرف روزهای بعد از سوی تمام منابع رسمی تکذيب شد. بر اساس اظهارات نمايندگان شاخص مجلس از جمله علاءالدين بروجردی؛ بنياد شهيد انقلاب اسلامی و استانداری تهران در پاسخ به استعلام حراست مرکزی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که هيچ سابقه‌ای از جانبازی کلاوزانی مقدم ندارند.

با اين حال سير اظهارنظرهای رسمی درباره اين فرد در همين حد متوقف نشد. علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی تا آن جا پيش رفت که ضمن تکذيب جانبازی «محمدرضا کلاورزانی مقدم»؛ او را يک «معتاد» با سابقه «زندان» خواند. برخی ديگر از نمايندگان نيز بر سابقه «بيماری‌های روحی و روانی» وی تاکيد کردند.

اين اظهارنظرهای تخريبی عليه کلاوزانی مقدم در حالی است که بازپرس شعبه سوم دادسرای جنايی تهران امروز سه‌شنبه تصريح کرد که فرد مزبور «به هيچ وجه سابقه اعتياد نداشته» و خبر اعتياد او «کذب» است. اين مقام قضايی گفت: «اين فرد در طول مدت سال جاری ۲ بار ديگر به مسئولان مجلس شورای اسلامی مراجعه کرده و در هر بار مراجعه تنها خواسته وی اشتغال به کار بوده است».

اين همه در حالی است که فرد خودسوز خوشبختانه هنوز در قيد حيات است و به رغم وخامت حال در بيمارستان مطهری تهران بستری است. بر اساس اظهارات مقامات قضايی؛ «افراد خيری که قصد کمک به اين خانواده را دارند می‌توانند با مراجعه به بيمارستان مطهری به خانواده اين فرد کمک کنند».





















Copyright: gooya.com 2016