دوشنبه 5 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خاتمی به احمدی‌نژاد پاسخ داد، جامعه سربلندتر از آن است که از جیب خودش صدقه بگیرد، آفتاب

سید محمد خاتمی، در سخنانی که روز یکشنبه از سوی دفتر وی منتشر شد، به طور تلویحی به سخنان محمود احمدی‌نژاد پاسخ داد.

به گزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، محمود احمدی‌نژاد در آخرین گفتگوی زنده تلویزیونی خود که سه‌شنبه شب، 29 بهمن‌ماه، از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، به دفاع از دولت خود درباره اتهام «گداپروری» و «اقتصاد صدقه‌ای» پرداخت و گفت: «باید یارانه‌ها را در اختیار خود مردم قرار دهیم تا خودشان مدیریت کنند بنابراین برخی واژه‌ها (چیزپروری) که برخی‌ها ‌می‌گویند اصلا معنا ندارد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد: برخی واژه‌ها (چیزپروری) که برخی‌ها ‌می‌گویند اصلا معنا ندارد

احمدی‌نژاد در آن گفتگوی تلویزیونی گفته بود: «در بخش‌های دیگر غیر از انرژی نیز روال بر همین طریق است؛ الان در بخش نان سالانه چهار هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت‌ می‌شود که 1200 تا 1300 میلیارد تومان آن پِرت است و مابقی نیز به هدف اصابت نمی‌کند».

وی خطاب به کسانی که از واژه‌هایی چون گداپروری در پرداخت نقدی یارانه‌ها به مردم استفاده‌

می‌کنند گفت: «این افراد چه راه حلی پیشنهاد‌ می‌کنند»؟

احمدی‌نژاد افزوده بود: «پرداخت نقدی یارانه به مردم نهایت احترام به آنها است و در اصل به کار بردن این واژه‌ها توهین به مردم است».

رئیس دولت نهم با بیان اینکه این حرف‌ها شعار انتخاباتی برخی‌ها بود گفت: «اتفاقا کسانی این حرف‌ها را ‌می‌زنند که در قانون برنامه، اینها را نوشته و ما را مکلف کرده‌اند که اجرا کنیم».

در همین حال، سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق کشورمان، پنج روز بعد از گفتگوی تلویزیونی احمدی‌نژاد، طی سخنانی در جمع نمایندگان و معتمدان ایل بزرگ بختیاری تصریح کرد: «برای توسعه باید ثروت ایجاد شود از امکانات استفاده شود و زمینه‌ای فراهم شود که فقر از بین برود، جامعه ما سربلندتر از آن است که از جیب خودش به آنها صدقه بدهند و در جامعه باید زمینه‌ای فراهم شود که زن و مرد و جوان بتوانند کار و تولید و فعالیت کنند، چون آنها صدقه بگیر نیستند».

رئیس جمهورسابق کشورمان تصریح کرد: «اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی‌ طرفدار مستضعفان به عنوان شریف‌ترین و فداکارترین بخش جامعه است ولی اسلام و انقلاب ضد استضعاف است یعنی تلاش باید برای رفع استضعاف باشد؛ این نکته ظریفی است که در شعارها و برنامه ها باید لحاظ شود».

خاتمی‌ همچنین با تاکید بر اینکه «باید از ثروتهای خداداد استفاده شود و جامعه قوی به وجود آید و در همه حال عدالت مورد توجه باشد»، اظهار داشت: «این کار ریشه‌ای و زمان‌بر است، اگر کسی توقع معجزه‌ای داشته باشد که یک شبه مشکلات

حل شوند، این توقع بیجایی است. البته امکانات ما فوق‌العاده فراوان است و خواسته‌های ملت معلوم است و باید به آنها احترام گذاشت».

سید محمد خاتمی‌ در پایان خاطر نشان کرد: «ما در سالهای اخیر درآمدهای سرشار از نفت داشتیم و می‌توانستیم شتاب جامعه را به سوی اهداف و پیشرفت و توسعه سیاسی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بیشتر کنیم و هم با ثروتی که ایجاد می‌کنیم عدالت را در جامعه تقویت کنیم».

وی در این دیدار که در آستانه سال‌روز سالروز رحلت پیامبراکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) وحضرت امام رضا (ع)، یادآور شد: «پیامبر و بیت مطهر او منادی اسلامی‌حقیقی بودند، در عین حال که وحدت جامعه اسلامی‌ را می‌خواستند، بر دو اصل عدل و عقل تکیه کردند؛ عدالت برای انسان و عقلانیت برای شناخت خدا، عالم و شناخت روابط انسانی».

رئیس دولت اصلاحات در این دیدار همچنین اظهار داشت: «اصلاحات پدیده جدیدی نیست، اصلاحات پدیده‌ای است که بیش از یکصد و پنجاه سال در ملکت ما وجود داشته است، از یک جهت پایبندی و وابستگی به موازین و ریشه‌های دین مبین که در کشور وجود داشته از طرف دیگر درک اینکه جهان عوض شده و مقتضیات خاص خود را دارد و نیز اینکه مردم صاحب حق هستند و باید بر سرنوشت خود حاکم باشند و در یک کلام دینداری در عین مردم خواهی و اعتقاد به سالار بودن مردم و حاکمیت مردم بر سرنوشت تعریف

اصلاحات و تبار آن است».

سید محمد خاتمی ‌با بیان اینکه «باید دید تحولاتی که انجام شده و اوج آن در انقلاب اسلامی ‌بود برای چه و با چه معیارهایی پدید آمد»، گفت: «این حرکت برای سربلندی ایران حرکت برای استقلال آزادی و پیشرفت حاکمیت معیارهای اصیل دینی و اخلاق پیامبر و به خصوص وجود این اخلاق در حاکمان بوده است که ما با مراجعه به حقیقت دینمان می‌توانیم این معیارها را پیدا کنیم».

رئیس بنیاد باران بر پافشاری، تلاش و تاکید برای تحقق معیارهایی که در صد و پنجاه سال گذشته برای آن مبارزه شده، یعنی آزادی و پیشرفت تاکید کرد.


وی گفت: «ظرف زندگی و حرکت ما، ایران عزیز است؛ بنابراین باید ایرانی الگو بسازیم و می‌توانیم بسازیم و می‌توانیم با تکیه بر نیروها و ظرفیت های موجود، کشوری آباد آزاد و پیشرفته و آنچه مورد خواست ملت و اقوام بوده وهست بسازیم».

خاتمی ‌افزود: «آرزو و هدف هر کسی که می‌خواهد بیاید، در درجه اول باید برای سربلندی و تقویت ایران و بالابردن جایگاه و اعتیار ایران در عرصه بین الملل و استفاده از فرصتها باشد و خوشبختانه در مملکت ما سند چشم انداز بیست ساله به عنوان نقشه راه وجود دارد».

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم بدون توسعه سیاسی در جامعه، پیشرفت اقتصادی داشته باشیم و ما نمی‌توانیم پیشرفت سیاسی و اقتصادی داشته باشیم بدون توسعه علمی‌

در جامعه و این همه را نمی‌توانیم بدون ملاحظه امورعینی و ملموس به‌دست آوریم».

سید محمد خاتمی ‌با تاکید بر اینکه «روح ایرانی با روح تشیع و اسلام عجین شده است»، اظهار داشت: «ایرانی همیشه متن و محتوای اسلام را می‌خواهد، اگر چه ظواهر مهم است و باید به آن پرداخت ولی نباید ظواهر باعث غفلت از باطن و محتوا شود».

رئیس جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «باید ظواهر از متن و محتوا برخیزد»، گفت: «اگر می‌گوئیم اسلام حاکم باشد باید ارزشهایی که در اسلام وجود داشته، روشی که پیامبر و علی در زندگی و رابطه با مردم و سلوک با جامعه داشتند و به‌خصوص اخلاق اسلامی ‌بر جامعه حاکم شود».

وی با اشاره به طرح جامعه مدنی و در سالهای آخر دوران مسئولیت خود طرح جامعه اخلاقی، گفت: «ما جامعه مدنی می‌خواهیم و این اقتضای روزگار ماست، ریشه‌های جامعه مدنی در آموزش های آئینی و دین ما نهفته است گرچه خود جامعه مدنی امری جدید است».

وی افزود: «اما امتیاز جامه مدنی که ما می‌خواهیم این است که دارای اخلاق باشد؛ اگر در جامعه‌ای دروغ نفاق تهمت و تخریب وجود داشته باشد این جامعه نمی‌تواند ادعا کند اسلامی‌ و انسانی است و بدتر اینکه دروغ، ریا و نفاق به عنوان ارزشهای اسلامی ‌و انقلابی مطرح شود که در این صورت باید متاثر و ناراحت بود».

رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: «اصلاحاتی که بنده قبول دارم آن است که همه مواردی چون آزادی و پیشرفت بر پایه اسلام آن طور که امام و انقلاب مطرح کردند به‌دست می‌آید و ما نباید هویت خودمان را از دست بدهیم؛ برای اینکه آزاد و مستقل شویم و پیشرفت کنیم این هویت این ظرفیت را دارد که همه اینها را تامین کند به شرط آنکه تنگ نظری و تحجر در جامعه تحمیل نشود».





















Copyright: gooya.com 2016