چهارشنبه 7 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی: مقامات آمريکايی با پذيرش حقوق ملت فلسطين واقعی بودن شعار تغيير را ثابت کنند، ايسنا

- نمی‌خواهيم در طرح هدفمندکردن يارانه‌ها به قشری آسيب برسد


رييس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهميت مساله فلسطين برای آينده مسلمانان و هم‌چنين وضعيت منطقه و سرنوشت عده‌ای که سال‌هاست برای آينده خود تلاش می‌کنند، حمايت از انتفاضه فلسطين يک ضرورت است و اجر اخروی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) علی لاريجانی طی سخنانی در جمع اعضای ستاد کنفرانس بين‌المللی حمايت از انتفاضه فلسطينی در محل کميسيون تلفيق مجلس افزود: در موضوع فلسطين می‌شود تست کرد که آيا اين تغيير واقعی است يا فريبکاری.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خطاب به مقامات آمريکايی گفت: اگر شما حقوق ملت فلسطين را پذيرفتيد و آن‌ها در سرزمين خود مستقر شدند، می‌شود گفت تغيير شما واقعی است، درغير اين صورت تغيير شعاری بزک کرده است. البته دنيای امروز ساده‌انگار نيست و رفتارش را می‌سنجد.

وی هم‌چنين موضوع فلسطين را موضوع اساسی مسلمانان دانست و افزود: اين موضوع ربطی به عرب و غيرعرب ندارد.

رييس‌ مجلس با انتقاد از اين‌که برخی می‌گويند ايرانی‌ها در موضوع فلسطين از عرب‌ها جلو افتاده‌اند و کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند، گفت: درست است که اعراب وظيفه‌ بيشتری دارند و البته وظيفه خود را انجام می‌دهند، اما موضوع فلسطين يک وظيفه‌ اسلامی برای همه مسلمانان و يک موضوع انسانی برای همه بشريت است.

وی ادامه داد: بنابراين در موضوع فلسطين عرب، عجم و اسلامی و غيراسلامی نداريم، اين‌که يک عده به خود اجازه دهند سرنوشت، هويت و جغرافيای سرزمين ديگری را تغيير دهند، برای آينده بشريت هم يک بدعت محسوب می‌شود و در صورت چشم‌پوشی در آينده برای ديگران نيز می‌تواند تکرار شود.

وی از کشورهای اسلامی خواست تا موضوع فلسطين را با جديت و تيز‌هوشی به‌عنوان يکی از موضوعات اصلی خود بررسی کنند.

لاريجانی گفت: ما خوشحاليم که جمهوری اسلامی ايران از ابتدای پيروزی انقلاب يک استراتژی مدون و بدون تغيير را در مورد فلسطين اتخاذ کرده است. هرچند برخی‌ها می‌خواستند استنباط کنند که اين استراتژی دستخوش تغييراتی شده است.

وی افزود: اين استراتژی از زمان حيات امام راحل با يک مبنای دقيق دينی و عقلانی آغاز و در زمان زعامت رهبر معظم انقلاب هم‌چنان ادامه يافت.

وی افزود: اساس اين استراتژی سپردن سرنوشت مردم فلسطين به خود مردم اين سرزمين و صاحبان آن است که رويکردی دموکراتيک و دقيق است.

رييس مجلس شورای اسلامی با بيان اين‌که " مجلس شورای اسلامی در همه دوره‌ها اهتمام خاصی به موضوع فلسطين داشته است" گفت: امروز مجلس هشتم بنابر احساس وظيفه‌ خود هم از توانش برای اين موضوع بهره برده و هم از ظرفيت جامعه اسلامی برای کمک به مردم مظلوم فلسطين بهره می‌گيرد.

وی با اشاره به تلاش مجلس هشتم در بعد بين‌الملل و داخلی در حمايت از مردم مظلوم غزه در جريان جنگ اخير گفت: اين ماجرا با حمايت کشورهای اسلامی متوقف شد، اما صحنه منطقه‌ای دچار بخش‌های حاشيه‌ای شده است.

وی با انتقاد از اين‌که " هنوز مشکل گذرگاه‌های غزه برای کمک‌رسانی به مردم آن‌جا حل نشده است" گفت: بحث ما در برگزاری کنفرانس تهران برگزاری يک کنفرانس تکراری نيست، زيرا تهران و فلسطين نياز به کاری تکراری ندارند.

لاريجانی گفت: قصد ما از برگزاری کنفرانس تهران آن است که برگزاری اين کنفرانس به حل مشکلات مردم فلسطين کمک کند.

وی با بيان اين‌که ‌" قدرت‌های منطقه‌ای و بين‌المللی بايد بدانند به‌جای مذاکره باجنبش‌های بدلی با عناصر تاثير‌گذار در منطقه از جمله حماس و گروه‌های مقاومت مذاکره کنند" اهميت برگزاری کنفرانس آينده فلسطين در تهران را حضور کسانی دانست که در سرنوشت فلسطين سرنوشت‌ساز هستند و گفت: بنابراين اين کنفرانس بنيه‌ای قوی برای حل موضوع دارد.

وی بر پيگيری نتايج اين کنفرانس به‌صورت زنجيره‌وار و مداوم تاکيد کرد و گفت: می‌توان برای اين موضوع يک کميته مستقل تشکيل داد و يا اين نوع کنفرانس‌ها را در کشورهای علاقه‌مند برگزار کرد.

رييس مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: در اين کنفرانس موضوعات مختلف نظير نتايج بی‌ثمر مذاکرات و عدم تعهد رژيم صهيونيستی در تعهدات نيم‌بند خود در اين مذاکرات و اتهام تروريست بودن گروه‌های مقاومت را بايد بررسی و برای افکار عمومی تبين کرد.

وی هم‌چنين در حاشيه اين برنامه از حضور همه گروه‌های فلسطينی دراين کنفرانس خبر داد.

به گزارش ايسنا رييس‌ مجلس شورای اسلامی هم‌چنين در حاشيه اين مراسم و در جمع خبرنگاران درباره نامه رييس‌جمهور به مجلس برای پس‌گرفتن لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها گفت: اين نامه چند روز پيش به مجلس ارسال و دو روز پيش در رسانه‌ها مطرح شد، در واقع طرح يک موضوع جديد است تا نسبت لايحه بودجه سال آينده و طرح تحول دقيق‌تر مشخص شود.

لاريجانی افزود: از وقتی که بحث طرح تحول مطرح و بعد هم به مجلس داده شد، با نگاهی مثبت به موضوع يک کميته ويژه‌ متشکل از صاحب‌نظران کميسيون‌های مختلف، جلسات بسيار طولانی برای بررسی اين موضوع گذاشتند. بعد از اين‌که لايحه به صورت رسمی داده شد، البته اشکال تا حدودی به اين برمی‌گردد که لايحه هم طرح تحول و هم بودجه خيلی دير به مجلس داده شد اما در عين‌حال ما از فرصت استفاده کرديم و گاهی جلسات صبح و ظهر و شب کميسيون برای اين‌که به اين موضوع برسيم، تشکيل شد.

وی خاطرنشان کرد: تا جايی که اطلاع دارم اين کميسيون برروی نقاط کانونی به نتيجه رسيده و مشکلی از آن جهت وجود ندارد، با دستگاه‌های مختلف هم که حضور داشتند بحث کردند و اين نتايج کانونی می‌تواند به کميسيون تلفيق برای بودجه منتقل شود.

رييس مجلس در عين حال اظهار کرد: البته ممکن است اين مطالبی که روی آن تصميم‌گيری شده با آن لايحه اوليه‌ای که دولت به عنوان هدفمندکردن يارانه‌ها داد، تفاوت‌هايی هم داشته باشد. نگاه مجلس اين بود که آسيبی به قشرهای مختلف نخورد و با آرامش در اين مسير تغيير به وجود آيد که منافعی هم دارد. مهم‌ترين آن در مصرف انرژی است و از اين جهت در حد مقدور با زمان فعلی کميسيون ويژه به نتايجی رسيده و کميسيون تلفيق می‌تواند روی آن تصميم‌گيری کند.

وی ادامه داد: در اين نامه ذکر اين معنا شده که اگر اين مسير رخ نداد و ما نتوانستيم لايحه طرح تحول را در مجلس بياوريم بر دروی مسير عادی بروند. يعنی در سال آينده طرح تحول اجرا نشود و به زمان ديگری بيفتد. اين هم يک راه‌حلی است که در کميسيون تلفيق می‌توانند روی اين موضوع هم فکر و آن را بررسی کنند.

وی ادامه داد: اگر واقعا اين امکان وجود ندارد و دولت واقعا چنين نظری دارد که سال آينده هدفمندکردن يارانه‌ها رخ ندهد و زمان ديگری باشد، اين هم در کميسيون قابل بررسی است؛ يعنی درحال حاضر يک نگاه متفاوتی بار ديگر مطرح شده که قابل بررسی در مجلس است. محتوای اين نامه اين است اگر يارانه‌ها رخ نمی‌دهد مکانيزم بودجه مانند سال گذشته باشد و يارانه‌ها داده شود. از نظر مجلس اشکالی ندارد که بررسی شود. البته از نظر متدولوژی ارايه لايحه اين روش، اين‌گونه نيست. قاعدتا بايد لايحه يک‌بار داده شود و مدام تکرار اصلاح بر مجلس از نظر اين نامه قابل پيگيری نيست. ولی به عنوان ديدگاه دولت در کميسيون تلفيق قابل طرح است که مورد توجه قرار گيرد.

لاريجانی در مورد علت تعويق بررسی لايحه بودجه از ۱۳ به ۱۷ نيز گفت: چون کميسيون تلفيق بايد کارش را برساند. درحال حاضر کار زيادی داريم که هنوز با همين بحث‌هايی که می‌شود در کميسيون وقت می‌برد. اگر نتوانند به نتيجه برسند وقت بيشتری را می‌طلبد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادامه روند سهميه‌بندی بنزين در سال آينده نيز گفت: در کميسيون ويژه در اين خصوص بحث شده که يک پيشنهاد اوليه دولت را در هدفمندکردن يارانه‌ها داشته و بحث‌هايی هم در کميسيون ويژه انجام شده است. درحال حاضر بحث در کميسيون تلفيق مطرح است تا جايی که اطلاع دارم کميسيون تلفيق بنا نگذاشته يک نرخی را درحال حاضر اعلام کند، بلکه بحث کردند براساس مباحث انجام شده يک سطحی از تحويل يارانه‌ها را برای دولت در نظر گرفته‌اند که خود آن متناسب با شرايط تصميم‌گيری شود، يعنی نمی‌خواهند درحال حاضر يک رقم فيکسی را اعلام کنند.





















Copyright: gooya.com 2016