دوشنبه 12 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از بازداشت، احضار و احکام صادره برای اعضای کمپين، تغيير برای برابری

مريم حسين خواه - از آغاز به کار کمپين در ۵ شهريور ۱۳۸۵ تا کنون ۴۵ نفر از اعضای کمپين يک ميليون امضا بازداشت شده اند.۳ نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده اند و نزديک به ۱۵ نفر احضار و مورد بازجويی قرار گرفته اند.

۲ سال و شش ماه حبس تعليقی و ۲ سال حبس تعزيری مجموعه احکامی است که تا کنون برای فعالان کمپين صادر شده و تعدادی از پرونده ها نيز در انتظار تشکيل دادگاه يا صدور حکم هستند.

با بازداشت سه نفر از فعالان کمپين در بهمن ماه سال جاری تعداد روزهايی که اعضای کمپين يک ميليون امضا در بازداشتگاه های وزرا، گيشا، بند ۲۰۹ و بند عمومی زندان اوين به سر برده اند به ۲۳۱ روز رسيد.

آزادی اغلب اعضای کمپين به قيد کفالت و وثيقه بوده است، ۲۷۳ ميليون تومان کفالت و ۲۳۰ ميليون تومان وثيقه بهای آزادی موقت فعالان کمپين تا زمان تشکيل دادگاه و صدور حکم است.

در حال حاضر حکم نهايی پرونده های امير يعقوبعلی و احترام شادفر صادر شده است و هر دو در دادگاه تجديد نظر به حبس تعليقی محکوم شده اند.

نسيم سرابندی زاده، فاطمه دهدشتی با حکم بدوی شش ماه حبس تعليق و پروين اردلان، مريم حسين خواه، ناهيد کشاورز و جلوه جواهری با حکم بدوی شش ماه حبس تعزيری در انتظار رای دادگاه تجديد نظر هستند.

خديجه مقدم و همسرش اکبر خسروشاهی در انتظار صدور رای دادگاه اند و نسيم خسروی و رها عسگری زاده تبرئه شدند.

پرونده بقيه اعضای بازداشت شده کمپين در انتظار تشکيل دادگاه و يا اعلام ختم دادرسی است.

بهانه بيشتر بازداشت ها جمع آوری امضا بوده است و تا کنون ۱۶ نفر به اين بهانه در تهران دستگير و روانه زندان شده اندو احکام متفاوتی از تبرئه تا يک سال حبس تعليقی برای آن صادر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چهار نفر از اعضای کمپين به بهانه فعاليت در وب سايت های زنستان و تغيير برای برابری بازداشت و محاکمه شده اند، يک نفر به بهانه مصاحبه و فيلم برداری از اعضای کمپين، يک نفر به بهانه ميزبانی مهمانی ها و نشست های کمپين در منزلش و يک نفر نيز به بهانه مصاحبه با رسانه ها و اطلاع رسانی درباره وضعيت بازداشت همسرش.

۲۵ نفر نيز به خاطر برگزاری کارگاه آموزشی کمپين در خرم آباد دستگير شدند که به غير از سه نفر، بقيه بازداشت شدگان پس از ۱۲ ساعت آزاد شدند و پرونده ای نيز برای آنها تشکيل نشد.

علاوه بر بازداشت ها و احکام صادره، تا کنون پنج نفر از اعضای کمپين يک ميليون امضا به هنگام خروج ازکشور با ممانعت نيروهای امنيتی مواجه شده اند. پروين اردلان، طلعت تقی نيا،منصوره شجاعی،نسرين ستوده و سوسن طهماسبی فعالانی هستند که پاسپورت آنها توقيف شده و دليل قانونی اين ممنوع الخروجی نيز به آنها اعلام نشده است.

احضارهای غير رسمی و تفتيش منزل اعضای کمپين يک ميليون امضا نيز از ديگر فشارهايی است که فعالان اين کمپين بخاطر مطالبات برابرخواهانه شان متحمل شده اند.

پرستو الهياری، سوسن طهماسبی و نفيسه آزاد از جمله اعضای کمپين هستند که نيروهای امنيتی با تفتيش منزل انها ،کامپيوتر، مدارک و وسائل شخصی شان را توقيف کرده است.

نجمه زارع، بهناز شکاريار و نسرين فرهومند نيز به خاطر تشکيل جلسات کمپين در منازل شخصی شان از سوی پليس امنيت دعوتنامه يا احضاريه دريافت کرده و مورد بازجويی قرار گرفته اند.

علاوه بر اين در بازداشت برخی از اعضای کمپين که فعاليت هايی ديگری نيز دارند، عضويت در کمپين به عنوان يک اهرم فشار مضاعف در بازجويی ها بکار گرفته می شود ، آخرين نمونه اين برخوردها بازداشت کاوه رضايی، در بهمن ۱۳۸۷ است. کاوه رضايی پس از گذراندن ۹ روز حبس با قرار وثيقه ۵۳ميليون تومانی آزاد شد.

در ۲۹ ماهی که از عمر کمپين يک مليون امضا می گذرد به طور متوسط در هر ماه دو نفر از اعضای کمپين بازداشت، دادگاهی و يا بازجويی شده اند .

درکنار اين احضارها براساس گزارش های رسيده از سوی فعالان حقوق زن و اعضای کمپين در شهرستان ها تاکنون فعالان کمپين در شهرهای ديگری چون اصفهان، شيراز، کرمانشاه، انزلی، رشت، همدان نيز مورد بازجويی قرار گرفته اند.

روناک صفار زاده و زينب بايزدی نيز سه عضو کمپين يک ميليون امضا در کردستان هستند که اتهامات ديگری به غير از فعاليت در کمپين به آنها وارد شده است.هانا عبدی از ديگر اعضای کمپين در کردستان نيز که پس از روناک و با اتهاماتی مشابه او بازداشت شد، پس از گذراندن ۱۸ ماه دوره محکوميت خود، اسفند ماه سال ۱۳۸۷ آزاد شد.

گزارش زير آخرين وضعيت پرونده های اعضای کمپين يک ميليون امضا است که اتهام آنها به صورت مشخص فعاليت در کمپين عنوان شده است، اين در حالی است که برخی از اعضای کمپين که طی دو سال و نيم گذشته به دلائل فعاليت های ديگرشان بازجويی يا بازداشت شده اند، در رابطه با کمپين نيز مورد بازجويی قرار گرفته و تحت فشار واقع شده اند.

۲۴ آذر ماه ۱۳۸۵: زينب پيغمبرزاده، اتهام: جمع آوری امضا، مترو تهران- کرج

۲۴ آذر ماه ۱۳۸۵ چهار ماه پس از آغاز به کار کمپين يک ميليون امضا " زينب پيغمبرزاده" در حالی که در مترو تهران- کرج در حال جمع آوری امضا بود بازداشت شد. پس از ۵ روز بازداشت در بازداشتگاه های گيشا و وزرا، اتهام زينب "اقدام عليه امنيت ملی" اعلام می شود.

زينب پيغمبرزاده ۲۹ آذر ماه، پس از بازپرسی در شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب با قرار کفالت۱۰ ميليون تومان آزاد شد و دادگاه رسيدگی به اتهام وی هنوز تشکيل نشده است.

۲۰ دی ۱۳۸۵: نسيم سرابندی و فاطمه دهدشتی، اتهام: جمع آوری امضا، مترو صادقيه تهران

۲۰ دی ۱۳۸۵ نسيم سرابندی و فاطمه دهدشتی هنگام جمع آوری امضا در مترو بازداشت شدند. نسيم و فاطمه پس از يک روز بازداشت در بازداشتگاه گيشا، با قرار کفالت ۵۰۰ هزار تومان آزاد می شوند. اما در دادگاهی که که ۲۱ مرداد ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار می شود، به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت تبليغی عليه نظام " به ۶ ماه حبس تعليقی تا ۲ سال محکوم می شوند.پرونده اين دو عضو کمپين يک ميليون امضا هم اکنون در مرحله تجديد نظر است.

۱۳ فروردين ۱۳۸۶: محبوبه حسين زاده، ناهيد کشاورز، اتهام: جمع آوری امضا، پارک لاله

۱۳ اسفند ۱۳۸۵ سعيده امين، سارا ايمانيان، محبوبه حسين زاده، ناهيد کشاورز و همايون نامی ۵ نفر از اعضای کمپين، که در حال جمع آوری امضا در پارک لاله تهران بودند بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند.

۱۴ فروردين سه نفر از بازداشت شدگان (سارا ايمانيان، سعيده امين، همايون نامی ) با سپردن قرار التزام در دادگاه انقلاب، آزاد و ناهيد کشاورز و محبوبه حسين زاده به بند عمومی زندان اوين منتقل می شوند.

ناهيد کشاورز و محبوبه حسين زاده ۲۶ فروردين ماه پس از ۱۳ روز بازداشت با قرار کفالت ۲۰ ميليون تومانی، آزاد می شوند.

" اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی"اتهامی است که قبل از آزادی از زندان در بند ۲۰۹ اوين به اين دو عضو کمپين اعلام شد. تاريخ دادگاه اين دو عضو کمپين ۸ بهمن ۱۳۸۷تعيين شده بود که به دليل نبود قاضی به تعويق افتاد و هنوز تاريخی برای آن مشخص نشده است.

۲۰ خرداد ۱۳۸۶ : احترام شادفر و همسايه اش، اتهام: جمع آوری امضا، تهران به همسايه اش بود.

۲۰ خرداد ۱۳۸۶ همسايه احترام شادفر، در هنگام جمع آوری امضا دستگير شد. ماموران پس از دستگيری اين زن به همراه وی به منزل احترام شادفر آمدند و او را نيز دستگير کردند. بهانه بازداشت احترام دادن دفترچه و بيانيه کمپين

اين دو عضو کمپين پس از يک روز بازداشت در وزرا، با قرار التزام آزاد شدند. پرونده همسايه احترام شادفر بسته شد و ۸ ماه بعد، حکم ۶ماه حبس تعليقی به مدت دو سال برای احترام شادفر صادر شد.

شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب اسلامی اتهام وی را " اقدام عليه امنيت ملی از طريق تبلبغ عليه نظام جمهوری اسلامی در کمپين يک ميليون امضا" اعلام کرده است. علت صدور اين حکم جمع آوری امضا عنوان شده است. شعبه ۲۱ دادگاه انقلاب، شهريور ماه ۱۳۸۷ حکم احترام شادفر عضو کمپين يک ميليون امضا را تاييد کرد.

۲۰ تير ماه۱۳۸۶: امير يعقوبعلی، جمع آوری امضا، اتهام: پارک انديشه تهران

۲۰ تيرماه ۱۳۸۶ امير يعقوبعلی در پارک انديشه تهران حين جمع آوری امضا دستگير می شود. امير به سلول انفرادی بند ۲۰۹ انتقال داده می شود و پس از ۲۸ روز بازداشت در سلول انفرادی با وثيقه ۲۰ ميليون تومانی آزاد می شود.

خرداد ۱۳۸۷ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب وی را به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت تبليغی عليه نظام به تحمل يک سال حبس تعزيری محکوم کرد.

دادگاه تجديد نظر نيز اين حکم را تاييد کرد. بر اساس اين رای که شهريور ماه ۱۳۸۷ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران صادر شد، امير يعقوبعلی به يکسال حبس تعليقی به مدت ۴ سال محکوم شد و موظف است هر چهار ماه يک بار خود را به اداره اطلاعات محل زندگی اش معرفی کند .

۲۳ شهريور۱۳۸۶: بازداشت ۲۵ نفر در کارگاه آموزشی خرم آباد

۲۳ شهريور ۱۳۸۶، بيست و پنج نفر از اعضای کمپين در کارگاه آموزشی خرم آباد بازداشت شدند. ۱۰ پليس مرد مسلح و ۳ پليس زن پس از هجوم به محل برگزاری کارگاه که منزل شخصی يکی از داوطلبان کمپين بود، به ضرب و شتم شرکت کنندگان در کارگاه پرداختند.

۲۲ نفر از شرکت کنندگان در کارگاه از جمله نفيسه آزاد، زارا امجديان، جلوه جواهری، منصوره شجاعی و نازلی فرخی پنج عضوی که از تهران برای برگزاری تا سه روز در اداره اطلاعات خرم آباد بازداشت بودند و پس از آزادی نيز چند بار در اين رابطه بازجويی شدند.

منصوره شجاعی، جلوه جواهری و نفيسه آزاد نيز پس از بازگشت به تهران از سوی وزارت اطلاعات تهران درباره اين کارگاه مورد بازجويی قرار گرفتند.تا کنون دادگاهی در رابطه با اين پرونده تشکيل نشده است.

۲۷ آبان ۱۳۸۶: مريم حسين خواه، اتهام: فعاليت در وب سايت کمپين

۲۴ آبان ماه احضاريه ای مبنی بر مراجعه به دادياری امنيت دادگاه انقلاب برای او فرستاده شد و طی بازجويی هايی ۲۶ آبان ماه، به اقدام عليه امنيت ملی، نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومی از طريق سايت تغيير برای برابری(سايت کمپين يک ميليون امضا) و زنستان (سايت مرکز فرهنگی زنان) متهم شد. ادامه بازجويی به روز بعد موکول شد و ۲۷ آبان ماه مريم حسين خواه با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی به بند عمومی زندان اوين منتقل شد.

بازداشت اين عضو کمپين ۴۵ روز ادامه داشت و در نهايت با اعلام خانواده وی مبنی بر ناتوانی از تامين اين وثيقه سنگين با ضمانت بانکی ۵ ميليون تومانی آزاد شد.

مريم حسين خواه در دادگاهی که در تاريخ ۲۸ مرداد تشکيل شد به شش ماه حبس تعزيری به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت تبليغی محکوم شد. با اعتراض وی به اين حکم دادگاه تجديد نظر در تاريخ ۸ بهمن ۸۷ تشکيل شد. رای نهايی اين پرونده هنوز اعلام نشده است.

۱۰ آذر ۱۳۸۶: جلوه جواهری، اتهام: فعاليت در وب سايت کمپين

۱۰ آذر ماه ۱۳۸۷ جلوه جواهری به بهانه فعاليت در سايت تغيير برای برابری، بازداشت شد. جواهری پس از دريافت احضاريه ای از سوی دادسرای شعبه يک امنيت تهران، به دادگاه انقلاب مراجعه کرد و پس از بازجويی به اتهاماتی چون " تشويش اذهان عمومی، تبليغ عليه نظام، نشر اکاذيب از طريق انتشار اخبار کذب در سايت تغيير برای برابری " متهم شد.

قرار وثيقه جلوه ۵۰ ميليون تومان بود که پس از تحمل ۳۰ روز حبس در بند عمومی زندان اوين و با اعلام خانواده وی مبنی بر ناتوانی از تامين اين وثيقه سنگين با ضمانت بانکی ۵ ميليون تومانی آزاد شد. وی در دادگاهی که در تاريخ۲۸ مرداد تشکيل شد به شش ماه حبس تعزيری به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت تبليغی محکوم شد. با اعتراض وی به اين حکم دادگاه تجديد نظر در تاريخ ۸ بهمن ۸۷ تشکيل شد. رای نهايی اين پرونده هنوز اعلام نشده است.

آذر ماه ۱۳۸۷: پروين اردلان و ناهيد کشاورز، اتهام: فعاليت در وب سايت کمپين

همزمان با دستگيری جلوه جواهری و مريم حسين خواه به خاطر فعاليت در وب سايت های تغيير برای برابری و زنستان، پروين اردلان و ناهيد کشاورز دو عضو ديگر کمپين نيز به همين بهانه احضار و بازجويی شدند. با وجود اينکه حکم بازداشت اين دو نفر صادر نشد، اما دادگاهی که در ۲۸ مرداد ماه در رابطه با اين پرونده تشکيل شد، پروين اردلان و ناهيد کشاورز را نيز به اتهام اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت تبليغی به شش ماه حبس تعزيری محکوم کرد. با اعتراض اين دو فعال زن به حکم صادره دادگاه تجديد نظر در تاريخ ۸ بهمن ۱۳۸۷ برگزار شد. رای نهايی دادگاه تجديد نظر هنوز اعلام نشده است.

۲۵ بهمن۱۳۸۶: راحله عسگری زاده، نسيم خسروی، اتهام: جمع آوری امضا، پارک دانشجوی تهران

۲۵ بهمن ماه ۱۳۸۷ نسيم خسروی و راحله عسگری زاده که در حاشيه يک تئاتر خيابانی با موضوع زنان در حال جمع آوری امضا برای کمپين بودند بازداشت شدند. اتهام آنها "فعاليت تبليغی عليه نظام" عنوان شد و پس از دستگيری به کلانتری ۱۲۹ (جامی ) و سپس به آگاهی ۸ منتقل و پس از بازجويی از آنجا به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند. اين دو عضو کمپين پس از ۱۳ روز بازداشت در بند عمومی زندان اوين آزاد شدند.

دادگاه انقلاب در ابتدا برای هر يک از آنها قرار وثيقه ۲۰ ميليون تومانی صادر کرد و در نهايت و با اعلام خانواده وی مبنی بر ناتوانی از تامين اين وثيقه با کفالت يک ميليون تومانی آزاد شدند.

شعبه۱۳ دادگاه انقلاب در تاريخ ۳۰ تير ماه ۱۳۸۷ اين دو عضو کمپين را از اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام تبرئه کرد.

۲۰ فروردين ۱۳۸۷، خديجه مقدم،اتهام: برگزاری ميهمانی ونشست های کمپين در منزل شخصی

۲۰ فروردين ۱۳۸۷ خديجه مقدم در منزل شخصی اش بازداشت شد. ماموران امنيتی وی را به بهانه برگزاری مهمانی ها و نشست های کمپين در منزلش بازداشت کرده و به بازداشتگاه وزرا انتقال دادند.

اتهام اين عضو کمپين اقدام عليه امنيت ملی ، تشويش اذهان عمومی و تبليغ عليه نظام اعلام شد. و قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی برای وی صادر شد.

خديجه مقدم پس از ۹ روز بازداشت که ۸ روز آن در سلول انفرادی بازداشتگاه وزرا و يک روز آن در بند عمومی زندان اوين سپری شد با قرار کفالت ۱۰۰ ميليون تومانی آزاد شد.

دادگاه انقلاب در تاريخ ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ به اتهامات اين فعال حقوق زنان رسيدگی کرد و رای دادگاه هنوز اعلام نشده است.

۲۴ مهر ۱۳۸۷، عشا مومنی، اتهام:مصاحبه با اعضای کمپين، بزرگراه مدرس تهران

۲۴ مهر ماه ۱۳۸۷ عشا مومنی دانشجوی ايرانی که در آمريکا تحصيل می کند و از داوطلبان کمپين يک ميليون امضا در کاليفرنيا است در بزرگراه مدرس تهران بازداشت شد.

مامورانی که پس از بازداشت وی به منزلش رفته و وسائل شخصی او را تفتيش و توقيف کردند، بهانه دستگيری وی را مصاحبه و فيلمبرداری از اعضای کمپين يک ميليون امضا عنوان کردند.

عشا مومنی برای تکميل پايان نامه اش که در رابطه با جنبش زنان ايران است با تعدادی از اعضای کمپين مصاحبه کرده و از آنها فيلم گرفته بود.

اين داوطلب کمپين پس از ۲۷ روز بازداشت در سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوين با قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شد. اتهام او فعاليت تبليغی عليه نظام اعلام شد و دادگاه رسيدگی به اين اتهام هنوز تشکيل نشده است.

عشا مومنی ممنوع الخروج است و اجازه سفر به امريکا و ادامه تحصيلاتش را ندارد.

۱۰ بهمن ۱۴۸۷، نفيسه آزاد و بيگرد ابراهيمی، اتهام: جمع آوری امضا، بام تهران

۱۰ بهمن ۱۳۸۷ نفيسه آزاد، بيگرد ابراهيمی، يکی از داوطلبان کمپين هنگام جمع آوری امضا در کوهستان های توچال تهران دستگير و به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند. .بيگرد ابراهيمی و ديگر عضو دستگير شده پس از گذراندن يک روز در بازداشتگاه وزرا با قرار کفالتآزاد شدند.

نفيسه آزاد نيز پس از ۶ روز بازداشت، با قرار کفالت ۵۰ ميليون تومانی آزاد شد. اتهام اين عضو کمپين اقدام عليه امنيت ملی اعلام شد.





















Copyright: gooya.com 2016