دوشنبه 12 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: طرح "کنار کشيدنم در دقيقه ۹۰" جنگ روانی است، ايسنا

حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی در ادامه سفر انتخاباتی به گلستان بنا به دعوت انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه منابع طبيعی گرگان در نشستی با عنوان « دانشگاه و تداوم اصلاحات» در جمع دانشجويان حضور يافت.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، دبيرکل حزب اعتماد ملی دوران جوانی را مهمترين مقطع زندگی انسان برشمرد و گفت : در فرهنگ دينی ما نيز ارزش عبادت يک جوان بيش از يک فرد کهنسال است و امام (ره) که شخصيتی ممتاز است نيز همواره برنامه‌های عرفانی خود تاکيد می‌فرمايند که پيری زمان مناسبی برای عبادت ، دانش و تلاش نيست، بلکه از دوران جوانی بهترين بهره را برد. توصيه من به جوانان اين است که از فرصت جوانی برای عبادت و بندگی خدا ، خدمت به مردم و مطالعات جانبی برای آگاهی از مسائل روز استفاده کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کروبی در ادامه اظهارکرد : دوران دانشجويی يعنی پيشتازی و روشنفکری و دانشجويان همواره تاثيری عميق ، چه پيش از انقلاب و چه پس از انقلاب در کشور داشته‌اند.

وی تاکيد کرد که محيط دانشگاه هم بايد محل دانش باشد و هم عرصه سياست‌ورزی و مقام معظم رهبری نيز همواره بر وجود فضای سياسی در دانشگاه‌ها تاکيد داشته‌اند.

کروبی در ادامه با اشاره به آنچه گله‌های دانشجويان از فضای موجود در دانشگاه خواند، از اين امر که برخی تشکل‌های ريشه‌دار تحمل نشوند ابراز تاسف کرد.

وی در ادامه گفت: امروز شرايط به گونه‌ای شده است که حتی مانع حضورم به عنوان يکی از نزديک‌ترين افراد به امام در دانشگاه می‌شود.

وی افزود : مطمئن باشيد می‌گويم با تنگ‌نظری و انحصارطلبی کاری از پيش نمی‌رود . ما راه خود را پرقدرت ادامه خواهيم داد و اگر ما را به دانشگاه‌ها راه ندهند در کوچه‌ها و خيابان‌ها حرف خود را خواهيم زد.

دبير کل حزب اعتماد ملی در ادامه گفت: تنها راه برون‌رفت از شرايط کنونی کشور حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی و تغيير گسترده در قوه اجرايی کشور است.

کروبی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين‌که اگر در انتخابات آينده رد صلاحيت شديد چه اقدامی انجام خواهيد داد؟ گفت: نقطه ضعفی برای رد صلاحيت شدن ندارم و مطمئن هستم که رد صلاحيت نخواهم شد.

وی در پاسخ به سوال دانشجوی ديگری درباره خط قرمز وی و علت پافشاری نکردن برای راه‌اندازی تلويزيون صبا گفت : آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی و چارچوب های قانون اساسی با ديدگاه و تفکری که تبيين‌کنندگان آن داشته‌اند، همواره خطوط قرمز من بوده‌اند.

کروبی افزود : پس از انتخابات نهم رياست‌جمهوری انجام سه کار را به مردم وعده دادم ، تاسيس حزب ، راه‌اندازی يک روزنامه مستقل و همچنين تاسيس يک شبکه تلويزيونی صبا. وقتی متوجه برخوردهايی با افراد و کارکنان شبکه شدم و متوجه شديم راه‌اندازی اين شبکه هزينه‌های زيادی برای افراد شاغل در اين تلويزيون دارد از فعاليت و راه‌اندازی آن صرف نظر کرديم؛ البته اين شبکه تلويزيونی نيز همچون حزب و روزنامه در چارچوب نظام فعاليت می‌کرد.

دبير کل حزب اعتماد ملی در برابر درخواست يکی از دانشجويان مبنی بر کناره‌گيری‌نکردن در دقيقه نود گفت : کنارکشيدن من در دقيقه نود انتخابات بيشتر يک جنگ روانی است و من تا پايان انتخابات در عرصه حضور خواهم داشت.

مهدی کروبی همچنين درباره احتمال حضور ميرحسين موسوی در صحنه انتخابات و يا کناره‌گيری‌اش به نفع نخست‌وزير دوران دفاع مقدس گفت : از حضور جناب آقای ميرحسين موسوی استقبال می‌کنيم.

يکی از دانشجويان به بحران اقتصادی جهانی اشاره کرد و گفت: به پيش‌بينی کارشناسان ، اقتصاد ايران سال‌های سختی را پيش رو خواهد داشت ، برنامه شما برای غلبه بر اين وضعيت چيست؟

کروبی در پاسخ گفت : امروز دوران سختی را در پيش رو داريم. اگر پيروز انتخابات شوم برنامه‌های تدوين شده تا رونق اقتصادی ، جذب سرمايه‌گذاری ، افزايش بهره‌وری اقتصادی و کاهش هزينه‌ها در دستور کار قرار می‌گيرد.

دانشجوی ديگری خواستار ارائه برنامه‌های ريزتر کروبی شد که دبير کل حزب اعتماد ملی در پاسخ گفت : ارائه ريز برنامه های اقتصادی نياز به آمار اطلاعات ريز و دقيق دارد، در حالی از ارائه آمار واقعی اجتناب می‌شود و ما درباره پارامترهای موثر بر اقتصاد کشور از جمله ميزان ذخيره ارزی ، ميزان مطالبات معوقه بانک‌ها ، نرخ واقعی تورم ، نرخ واقعی بيکاری ، روند پيشرفت پروژه‌های عمرانی ، تحقق برنامه‌ها در جهت سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه چهارم توسعه اطلاعات دقيقی نداريم.

کروبی در ادامه در پاسخ به پرسش يکی از دانشجويان درباره سياست خارجی‌اش در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری آينده و رابطه ايران و آمريکا نيز گفت : به جز رژيم صهيونيستی با همه دولت‌ها بر اساس رابطه برابر و نبود سلطه حاضر به برقراری ارتباط و مذاکره هستيم.

وی در پاسخ به پرسش دانشجوی ديگری درباره تعامل با مجلس اصول‌گرای هشتم گفت : من خود را مجلسی می‌دانم و در ادوار مختلف مجلس نيز حضور داشته‌ام، هرچند در انتخابات مجلس هشتم عده زيادی از رقابت محروم شدند، اما با همين مجلس هم می‌توان کار کرد و تعامل داشت.

کروبی هم‌چنين در پاسخ به پرسشی تاکيد کرد : قرص و محکم از حقوق و آرای مردم دفاع می‌کنيم.

پيش از سخنان کروبی ، نيکنام دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه منابع طبيعی استان گلستان نيز طی سخنانی از آنچه جلوگيری از برگزاری نشست کروبی در دانشگاه متبوع خود خواند انتقاد کرد.

بر اساس اين گزارش مهدی کروبی هم‌چنين در ميان مردم گميشان(گميش‌تپه) حاضر شد.

به گزارش ايسنا به نقل از سحام نيوز، دبيرکل حزب اعتماد ملی در ابتدای سخنانش گفت: هر جا که باشيم و هر مسئوليتی که دارا باشيم خدمت به مردم را وظيفه خود می‌دانيم .

کروبی در بخش ديگری از سخنانش افزود: اکنون همه شاهد سنگينی بار تورم بر دوش مردم هستيم و به ياری خدا برای پيشرفت و آبادانی سراسر ايران برنامه‌هايی متناسب با ويژگی‌ها و مختصات هر منطقه داريم.

وی در ادامه اظهارکرد: می‌دانيم که ملت چه حقی بر مسئولان کشور دارند و وظيفه خود می‌دانيم از رأی، امنيت و مطالبات مردم دفاع کنيم.

دبير کل حزب اعتماد ملی هم‌چنين با حساس دانستن انتخابات رياست‌جمهوری آينده گفت: اگر از بيکاری، تورم، سياست خارجی و برخی تفکرات رنج می‌بريم، راه حل آن ، حضور پرشور در انتخابات است. اکنون انديشه‌ای بر کشور حاکم است که اگر از آن راضی هستيم بايد برای حمايت از آن تلاش کنيم، اما اگر نسبت به اين روش‌ها، رفتارها و عملکردها ناراضی هستيم بايد برای تغيير آن تلاش کنيم، زيرا در جمهوری اسلامی مردم حق انتخاب مديران خود را دارند.

دبير کل حزب اعتماد ملی در جمع مردم آق‌قلا هم اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی و کشور ايران متعلق به همه اقوام و گروه‌ها و اقشار مردم است.

مهدی کروبی با بيان اين‌که وحدت بزرگ‌ترين عامل پيروزی انقلاب اسلامی بوده است ، اظهار کرد : از ابتدای شروع نهضت انقلاب اسلامی تمام تلاش‌های امام بر اين بوده است که اختلاف‌ها را برچيند و به جای آن وحدت را در بين نيروها ايجاد کند و در مقابل، ساواک هميشه در پی ايجاد اختلاف به ويژه در ميان شيعيان و اهل سنت بود.

وی افزود : اگر دشمن می‌توانست اختلافی ايجاد کند ، قطعا به پيروزی می‌رسيد و انقلاب به نتيجه نمی‌رسيد ، لذا امام (ره) تا پايان عمر پربرکتش سعی در کم کردن اختلافات داشت.

وی وجود اختلاف نظر را طبيعی دانست و تاکيد کرد : آنچه موجب نگرانی و خطر است گسست مسئولان و مردم است که بايد جلوی آن را گرفت .

وی هم‌چنين با اشاره به در پيش رو بودن هفته وحدت گفت : اميدواريم آثار اين وحدت را بيش از پيش در گفتار و اعمال خود شاهد باشيم و صميميتی افزون‌تر در ميان خود ايجاد کنيم.

دبير کل حزب اعتماد ملی گفت : با وجود کم‌مهری‌هايی که بعضا شاهد آن هستيم به برکت روحانيون آگاه، وحدت شيعه و سنی نتوانسته است دچار خدشه شود و طی سال‌های گذشته ترکمن‌ها پشتيبان امام و نظام بودند.

وی با اشاره به وجود اقوام مختلف در ترکيب شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهارکرد: در ميان اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی چند تن از برادران اهل سنت از جمله دو تن از برادران ترکمن نيز حضور دارند.

کروبی تاکيد کرد : همه بايد در کنار هم راهی را که امام و قانون اساسی ترسيم کرده‌اند بپيماييم و مسئوليت‌هايمان را به نحو احسن انجام دهيم.

دبير کل حزب اعتماد ملی در بخش ديگری از سخنانش تاکيد کرد که نظام جمهوری اسلامی و ايران متعلق به همه اقوام و گروه‌ها و اقشار مردم است و همه در نعمت‌ها و رنج‌های آن سهيم هستند.

کروبی در ادامه اظهارکرد: بايد مردم در همه صحنه‌ها از جمله انتخابات حضوری گسترده داشته باشند و تنها با انتخاب و حضور فعال مردم است که می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

کروبی هم‌چنين در جمع مردم بندر ترکمن با بيان اين که آزادی را همواره دو آفت تهديد می‌کند، گفت: آفت اول استبداد است و تهديد دوم سوءاستفاده از آزادی.

وی اظهارکرد: جمعی به اثر زياده‌خواهی و انحصارطلبی نمی‌خواهند مردم به حقوق خود دست يابند و گروهی ديگر زمانی که آزادی ايجاد می‌شود از فضای آن سوءاستفاده می‌کنند و مانع نهادينه‌شدن آزادی در جامعه می‌شوند.

وی در ادامه اظهارکرد: هنگامی که مشروطه در کشور به وقوع پيوست متاسفانه حرکت‌ها و سوءاستفاده‌هايی صورت گرفت که نتيجه آن به حکومت رسيدن رضا شاه شد.

کروبی گفت: در ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی هم فضای آزاد سياسی به کشور حاکم شده بود اما برخی گروههای سياسی با سوء‌استفاده از اين فضا و با انجام حرکت‌های مسلحانه و خونين باعث شدند يک سری از آزادی‌ها محدود شوند.

مهدی کروبی در ادامه به برخی جريان‌های پس از رحلت حضرت امام که موجب انزوای گروه‌های خط امامی در کشور شد و هم چنين پيروزی جناح اصلاح‌طلب در دوم خرداد اشاره کرد و گفت: اعمال برخی تندروی‌ها و حرکت‌های نسنجيده موجب شد برخی تفکرات بر سر کار آيد که شيوه عملکرد آنها را شاهد هستيم.

وی در ادامه گفت: در آستانه انتخابات رياست‌جمهوری آتی حتماً دلايل شکست اصلاحات و اين که چرا که دولت مستعجل بود را تشريح خواهم کرد. وعده‌ای نمی‌دهم که نتوانم آن را عمل کنم. شعارهايی می‌دهم که بتوانم آن را اجرا کنم ، نسبت به همه کاستی ها و مشکلات کشور آگاهی و اشراف دارم و برنامه‌هايی برای خروج کشور و منطقه بندر ترکمن از وضعيت کنونی دارم.

کروبی بر ادامه راه اصلاحات در کشور تاکيد کرد و افزود: صندوق‌های رأی هستند که سرنوشت کشور را تعيين می‌کنند. برای همين بايد با حضور جدی در انتخابات سرنوشت خود را دست بگيريم.

دبير کل حزب اعتماد ملی در پايان سخنانش به بزرگداشت "مختوم قلی" شاعر بلندآوازه ترکمن اشاره کرد و گفت:" مختوم قلی "نه تنها شخصيت بزرگی برای ترکمن‌ها بلکه برای کل ملت ايران است.





















Copyright: gooya.com 2016