سه شنبه 13 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يونسی، وزير اطلاعات سابق: شبيه سازی تروربی‌نظير بوتو با شرايط سياسی ايران ناشی از يک ذهن خشن است، ايلنا

- جلوگيری از برگزاری جلسات از جمله مصاديق مزاحمت برای مردم است

تهران- خبرگزاری کار ايران
وزير اطلاعات دولت اصلاحات با انتقاد از برخی نشريات که ترور"بی‌نظير بوتو" را با شرايط سياسی ايران شبيه سازی کرده بودند، تاکيد کرد: اين اظهارات موضع رسمی هيچ نهاد و ارگانی نيست بلکه ناشی از تصورات ذهن افراد تند و افراطی است که البته همه بزرگان دلسوز نظام از اين موضوع ناراحت شدند.

علی يونسی در گفت‌وگو با خبرنگار "ايلنا"، در پاسخ به سوالی در خصوص تبعات امنيتی برخی تخريب‌های صورت گرفته برای جامعه ايران، به شکل‌‏گيری انقلاب بر اساس وحدت تمام گروه‌ها و اقشار جامعه اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ايران برای آن پيروز شد که همه مردم با حفظ وحدت در شکل گيری آن سهم داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برخی تخريب‌‏ها ريشه در جهل افراد دارد

وی افزود: جامعه اسلامی ايران خشونت و تندروی را بر نمی‌تابد و برخی تخريب‌‏هايی که صورت می‌گيرد ريشه در جهل افراد دارد.
مشاور امنيتی رئيس قوه قضاييه ترور را خشن‌‏ترين جلوه تهديد دانست و اظهار داشت: بعضی گروه‌های ضد انقلاب برای مقاصد سياسی خود در مقاطع مختلف بعد از انقلاب به اين کار(ترور) مبادرت ورزيدند و موجب ناامنی جامعه شدند.
روحانيت اگر در مقابل تخريب‌‏ها سکوت کند، تاريخ قضاوت خوبی از آنها نخواهد داشت
يونسی با تاکيد بر اينکه نقش روحانيت و نخبگان در جامعه دينی ايران بسيار تاثير گذار است، گفت: روحانيت و اهل سياست نبايد در مقابل اين تخريب‌ها سکوت اختيار کنند؛ چرا که اينگونه تخريب‌‏ها زيبنده نظام ما نيست و اگر آنها به وظيفه اصلی خود عمل نکنند، تاريخ قضاوت خوبی از آنها نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت سکوت در قبال تخريب‌های صورت گرفته گفت: برخی مصلحت نظام را در سکوت خود می‌‏بينند و برخی ديگر نيز متاسفانه خود به تخريب شخصيت‌ها می‌‏پردازند و حتی با سخنان خود زمينه تحريک برخی افراد را برای اقدامات تهديد آميز فراهم می‌‏آورند.
وزير اطلاعات دولت اصلاحات با قدردانی از مواضع اخير آيت الله مهدوی کنی، گفت:آيت الله مهدوی‌‏کنی با سخنان اخير خود در مقابل تخريب‌‏های صورت گرفته موضع‌‏گيری قاطع و روشن گرانه‌‏ای داشتند و انشاالله ديگران نيز همچون ايشان موضع گيری‌‏های صريح و شفافی در قبال تخريب‌‏ها داشته باشند.

تخريب‌های صورت گرفته تاثيری در رای و نظر مردم ندارد

وی با بيان اينکه تجربه نشان داده تخريب‌های صورت گرفته تاثيری در رای و نظر مردم ندارد، تصريح کرد:اگر بنا باشد اينگونه روش‌ها تکرار شود باز هم مردم به نوع ديگری تصميم می‌گيرند و رای‌‏شان به نفع کسی خواهد بود که مورد هجمه و تخريب قرار می‌گيرد؛يعنی تخريب،تهديد و ترور هيچکدام هيچ تاثيری برای از ميان برداشتن يک جريان و شخصيت سياسی ندارد.
وی با بيان اينکه مقام معظم رهبری بارها در آستانه انتخابات مختلف از جمله انتخابات خبرگان و رياست جمهوری دور نهم از تخريب شخصيت‌های نظام انتقاد کردند و آن را در نظر و رای مردم بی‌تاثير دانستند،اظهار داشت: عده‌ای اصرارشان بر اين است که يک حزب و شخصيت سياسی را مخالف نظام و عده‌‏ای را نيز طرفدار نظام معرفی کنند و اين کار از اشتباهات بزرگ است. جامعه ما مايل است که آزادانه در انتخابات شرکت کرده و شخصيت مورد نظر خود را انتخاب کند.
مشاور امنيتی رئيس قوه قضاييه خاطرنشان کرد: اگر کسی از طرف شورای نگهبان مورد تاييد قرار گرفت بدين معنا است که مورد قبول نظام است و اگر عده‌ای بخواهند به اين افراد برچسب وابستگی به بيگانگان و ضديت با نظام بزنند مطمئنا اثر معکوسی در جامعه خواهد داشت.

جلوگيری از برگزاری جلسات از جمله مصاديق تنگ نظری و مزاحمت برای مردم است

يونسی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو با انتقاد از برخی سخت گيری‌ها در جامعه،گفت:حمله به اجتماعات،جلوگيری از برگزاری جلسات و نيز عدم رعايت قانون در بازرسی‌ها، و نيز سخت گيری در گزينش‌ها، از جمله مصاديق تنگ نظری و مزاحمت برای مردم است.
وی تاکيد کرد: افراد قليلی هستند که اصرار دارند اکثريت مردم در مقابل اعمال تند و غير قانونی آنها سکوت کنند در حاليکه اکثريت جامعه ما ضد تنگ نظری،خشونت و افراط‌گری هستند.

هر گروه خشن و تنگ نظر از طرف جامعه طرد می‌شود

وزير اطلاعات دولت اصلاحات با بيان اينکه طيف معدودی از جامعه طرفدار خشونت هستند،اظهار داشت: هر گروه خشن و تنگ نظر حتما دير يا زود از طرف جامعه ما طرد می‌شود و هيچ گروه افراطی را سراغ نداريم که با اين روش‌ها به حيات خود ادامه داده باشد.
وی در پاسخ به اين سوال که وظيفه دستگاه‌های مسوول در قبال تخريب‌ها و تهديدها چيست؟گفت: نهادهای مسئول هم وظيفه برقراری سلامت و امنيت انتخابات را دارند و هم وظيفه حفظ امنيت شهروندان و کانديداها را و اگر افراد خودسر و خشن بخواهند آسيبی به کانديداها و شهروندان برسانند وظيفه نهادهای مسئول است که امنيت همه را حفظ کنند.
عضو شورای عالی قضايی افزود: جامعه ما جامعه رشد يافته‌‏ای است که هرگز مسائل سياسی خود را از طريق زور و اعمال خشونت حل نکرده است و جا به جايی قدرت اجرايی توسط مردم صورت گرفته نه توسط کودتا و ترور. برعکس خيلی از کشورهای منطقه که قدرت در آنها از طريق ترور و خشونت جا به جا می‌شود.

ترور خانم بی‌نظير بوتو به زيان منافع ملی ما بود

وی با اشاره به وضعيت فعلی ترکيه که با گذشته تفاوت بسيار دارد آن را يک فرصت برای ايران دانست و با بيان اينکه آنچه که در افغانستان و پاکستان می‌گذرد، بسيار نگران کننده است،اظهار داشت: ترور خانم بی‌نظير بوتو به زيان منافع ملی ما بود و کسانی که از ترور ايشان خوشحال شدند به فکر منافع ملی نيستند در حاليکه اين عده بايد بدانند خانم بی‌نظير بوتو يک شهروند ايرانی و طرفدار جدی ايران بود و اگر به قدرت می‌رسيد به نفع کشور ما بود.
يونسی تصريح کرد: اگر دولت‌های غربی از بی‌نظير بوتو حمايت می‌کردند دليل بر اين نبود که او وابسته به آنها بود، اين اتفاق برای دولت فعلی عراق نيز رخ داده و آمريکا از اين دولت حمايت می‌کند ولی جمهوری اسلامی نيز از دولت مالکی حمايت می‌کند که اين کار به نفع منافع ملی ما است. ما در رد و قبول دولت‌ها بايد منافع ملی خودمان را درنظر بگيريم.
يونسی افزود: برخی در داخل به دنبال شبيه‌سازی ترور خانم بی‌نظير بوتو با شخصيت‌های سياسی جامعه ما نباشند که ره به جايی نخواهند برد.
وزير اطلاعات دولت اصلاحات با بيان اينکه القاعده مسوول ترور بی‌نظير بوتو است اظهار داشت:اين چه شبيه‌سازی است که افراد تنگ نظر و خشونت طلب بلافاصله هر چيزی را به جای ديگر ارتباط می‌دهند. در حاليکه منافع ملی ما در ايران تعريف می‌شود نه در جای ديگر.

بزرگان نظام از انتشار مقاله اخير يکی از روزنامه‌ها متاثر شدند

وی با انتقاد از مقاله اخير يکی از روزنامه‌ها در خصوص پيش‌بينی سرنوشتی برای محمد خاتمی به مانند سرنوشت خانم بی‌نظير بوتو،گفت:اين شبيه‌سازی به هيچ وجه جديتی در آن وجود ندارد و موضع رسمی هيچ نهاد و ارگانی نيست، بلکه تصورات ذهن افراد تند و خشن است که آنگونه که من اطلاع دارم همه بزرگان از انتشار اين مقاله‌‏ متاثر شدند و به همين دليل هم آيت الله مهدوی کنی موضع گيری صريحی در اين خصوص داشتند.
مشاور امنيتی رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه ملت ما بزرگوارتر از آن است که بخواهد مسائل سياسی خود را با زور و تهديد حل کند،گفت:ملت فرهيخته ما اگر احساس خطر کند در مقابل هر تهديد داخلی و خارجی می‌ايستد و وحدت خود را حفظ خواهد کرد و افراد تند و خشن نمی‌توانند اين روال را خدشه دار کنند.
موضع گيری‌های اخير کروبی شجاعانه و قابل تقدير است
يونسی در پايان گفت‌وگوی خود با ايلنا در خصوص موضع‌گيری‌های اخير مهدی کروبی و نامه نگاری‌های او به مسوولان نيز گفت:موضع گيری‌های اخير آقای کروبی موضع گيری‌های درست و قابل تقديری است که من شخصاً به عنوان يک ارادتمند آقای کروبی از موضع گيری‌های شجاعانه ايشان در مقاطع مختلف تشکر می‌کنم.
وی همچنين بار ديگر مسووليت خود رادر ستاد انتخاباتی خاتمی تکذيب کرد و گفت: من هيچگونه مسووليتی در اين ستاد ندارم و اخبار منتشره هم از آنجا که به نقل از منابع مسوول نبوده، مورد تاييد نيست.





















Copyright: gooya.com 2016