چهارشنبه 14 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: امروز حتی مانع سخنرانی ياران امام در دانشگاه می‌شوند، ايلنا

- آزادی همواره از حرکت‌های افراطی آسيب ديده‌ است
- مخالف استفاده ابزاری از دين هستم


تهران- خبرگزاری کار ايران
مهدی کروبی ساعتی پيش در معيت دو تن از همراهان و بدون تيم حفاظت به سمت دانشگاه رفت و با درهای بسته مواجه شد. او در حالی در جمع صدها تن از دانشجويان دانشگاه بوعلی سينا حضور يافت که به دليل ممانعت از حضورش در صحن دانشگاه ، وی به ناچار از پشت نرده‌های دانشگاه به سخنرانی پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا,کروبی در ابتدا دانشجويان را به آرامش دعوت کرد و گفت: به دنبال عدم صدور مجوز سخنرانی من در دانشگاه بوعلی سينا اينجا حاضر شدم تا متوجه شوم علت و انگيزه اينکه اجازه سخنرانی در دانشگاه را نمی دهند چيست و به رئيس دانشگاه بگويم که طبق کدام مصلحت مانع اين سخنرانی شديد.
کروبی در ادامه اظهار داشت: در برگشت به تهران حتماً نامه‌ای خطاب به وزير علوم خواهم نوشت و از او می‌پرسم چرا ۳۰ سال پس از انقلاب اين رفتارها را انجام می‌دهند. در نظامی که قرار بود ديگران و مخالفين هم بتوانند در دانشگاه حضور يابند و سخنرانی کنند ، امروز حتی مانع سخنرانی ياران امام نيز می‌شوند.
دبير کل حزب اعتماد ملی در ادامه گفت: دانشگاه محيط خردورزی، محل تضارب آرا و فعاليت سياسی سازنده است و می‌خواستم در دانشگاه از نقش دانشجوها در انقلاب و پنج هزار شهيدی که در سال‌های دفاع مقدس تقديم نمودند ، سخن بگويم . می‌خواستم از ارتباط و عنايت خاصی که امام(ره) نسبت به دانشجويان داشتند, بگويم.
وی افزود : اگر قرار باشد حتی کسانی که همه عمر خود را پای نظام و انقلاب هزينه کرده‌اند, اجازه نداشته باشند در دانشگاه حضور يابند ، مسلماً اين حرکات موجب تحرکاتی تند و احساسی می‌شود که اين برای نظامی که با هدف آزادی ، استقلال و جمهوری اسلامی قيام کرد ، ناشايست است.
کروبی گفت : هميشه آزادی از حرکت‌های ساختار شکن ، افراطی و خود محوری عده‌ای و از سويی سوء استفاده عده ای ديگر آسيب ديده است.
کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری تاکيد کرد : اگر از اين طرز تفکر ناخرسند هستيم و خواستار خاتمه اين روند هستيم بايد مشارکت گسترده‌ای در انتخابات داشته باشيم.
پس از پايان سخنان کروبی, دانشجويان در هوای سرد به طرح سوالات پرداختند. دانشجويی از پشت نرده های درب دانشگاه از کروبی اين سوال را مطرح کرد که واکنش شما به تدفين شهدا در دانشگاه پلی تکنيک چيست که کروبی نيز در پاسخ گفت: هرگز اسلام را ابزار نکردم و هميشه مخالف استفاده ابزاری از دين بودم. از اينکه دانشجو هم ابزار استفاده شود ، همواره مخالفت کردم.
شيخ اصلاحات در ادامه گفت: هميشه حامی تشکل‌های مستقل دانشجويی بودم و به دانشجويان نيز توصيه کرده‌ام که از خروج از چارچوب‌ها اجتناب کنند.
وی افزود: از دانشجويانی که ستاره‌دار شدند يا به بهانه های واهی بازداشت شده‌اند و ساير موارد دفاع کرده‌ام و با تنگ نظری‌ها و دگم‌انديشی ها هم مخالفت کرده‌ام.
دانشجويی ديگر با بيان اينکه وقتی يار امام را در دانشگاه راه نمی‌دهند نگوييد دانشگاه مبداء تحولات است ، بلکه بگوييد مبداء تحولات بود ! از کروبی خواست تا به صورت روشن‌تری در مورد تدفين شهدا اظهار نظر کند؟ که شيخ اصلاحات نيز در پاسخ گفت : هنگامی که در مجلس ششم متوجه شدم که شهردار تهران قصد دارد شهدا را در ميادين تدفين کند، اعتراض کردم و گفتم مگر تهران گورستان است، که می خواهند در همه ميادين شهيد دفن کنند.
وی افزود: شهدا فرزندان همين سرزمين هستند و برخی دانشجويان نبايد با سخنان نسنجيده حرمت شهدا را بشکنند و بهانه به دست گروهی دهند که از روح اسلام دور شده است. مسلم است که چنين سخنانی از سوی برخی دانشجويان نيز ناپسند است در حالی که ما بايد طرفدار شهدا باشيم.
کروبی در برابر پرسش دانشجويی ديگر مبنی بر اينکه در صورتی که رييس جمهور شويد ، برای نهادينه کردن آزادی های آکادميک به صورت قانون چه اقداماتی انجام خواهيد داد ؟ که وی نيز در پاسخ گفت : من طرفدار آزادی در نهاد دانشگاه هستم ، اما آزادی در چارچوب قانون اساسی و با رايزنی و تعامل با همين مجلسی که بر روی کار است می‌توانم چنين خواسته‌ای را به قانون مبدل کنم.
دانشجوی ديگری خواستار جاری شدن اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی در خصوص تدريس زبان‌های مادری شد، که دبير کل حزب اعتماد ملی گفت: کشور متعلق به همه گروه‌ها و اقوامی است که در آن زندگی می‌کنند و مسلماً قوانينی که در قانون اساسی است, بايد اجرا شود.
درپايان کروبی از آرامش و متانت دانشجويان تشکر و قدردانی کرد.





















Copyright: gooya.com 2016