چهارشنبه 14 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادگاه لاهه حکم بازداشت عمر البشير، رئيس‌جمهوری سودان را به جرم جنايت عليه بشريت صادر کرد، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
دادگاه بين‌المللی کيفری لاهه حکم بازداشت رئيس‌جمهوری سودان را به جرم جنايات جنگی و جنايت عليه بشريت در دارفو صادر کرد.

به گزارش "ايلنا" به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه بين‌المللی کيفری لاهه در جلسه امروز خود ـ‌چهارشنبه‌ـ حکم بازداشت «عمر البشير» را صادر کرد. «لورنس بلارون»، سخنگوی دادگاه بين‌المللی کيفری لاهه به خبرنگاران گفت: «دادگاه در جلسه امروز حکم بازداشت عمر البشير را به جرم جنايت عليه بشريت و جنايات جنگی در دارفو صادر کرد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين حکم در حالی صادر می‌شود که البشير روز گذشته در مراسم افتتاح سدی در شمال سودان در حالی‌که کاملا خونسرد بود و لبخند به لب داشت گفت: «دادگاه فردا حکم خود را اعلام می‌کند، ما به آنها می‌گوئيم حکم خود را در آب بريزيد و آن را بخوريد.»
البشير روز دوشنبه نيز در جمع مردمی که به حمايت از وی در خيابان‌های خارطوم تجمع کرده بودند، با اشاره به اتهامات وارده عليه وی گفت: «عدالت بين‌المللی زمان حمله به عراق و افغانستان، بمباران غزه و اقدامات جنايت‌باری که در زندان‌ها ابوغريب و گوانتانامو اتفاق افتاد، کجا بود؟»
پوسترهای بزرگی نيز در حمايت از البشير در خيابان‌های خارطوم نصب شده است.
روی برخی از اين پوسترها نوشته است: «بشير نماد بزرگی و افتخار ما است»،«توطئه بازپرس لاهه برای تحقير مردم سودان است» و «نمايش مضحک بازپرس لاهه توسط همگان طرد می‌شود.»
ناآرامی‌های دارفور شش سال پيش پس از شورش قبيله‌های آفريقايی‌تبار دارفور در اعتراض به برخورد تبعيض‌آميز دولت عرب‌تبار آغاز شد.
در پی اين شورش، شبه‌نظاميان عرب‌تبار جنجويد در دارفور به تخريب و تخليه روستاهای آفريقايی‌تباران منطقه روی آوردند.
سازمان ملل متحد تعداد قربانيان غيرنظامی در دارفور را ۳۰۰ هزار و تعداد آوارگان داخلی را ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تن برآورد کرده است.
بازپرس ارشد دادگاه بين‌المللی کيفری لاهه، تابستان گذشته صدور حکم بازداشت البشير به اتهام نسل‌کشی، جنايات جنگی و جنايت عليه بشريت در منطقه دارفور را خواستار شده بود.





















Copyright: gooya.com 2016