جمعه 23 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما تحريم‌ها عليه ايران را تمديد کرد، دويچه وله

* اوباما ايران را "تهديدی نامتعارف و خارق‌العاده" برای آمريکا خواند و گفت، می‌خواهد کماکان ايران را از طريق تحريم‌های اقتصادی زير فشار بگذارد. با وجود اين، رييس جمهور جديد آمريکا گفت‌وگو با جمهوری اسلامی را منتفی نمی‌داند.


باراک اوباما روز پنج‌شنبه، ۱۲ مارس، گفت که می‌خواهد با وجود آمادگی برای گفت‌وگو با ايران، تحريم‌ها و اعمال محدوديت‌های تجاری عليه جمهوری اسلامی را يک سال ديگر نيز تمديد کند، زيرا به گفته‌ی رييس جمهور ايالات متحده، ايران کماکان "تهديدی نامتعارف و خارق‌العاده" برای امنيت آمريکاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اوباما اعلام کرد: «من اين اضطرار ملی را در رابطه با ايران برای يک سال ديگر تمديد می‌کنم».

رييس جمهور آمريکا افزود: «اقدام‌ها و سياست دولت ايران در تضاد با منافع آمريکا در منطقه است و تهديدی نامتعارف و خارق‌العاده برای امنيت ملی و نيز سياست خارجی آمريکا محسوب می‌شود».

تحريم‌های تمديدشده از سوی باراک اوباما، برای نخستين بار توسط بيل کلينتون، رييس جمهور پيشين ايالات متحده، در سال ۱۹۹۵ عليه ايران و برای جلوگيری از کمک شرکت‌های آمريکايی به ايران و توسعه‌ی اين کشور اعمال شدند. اين تحريم‌ها از معاملات نفتی شرکت‌های آمريکايی با ايران و نيز سرمايه‌گذاری در اين کشور جلوگيری می‌کنند.

اوباما در عين حال، در ماه‌های گذشته بارها بر اين نکته تاکيد کرده است که، برخلاف سلف جمهوريخواه‌اش، جرج بوش، برای گفت‌وگو با ايران آماده است.

تنها شرطی که اوباما به‌گونه‌ای غيرمستقيم برای مذاکرات عنوان کرد، اين بود که جمهوری اسلامی با "باز کردن مشت گره‌کرده"ی خود، به خواست ايالات متحده برای گفت‌وگو پاسخ مثبت دهد.

باراک اوباما، در جريان کارزار انتخاباتی خود برای احراز مقام رياست جمهوری آمريکا اعلام کرد که آمادگی دارد بدون هيچ قيد و شرطی با ايران مذاکره کند، هم‌زمان اما تصريح کرد که ايران به ‌هيچ‌وجه اجازه ندارد به سلاح‌های اتمی دست پيدا کند.

بزرگ‌ترين مشکل و مانع کنونی بر سر مناسبات ايران و آمريکا برنامه‌ی اتمی جمهوری اسلامی است. آمريکا ايران را متهم می‌کند که زير پوشش استفاده‌ی صلح‌آميز از انرژی اتمی، برای دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای تلاش می‌کند. ايران همواره اين اتهام را رد کرده است.





















Copyright: gooya.com 2016