شنبه 24 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس مجلس: ديوان محاسبات قابل تخريب نيست، ايسنا

- برای اصل ۴۴ قانون اساسی، ديوان سه ماه يکبار گزارش دهد
- قصد در ديوان محاسبات، مچ‌گيری نيست؛ پيشگيری از خطاست

رييس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ قصد در ديوان محاسبات، مچ‌گيری نيست بلکه پيشگيری از خطاست چون می‌دانيم همه مديران در حال تلاش و زحمت هستند و ديوان محاسبات نمی‌خواهد مانعی در کار آنها ايجاد کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، علی لاريجانی با حضور در مراسم جشن ميلاد حضرت محمد(ص) در جمع کارکنان ديوان محاسبات کشور افزود: همانقدر که ما توصيه می‌کنيم که همکاران ما در ديوان محاسبات با شجاعت کار خود را انجام دهند، همانقدر هم لازم است مديران کشور با شجاعت به فعاليت خود ادامه دهند و فعاليت ديوان محاسبات مانع شدن به‌موقع در مقابل تخلف است.

وی افزود: ما نمی‌گوييم که مديران ما تخلف می‌کنند بلکه ديوان محاسبات با گزارش خود می‌خواهد اصلا خلاف قانونی اتفاق نيفتد؛ ضمن آنکه البته اگر عنادی در کار وجود نداشته باشد، ديوان محاسبات کار خود را انجام می‌دهد و ما اين رفتار را ممتاز می‌دانيم و از آن حمايت می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی با اشاره به سخنان رييس ديوان محاسبات اظهار کرد: ما صحبت‌های ايشان را قبول داريم و فکر می‌کنيم اين مسيری که ديوان محاسبات پيگيری می‌کند برای خود ديوان، لازم و برای کشور ضروری است.

وی تاکيد کرد: ما بايد حتما ديوان محاسبات را مسلح به امکاناتی کنيم تا بتواند گزارش‌های صحيح و درستی را تدوين و به مسوولان کشور به خصوص مجلس بدهد و ما هم قويا از اين گزارش‌ها دفاع می‌کنيم.

وی خطاب به اعضای ديوان محاسبات گفت: شما در جای مهمی قرار گرفته‌ايد و ديوان محاسبات جزو دستگاه‌هايی است که قانون اساسی تاکيد خاصی بر آن داشته و کمتر دستگاهی است که اين گونه قانون اساسی آن را مورد توجه قرار داده باشد که اين امر دلايلی هم دارد.

لاريجانی با بيان اينکه ايران کشور بزرگی است و دستگاه‌های متنوعی در قانون اساسی برای آن تعريف شده تا در اجرا، تقنين و امور قضايی، کارها را به جلو ببرند گفت: اما نگاه خارج از دستگاهی نياز است که به مسايل مختلف قانونی از نظر محاسبات اقتصادی و ديگر محاسبات را مورد بررسی قرار دهد که يکی از اين دستگاه‌ها ديوان محاسبات است.

وی با تاکيد بر اينکه گزارش ديوان محاسبات محل اقناع است و نبايد مورد شبهه قرار گيرد گفت: گزارش ديوان حرف نهايی را در انطباق با کار قانونی انجام می‌دهد به همين دليل برای مسوولان کشور مورد توجه است و در واقع ديوان محاسبات کار حرفه‌يی انجام می‌دهد و به مسايل نگاه سياسی ندارد که البته همين هم درست است. ضمن آنکه يک سری دستگاه‌ها بايد مصون از گرايش سياسی باشند که يکی از اين دستگاه‌ها ديوان محاسبات است.

وی با بيان اينکه من نمی‌گويم در ديوان محاسبات يا دستگاه‌های ديگر اشتباه رخ نمی‌دهد گفت: وقتی ديوان با کار حرفه‌يی مسايل را بررسی می‌کند، بايد حرف نهايی را بزند و اگر اشکالی در کار آن وجود دارد، بايد رفع شود نه اينکه با آن برخورد سياسی شود.

لاريجانی ادامه داد: در واقع برخورد سياسی با ديوان محاسبات يک رفتار اشتباه در کشور خواهد بود چون اين دستگاه قابل تخريب نيست و حتما مجلس از گزارش آن و فعاليت‌هايش حمايت می‌کند و جلوی تخريب آن را می‌گيرد.

وی با بيان اينکه مديران ما بايد بتوانند با شجاعت و دقت کارهای خود را انجام دهند گفت: البته گزارشی که ديوان در مورد فعاليت دستگاه‌های ديگر و مديران می‌دهد برای رفع اشکال يا اينکه جرمی اتفاق افتاده است، خواهد بود و جايگاه ديوان محاسبات اقتضا می‌کند که چنين فعاليتی داشته باشد.

وی تاکيد کرد: همه بايد به فرهنگ قانون‌گرايی توجه داشته باشند زيرا امری است که باعث تقويت فکر سياسی در کشور می‌شود، يک کشور هر چقدر در مسايل مختلف قوی باشد اما اگر قانون‌گرايی در آن وجود نداشته باشد سرمايه‌هايش هدر می‌رود و تفرقه ايجاد می‌کند.

لاريجانی ادامه داد: فرهنگ قانونگرايی از راس شروع می‌شود و به بدنه می‌رسد بنابراين همه بايد به آن توجه کنند. قانون اساسی نيز تاکيد بر آن دارد که هيچ مسوولی از کشور حق تخلف از قانون را ندارد زيرا قانون مبنای حرکت است؛ البته من نمی‌گويم که قانون بدون خطاست اما اين خطا مبنی بر اين نمی‌شود که کسی قانون‌گرا نباشد.

وی اظهار کرد: ديوان محاسبات ابزاری برای قانون‌گرايی در کشور است و دستگاه بسيار مهمی است و يکی از موضوعاتی که برای رسيدن به سند چشم‌انداز نياز است، همين نظم و ايجاد قانون‌گرايی است و همه بايد در راستای آن تلاش کنند.

وی با تشکر از گزارش تفريغ بودجه سال ۸۵ و ۸۶ ديوان محاسبات گفت: اين گزارش بسيار به موقع به دست ما رسيد؛ البته ممکن است حرف‌ها و حديث‌هايی در مورد آن گفته شده باشد که مهم نيست. ضمن آنکه من از کميسيون‌ها خواستم تا به گزارش ديوان توجه زيادی داشته باشند و اين بسيار خوب است که شما گزارشات خود را به روز تحويل می‌دهيد و اين باعث می‌شود که ما در تدوين قانون بهتر کار کنيم.

وی با بيان اينکه در گزارش تفريغ، اشکالاتی در اجرا ديده شد، گفت: واقعا اين اشکالات محل اعتنا بود و ما سعی کرد‌ه‌ايم در قانون بودجه‌ی امسال، گزارش‌ها را مدنظر قرار دهيم. لذا کار شما بسيار مفيد و پراهميت بود و به همين دليل مورد اقبال نمايندگان قرار گرفت.

لاريجانی گفت: برای به روز بودن فعاليت‌های ديوان محاسبات، بودجه‌ای در مجلس در نظر گرفته شد.

وی با بيان اينکه ديوان محاسبات با ارائه گزارش‌های تخصصی، جرقه‌ای در کارهای خود زد افزود: شايد اين فعاليت جزو وظايف شما نباشد اما شما با اطلاعاتی که داريد می‌توانيد گزارش موضوعی به مجلس بدهيد که اين بسيار مفيد است و مورد توجه کميسيون‌های تخصصی مجلس قرار می‌گيرد؛ مثلا گزارشی که در مورد اصل ۴۴ قانون اساسی يا درباره‌ی بنگاه‌های زودبازده داديد، بسيار قابل توجه بود.

رييس مجلس با بيان اينکه ديوان محاسبات تلاش کند به سمتی فعاليت کند که برای چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی کشور لازم است گفت: اين ديوان می‌تواند با ارائه رهنمودهايی به مجلس بعضی از خلاءهای قانونی که احساس می‌کند را ارائه دهد يا بگويد که فلان قانون اشکال دارد و مانع کار می‌شود زيرا با مديرانی سر و کار دارد که توجيهات آنها را می‌شنود و می‌توانند بگويند که مشکلات کارها کجاست.

وی گفت: همچنين برای اصل ۴۴قانون اساسی، ديوان هر سه ماه يک بار گزارشی بدهد زيرا اين اصل بسيار مهم است و بايد اهتمام به آن ورزيد.

لاريجانی با اشاره به فعاليت مجلس در بررسی لايحه‌ی بودجه سال ۸۸ گفت: ما با توجه به محدوديت‌ زمانی که داشتيم، سعی کرديم وقت زيادی بر روی آن بگذاريم و توانستيم ورودی بر آن داشته باشيم که همان مبنای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است؛ يعنی هم در بخش عمرانی و هم پروژه‌های نيمه تمام از بخش خصوصی کمک بگيريم و در واقع اين پروژه‌ها را به آنها واگذار کنيم؛ بنابراين فکر می‌کنم بودجه در سال ۸۸ از اين وجه ممتاز است و راهکارهای خوبی را ايجاد کرده است تا مسوولان کشور به سمت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی پيش بروند.

وی در پايان گفت: من امروز آمده‌ام تا خسته نباشيد به شما بگويم زيرا فعاليت‌های زيادی انجام داده‌ايد.





















Copyright: gooya.com 2016