چهارشنبه 21 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی: هدفمند کردن يارانه‌ها به يک تاخير زمانی نياز دارد، ايسنا

علی لاريجانی در جمع خبرنگاران با بيان اين‌که در مورد طرح هدفمند کردن يارانه‌ها مجلس قانع نشد که اين کار صورت گيرد، گفت: حذف بند مربوط به هدفمند کردن يارانه‌ها از لايحه بودجه‌ی سال ۸۸ به اين معنا نيست که اين طرح از دستور خارج شود، بلکه مسير خود را در مجلس و کميسيون ويژه طی کرده و به صحن مجلس آورده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجلس شورای اسلامی در حاشيه‌ حضور در جشن بيست و هفتمين سالگرد تاسيس دانشگاه امام صادق در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در مورد تصميم مجلس بر حذف بند مربوط به هدفمند کردن يارانه‌ها از لايحه بودجه سال ۸۸، گفت: مجلس در لايحه‌ بودجه همه‌ موارد را بدون استثناء مورد بررسی قرار می‌دهد و اين بند نيز مربوط به درآمدهای لايحه بود که با همکاری و همدلی نمايندگان مجلس و با يک گفت‌وگو و بحث علمی دنبال شد.

رييس مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: در مورد يارانه‌ها دو طرف موافق و مخالف دلايلی داشتند که بايد شنيده می‌شد که بعضی از نمايندگان رای به حذف آن دادند و برخی موافق بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اين‌که تصور مخالفان اين لايحه مربوط به اين بود که احساس می‌کردند بعضی از محاسبات درباره‌ فشار تورمی آينده خوب و دقيق محاسبه نشده است، افزود: آنها معتقد بودند با اجرای شتاب‌زده‌ آن شاهد رکود تورمی خواهيم بود و اگر در اين شرايط با عجله اين کار انجام می‌شد می‌توانست اثراتی داشته باشد.

لاريجانی ادامه داد: از طرف ديگر لايحه مدافعين قوی نيز داشت که آنها نظرشان اين بود که با اين مسير ميزان مصرف انرژی در کشور مشخص می‌شود، اما در مجموع مجلس نتوانست به اين مطلب قانع شود که اين کار صورت گيرد.

رييس مجلس شورای اسلامی، با بيان اين‌که شايد مقداری به خاطر اين بود که اين طرح به مجلس داده شد، تصريح کرد: هر چند کميسيون ويژه کار زيادی انجام داد و برخی از تصميماتش به نتيجه رسيد، اما نتوانست نتيجه را به موقع به مجلس بياورد تا تصويب شده و پايه‌ کار شود؛ چرا که اين طرح يکساله نيست بلکه يک طرح چند ساله است.

وی يادآور شد: از سوی ديگر لايحه بودجه نيز همزمان در دست بررسی بود و در اين مجال نمايندگان نتوانستند به يک جمع‌بندی برسند.

رييس قوه‌ مقننه، تاکيد کرد: البته اين اقدام به اين معنا نيست که طرح هدفمند کردن يارانه‌ها از دستور خارج شود بلکه در مسير خودش در مجلس و کميسيون ويژه بررسی می‌شود و سر موقع به مجلس آورده می‌شود چرا که اين موضوع يک راه‌حلی دارد و يک تاخير زمانی نياز دارد.

لاريجانی متذکر شد: اگر پس از طی اين مراحل مجلس آن را تصويب کند می‌تواند در بودجه‌ سال آينده هم متاثر باشد.

وی در پاسخ به اين سوال که برای جبران رقم ۸۵۰۰ ميليارد تومان چه راه‌هايی وجود دارد؟ گفت: اين موضوع در جلسه با نمايندگان دولت نيز صحبت شد که چگونه می‌توان اين موضوع را جمع کرد، چرا که هدف جمع کردن موضوع است، لذا برای رسيدن به راهکار فقط يک راه نداريم و به طرق مختلف می‌توان به راهکار رسيد.

رييس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال ديگری در رابطه با افزايش بودجه‌ پژوهشی نيز اظهار کرد: در بحث فرهنگی و بخش پژوهشی که شامل بندهايی است و در مجلس مورد بررسی قرار می‌گيرد، افزايش داشته است که به عنوان مثال برای معاونت پژوهشی رياست جمهوری يک رقم قابل توجه ۳۰۰ ميليارد تومان ديده شده است.

رييس مجلس شورای اسلامی، با بيان اين‌که جمهوری اسلامی ايران با الگوبرداری از تئوری دولت نبوی به دنبال ايجاد مدينه‌ای با چنين ساختاری بود، اظهار کرد: دولت نبوی تعادل بسيار خوبی بين توجه به وی، متدولوژی عقلانی برای اداره حکومت و توجه به انسان به عنوان يک محور اصلی به وجود آورده بود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دکتر علی لاريجانی شب گذشته طی سخنانی در جشن بيست و هفتمين سالگرد تاسيس دانشگاه امام صادق و جشن ولادت خاتم‌الانبياء و امام صادق (ع) در مسجد اين دانشگاه، خاطرنشان کرد: از جمله مسائلی که برای کسانی که در جمهوری اسلامی زيست می‌کنند به عنوان کشوری که خود را پيرو پيامبر و ائمه می‌داند شناخت دقيق‌تر نسبت به دولت نبوی است چرا که جمهوری اسلامی ايران با الگوبرداری از اين تئوری ايجاد شد. هر چند فاصله‌ی زيادی با دولت نبوی در ابعاد مختلفی از نظر فکر حکومتی، اخلاقيات، اجتماعيات و کارگزاران دارد اما الگو همان بوده است.

وی با اشاره به سه عنصر کليدی در شخصيت پيامبر (ص) در يک نگاه از منظر تکوين حکومت، گفت: بشری بودن پيامبر، جايگاه ايشان و حکيم بودن پيامبر (ص) سه عنصر مهمی بودند که در تشکيل حکومت اسلامی بسيار مورد توجه قرار داشتند.

رييس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بشری بودن پيامبر (ص) که در آيات الهی نيز تکرار شده از يک طرف جنبه‌ی سلبی است که به خاطر شرايط زمان بود و ديگری از جنبه‌ی ايجابی بود که يک تصوير بشری از شخصيتی که محبوب همه است به وجود آيد به نحوی که مردم بتوانند با او ارتباط برقرار کنند و همه احساس کنند که انسان در يک مسير تکاملی می‌تواند به جايگاه والا برسد و اين يک وجه ممتاز تفکر اسلامی است.

نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت، عنصر بعدی در شخصيت پيامبر را جايگاه پيامبری و واسطه بودن ايشان عنوان کرد و افزود: پيامبر (ص) واسطه پيام الهی با مردم بود و بدون کم و کاست آنچه را خداوند نازل کرده بود ابلاغ می‌کرد.

لاريجانی وجه سوم شخصيت پيامبر را حکيم بودن ايشان ارزيابی کرد که اين وجه با وجه پيامبری ايشان يکسان نيست و تصريح کرد: حکيم بودن پيامبر عنصری بود که سبب شد ايشان تشکيل حکومت دهد و از نکات مهمی که در تفکر شيعی تاکيد شده همين وجه حکمت و توجه به عقل نظری در حوزه‌های فردی و اجتماعی است.

رييس مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: يکی از خصوصيات ممتاز حکومت در تفکر اسلامی توجه به ميراث وحی و عقل است که اين دو متباين نيستند اما دو وجه هستند.

وی معتقد است: نمی‌توان دولتی که معتقد است می‌خواهد دنباله‌رو دولت نبوی باشد به او حق داد مگر اينکه به اين عنصر توجه کند؛ چرا که بسياری از دولت‌ها به دليل عدم توجه متوازن به عنصر حکمت که در برگيرنده ميراث وحی و عقل است سقوط کردند يا به انحراف کشيده شدند.

به گزارش ايسنا، نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت، با تاکيد بر اينکه دولت نبوی توانست تعادلی بين توجه به وحی، متدولوژی عقلانی برای اداره‌ی حکومت و توجه به انسان به عنوان يک محور اصلی به وجود آورد، تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران حکومتی است که می‌خواهد اين راه را طی کند که در رفع ساختار حکومت ولايت فقيه قرار دارد که توجه دارد قوانين اسلامی باشند اين يعنی همان توجه به عنصر وحی است و اگر به مردم‌سالاری دينی در حکومت ما توجه می‌شود گذشته از اينکه چگونه از متون اسلامی برداشت می‌شود که معتقدم اين کار رخ می‌دهد اما با متدولوژی عقلانی انجام می‌گيرد.

لاريجانی چند عنصر را در دولت نبوی بسيار با اهميت عنوان کرد و گفت: هدفمند بودن حرکت پيامبر از نکات بارز حکومت ايشان بود و سازندگی انسان از اهداف مهم دولت نبوی بود لذا يکی از وظايف هر حکومتی سازندگی انسان است که اگر حکومتی نتواند روی انسان‌سازی کار کند که خروجی جامعه انسان‌های بصير باشد آن حکومت هدفمندی ندارد.

رييس مجلس شورای اسلامی، تاکيد کرد: بايد جمهوری اسلامی خود را با اين مکانيزم محک بزند که آيا نوع تربيتی که در جامعه ايجاد می‌شود تا چه حد انسان‌های بصير تربيت می‌کند. البته در بعضی از وجوه گام‌های خوبی برداشته شده و جوانان شناخت عميق و بصيرت نسبت به دين پيدا کرده‌اند.

وی تفاوت حکومت نبوی با ساير حکومت‌های دموکراتيک در دنيا را هدفمند بودن آن توصيف کرد و گفت: اگر حکومت اسلامی بنا دارد نسبت به سرنوشت مسلمين حساس باشد در جاهايی بايد هزينه دهد. در غير اين صورت يک حکومت هدفمند نيست.

نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت، اضافه کرد: پيامبر (ص) برای حرکت تکاملی لازم می‌دانستند در جاهايی هزينه دهند پس اگر حکومتی احساس ايستايی کند بايد بداند از دولت نبوی فاصله گرفته است.

لاريجانی خاطرنشان کرد: يک زمانی که بحث حمايت از فلسطين در کشور مطرح می‌شد مباحثی طرح می‌شد که می‌گفتند ما به دنبال منافع خود هستيم اما بايد گفت مسئله‌ی فلسطين به منافع ملی ما مربوط می‌شود و اگر آن روز در موضوعات منطقه چون فلسطين، عراق و لبنان جمهوری اسلامی ايران حرکت هدفمند مکتبی خود را دنبال نمی‌کرد و مثل بعضی‌ها که فکر می‌کردند بايد در چهار ديواری خود منافع را تعريف کنيم شرايط امروز را نداشتيم.

رييس مجلس شورای اسلامی، در ادامه با بيان اينکه انقلاب اسلامی يک جانبه‌گرايی آمريکا را در اين چند سال با شکست مواجه کرده است، تصريح کرد: آمريکايی‌ها پس از اشغال عراق نقشه‌ای درج کردند که جغرافيای کشورهای اسلامی را در خاورميانه تغيير دهند که تنها جمهوری اسلامی ايران بود که در مقابل آن ايستاد و دست از هدفمندی خود برنداشت و بحق استراتژی ايران بسيار دقيق و حساب شده بود.

وی ادامه داد: اگر امروز آمريکايی‌ها می‌گويند اشتباه کرده‌ايم و در محاسبات درست نسنجيده‌ايم به خاطر ايستايی ايران بود چون جمهوری اسلامی ايران يک مبنای هدفمند مکتبی در اين زمينه داشت.

رييس قوه‌ی مقننه، عنصر دوم با اهميت در دولت نبوی را مسئله‌ی استقامت در راه دانست و گفت: با نگاه به تاريخ می‌بينيم که تمام دوران ۱۰ ساله‌ی پيامبر در جهاد و استقامت مشحون است که اين موضوع باعث شد اسلام گسترش پيدا کند.

لاريجانی تصريح کرد: اين مسئله‌ی فوق‌العاده مهمی است که کشورهايی که جهاد را فراموش کرده‌اند نمی‌توانند استقلال واقعی داشته باشند بنابراين آنچه سرنوشت کشورها را تغيير می‌دهد استقامت در راه است و جمهوری اسلامی ايران اين عنصری که از دولت نبوی به يادگار مانده بود را طی کرد.

نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت، در ادامه با بيان اينکه با مرور تاريخ انقلاب اسلامی راهی که امام راحل و مقام معظم رهبری طی کرده‌اند استقامت در مسائلی است که امکان دارد رويه‌ی اوليه‌ی آن خطرناک هم باشد، افزود: در اين ميان کسانی که نگاه تيزبين و عميق دارند بايد تشخيص دهند که کجا بايد استقامت کرد هر چند استقامت بر روی مسائل استراتژيک کشور ممکن است هزينه داشته باشد اما فوايد آن بسيار زياد است و اين مسئله باعث شد تا انقلاب اسلامی ما الگويی برای ديگران شود.

وی يادآور شد: به عنوان مثال در قضيه‌ی هسته‌يی چالش‌های زيادی برای ما به وجود آوردند به طوری که خبرهايی از شروع جنگ در چند روز آينده می‌دادند و حتی نقشه‌ی حمله به برخی از پايگاه‌ها را داده بودند اما چون جمهوری اسلامی استقامت را بر روی مسائلی استراتژيک قرار داده بود روی اين مسئله استقامت کرد.

رييس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اينکه اگر امروز جمهوری اسلامی ايران تغيير کرده و دارای فناوری هسته‌يی است، به خاطر ايستادگی بر روی مسائل استراتژيک بود، گفت: توجه به حکمت يا رويکرد علمی داشتن، گسترش دانشگاه‌ها، توجه به فناوری‌های نوين و ترويج علم‌اندوزی در دوران انقلاب اسلامی برگرفته از حکومت نبوی و سلوک پيامبر (ص) بود.

دکتر لاريجانی خاطرنشان کرد: تفکر اسلامی توانست در دوره‌های مختلف و در علوم مختلف مکتب ايجاد کند پس اگر جمهوری اسلامی روی فناوری‌های نوين تمرکز دارد به دليل اين است که آينده‌ی کشور در حوزه‌ی فناوری نوين رقم می‌خورد.

به گزارش ايسنا نماينده‌ی مردم قم در خانه‌ی ملت، همچنين ايجاد دانشگاه اسلامی را برای پرورش يک انسان بصير برای گام برداشتن در حوزه‌ی عقلانی و عملی از عناصر با اهميت ديگر در حکومت نبوی و جمهوری اسلامی ايران عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ايران بعد از ۳۰ سال در بعضی از زمينه‌ها می‌تواند با تلاش و زحمت صاحب مکتب شود. اگر در بسياری از زمينه‌های تجربی بر اساس مبانی عقلانی کار شود می‌توانيم صاحب مکتب شويم.

لاريجانی ادامه داد: هر چند در بعضی از زمينه‌ها مثل حوزه‌ی اقتصاد کاستی‌هايی داريم اما نمی‌توان از درون همه‌ی اين تجربيات که نتايجی حاصل شده به اين دستاوردها بی‌توجه شد و نمی‌توان با تخيل يک شرايط فرضی ايجاد کرد. بنابراين اگر در حوزه‌های مختلف تجربياتی داريم پيوند آنها با شرايط امروز می‌تواند مکتبی را به وجود بياورد.

رييس مجلس شورای اسلامی، يکی از الگوهای برگرفته‌ی جمهوری اسلامی از دولت نبوی را داشتن دانشگاهی اسلامی ارزيابی و تصريح کرد: اين کاری که حضرت آيت‌الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق (ع) شروع کردند و حوصله به خرج داده و مجاهدت کردند جای تقدير بسيار دارد. چرا که دانشگاه امام صادق (ع) يکی از مدل‌های مثال‌زدنی دانشگاه اسلامی است که ايشان وقت صرف کردند.

وی متذکر شد: پرورش نيروی انسانی دستورالعملی نيست بلکه بايد وقت گذاشت و ارتباط معنوی با دانشجويان گرفت که انصافا آيت‌الله مهدوی کنی در دوران اداره اين دانشگاه اين کار را به خوبی انجام دادند.

رييس قوه‌ی مقننه، خروجی دانشگاه امام صادق (ع) را در مقايسه با ديگر دانشگاه‌ها دارای وجه ممتازی دانست و اظهار کرد: خروجی اين دانشگاه افراد تحصيل‌کرده و مومن که منطق زمان را به خوبی می‌شناسند است. در حالی که برخی از دانشگاه‌ها خروجی‌شان آنچه از يک دانشگاه اسلامی انتظار می‌رود نيست.

لاريجانی داشتن اساتيد متدين، توجه به اخلاقيات و معنويت و همچنين ارتباط غير تفکر اسلامی و برداشت‌های امروزی از علم را سه عنصر بسيار مهم برای داشتن دانشگاه اسلامی ياد کرد.

لاريجانی با بيان اين‌که در حوزه‌ی علميه‌ی قم نيز به اين تفکر نزديک می‌شويم، ادامه داد: وجود ۳۰۰ مرکز پژوهشی که بتواند گفته‌های اسلامی را با زبان روز به دنيا برساند، اقدام بسيار شايسته‌ای است که در گذشته نبوده است. برخی از آثاری که در حوزه تاليف شده بسيار ارزشمند بوده و فکر نو از آن تراوش می‌کند و اين نشان‌دهنده‌ی يک نوع بلوغ مسائل علمی در جمهوری اسلامی است.

رييس مجلس شورای اسلامی، در پايان با اشاره به اينکه مسير، مسير درستی است و نبايد مسائل استراتژيک را با مسائل تاکتيکی خلط کرد، اظهار کرد: شايد در تعامل بدون غلو به جمهوری اسلامی می‌توانيم معايب و خصوصيات آن را در اين دوران بشناسيم تا بتواند پايه‌ای برای پرش‌ها و جهش‌های آينده باشد.





















Copyright: gooya.com 2016