شنبه 24 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالله ناصری: جبهه اصلاحات با نامزد واحد در انتخابات سال آينده حضور خواهد يافت، ايسنا

- بايد منتظر بود تا بازخورد مردم در برابر گفتمان مهندس موسوی مشخص شود

عضو شورای عالی بنياد باران گفت: به گفته بسياری از تحليلگران، سفرهای استانی خاتمی نشان می‌دهد که با حضور وی در انتخابات، يک جنبش اجتماعی فراگير در حال شکل‌گيری است.

به گزارش ايسنا- منطقه زنجان، دکتر عبدالله ناصری در جمع اصلاح‌طلبان استان زنجان در دفتر سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی شاخه زنجان اظهار کرد: با اعلام نامزدی خاتمی از ۲۰ بهمن تاکنون اتفاقاتی در سفرهای استانی وی رخ داده که نشان می‌دهد خاتمی تصميم درستی گرفته و اين جنبش فراگير اجتماعی تنها با حضور خاتمی ايجاد می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی، نگاه عرفانی به انقلاب اسلامی را يکی از رويکردهای اصلی مد نظر امام خمينی (ره) عنوان کرد و افزود: اگر با ديدگاه عرفانی به انقلاب اسلامی نگريسته شود، می‌توان با شوق بيشتری در عرصه سياسی حضور يافت و نشاط سياسی را حس کرد چرا که هدف امام (ره) صرفا تشکيل يک نظام سياسی و حکومتی جديد نبود که افکار جهانيان را به خود جلب کند بلکه امام (ره) به موضوعات فراتر از جغرافيا نگاه می‌کرد و مسير تکامل و رشد معنوی انسان‌ها را دچار آسيب می‌ديد.

ناصری با بيان اينکه «توجه به ابعاد مادی و معيشتی انسان در مسير تکامل معنوی يک اصل اساسی است»، تاکيد کرد: تمام دغدغه ما در بحث تثبيت نظام جمهوری اسلامی اين بود که اين مسير رشد فراهم شود. به همين دليل رفتار سياسی مردم زنجان در انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی شکل کامل‌تری دارد.

مديرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی با بيان اينکه معتقديم تنها رويکرد قابل قبول اصلاح‌طلبان بايد راهبرد پيروزی حتمی باشد تاکيد کرد: جبهه اصلاحات با نامزد واحد در انتخابات رياست جمهوری سال آينده حضور خواهد يافت. بايد همه فعالان سياسی جبهه اصلاحات کمک کنند تا راهکارهای مناسب جهت اجرايی شدن اين ائتلاف ارائه شود. هرچند هر ۳ نامزد جبهه اصلاحات نيز با راهبرد و هدف پيروزی اصلاحات قدم در اين مسير گذاشته‌اند بنابراين در نهايت ۲ نامزد ديگر بايد زير پرچم نامزد واحد قرار گيرند و قطعا اين مهم تحقق خواهد يافت زيرا تا اين لحظه هيچ نشانه‌ای مبنی بر عدم اجماع اصلاح‌طلبان وجود ندارد.

وی با غيرمنتظره ارزيابی کردن حضور مهندس موسوی در عرصه انتخابات، خاطرنشان کرد: اعلام نامزدی مهندس موسوی در اين برهه زمانی غيرمنتظره بود اما بايد گفت نفس حضور ايشان يک اتفاق بزرگ و دارای پيام‌هايی ويژه برای مسوولان کشور است.

ناصری با اشاره به دعوت‌های پيشين از موسوی برای حضور در عرصه سياسی در سال‌های ۷۵ و ۸۴، بيان داشت: اين اصرار بدين جهت بود که ايشان دارای ويژگی‌هايی بودند که می‌توانستند انسجام ملی را شکل بدهند اما دلايل و شرايطی را مطرح می‌کردند که عملا منتج به حضور ايشان نمی‌شد ولی حضور مهندس موسوی پس از ۲۰ سال سکوت و عدم فعاليت معنادار، دارای پيام‌هايی است که بايد تحليل شود.

وی ادامه داد: بايد منتظر بود تا بازخورد مردم در برابر گفتمان مهندس موسوی مشخص شود.

وی در ادامه ضمن رد اين تلقی که حضور مهندس موسوی رأی کانديدای اصولگرايان را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: بايد ديد با گذر زمان گفتمان مهندس موسوی به چه ميزان در جامعه با اقبال مواجه می‌شود.

ناصری خاطرنشان کرد: برخی در پی آن هستند که انتخابات با حضور کمتر از ۵۵ درصد واجدين شرايط برگزار شود که در اين صورت منجر به پيروزی آنها خواهد شد اما بايد دانست به هر ميزان که آرای خاموش جامعه فعال شود، اين آرا متعلق به آقای خاتمی خواهد بود بنابراين بايد تلاش جبهه اصلاحات بر اين باشد که ميزان مشارکت را به بالای ۶۵ درصد برساند که در اين صورت پيروزی اصلاح‌طلبان قطعی خواهد بود.

وی افزود: بعيد می‌دانم که گفتمان ميرحسين موسوی مانند گفتمان خاتمی آرای خاموش جامعه را بيدار کند.

عضو شورای عالی بنياد باران در پاسخ به پيشنهاد يکی از حاضرين مبنی بر اينکه تا زمان اجماع خاتمی، ميرحسين و کروبی، همه جريانات جبهه اصلاح‌طلب از هر ۳ نامزد به صورت مشترک حمايت کنند،‌ گفت: اين اقدام بی‌معنی و فانتزی است که هر ۳ نامزد را به صورت همزمان حمايت کنيم.

ناصری خاطرنشان کرد: سياستی که ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان اعلام کرده، مبتنی بر عدم بيان تخريب عليه نامزدهای اصلاح‌طلب است.

ناصری درباره حضور کرباسچی در ستاد انتخاباتی کروبی و موضع اعلام حمايت حزب کارگزاران از خاتمی اظهار کرد: حضور کرباسچی در ستاد انتخاباتی کروبی تأثيری بر آرای خاتمی نخواهد داشت؛ البته اين اقدام کرباسچی به عنوان دبيرکل حزب کارگزاران در ادبيات تحزب چندان قابل قبول و تعريف شده نيست. همچنين بايد گفت حضور وی در رأس ستاد تبليغاتی کروبی فی‌نفسه سبد آرای کروبی را نيز چندان پر نخواهد کرد.

عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی با بيان اينکه "بزرگان اصلاحات می‌خواهند اتفاق سال ۸۴ مجددا رخ ندهد"، بيان کرد: تنها دغدغه ما اين است که اگر توافق و اجماع بر کانديدايی غير از خاتمی باشد، چگونه می‌توان جريان اجتماعی شکل گرفته بر مبنای گفتمان خاتمی را به سوی نامزد ديگر سوق داد. لذا با اين فرض عقل حکم می‌کند که شاخص‌های ديگری نظير ميزان رأی‌آوری نيز در اين اجماع مدنظر قرار گيرد.





















Copyright: gooya.com 2016