سه شنبه 27 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس ستاد انتخابات کشور: ۴۶ ميليون نفر واجد شرايط رأی دادن در انتخابات رياست‌جمهوری هستند، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: بر اساس تاييد کارشناسان سازمان ثبت احوال کشور، شمار واجدين شرکت در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در خرداد آينده، ۴۶ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، کامران دانشجو رئيس ستاد انتخابات وزارت کشور، پيش از ظهر امروز سه‌‌شنبه در اولين نشست خبری خود اظهار داشت:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجموعه فعاليت های ستاد انتخاباتی وزارت کشور از شش ماه پيش در مجموعه اين وزارتخانه آغاز شده و تاکنون بر اساس زمان‌بندی کارها به پيش رفته است و در اين دوره قانون انتخابات فعلی مبنای عمل قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: طراحی و سفارش تعرفه‌های انتخابات انجام شده و در اين حوزه‌ها همکاری مطلوبی ميان وزارت کشور و شورای نگهبان وجود دارد و نوع مهرهای انتخابات نيز طراحی و به تاييد رسيده و قراردادها در اين حوزه بسته شده است.
دانشجو اضافه کرد:‌ در ۲۲ خرداد علاوه بر دهمين انتخابات رياست‌جمهوری، انتخابات مياندوره‌ای مجلس شورای اسلامی در شش حوزه، انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ۲ استان و انتخابات مياندوره‌ای شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲ شهر برگزار خواهد شد که زمانبندی فعاليت‌های انتخاباتی به همه ستادها ابلاغ شده است و همايش‌های توجيهی در اين خصوص بين مرکزيت شش منطقه کشور برگزار خواهد شد.
دانشجو با بيان اينکه در اين دوره از انتخابات، هماهنگی‌های لازم برای برگزاری سه مرحله به صورت رايانه‌ای با شورای نگهبان صورت گرفته که اين سه مرحله شامل ثبت‌نام از کانديداها و قرار دادن فرم‌های ويژه ثبت‌نام بر روی سايت اين ستاد، ثبت شماره ملی با بهره‌گيری از سيستم‌های بارکدخوان در هر شعبه و مرحله سوم نيز مرحله تجميع آرا به شکل رايانه‌ای در سراسر کشور خواهد بود که در تلاش هستيم از طريق جلسات ويژه‌ای که با مراکز زيرساختی نظير مخابرات داشته‌ايم به تدريج بتوان کل انتخابات را به صورت رايانه‌ای برگزار کنيم.
معاون سياسی وزير کشور به بحث پرداخت حق‌الزحمه برگزارکنندگان انتخابات اشاره کرد و گفت: اين موضوع به عنوان دغدغه‌ای جدی برای وزارت کشور مطرح است که البته حق‌الزحمه معلمان از دور گذشته هنوز پرداخت نشده است که با جمع‌بندی‌های صورت گرفته اعتبار مورد نياز برای پرداخت حق‌الزحمه دوره‌های گذشته در متمم بودجه پيش‌بينی و در غالب ابلاغی از سوی معاونت راهبردی رياست جمهوری به وزارت کشور ارسال شده و پرداخت حق‌الزحمه مربوط به دوره‌های گذشته در اولويت قرار دارد و وزارت کشور در اين دوره نيز برای ممانعت از اين موضوع ۲ کار جدی را در دستور کار قرار داده و بر اساس آن از هر کدام از عوامل اجرايی اين دوره از انتخابات، شماره حسابی دريافت می‌شود تا از طريق اعتبار متمرکزی که به وزارت کشور در اين دوره اختصاص يافته بلافاصله بعد از انجام انتخابات حق‌الزحمه پرداخت شود.

* ايجاد ۶ کميته در ستاد انتخابات

قائم مقام وزير کشور به ايجاد کميته‌های تبليغات، پشتيبانی، امنيتی، فناوری، اطلاعات و استعلامات حقوقی در ستاد انتخاباتی وزارت کشور اشاره کرد و گفت: احکام مربوط به هر بخش صادر شده و کميته‌ها نيز همزمان با آغاز به کار فعاليت ستاد انتخاباتی وزارت کشور کار خود را آغاز کردند.
وی به ماده ۶۶قانون انتخابات رياست جمهوری در خصوص فعاليت‌های تبليغاتی نامزدها اشاره کرد و گفت: داوطلب کسی است که ثبت‌نام می‌کند و نامزد کسی است که پس از ثبت‌نام مراحل احراز وی صورت گرفته باشد که بر اين اساس، پس از اعلام اسامی، احرازشدگان اجازه فعاليت تبليغاتی می‌يابند.
دانشجو تصريح کرد: از ۳۱ ارديبهشت که اسامی احراز شدگان اعلام می‌شود، کانديداها به مدت ۲۰ روز از اين تاريخ فرصت انجام فعاليت‌های تبليغاتی را خواهند داشت که بر اساس آن می‌توانند ستادهای اصلی و فرعی خود را فعال کرده و نسبت به انجام اقداماتی نظير پخش اعلاميه و اطلاعيه اقدام کنند اما در خصوص قبل از اين مدت فعاليت‌ها و انجام آنها مشکلی ندارد و طبق دستور رئيس‌جمهور داوطلبين می‌توانند در استان‌ها و شهرها حضور يافته و ضمن سخنرانی نقدها و نظرات خود را نيز بيان کنند و کسی نيز حق ندارد در انجام اين مراحل ممانعتی ايجاد کنند و در اين خصوص به فرمانداری‌ها و استانداری‌ها تاکيد کرده‌ايم که فضا را به گونه‌ای فراهم کند که شرايط برای ارائه برنامه داوطلبين فراهم باشد.
رئيس ستاد انتخابات وزارت کشور تاکيد کرد:‌ آنچه مهم است فعاليت ستادهای تبليغاتی در غالب تبليغات مشهود است که بايد در موعد زمانی قانونی خود صورت گيرد که البته بايد برای تجمعات و ميتينگ‌ها بر اساس قانون تجمعات اقدام صورت گيرد تا اينگونه برنامه‌ها در نهايت آرامش و امنيت برقرار شود.
دانشجو تعداد واجدين شرايط برای رای دادن در انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ را ۴۶ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: در خصوص تعيين واجدين شرايط برای رای دادن معمولا اختلاف نظر وجود داشته است که اين اختلاف‌نظرها گاهی در انتخابات نهم رياست جمهوری به هيئت دولت وقت نيز رسيد اما در اين دوره وزارت کشور با بهره‌گيری از توان کارشناسان از ثبت احوال و ديگر مراکز، عدد دقيق شمار واجدين حق رای را تعيين کرده که تعداد واجدين شرايط در هر استانی اعلام شده و به آنها ابلاغ خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016