پنجشنبه 6 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قصد پدر و مادر رکسانا صابری برای سفر به ايران، بی بی سی

پدر رکسانا صابری خبرنگار متولد آمريکا که در ايران زندانی است می گويد او و همسرش درحال برنامه ريزی برای سفر به ايران ظرف چند روز آينده برای ملاقات با دختر خود هستند.

اين يک روز پس از آن است که آقای صابری پس از گفتگوی تلفنی با دخترش در زندان اوين شديدا نسبت به حال روحی وی ابراز نگرانی کرد و گفت رکسانا ممکن است دست به اعتصاب غذا بزند که با توجه به توان جسمی اش اقدامی خطرناک دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای صابری چهارشنبه به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفت: "اميدوارم که اگر او ما را ببيند، روحيه اش تقويت شود."

وی يک روز پيشتر به بی بی سی فارسی گفته بود: "می دانيم از نظر روانی فشار زيادی به دخترم وارد شده و او تحمل ماندن در زندان را ندارد".

به گفته او، خانم صابری تصميم گرفته اگر بخواهند او را چند ماه در زندان نگاه دارند، دست به اعتصاب غذا بزند و آنقدر غذا نخورد "تا از بين برود".

آقای صابری گفت: "رکسانا از نظر جسمی بسيار نحيف است و اگر اعتصاب غذا کند خيلی زود از بين خواهد رفت... او وضع خطرناکی دارد و من و مادرش بسيار نگران او هستيم".

مادر خانم صابری ژاپنی است.

دولت ايران رسما اتهامات خانم صابری را اعلام نکرده اما سخنگوی وزارت خارجه ايران يک بار گفت که خانم صابری، ۳۱ ساله، فعاليت های "غيرقانونی" داشته است زيرا عليرغم عدم تمديد مجوز کارش در سال ۲۰۰۶ به کار در ايران ادامه داد.

آقای صابری گفته بود که مقام ها دخترش را به "بهانه" خريداری شراب بازداشت کردند.

رضا صابری که پيشتر در نامه ای از آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود دستور آزادی دخترش را صادر کند، می گويد هنوز پاسخی برای اين نامه دريافت نکرده است.

'دسترسی کنسولی'

پيشتر در روز چهارشنبه آمريکا گفت ديپلمات های سوئيسی درحال اعمال فشار بر ايران برای گرفتن اجازه ملاقات با اين خبرنگار متولد آمريکا در زندان اوين هستند.

گوردون ديوگيد سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت: "ما اکنون از طريق سوئيس برای دسترسی کنسولی فشار می آوريم، کاری که احساس می کنيم به خصوص در اين مقطع لازم است."

سوئيس نماينده منافع آمريکا در ايران است زيرا واشنگتن با تهران روابط ديپلماتيک ندارد.

خانم صابری يک خبرنگار آزاد است و برای "راديوی عمومی آمريکا" (ان پی آر)، بی بی سی، ای بی سی نيوز و ساير رسانه های بين المللی کار کرده است. اين شبکه ها روز ۱۰ مارس طی نامه ای خواستار علنی شدن اتهامات خانم صابری شده بودند.

رضا صابری در گفتگوی خود با بی‌بی‌سی فارسی گفت مقامات قضائی تصميم گرفته اند دخترش را در زندان نگه دارند.

او که ساکن شهر فارگو است گفت دخترش صبح سه شنبه ۴ فروردين (۲۴ مارس) از زندان به او تلفن زنده و از ادامه بازداشت خود خبر داده است.

درحالی که حسن حداد، يک مقام دادسرای تهران، اواسط اسفندماه گفته بود خانم صابری"تا چند روز ديگر" آزاد می شود اما به گفته پدر خانم صابری، اين تصميم تغيير کرده است.

آقای صابری گفت: "دخترم در تماس تلفنی امروز بسيار مايوسانه حرف می زد و گفت که آقای حداد به او گفته تصميم گرفته اند به اين زودی ها او را آزاد نکنند".

به گفته آقای صابری، آقای حداد به دختر او گفته است که مدت بازداشت ممکن است به چند ماه يا حتی دو سال بکشد.

رکسانا صابری که متولد آمريکا است، از حدود شش سال پيش به ايران رفت و با مجوز دولت ايران برای رسانه هايی چون راديوی عمومی آمريکا و بی بی سی مشغول به کار شد.

بنابه گزارش ها مجوز فعاليت خبرنگاری خانم صابری از حدود يک سال پيش تمديد نشده بود.





















Copyright: gooya.com 2016