جمعه 7 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رفسنجانی: حرف‌هايی که اوباما زد، دم خروسی بود که از زير پوستين آن ها بيرون آمد، ايسنا

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: مجريان و ناظران بايد از انتخابات مراقبت کنند و با صراحتی که مقام معظم رهبری فرمودند ديگر جای هيچ نگرانی نيست و احزاب و رسانه‌ها و مردم وظيفه دارند انتخابات پرشوری را تدارک ببينند تا پشتوانه عظيمی برای جمهوری اسلامی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خطيب اولين نماز جمعه تهران در سال ۸۸ هم‌چنين در بخش نخست خطبه‌ها با تاکيد بر اهميت مسجد به عنوان مهم‌ترين ساختار نظام اسلامی اظهار کرد: طبق فرمايشات قرآن ، مسجد از زمان هبوط حضرت آدم وجود داشته و ساختار اديان آسمانی محسوب می‌شود. تعبير مسجد مشتق از سجده است و پيش از اسلام نيز نام مسجد وجود داشته که از جمله آن مسجدالاقصی است.

وی افزود: احکام مساجد در قرآن حتی در دوران مکه پيامبر يعنی در سوره‌های مکی عنوان شده است؛ از جمله در سوره جن آمده است که در طايفه جن‌ها نيز مسجد وجود دارد؛ البته اين احتمال اقواست؛ بنابراين مسجد محدود به زمان و مکان و حتی بشر نيست، بلکه انسان و ملائکه و جن همه مکلفند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هاشمی رفسنجانی با بيان اين‌که تاسيس و بهره‌برداری از مسجد بايد بر اساس اخلاص و قصد قربت و برای خدا و در جهت رفاه، تربيت و پيشبرد اهداف امت اسلامی انجام شود، افزود: در قرآن تاکيد شده که در هر جا مسجدی بنا شد بايد آينده انسان را که همان قيامت است و نيز عدل،‌ اعتدال و اخلاص را تامين کند؛ اين شرط مهمی است و در مقابل آن، چنانچه از مساجد به عنوان ابزار اهداف مادی استفاده شود، بسيار نارواست؛ چه مسجدسازی ، چه مسجدداری و چه بهره‌گيری از آن نبايد با نگاهی ابزاری و به عنوان پايگاهی برای قدرت‌طلبی باشد، کسانی هم که به مسجد می‌روند، نبايد اين قصد را داشته باشند که در ميان مردم برای خود جايگاهی ايجاد کنند؛ بنابراين ساخت و اداره مسجد بايد موحدانه، با اخلاص و هدف نزديک‌کردن راه رسيدن به خدا باشد؛ زيرا آلوده‌کردن هر عبادتی به موارد غيرخدايی، يک نوع شرک است.

رييس مجلس خبرگان رهبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران نيز به تحليل مسائل سياسی روز پرداخت و با تبريک فرا رسيدن سال نو و حلول ماه فروردين به همه هموطنان گفت: حقيقتا نوروز سنت ارزشمندی است که در کشور ما و نيز سراسر دنيا به مناسبت نو شدن طبيعت جشن گرفته می‌شود . نوروز ملاقات‌ها ، تجديد روابط و پاکيزگی‌ها را برای ما دارد و با اضافاتی که اسلام برای آن به همراه آورده، دعا می‌کنيم که خداوند لطف خود را در طول سال به ما عنايت فرمايد.

هاشمی در ادامه رحلت همسر مکرم حضرت امام راحل را تسليت گفت و خاطرنشان کرد: در سال‌های طولانی، چه در دوره زندان، چه تبعيد و چه رهبری حضرت امام ، ايشان با همدلی، شجاعت و همراهی در کنار امام بودند و حقيقتا نقش مهمی در پيروزی انقلاب داشتند، ان‌شاءالله خداوند اين بانوی پاک، دانا و حکيمه را مورد لطف و عنايت خود قرار دهد و به بيت امام (ره) صبر و اجر عنايت فرمايد.

وی افزود: من از همسر امام راحل طی اين سالهای زيادی که ارتباط خانوادگی داشتيم، چيزهای مهمی به ياد دارم، از جمله شبی که حضرت امام به رحمت خدا رفتند، قرار شد تا فردايش که مقدمات مجلس خبرگان و ساير مقدمات را فراهم کنيم، اين خبر را اعلام نکنيم، اما به محض آنکه اين خبر به داخل بيت امام رسيد، صدای فرياد خانم‌ها را شنيديم و اين منافات داشت با تصميمی که ما گرفته بوديم، من به اندرون رفتم و ديدم که اشک از چشمان همسر حضرت امام جاريست، گفتم اگر صدای گريه‌های شما به کوچه‌های جماران برسد، ممکن است دشمن خبردار شود و اين خطرناک است و حقيقتا پس از مطرح شدن اين موضوع تا آخر شب که ما آنجا بوديم ديگر صدای گريه‌ای شنيده نشد. ممکن بود مساله خاصی پيش نيايد، اما به هر حال احتياط واجب بود. من از اين نوع مسائل چه در زمان تبعيد امام و چه در زمان فوت حاج آقا مصطفی و چه حاج احمد آقا و صبر و استقامت همسر مکرم امام زياد به ياد دارم.

رييس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبری در پيام نوروزی و سخنرانی مشهد برای سال ۸۸ گفت: مقام معظم رهبری بر الگوی مصرف و اصلاح آن تاکيد کردند و اين همان بحث مجلس و دولت، بحث يارانه‌ها ، بودجه، سياست‌های برنامه پنجم، سند چشم‌اندازبيست ساله و سياست‌های کلی اصل ۴۴ است که به عنوان کارهای مهم امسال بايد مد نظر قرار بگيرد.

هاشمی رفسنجانی با بيان اين‌که الگوی مصرف در کشور ما به ويژه در بخش انرژی نادرست است، اظهار کرد: در کشور ما مصرف انرژی عادلانه و مدبرانه نيست. اسراف بسيار زياد است و در مقايسه با کشورهايی که چندين برابر ما جمعيت دارند، مصرف انرژی بالايی داريم؛ البته اين اسراف برای طبقات پايين جامعه نيست، آنها مصرف کمی دارند، اين تاکيدات بيشتر متوجه کسانی است که مصرف بالايی دارند و نظر رهبری به آن‌هاست، ضمن آنکه بايد مواظب بود به کسانی که مصرف زيادی ندارند، ستم نشود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اصلاح مصرف کار بزرگی است که دانشمندان بايد الگوی مناسبی برای آن تهيه کنند و مجلس و دولت بايد با نهايت دقت، صداقت و به دور از بحث‌های تشنج‌زا آن را عملی کنند، اين ممکن است به شرط آن‌که با تدبير و مناسب با زمان و مکان انجام شود و ما به عنوان ناظر و مردم به عنوان صاحب بايد اين سياست‌ها را پی‌گيری کنيم.

رييس مجلس خبرگان رهبری در بخش ديگری از سخنانش به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: يکی ديگر از مسائلی که مد نظر مقام معظم رهبری بود و ايشان در سخنان خود بسيار بر آن تاکيد کردند، مساله انتخابات بود، اين‌که مردم صاحب انتخابات هستند و رايشان بسيار مهم است. مردم اگر ايمان و قبول نداشته باشند، ضعيف حرکت می‌کنند و تاثير آن بر انتخابات است؛ بنابراين بايد انتخابات را به گونه‌ای برگزار کرد که مردم به طور انبوه در آن شرکت کنند.

هاشمی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنين تاکيد داشتند که انتخابات بايد سالم برگزار شود و شکی نيست که مردم ما انتخابات مغلوط را نمی‌پذيرند. نکته ديگری که در حرف‌های ايشان وجود داشت و به بسياری از شايعات پايان داد، اين بود که ايشان فرمودند "از هيچ فرد خاصی حمايت نمی‌کنند بلکه يک رای دارند و آن را به هر کسی که صلاح بدانند می‌دهند". بنابراين مجريان و ناظران بايد از انتخابات مراقبت کنند و با صراحتی که مقام معظم رهبری فرمودند ديگر جای هيچ نگرانی نيست و احزاب و رسانه‌ها و مردم وظيفه دارند انتخابات پرشوری را تدارک ببينند تا پشتوانه عظيمی برای حکومت جمهوری اسلامی فراهم شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين به پيام رييس‌جمهور آمريکا به مناسبت سال جديد در ايران اشاره کرد و گفت: بخش عمده پيام ويدئويی رييس‌جمهور آمريکا مربوط به ايران بود که در ظاهر نشان می‌داد به ارتباط با ايران متمايل است؛ اما حرف‌هايی که زد دم خروسی بود که از زير پوستين آنها بيرون آمد . او بحث تروريسم را مطرح کرد، گويی که ايران حامی تروريسم است و يا بحث‌هايی در مورد سلاح هسته‌يی، در حالی که اين‌ها مسائلی نيست که پيش‌داوری شود، بلکه بايد در مذاکره مورد بحث قرار گيرد و با اين حرف‌ها رييس‌جمهور آمريکا نشان داد به دنبال چيست. رهبری هم خوب جواب دادند و گفتند ما تا اينجا تغييری در رفتار آمريکا نمی‌بينيم، حرف‌های آنها فرقی نکرده و تنها ادبياتشان متفاوت شده است. آمريکا چهل پنجاه سال است به ايران ظلم می‌کند، پس بايد حسن نيتی در عمل نشان دهد؛ از جمله چنان‌چه ما خواستيم اموالی را که به ناحق مسدود کرده، بازگرداند؛ بنابراين همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند بايد تغييری در عمل آمريکا انجام شود و يا همان‌طور که امام فرمودند « تا آمريکا آدم نشود با او مذاکره نمی‌کنيم.»

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: ما با ملت آمريکا مشکلی نداريم، مشکل ما با دولت آمريکاست که اگر رفتار درست از نظر بين‌المللی داشته باشد با او نيز مشکلی نخواهيم داشت و مقام معظم رهبری اين موضع را به خوبی روشن و مطرح کردند؛ اين همان چيزی است که ما بايد در آن متفق باشيم و توصيه‌های ايشان جزو سياست‌های واجب‌الاتباع سال آينده ماست، ان‌شاءالله مردم ، احزاب و رسانه‌ها و مسوولان به آن عمل می‌کنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين با اشاره به سفر خود به عراق يادآور شد: از اين سفر بسيار خوشحاليم؛ اولا احساس کرديم عراق در جهت امنيت پيش می‌رود و آمريکايی‌ها را در مسير خود نديديم ، بلکه عراقی‌ها خود امنيتشان را حفظ می‌کنند؛ البته کسانی هم بودند که می‌خواستند حادثه‌آفرينی کنند، اما نتوانستند. پيش از رفتن ما باقی‌مانده‌های حزب بعث که منزوی هم شدند، اعتراض کردند و گفتند اين‌ها فرمانده جنگ ايران و عراق بوند و فرزندان ما را کشتند؛ اما مردم، رسانه‌ها و شخصيت‌های عراق در اين زمينه با آنها همکاری نکردند و آنها سرجمع توانستند ۱۰۰ نفر را با اين حرف‌ها در فلوجه به بيرون بکشانند؛ در حالی که شخصيت‌ها، مردم و رسانه‌های عراق گفتند که اينها ( ايرانی‌ها) خاتم جنگ بودند و فکر نمی‌کنم مسوولی با هياتی اينچنين مورد استقبال احزاب، شخصيت‌ها و علمای حوزه علميه عراق قرار گرفته باشد.

وی در پايان با بيان اين که « ملت ايران و عراق با هم مشکلی ندارند و به آينده نگاه می‌کنند» افزود: جای اين است که بيشتر با عراق همدلی کنيم، خصوصا برای ساختن اعتاب مقدس که زمينه‌های آن نيز کاملا مهياست، ان‌شاءالله از اين نصر و پيروزی که خداوند به ملت ايران و عراق اعطا کرده به درستی استفاده کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016