پنجشنبه 13 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمايت آمريکا و سازمان ملل از تداوم راه‌حل تشکيل دولت فلسطينی، دويچه وله

اظهارات مقام‌های دولت جديد اسراييل واکنش‌های نگران‌کننده‌ای برانگيخته است. اوباما، رييس‌ جمهوری آمريکا، بر لزوم تشکيل کشور فلسطين تأکيد ورزيد و دبير کل سازمان ملل متحد از دولت اسراييل خواست که روند صلح را از سر بگيرد.

توافق "کنفرانس صلح آناپوليس" که راه حل تشکيل کشور فلسطين را در کنار اسراييل برای استقرار صلح مطرح کرده، همچنان محور سياست خارجی آمريکا در خاورميانه خواهد بود. به گفته‌ی باراک اوباما، رييس‌جمهوری آمريکا، دولت جديد اسراييل نيز بايد اين محور را اساس تلاش‌های خود برای برقراری صلح قرار دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حاليست که اظهارات وزير خارجه‌ی جديد اسراييل، آويگدور ليبرمن، و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين کشور، در مورد روند صلح با فلسطينيان نگرانی‌های بسياری در سطح جهان برانگيخته است.

ويگدور ليبرمن "کنفرانس صلح آناپوليس" را بی‌اعتبار خواند و گفت‌ که دولت جديد اسراييل تعهدی به راه حل تشکيل کشور مستقل فلسطين احساس نمی‌کند. بنيامين نتانياهو نيز در اظهارات خود در روز سه‌شنبه ۳۱ مارس، بر پای‌بندی دولت جديد بر روند صلح تأکيد کرد اما از راه حل تشکيل کشور فلسطين در کنار اسراييل سخنی به ميان نياورد.

باراک اوباما ضمن ابراز حمايت «تزلزل‌ناپذير» از دولت جديد اسراييل در امور مربوط به امنيت‌، ابراز اميدواری کرد که راه حل تشکيل کشور فلسطين در کنار اسراييل پا برجا بماند. رييس‌جمهوری آمريکا روز چهارشنبه، اول آوريل گفت که کشورش از همکاری با نتانياهو به ويژه در دو موضوع روند صلح با فلسطينی‌ها و ايران خوشنود خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريکا اعلام کرد که اين کشور همچنان معتقد است که مناقشه‌ی خاورميانه با تشکيل کشور فلسطين حل و فصل خواهد شد. او گفت‌‌ که دولت جديد آمريکا سياست خارجی اين کشور را در بسياری از زمينه‌ها بازبينی ‌خواهد کرد اما اين بازبينی شامل خط مشی تشکيل کشور مستقل فلسطين به منظور صلح با اسراييل نخواهد شد.

بان کی مون هم خواستار ادامه‌ی روند صلح خاور ميانه شد

در همين حال بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، نيز از نتانياهو خواست، سياست کشور خود را با خط مشی اين سازمان منطبق سازد. وی ابراز خوشنودی کرد که در همه‌ی عرصه‌های مربوط به صلح و امنيت خاورميانه با اسراييل همکاری کند.

بان تأکيد کرد که اين همکاری شامل ازسرگيری روند صلح خاورميانه با هدف تشکيل کشور مستقل فلسطين خواهد شد.

اظهارات مقام‌های دولت جديد اسراييل نگرانی تونی بلر، نماينده‌ی ويژه‌ی گروه چهارگانه‌ی صلح خاورميانه‌، را نيز برانگيخته است.

وزارت خارجه‌ی آمريکا اعلام کرد که می‌خواهد، موضع «نهايی» اسراييل در اين زمينه را بشنود. اما دولت ايالات متحده تا کنون از اظهارات نتانياهو در اين باره انتقاد نکرده است.





















Copyright: gooya.com 2016