دوشنبه 17 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: خاتمی برنامه‌ای برای ديدار با اوباما ندارد، برنامه‌های موشکی کره شمالی ارتباطی با ايران ندارد، ايلنا

خواستار جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستيم و از آمريکا انتظار می‌رود اقدامات جدی و عملياتی برای نابودی اين تهديد انجام دهد تا صلح و ثبات جهانی استقرار يابد.


ايلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در باره سفر سيد محمد خاتمی به ترکيه و احتمال ديدار يا ملاقات وی با رئيس‌جمهور آمريکا گفت: بنابر اطلاعاتی که سفارت جمهوری اسلامی ايران در آنکارا به ما داده است، چنين ديداری در دستور کار و برنامه آقای خاتمی وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار ايلنا, حسن قشقاوی روز دوشنبه در اولين جلسه هفتگی خود با خبرنگاران و رسانه‌های داخلی و خارجی در سال جديد از سفر رئيس‌جمهوری ايران و هيات همراه به جمهوری قزاقستان خبر داد و گفت: آقای احمدی‌نژاد و هيات همراه برای انجام سفر دو روزه و ديدار با مقامات به جمهوری قزاقستان سفر می‌کنند، در اين سفر علاوه بر انتشار بيانيه مشترک، اسناد همکاری‌ها در زمينه‌های کار و امور اجتماعی، محيط زيست، بهداشت و انرژی به امضا خواهد رسيد.
وی در ادامه از سفر وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه به ايران خبر داد و گفت: وزير امور خارجه سوريه پس فردا(چهارشنبه) در چارچوب تداوم رايزنی‌های دوجانبه و منطقه‌ای و ديدار با مقامات جمهوری اسلامی وارد تهران خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت خارجه در ادامه اين جلسه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر اخير سيد محمد خاتمی رئيس‌جمهور پيشين کشورمان برای شرکت در اجلاسی مربوط به گفت‌وگوی تمدن‌ها به ترکيه و احتمال ملاقات با باراک اوباما و منع و توصيه وزارت خارجه به هيات ايرانی، توضيح داد: اين نشست در چارچوب گفت‌وگوی تمدن‌ها و توسط اسپانيا و ترکيه برگزار می‌شود که شخصيت‌های سياسی و سازمان‌های مردم‌نهاد در آن شرکت می‌کند، بنا به اطلاعاتی که سفارت ايران در ترکيه به ما داده است, چنين ديداری در دستور کار و برنامه آقای خاتمی نيست.
وی معتقد است: اين نشست به عنوان فرصتی محسوب می‌شود که نهادهای مختلف به ويژه سازمان‌های غيردولتی و مردم‌نهاد در آن فعاليت کنند.
قشقاوی درپاسخ به سوال ديگر مبنی بر افزايش احتمال حمله اسرائيل به ايران و همچنين خريد سامانه موشکی ايران از روسيه گفت: اين تهديدات, اغراض خاص روانی و تبليغاتی دارد و ما آن‌ها را در چارچوب کارهای تبليغاتی تلقی می‌کنيم. به هر حال جمهوری اسلامی ايران آمادگی کامل دفاعی نسبت به هرگونه تعرض را دارد.
وی در خصوص همکاری دفاعی با روسيه نيز گفت: همکاری دفاعی با روسيه در دست اقدام و پيگيری است. شرايط ، نحوه پيشرفت و جزئيات اين مسايل توسط مقامات دفاعی کشورمان و در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد.
قشقاوی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخير باراک اوباما مبنی بر اينکه آمريکا, ايران هسته‌ای را نمی‌پذيرد، خاطرنشان کرد: اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا اجزای مختلفی دارد. بحث پذيرش حق هسته‌ای ايران از صحبت‌های او بود که اميدواريم اين حرف در عمل هم محقق شود و مکانيزم‌های عملياتی آن نيز محقق گردد، از سوی ديگر تکرار عبارت دولت گذشته ايالت متحده هم از ديگر بخش‌های اظهارات اوباما بود. در صورتی‌که سلاح هسته‌ای ايران را آژانس بين‌المللی هسته‌ای تاييد نکرده و در دکترين دفاعی ايران نيز چنين چيزی وجود ندارد .بايد تاکيد کنيم که تکرار اتهامات دولت گذشته آمريکا از سوی رئيس‌جمهور جديد اين کشور با شعار تغيير تناقض دارد.
قشقاوی در ادامه گفت: خلع سلاح نه کاهش آن، ايده بسيار خوبی است و به گواهی اسناد موجود بين‌المللی ايران همواره پيشتاز اين ايده بوده است لذا اميدواريم برای نابودی زرادخانه‌های هسته‌ای تلاش شود. اين يک تهديد است و با تبليغات نمی‌توان واقعيات را تغيير داد.
وی افزود:ما خواستار جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستيم و از آمريکا انتظار می‌رود اقدامات جدی و عملياتی برای نابودی اين تهديد انجام دهد تا صلح و ثبات جهانی استقرار يابد.
خبرنگار ديگری در خصوص فعاليت‌های موشکی ايران سوال کرد که قشقاوی در پاسخ تصريح کرد: فعاليت‌های فنی ايران در بحث ماهواره‌بر روشن و براساس قواعد شناخته شده بين‌المللی است و هيچ‌کس نمی‌تواند دستاوردهای فنی ايران در اين حوزه را تهديد تلقی کند.
وی در پاسخ به سوالی ديگر پيرامون حضور در اجلاس لاهه گفت: سياست کلی ما حضور فعال در اجلاس‌های بين‌المللی برای برقراری امنيت در افغانستان است و عموما راهکار منطقه‌ای را موفق می‌دانيم و برای پيشرفت و رفاه مردم افغانستان و مقابله با افراط‌‌گرايی و همچنين رشد و توسعه عمرانی تلاش می‌کنيم.
وی در پاسخ به سوالی پيرامون قاچاق اسلحه برای فلسطين از مرز سودان، توضيح داد: چنين اخباری فاقد ارزش‌های رسانه‌ای است زيرا چند ماه از جنگ غزه گذشته است و منابع دست چندم اين اخبار را داده‌اند. سودان نيز اين منابع را کم‌اهميت جلوه داد و گفته است قاچاق انسان صورت گرفته و نه قاچاق اسلحه.
قشقاوی ادامه داد: از سوی ديگر سودان مرزی با فلسطين ندارد و اين مسائل اغراض تبليغی بعد از عدم موفقيت رژيم صهيونيست است، فشار در داخل رژيم صهيونيست زياد شده و اين رژيم برای خلاصی از اين فشار پس از دو ماه از طريق منابع دست چندم اقدام به خبرپردازی می‌کند تا از فضای سنگين عدم دستاورد خلاص شود.
قشقاوی در مورد برخی اخبار مبنی بر انتقال دارو، غذا و مواد غيرنظامی از طريق خاک ايران از سوی ناتو به افغانستان و احتمال همکاری ايران با ناتو، خاطرنشان کرد: چنين موافقتی ميان ايران با ناتو يا دولت آلمان اتفاق نيفتاده است و توافقی برای انتقال مواد غيرنظامی به خاک افغانستان از طريق خاک ايران صورت نگرفته است اما بندر چابهار ظرفيت بالايی پيدا کرده است. اين اقدام جديدی نيست که از ظرفيت‌های اين بندر برای کمک به مردم افغانستان استفاده کنيم.
وی ادامه داد:استفاده از ظرفيت بندر چابهار و انجام چنين مساعدت‌هايی برای حل مشکلات مردم افغانستان وجود دارد و اين يک کار انسان‌دوستانه است و روابط همسايگی و دوستی اقتضا می‌کند از اين ظرفيت‌ها استفاده کنيم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات باراک اوباما مبنی بر اينکه ايران يک تهديد محسوب می‌شود، ادامه داد: همه می‌دانند تهديد بالفعل وجود زرادخانه‌های سلاح‌های هسته‌ای است و فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای هيچ‌کس را تهديد نمی‌کند، از سوی ديگر استقرار سپر موشکی در چک نيز يک امر روشن محسوب می‌شود که برای مقاصد بزرگ مانند حفظ برتری بر روسيه است، اين مساله به قدری واضح می‌باشد که هيچ‌کس نمی‌تواند آن‌را عليه ايران بپذيرد، افکار عمومی جهان حق را به ايران می‌دهد و قطعا جهانيان از برنامه صلح‌آميز ايران حمايت خواهند کرد.
قشقاوی در ادامه در واکنش به سوال يکی از خبرنگاران پيرامون آزمايشات موشکی کره شمالی و همکاری ايران با اين کشور گفت: برنامه‌های موشکی ايران و برنامه موشکی کره شمالی موضوعاتی جدا و مستقل هستند، برنامه کره از سال‌ها قبل شروع شده و هيچ ارتباطی به ايران ندارد، البته به نظر ما همه کشورها در منطقه شرق آسيا بايد تلاش و به صلح و ثبات و توسعه فکر کنند زيرا شرايط بحران اقتصادی اقتضا می‌کند اختلافات، تبديل به صلح و دوستی شود.
وی همچنين درباره شرکت ايران در اجلاس ايتاليا برای امنيت افغانستان اظهار داشت: زمان زيادی تا اين اجلاس باقی مانده و ما هنوز نمی‌توانيم بگوييم که شرکت می‌کنيم يا نمی‌کنيم.
قشقاوی درباره نقش ميانجيگری ژاپن نيز توضيح داد: ما رابطه خوبی با ژاپن داريم، امسال هشتادمين سال رابطه دو کشور است و برنامه‌هايی برای آن در نظر داريم اما بحث ميانجيگری اين کشور مطرح نيست.
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در خصوص موضع جمهوری اسلامی ايران درباره پرتاب موشک از سوی کره شمالی، تصريح کرد: بايد اختلافات در منطقه شرق آسيا به ويژه در شرايط بحران اقتصادی تبديل به پيشرفت، توسعه و صلح وثبات شود.
قشقاوی در ادامه درباره موشک‌های بالستيک ايران و نگرانی کشورهای عربی از اين موضوع و خريد تسليحات از سوی اين کشورها، تاکيد کرد: روندی که کشورهای همسايه عربی برای خريد تسليحاتی خود دارند از سال‌ها قبل آغاز شده و اين مساله ارتباطی به ايران ندارد، بسياری از کشورهای عربی صراحتا ادعاهای غرب را رد کرده‌اند و گفته‌اند که هيچ تهديدی از سوی ايران احساس نمی‌کنند و اعلام کرده‌اند خريد تسليحاتی آنان برای مقابله با موشک‌های بالستيک ايران نيست.
وی در بخش ديگری از سخنانش و در خصوص تامين امنيت شرق کشور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اينکه آيا تغييری در روند دفاعی ايران به وجود آمده، اظهار داشت: هر يک از سازمان‌ها وظيفه خود را انجام می‌دهند و در آن تغييری به وجود نيامده و همه در حيطه اختيارات و وظايف خود عمل می‌کنند.
خبرنگار ديگری در خصوص ارتباط ايران با ناتو سوال کرد و قشقاوی پاسخ داد: مذاکرات ديپلماتيک با سازمان‌های منطقه‌ای و بين‌المللی وجود دارد اما اين به معنای اقداماتی خاص يا تغيير رويکرد محسوب نمی‌شود.
وی همچنين در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اوباما مبنی بر احترام متقابل با ايران، افزود: ايران به اين اظهارات پاسخ داده به ويژه فرمايشات مقام معظم رهبری در مشهد مدنظر ما قرار دارد، اميدواريم فرمايشات ايشان به صورت صحيح ترجمه شود و حاصل آن تغيير عملی در مواضع آمريکا باشد، اوباما در حرف حق مسلم ايران را پذيرفته اما اين‌ها تنها کلمات است و به صورت عمل بايد محقق شود.
خبرنگار ديگری با اشاره به حضور وزير امورخارجه سوريه در ايران، درباره نقش ميانجيگری اين کشور سوال کرد و قشقاوی در پاسخ گفت: رابطه ايران و سوريه بسيار مستحکم، برادرانه و دوستانه است، بارها که بحث‌هايی تبليغاتی مطرح شده، دو طرف بر تعميق مناسبات و تداوم رابطه و رايزنی‌ها تاکيد داشتند و اين ارتباط چه در چارچوب رايزنی‌های بين‌المللی و چه منطقه‌ای تداوم دارد.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال پايانی اين جلسه در مورد موضع صريح جمهوری اسلامی ايران در قبال پرتاب موشک از سوی کره شمالی بار ديگر تاکيد کرد: ما استفاده و برخورداری صلح‌آميز از فضا در چارچوب قواعد بين‌المللی را حق خود و همه می‌دانيم، تکنولوژی و حق توسعه اصلی‌ترين حق است، علم ميراث مشترک همه بشريت محسوب می‌شود و نبايد در انحصار کشور ديگر قرار گيرد.





















Copyright: gooya.com 2016