دوشنبه 17 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی در نخستين نشست مطبوعاتی: گشت های ارشاد را جمع آوری می کنم، با افراد ساختار شکن کنار نمی آيم، انتخاب

- در جهت آزادی بيان و عقيده ، آزادی مطبوعات و آزادی در نشر کتاب ها در چارچوب قوانين موجود، اگرچه به آن قانون اعتقاد نداشته باشيم تلاش می کنيم.


خبرگزاری انتخاب: ميرحسين موسوی گفت:« انتخابات‌ها در کشور فرصت ملت برای نگاه کردن به آنچه گذشته و تجديدنظر در تصميمات خود براساس نقد گذشته و نگاه به آينده است.»

مهندس ميرحسين موسوی بعدازظهر امروز(دوشنبه) در اولين نشست خبری خود پس از اعلام کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری، که در محل روزنامه اطلاعات و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی انجام می‌شد،با بيان اينکه اين نگاه متاثر از شرايط جهانی و داخلی است،افزود:«جامعه ما در چهار سال گذشته تغييراتی داشته و اتفاقاتی که افتاده می‌تواند در تصميم‌گيری مردم موثر باشد.»

قتی آقايان هاشمی و خاتمی تشريف آوردند اين نگرانی در وجودم نبود که آيا کسی از جناح راست يا چپ روی کار خواهد آمد گرچه ممکن بود خودم گرايشی سياسی داشته باشم اصل را بر اين می دانستم که نظام حفظ شودو قواعد رعايت شود به گونه ای که کشور به جلو رفت. اگر کسی می آمد و افراطی گری می کرد دولت بعدی اين افراط ها را تعديل می کرد.

وی ادامه داد، در جريان انتخابات نهم هم همين شرايط حاکم بود و افراد شايسته ای حضور داشتندو اعتماد به مردم وجود داشت. اما وقتی از ۷ ماه پيش از من سوال می شد که شرکت می کنم يا نه بر خلاف دفعات قبل جواب نه ندادم چرا که آنچه به تدريج در دوره جديد مرا به تصميم گيری وادار کرد اين بود که احساس کردم اين قواعد در حال برهم خوردن است و اين انگيزه ی من برای حضور در اين انتخابات بود و اين مساله در يک يا دو ماه گذشته در من شکل نگرفته است و از ماه ها پيش در اين فکر بودم.

وی در مورد دلايل حضورش در انتخابات ، گفت : يکی از مهمترين اين دلايل مساله قانون گريزی است. من معتقدم اجرای قانون هر چند در شکل صوری آن قدم اول برای هر برنامه و سياستگذاری درست و حفظ کرامت انسانی و حفظ منافع ملی است. وقتی قانون گريزی نه يک بار بلکه به دفعات به رويه تبديل شود بايد درباره نظام احساس خطر کنيم.

موسوی با بيان اينکه من با انگيزه های قانون گريزی کاری ندارم تاکيد کرد هيچ مساله ای و اولويتی بالاتر از رعايت قانون وجود ندارد.

وی دومين دليل حضور را بر هم خوردن ساختارها در سيستم تصميم گيری عنوان کرد و افزود : بر هم زدن ساختار ها امکان تصميم گيری های عقلانی را از بين می برد و امکان تصميم گيری درست در شرايط پيچيده داخلی و جهانی را از ما می گيرد ما را به قهقرا می برد.

موسوی سومين دليل کانديداتوری در اين دوره را عدم شفافيت گردش اطلاعات در کشور عنوان کرد و گفت : من به کرات مواجه شدم که ملت ما ، کشور ما ، جوانان ما و ايران ما با آمار و اطلاعات متفاوتی مواجه اند که امکان يافتن حقيقت را در اين ميان ندارند در شرايط مبهم که امکان گردش اطلاعات درست وجود ندارد بايد گفت که در واقع يکی از اساسی ترين حقوق ملت سلب شده است.

وی افراط و تفريط را نگرانی ديگری دانست که از دلايل کانديداتوری او بوده است و ادامه داد: افراط و تفريط در کارها هزينه گزافی دارد به طوری که تفريط ما را به جايی می کشاند که بحث دوستداری ملت اسراييل را مطرح می کنيم و از سوی ديگر در جاهايی آنچنان غرب ستيزی در شعارهای ما اوج می گيرد که برای جبران آن به فرستادن پيام ها و نامه های بی حاصل می پردازيم و شبيه آن را در مسايل اقتصادی هم داريم.

موسوی ادامه داد، مهمتر از آن نحوه برخورد ما با سرمايه اجتماعی. اين سرمايه عزت و کرامت ملت ماست که بر اساس آن انقلاب پيروز شد و دوام يافت و ادامه دارد اگر شبهه به وجود بيايد که به اين عزت نفس با دادن پول ، صدقه و گونی سيب زمينی لطمه می زنيم و مردم را تحقير می کنيم نمی توانيم اميد داشته باشم که عزت نفس ملتمان را برای روزهای سخت ذخيره کنيم و نگاه داريم. وی تاکيد کرد، در اين زمينه شبهاتی هست و نشان می دهد در اين زمينه خوب عمل نکرديم چرا که اگر لازم است به مردم کمک شود اين کمک حق مردم است و نبايد انتظار محبت ويژه ای از آنها داشته باشيم. اگر قرار است کاری انجام دهيم بايد نهادينه شود و مشخص شود اين کار مطابق کدام قانون انحام شده او نبود اين ساز و کار را از نشانه های سرنوشتی دانست که امروز در مورد لايحه ای مانند تحول اقتصادی وجود دارد.

موسوی با بيان برنامه های آتی خود در صورت پيروزی در انتخابات افزود: بنده تصميم دارم در صورت انتخاب در اولين قدم آسيبی که به دستگاه های تصميم گيری رسيده جبران کنم گرچه برخی خسارت ها آثار دامنه داری دارند. وی ادامه داد بنده تصميم دارم فضای آزادی گردش اطلاعات را فراهم کنم که اين حق مردم و وسيله ای برای مقابله با فساد است . موسوی اظهار کرد: در صورت انتخاب شدن قصد دارم بر عزت نفس و کرامت مردم در همه برنامه ها تکيه کنم و صادقانه به آنها برای پيشرد برنامه ها اعتماد داشته باشم و برای ايجاد ثبات تلاش خواهم کرد.

موسوی در بيان شرايط موجود گفت: در اين سال ها بسيار لغزان بوديم و دايم سياست هايمان در حال تغيير بوده و بسياری از ضايعات امروز مخصوصا اقتصادی در اين رابطه است.

موسوی ادامه داد، بنده سعی خواهم کرد به آزادی های مصرح در قانون اساسی بپردازم و اين را برای بقای نظام خودمان حياتی می دانم. وی افزود در جهت آزادی بيان و عقيده ، ازادی مطبوعات و ازادی در نشر کتاب ها در چارچوب قوانين موجود، اگرچه به آن قانون اعتقاد نداشته باشيم تلاش می کنيم و اگر بخواهيم تغييری ايجاد کنيم آن را از راه قانونی انجام دهيم.

ميرحسين ادامه داد ،من از منابع کم ياب در جهت اهداف راهبردی استفاده خواهم کرد. وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری درباره سال الگوی مصرف و اصلاح آن گفت: يکی از مهمترين اقدامات، اصلاح الگوی مصرف منابع کم يابی است که در دست دولت قرار دارد مخصوصا منابع کميابی مانند ارز بودجه و ... .
وی پرداختن به يک سياست خارجی فعال برای نيل به اهدافی که بر اساس منافع ملی ما تعريف شده با پايبندی به اصول و حرکتی که منجر به تنش زدايی شود درباره کشورهايی که دوست دارند با ما رفاقت و همکاری داشته باشند را يکی ديگر از برنامه های خود در زمينه سياست خارجی دانست و تصريح کرد، افراط و تفريط ها در اين زمينه به ما لطمه زده و بايد تلاش زيادی کنيم که اعتمادی را که در سطح جهانی از دست داديم دوباره ايجاد کنيم و ايجاد اين اعتماد به نفع مصالح داخلی ما و منافع ملی ما در سطح جهانی است.

موسوی در ادامه به پرسش و پاسخ با خبرنگاران، در پاسخ به سوال روزنامه اطلاعات در باره اينکه ذهنيت مردم از موسوی به زمان جنگ برمی گردد و به نوعی سياست اقتصاد کوپنی را تداعی می کندو اکنون چه سياستی در زمينه اقتصادی اتخاذ خواهد شد گفت: من بارها گفتم شرايط جنگ اين سياست ها را ايجاب می کرد و اين به کشور ما منحصر نيست و همه کشورها ی در جنگ در صورتی موفق بودند که بر اقتصادشان نظارت داشته باشند و يکی از نمونه های آن کشور انگلستان است . من بارها گفتم انگليسی ها حتی ورود و خروج کالا ها را تحت کنترل داشتند. ژاپن قيمت ارز را در کشورش زمانی شناور کرد که ۲۰ سال از جنگ گذشته بود.

پس از جنگ با توجه به شرايط جديدو درآمدهای ارزی و فعال شدن ۵ استانی که به دليل جنگ از مدار توليد کنار رفته بود سياست های جديدی اتخاذ شد و کارهايی شروع شد و سياست های اقتصادی به اصول و بنيادهايی بر می گردد و تحت شرايط مختلف سياست ها عوض می شود. در شرايط جديد قرار نيست سياست های زمان جنگ دنبال شود.

وی در مورد راه حل های اقتصادی گفت : در اين زمينه در برخی زمنيه ها اجماع هست و در برخی زمينه ها اختلاف نظر وجود دارد. الان بيش از ۱۰۰۰ نفر دکترای اقتصاد داريم و با تکيه بر آنها برنامه های خوبی می توان داشت.
وی ادامه داد اگر از من سوال می کنيد در قدم اول چه کاری بايد صورت بگيرد می گويم قدم اول ايجاد ثبات مديريتی در کشور بايد ايجاد شود و نگاهی به بودجه بياندازد و تغييراتی را در آن ايجاد کند و در قدم های بعدی راه اندازی توليد و اميد دادن به مردم ، بخش خصوصی و نيروی کار را بايد در دستور کار قرار داد. وی کنترل افزايش نقدينگی و ثبات ارزش پول کشور را از ديگر سياست ها دانست و گفت: دشوارترين مشکل دولت تورم و بيکاری است و اين جز با نگاه نو به بخش خصوصی و توليد حل نمی شود.

موسوی در ادامه در پاسخ به سوال مهر درباره آزادی تلويزيون های خصوصی گفت: من در مجلس بازبينی قانون اساسی سال ۶۸و سخنگوی اجرايی آن مجلس بودم جزو مواردی که از پيشنهادات بنده بود و من از آن دفاع کردم ازادی کانال های تلويزيونی با مديريت نظام بود و هنوز هم اعتقادم عوض نشده در آن جلسه يکی از دوستان گفت شما می خواهيد همه چيز را دولتی کنيد و اين که بايد دولتی باشد می خواهيد خصوصی کنيد و اين موضوع رد شد. وی تاکيد کرد: من هنوز بر ايده گذشته اصرار دارم با توجه به گسترش فضای رسانه ای جهان امروز حتی در عراق که کشور همسايه ماست اين موضوع ديده شده و ما امکان حرکت در فضای رسانه ای نداريم مگر اينکه ازادی عمل داشته باشيم ولی هر تغييری در اين زمينه با توجه به قانون اساسی صورت خواهد گرفت و بايد به قانون اساسی رجوع کنيم اين قانون در اصل ۴۴ زاويه هايی را باز می کند. شايد بايد منتظر بازنگری هايی باشيم و من در اين زمان ها از اين ايده دفاع می کنيم.

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزيره در باره رابطه ايران و آمريکا و موضع گيری های اخير باراک اوباما گفت : لحن اوباما نسبت به رييس جمهور قبلی تفاوت کرده و منتظر می مانم که ببيينم اين تفاوت ها چه تغييرات عملی در سياست های آمريکا خواهد داشت البته سخنان اخير اوباما در پراگ بر سخنان نوروزی سايه انداخته و وی اتهاماتی را متوجه ايران کرده و ادامه اين اتهامات می تواند بر ارتباط ايران و آمريکا سايه اندازد ما منتظريم ببينيم قدم های بعدی به کجا خواهد کشيد.

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد که پرسيد«شما نخست وزير دورانی بوديد که دوران بگير و ببند بود اگر شما رييس جمهور شويد با طرح امنيت اجتماعی و طرح های مشابه چگونه برخورد می کنيد و سوال دوم اينکه موضع شما درباره تحزب چيست آيا به احزاب در کابينه سهم می دهيد يا خود را فراحزبی می دانيد؟» گفت: پروژه امينت اجتماعی اثرات سوء دارد و تامين کننده اهداف نظام ما نمی باشد و همه مسايل اجتماعی با تکيه بر مزيت های ما در اعتماد به جوانان و زنان بايد تهيه شودو به صورت آمرانه و خشن هر نوع برخوردی که داشته باشيم آثار مثبتی نخواهد داشت. وی تاکيد کرد: بخشی از برخوردها اساسا موضوعيت نداردو با سو نيت انجام می شود و اين به حساب نظام گذاشته شود و من اين گشت ها را جمع خواهم کرد.

وی درباره تحزب گفت: من رييس دفتر سياسی حزب جمهوری اسلامی بودم و اهميت تحزب را می دانم و يکی از کاستی های کشور نبود حزب های قوی است و بخشی از مشکلات انتخابات های ما به اين مساله بر می گردد. اگر در زمينه حزب پيشرفت داشتيم مشکلات کمتری بود و اگر احزاب اميدوار باشند که در آينده می توانند سهمی در انتخابات داشته باشند برای ملت خودشان برنامه ريزی می کنند و نيروی انسانی تربيت می کنند. وی ادامه داد، معتقدم در اين زمنيه ضعف داريم و بايد مشکلاتش را حل کنيم در اين زمينه بايد تشکل های سياسی قوی در چارچوب قانون اساسی شکل بگيرد اما من مساله اعتقاد به تحزب را مساوی سهم دادن به احزاب نمی دانم اگر از سليقه من درباره گزينش مديران سوال شود می گويم هر کسی که بتواند به کشور خدمت کند بايد از او استفاده کرد من مخالف تغييرات اساسی در نيروهای وزارت خانه ها و تغييرات کاميونی نيروها هستم و بايد از مديرانی با تجربه قديمی استفاده کرد و مديران جديد را جذب کرد. من در زمان جنگ اين کار را می کردم. در دولت من در زمان جنگ ۹ نفر بودند که کاملا با مشی کلی دولت مخالف بودند و ما هم اطلاع داشتيم اما با هم برای اعتلای کشور کار می کردندو نتايج خوبی می گرفتيم در آينده هم اينگونه خواهد بود.

موسوی در پاسخ به خبرنگار فارس که پرسيد، علت سکوت شمانسبت به ساختارشکنی هايی که درباره دين و خط امام صورت گرفت چيست و خط قرمز شما با گروه های سياسی و احزاب در کجاست؟» گفت: شرايط اوايل انقلاب به گونه ای بود که شهيد بهشتی می توانست با کيانوری و دکتر پيمان و ناينده چريک های فدايی خلق مناظره کند و با استدلال فضايی را در کشور باز کند. بنده ان مناظره ها را به اين معنا نمی گيرم که اقای بهشتی افکار خود را به سطح حزب توده تقليل می داد بلکه اينگونه بود که ايشان به برهان خود انقدر اعتقاد داشت که به مصاف يک انديشه می رفت. وی ادامه داد، درکشور ما ممکن است ساختار شکنی را اينگونه تعبير کنيم که کسی می خواهد با نظام بجنگد که حساب او با دستگاه های امنيتی است اما ممکن است کسی اعتقادش را به نظام از دست داده باشد اما در چهارچوب قانون عمل کند ما حق نداريم مثل کسی که از مدار شهروندی خارج شده با او مواجه شويم. وی تاکيد کرد، من نمی توانم با افراد ساختار شکن کنار بيايم و هيچ وقت هم سکوت نکردم . من در همين ۲۰ سال دست کم سالی يک تا دو سخنرانی داشتم و مواضعم را بيان کردم و بر اساس همان مواضع عمل می کنم و در اطلاعيه ای که دادم اين اصول را به صراحت مطرح کردم و در آينده هم بر همين اصول متکی خواهم بود. موسوی گفت : من برای خودم قيد درست نمی کنم و اينگونه نيست که سريع خط قرمز بکشم و افراد به غير نظام يا خودی و غير خودی تبديل کنم من با اصلاح طلبان و اصولگرايان ارتباط قوی دارم و گفتم من اصلاح طلبی هستم که دايم به اصول رجوع می کنم و دستم را به کسانی که قانون اصول و نظام را قبول دارند دراز می کنم هنوز می گويم بسيج مدرسه عشق است و در عين حال می دانم در ميان شعارهای اصلاح طلبی هم شعارهای زيبايی هست و به معنای اين نيست که تاييد آن شعارها اصول را نفی می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه خبرنگار خبرگزاری فرانسه از او پرسيد، گفته می شود شما شخصيت ميانه رويی داريد چه کارهايی انجام خواهيد داد که چهره جمهوری اسلامی نه افراط و نه تفريط باشد و نظر شما درباره هولوکاست چيست؟
موسوی پاسخ داد، يکی از آسيب های ما در سياست خارجی افراط و تفريط هاست در جايی ما تند رفتيم و در جايی مجبوريم کند برويم و اين جريان ها به منافع ما لطمه جدی زده است درباره هولوکاست اسلام کشتن يک فرد را بر نمی تابد و اين چهره اسلام است. بحث هولوکاست بحث اينکه چه تعداد يهودی بودند نيست بحث اين است که آيا از هولوکاست که جنايتی اتفاق افتاده فلسطينی ها چه گناهی دارند و چرا بايد تقاص جنايت نازی ها را پس بدهند اگر از اين منظر نگاه کنيم خواهيم ديد که ما مطابق همه هنجارهايی که بشريت به آنها معتقد است صحبت می کنيم.

وی در پاسخ به سوال ايسنا که پرسيد :«برخی منتقدان می گويند آقای موسوی در ۲۰ سال گذشته ارتباطی با جوانان نداشته و آيا جونان نسل سوم آقای موسوی را می شناسند ؟ گفت: بين نسل های مختلف امکان گفت و گو قايل هستيم و من می توانم چنين ارتباطی را برقرار کنم من در ده سال گذشته در فرهنگستان هنر بودم و با جامعه ميليونی هنرمندان ارتباط داشتم و مهمترين استفاده کنندگان کالاهای فرهنگی ما جوانان هستند و گمان نمی کنم افرادی که تا اين اندازه به گرايش های جوانان اشنايی دارند به اندازه من باشند يکی از مشغله های روزانه من درباره جوانان بود.

وی ادامه داد، به نظر من مهمترين مساله جوانان اين است جوانان بيش از همه متاثر تغييراتی هستند که در جامعه رخ می دهد و نوع برخورد ما به اين تغييرات بسيار مهم است برخی در جهت بستن تغييرات جهانی حرکت می کنند در حالی که اين رويه موجب انباشت مسايل پشت يک سد می شود ودر صورت شکست آن خطرات جدی کشور را تهديد می کند که يکی از مهمترين آنها جدايی جوانان از نظام است.

وی اظهار کبرد: ما بايد ماهيت تغييرات را بفهميم قدرت ماهواره ها و رسانه ها را درک کنيم ، به دهکده جهانی توجه کنيم و در عين حال سعی کنيم تغييرات را مديريت کنيم. يکی از مشکلات ما در مورد جوانان اين است که اعتماد ما به جوانان کم شده و به محض اينکه کمی ظاهر آنها با ما تفاوت می کند هزار سو ظن در ذهن ما برانگيخته می شود. مورد ديگر اين است که نهاد خانواده در کشور ما هنوز مهم است و همه متعلق به خانواده های بزرگی هستم . خانواده ها بزرگترين کنترل کننده سليقه های گوناگون هستند. مشکل از اينجا شروع می شود که ما در يک خانواده بزرگ عده ای را خودی و عده ای را غيرخودی می ناميم و نتيجه آن نوعی جدايی بين نسل های گوناگون است در حالی که در نهادهای سنتی که از ارزش های زيبای مذهبی متاثر هستند اين جدا سازی ها وجود نداد.

وی ادامه داد، آيا يک گشت امنيتی می تواند جوانان ما را حفظ کند يا پدربزرگی که سعی دارد نوه هايش را حفظ کند؟ من معتقدم ما بخشی از نهادهای سنتی را از دست می دهيم و برای اعتماد سازی بايد به جوانان اعتماد کنيم و بدانيم آنها کشور خودشان را دوست دارند و سعی کنيم نظام ارتباط قوی با اين نسل ايجاد کند.

موسوی تاکيد کرد، اين نسل فرزندان همان پدرانی هستند که دفاع مقدس را پيش بردند امروز جنگ نيست اما کشور مسايل ديگری دارد اگر اول انقلاب به جوانان اعتماد نمی کرديم ان همه نيرو در جبهه ها نداشتيم الان هم بايد به فرزندان همان جوانان اعتماد کنيم

در ادامه کنفرانس مطبوعاتی ميرحسين موسوی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران اين سوال را مطرح کرد که در صورت انتخاب از با توجه به اينکه مشاور آقايان هاشمی و خاتمی بوديد آيا برای مشاوره گرفتن از آنها استفاده می کنيد يا نه؟

موسوی در پاسخ به اين سوال گفت: انتخابات فصلی برای تجديد نظر ملت ها نسبت به گذشته و آينده است. چه بسا واسطه ای برای نزديک کردن نيروها و ايجاد وحدت در جامعه باشد. در مورد اقای خاتمی و آقای هاشمی به مشاورت اين دو افتخار می کنم و هر کسی هم که رييس جمهوری باشد با طيب خاطر نظراتم را به ايشان اعلام کنم. من در آينده جرات نمی کنم به آقای خاتمی پيشنهاد شغلی بدهم هر چند از کمک ايشان استفاده خواهم کرد و انتظار دارم پيش از انتخابات نيز ما را مساعدت کنند و از مشورت های ايشان استفاده خواهم کرد. همانگونه که علاقمندم از نظرات همه شخصيت ها با هر گرايشی استفاده کنم.

خبرنگار دنيای اقتصاد نظر مهندس موسوی را درباره برگزاری انتخابات در ايران و نظارت استصوابی پرسيد و گفت: در انتخابات دوره هفتم ۸۰ نفر از نمايندگان رد صلاحيت شدند موضع شما درباره چنين نظارتی چيست ؟ وی سوال ديگری مطرح کرد و گفت: شما فرموديد برنامه داريد که به بخش خصوصی اميد بدهيد ، برنامه عملياتی شما در اين زمينه چيست ؟

موسوی در پاسخ به اين سوال گفت: ما اول انقلاب نظارت استصوابی نداشتم و اين بعدها به قانون تبديل شد. اين سوال دو بخش دارد و من با کنار گذاشتن آنها جواب می دهم.

موسوی گفت: رييس دولت موظف است به قوانين عمل کند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشد دوم اينکه رييس دولت می تواند به قانون اعتقاد نداشته باشد و اقدام کند که تحولی ايجاد کند و قوانين را به سمت مطلوب سير دهد من به اين روش اعتقاد دارم .

در مورد مجلس هفتم هم صريحا نظرم را اعلام کرده بودم و می توان به اسناد موجود مراجعه کرد.
وی ادامه داد: ما بايد فضای کسب و کار را بهتر کنيم و اراده ای قوی می طلبد و نيازمند همکاری همه قوا هستيم. ما بايد جلوی فساد مالی را بگيريم اما منظور من اين نيست که بايد دنبال مافيای نفتی خيالی باشيم اما با روش های اجرايی و مصوبات می توان زمينه های جرم خيری را کم کرد و در نهايت اگر فاسدی پيدا شد با همکاری قوه قضاييه بايد عمل کرد.

ميرحسين موسوی ادامه داد : بخش خصوصی از شناور بودن سياست ها می ترسد. کسی که زحمت کشيده و با خون دل سرمايه ای جذب کرده با وجود سياست های شناور نمی تواند سرمايه گذاری خوبی داشته باشد وقتی ما در سه سال سه رييس بانک مرکزی عوض کنيم طبيعی است که سرمايه گذار داخلی و خارجی حاضر به مشارکت نيست. من حمايت از توليد کننده داخلی را نيز به عنوان يکی از برنامه ها دنبال خواهم کرد در دوران جنگ هم اين برنامه را دنبال می کردم. برای همه ما بايد دردناک باشد که پسته کاليفرنيايی در آجيل ما باشد امروز همه خبر دادند که صادرکنندگان خارجی مستقيم با کارخانه هايی که سالها رشد کردند تماس می گيرند که توليد را متوقف کرده و کالاهای آنها را به فروش برسانند.

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم که پرسيد سياست خارجی شما چگونه است و دولت نهم نگاه به شرق را مطرح کرد حال شما چه برنامه ای داريد؟

پاسخ داد: ما به دنبال تامين منافع ملی به صورت حداکثری هستيم و اين کار نبايد همراه با زياده روی ها و تندروی ها بشود که به ما لطمه بزند، همچنين من سياست تنش زدايی را در پيش خواهم گرفت و تلاش می کنم اعتماد سازی کنم و بدبينی های تصنعی و مربوط به موضع گيری های افراطی را از بين ببرم. درباره رابطه شرق يا غرب آنچه تعين کننده است حفظ منافع ملی ماست و ما می خواهيم با همه کشورها چه شرق و غرب ارتباط داشته باشيم.
موسوی ادامه داد: بنده در صحبت های اخير اشاره کردم کشوری در صحنه جهانی می تواند موثر باشد که با دست پر به اين مصاف برود. وی با ذکر مثال آمريکا گفت: قدرت بزرگی است و با ما مشکل دارد و می خواهد با ما برخورد کند ولی اول با اروپا هماهنگ می کند اما ما که می خواهيم درباره دنيا عمل کنيم چه متحدانی داريم؟ چقدر از مزيت های نسبی که در منطقه داريم استفاده کرديم؟ برنامه روشن برای ايجاد ارتباط خلاق و سازنده با کشورهای همسايه و آسيای مرکزی و قفقاز که مناطق تاريخی برای حضور ما هست نداريم. ما حتی در سازمان همکاری های شانگهای حضور روشنی نداريم. وی خاطظرنشان کرد: البته ما دوستان محکمی داريم که بايد آنها را به عنوان سرمايه حفظ کنيم و روابطمان را با آنها تقويت کنيم اما در عين حال به ظرفيت سازی برای روابط جديد نياز داريم . دولت بعدی هر که باشد بهتر است به سمت دوستی با ملت ها پيش برود و تنش ها را از بين ببرد و اين برای توسعه داخلی ما بسيار حياتی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری اسپانيا در مورد مسايل هسته ای پاسخ داد: در نخستين سال های انقلاب بحث راه اندازی نيروگاه بوشهر وجود داشت حتی رژيم سابق قرار بود در رابطه با انرژی هسته ای با فرانسوی ها همکاری داشته باشند اما در سال های بعد از انقلاب اين قراردادها نقض شد. در سال های بعد هم ما در نخست وزيری و هم در زمان دولت آقای هاشمی تلاش های زيادی انجام شد که کارهای قبلی به ثمر برسد اما از هر در وارد شديم نشد و با کارشکنی کشورهای غربی مانند روسيه چين و آرژانتين مواجه شديم. وی تاکيد کرد اگر به انرژی هسته ای نمی پرداختيم به نوعی تصميم به عقب گرد بود بنابراين مقرر شد برای رسيدن به تکنولوژی های برتر روی پای خود بياستيم . زمان آقای خاتمی کار جدی شروع شد و تکنولوژی در اين زمينه پيش رفت تا پايان دوره ايشان کار پيشرفت زيادی کرده بود در همان دوران بحث تعليق مطرح شد تا راه حلی برای رفع شبهات ارائه شود، در سال های بعد تعليق شکسته و مجتمع اصفهان راه اندازی شد. تصميم کل نظام اين است که بايد اين تکنولوژی را داشته باشيم ، عوارض عقب نشينی بسيار گسترده خواهد بود ما نبايد عقب نشينی کنيم به همان اندازه که مساله عقب نشينی در جريان ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۳۰ اهميت داشت. موضع ما رفتن برای ساخت تسليحات هسته ای نيست.

موسوی ادامه داد: ما جزو نخستين کشورهايی بوديم که تعهد نامه را امضا کرديم و الان هم به تعهداتمان پای بند هستم و مساله پيشرفت در اين زمينه از مساله تسليحات جدا شود و در اين زمينه به اعتماد سازی بيشتری نياز داريم و اگر اين دو مساله به هم گره بخورد که الان اينگونه است حل مساله دشوار خواهد بود، موضع من در اين زمينه کم کردن هزينه ها با مقاصد صلح آميز است.

در ادامه خبرنگار جمهوری اسلامی از موسوی پرسيد، مجموعه اقدام هايی که در ۴ سال گذشته انجام شده و شما به آنها انتقاد داشتيد ناشی از نگاه خاص دولتمردان به مسايل سياسی است حال همين رويکرد در حال تدوين برنامه ۵ توسعه است که شما در صورت انتخاب به عنوان رييس جمهور آينده ملزم به اجرای آن هستيد با برنامه ۵ توسعه تدوين شده دولت نهم چه خواهيد کرد ؟

موسوی در پاسخ به اين سوال گفت: برنامه پنجم مشابه با اصول برنامه چهارم تدوين شده است و اين اصول متاثر از برنامه چشم انداز ۲۰ ساله است در همه برنامه و از جمله سند توسعه بايد اين اصول رعايت شود، نحوه برخورد مجلس با لايحه يارانه ها هم اين نويد را می دهد که مجلس برای توجه به اين اصول در برنامه دقت لازم را داشته باشد.

در ادامه خبرنگار پرس تی وی از موسوی پرسيد چه ميزان احتمال می دهيد که شما و آقای کروبی به توافق برسيد و يک نفر به عنوان کانديدا معرفی شود که موسوی پاسخه داد : ايشان از برادران بزرگوار ماست و فردی مستقل و شناخته شده هست و مواضع خودشان را دارند به هر حال اين تصميم فردی و مربوط به بنده نيست حضور ايشان به فضای گفت و گو در جامعه کمک کرده و اگر يکی از اهداف ما جلب ارای زياد و روشنگری باشد حضور تک تک کانديداها مغتنم است و ما از بودن ايشان در صحنه خوشحال هستيم اما اينکه نهايت کار به کجا بيانجامد بايد منتظر باشيم و نتيجه هرچه باشد اميدواريم به نفع مردم باشد.

خبرنگار نيويورک تايمز نيز با اشاره به فضای بسته کشور نسبت به گذشته پرسيد آيا می خواهيد اين فضا را باز کنيد و با توجه به فشارهای زمان آقای خاتمی چگونه اين کار را می کنيد ؟

موسوی پاسخ داد : من تاکيد کردم اجرای صوری قانون مقدمه ای برای تحول عميق است. شما انتشاراتی را در نظر بگيريد که ۲۰ سال سرمايه گذاری کرده و با سختی سرمايه جمع کرده اما وقتی چند جلد از کتاب هايی که با سليقه شما جور نيست را توقيف می کنيد چه اتفاقی می افتد ؟ وقتی اين انتشاراتی در معرض ورشکستگی قرار می گيرد اتفاقی که در سال های گذشته شاهد بوديم اما اگر رعايت قانون کنيم و به کتابی که يک بار مجوز گرفته اجازه بدهيم مشکلی پيش نمی آيد و او به کارش ادامه می دهد. وی ادامه داد در مورد فضای مجازی هم اگر قانون را آنچنان که هست رعايت کنيم زمينه برای باز شدن مستعد است. روش من اجرای دقيق قانون در اين زمينه هاست اعتقادم اين است که محدوديت ها پاسخ نمی دهد و مديريت فضای سياسی و فرهنگی کشور با مزيت های تمدنی و فرهنگی و اعتماد به مردم و سرمايه اجتماعی اين قدرت را به ما می دهد که جريان توسعه يافتگی را تشديد کنيم .

موسوی در پاسخ به خبرنگار تهران تايمز که پرسيد اگر رييس جمهوری بعدی ايران باشيد از تشکيل دولت فلسطين در مرزهای ۱۹۶۷ حمايت می کنيد يا خير گفت:

موضع ما درباره مساله فلسطين با هنجارهای بين المللی همساز است و ما به آرای مردم رجوع می کنيم فلسطين سرزمين شناخته شده ای است و بر اساس نرم هايی که در جهان هست و کنوانسيون ها می توان مشکل فلسطين را حل کرد. تا مساله به اين شکل حل نشود بحران اسرائيل باقی می ماند.





















Copyright: gooya.com 2016