شنبه 15 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی در حال نزديک شدن به تندروها است، گزارش کيهان از ديدار ميرحسين موسوی با مجاهدين انقلاب

برخی اخبار و اطلاعات تأييد شده حکايت از آن دارد که ميرحسين موسوی علی رغم تظاهر به مرزبندی با طيف های تندرو جبهه اصلاحات، در حال نزديک شدن به برخی از آنها از جمله سازمان مجاهدين است.
درحالی که موسوی پيش از اين دقيقا با هدف مرزبندی شفاف با لايه های راديکال جبهه دوم خرداد- که او چند بار گفته آنها را مسئول اصلی عقيم ماندن پروژه اصلاح طلبی دوم خردادی می داند- تأکيد کرده بود که «اصلاح طلب» نيست، در ايام نوروز به عللی قابل تأمل از نزديک شدن با برخی از افراطی ترين گروه های دوم خردادی استقبال کرده و علاوه بر برگزاری يک نشست، ديدارهايی ميان خود و آنها برای آينده نيز برنامه ريزی کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از جمله اين ديدارها در روزهای نخست سال جديد در دفتر موسوی و با حضور اعضای شورای سياسی سازمان مجاهدين صورت گرفته است. در اين ديدار که محسن آرمين بدون هيچ اشاره ای به محتوای جلسه تاريخ آن را دوم فروردين اعلام کرده مسائل مهمی که نشان دهنده فاصله عميق ميان شعارهای موسوی و تعاملات سياسی پس پرده اوست مطرح شده و نهايتا اعضای سازمان درباره حمايت از موسوی به عنوان «مطلوب ترين کانديدای حاضر در صحنه» به توافق رسيده اند.
گزارش های دريافتی کيهان نشان می دهد اعضای سازمان مجاهدين که پيش از اين نقشی اساسی در تخريب موسوی و طراحی توطئه های گوناگون عليه وی داشتند، قبل از ديدار موسوی با يکی از کادرهای اصلی حزب مشارکت ديدار کرده اند و در آن جلسه پس از بحث و گفت وگوهای بسيار و بيان انتقادات تند و تيز از موسوی نهايتا به اين نتيجه رسيده اند که «اکنون وقت انتقام گرفتن از موسوی نيست» و به ناچار بايد از او حمايت کرد. هم اکنون استدلال اصلی درباره لزوم حمايت از موسوی در سازمان مجاهدين بر دو پايه استوار است ۱-ترجيح داشتن استراتژی «حضور» به استراتژی «تحريم» و ۲-خط قرمز بودن حمايت از مهدی کروبی برای سازمان چرا که او را «بازی خراب کن بزرگ» می دانند. بر اين مبنا سازمان مجاهدين که به عنوان افراطی ترين گروه درگير با آرمان های امام و مبانی انقلاب اسلامی شناخته می شود، تصميم گرفته است به رغم آنکه خروج خاتمی از صحنه را «خدمت بزرگ موسوی به اصولگرايان» می دانند و ضمنا - بر مبنای آنچه در محافل خصوصی خود می گويند- هيچ اعتقادی به اينکه موسوی شانس قابل توجهی برای رقابت با احمدی نژاد ندارد پشت سر موسوی تجمع کرده و امکانات خود را صرف تلاش برای پيروزی او بکنند. اعضای شورای سياسی سازمان بر اين اساس در روزهای نخست فروردين ماه به ديدار موسوی رفتند. برخی گزارش ها نشان دهنده آن است که ديدار موسوی با سازمانی ها در فضايی آرام برگزار شده و حاضران خيلی زود به تفاهم رسيده اند. شنيده ها حاکی از آن است که موسوی در اين ديدار تأکيد داشته که خود را دارای نزديکی فکری با اعضای سازمان می داند و از حمايت آنها استقبال می کند. وی در عين حال از اعضای سازمان مجاهدين خواسته است حمايت خود را از او علنی نکنند. برخی تحليلگران عقيده دارند نگرانی اصلی موسوی اين است که حمايت صريح گروه هايی مانند سازمان مجاهدين و حزب مشارکت از او با توجه به سابقه ای که در تندروی و افراطی گری دارند آسيبی بزرگ برای او به بار خواهد آورد و از جمله مانع از «يارگيری از درون اصولگرايان و نيروهای ارزشی» می شود. بر اين اساس، اين تحليل کاملا جدی است که موسوی نه به دليل وجود اختلافات عميق بلکه از ترس مخدوش شدن پروژه جذب اصولگرايان خواستار مخفی ماندن توافقات خود با سازمان مجاهدين شده است.
البته با وجود توافق بر سر علنی نشدن حمايت تندروها از ميرحسين، اعضای سازمان چندان هم به اين توافق پای بند نمانده اند. محسن آرمين سخنگوی سازمان مجاهدين در اظهاراتی که خبرگزاری ها روز جمعه از قول وی منتشر کردند ضمن اشاره به ديدار اعضای سازمان با موسوی از نشست مسئولان شاخه های استانی سازمان در تهران در روز ۱۱ فروردين خبر داده و گفته است که شورای مرکزی سازمان پس از اين نشست موضع نهايی آن را در مورد انتخابات به تصويب رسانده است. اگرچه آرمين اشاره ای به اينکه بالاخره اين موضع چيست نکرده ولی اطلاعات کيهان نشان دهنده آن است که سازمان مجاهدين موضع خود درباره حمايت از موسوی را نهايی و به رده های استانی ابلاغ کرده است.
مجموعه اين تحولات و گزارش ها که نسبت به صحت آنها اطمينان کامل وجود دارد اين سؤال را پيش روی موسوی قرار می دهد که چگونه مواضع خود را با ديدگاه های اپوزيسيونی و به شدت افراطی گروه هايی مانند سازمان مجاهدين هماهنگ کرده و آيا نزديکی با چنين جماعتی با شعار پيروی کامل از گفتمان امام و انقلاب سازگار است؟





















Copyright: gooya.com 2016